Thailändare gillar sushi 寿司 (Bilder)

 

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Thailändare verkar vara förtjusta i sushi. Så även jag så jag tänkte starta en tråd med härliga sushibilder. Här är första bilden och den kommer från en restaurant i närheten av GeKås.

Lite för mycket ris på dessa om jag får tycka.

sushi.jpg
 
Ja japanskt käk är nog gott, och visst thai här verkar gilla sushi..
Påminner dom väl om den råa fisken här, och det råa köttet dom käkar här i Isaan..
 
Frugan och ungarna är väldigt förtjusta i sushi. Det finns en restaurang i ett köpcenter inte långt ifrån oss som har en asiatisk inriktning. Dom har bl a sushi. Man får välja och ta själv och det frossas rejält när vi är där. Men konstigt nog är dom inte särskilt förtjusta i wasabi, ingen sushi utan sådan om jag får bestämma.
 
Nä har märkt det här också bland thai i Isaan, de gillar inte alls pepparrot faktiskt....
 
Frugan är med förtjust i sushin, dock inte jag men både hon och sonen går gärna och frossar på en sushi buffe och få dom därifrån innan tiden gått ut det får man inte.
 
De brukar ju kalla det sushi så tog ett tag innan jag förstod vad hon menade. Sen i början gillade hon inte laxen den är ju rå den vill jag inte ha. Nu har hon dock lärt sig och wasabi också.
 
Jag gillar bättre Sashimi, alltså utan riset och när det gäller Sushi är det mest laxen och tonfisken som lockar samt ingefäran och naturligtvis Wasabi.

Roligt faktiskt att detta kom upp då min arbetskamrat kom tillbaka idag från Thailand och hade med sig en påse Wasabipulver! Kan man ju säkert köpa här också, men det är ju säkert billigare i Thailand.

Så nu blir det wasabimat. Man kan ju använda pulvret till annat än till Sushi, wasabiguacamole t ex och mycket annat. 99% av all wasabipasta och pulver är ju inte äkta wasabi utan en blandning av pepparrot och senap, denna jag fick är ju 80% pepparrot och 20% senapspulver men det är gott ändå!

Att det är svårt att få tag på äkta wasabi beror ju på att den är flyktig, alltså smaken försvinner efter några minuter när man rivit roten och i och med det då svårt att distribuera och är ju då dyrt. Äkta Wasabi smakar ju också helt annorlunda än den wasabin som är gjord på pepparrot, senap och färgämne.

Rökt laxrulle med en fyllning av philadelfiaost, wasabi och äkta sesamolja och efter att man blandat ihop detta breder ut det över skivor av rökt lax som lagts omlott och rulla ihop. Rulla sen laxrullen i rostad sesamfrön och skär i ca 2 cm tjocka skivor, testa det, kanongott.

Hoppas jag inte förstörde tråden nu.:)
 
Jag gillar bättre Sashimi, alltså utan riset och när det gäller Sushi är det mest laxen och tonfisken som lockar samt ingefäran och naturligtvis Wasabi.

Roligt faktiskt att detta kom upp då min arbetskamrat kom tillbaka idag från Thailand och hade med sig en påse Wasabipulver! Kan man ju säkert köpa här också, men det är ju säkert billigare i Thailand.

Så nu blir det wasabimat. Man kan ju använda pulvret till annat än till Sushi, wasabiguacamole t ex och mycket annat. 99% av all wasabipasta och pulver är ju inte äkta wasabi utan en blandning av pepparrot och senap, denna jag fick är ju 80% pepparrot och 20% senapspulver men det är gott ändå!

Att det är svårt att få tag på äkta wasabi beror ju på att den är flyktig, alltså smaken försvinner efter några minuter när man rivit roten och i och med det då svårt att distribuera och är ju då dyrt. Äkta Wasabi smakar ju också helt annorlunda än den wasabin som är gjord på pepparrot, senap och färgämne.

Rökt laxrulle med en fyllning av philadelfiaost, wasabi och äkta sesamolja och efter att man blandat ihop detta breder ut det över skivor av rökt lax som lagts omlott och rulla ihop. Rulla sen laxrullen i rostad sesamfrön och skär i ca 2 cm tjocka skivor, testa det, kanongott.

Hoppas jag inte förstörde tråden nu.:)
Jag gillar också Sashimi mer. På dessa asiatiska bufféer kan man ju plocka bort laxen från riset och visp så har man Sashimi.

Rulle får jag testa någon gång. Ska föreslå det för kocken hemma gillar nog hon med ...
 
Jag gillar också Sashimi mer. På dessa asiatiska bufféer kan man ju plocka bort laxen från riset och visp så har man Sashimi.

Rulle får jag testa någon gång. Ska föreslå det för kocken hemma gillar nog hon med ...

Om hon gillar rökt lax vill säga:) Min fru t ex äter inget sådant då hon tror att det är rått och rå lax absolut inte, inte gravad heller....suck:'(, får uppfostra henne.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag gillar också Sashimi mer. På dessa asiatiska bufféer kan man ju plocka bort laxen från riset och visp så har man Sashimi.

Rulle får jag testa någon gång. Ska föreslå det för kocken hemma gillar nog hon med ...
Om man gör Sashimi av en Sushibuffe tror jag inte att de som driver restaurangen blir så glada. Jag brukar bara äta lite sushi för jag vill inte få i mig så mycket ris.

Sashimi har jag aldrig provat men det låter väldigt bra får jag säga. Ingen som har några bilder på det?
 
Senast ändrad:
Rökt laxrulle med en fyllning av philadelfiaost, wasabi och äkta sesamolja och efter att man blandat ihop detta breder ut det över skivor av rökt lax som lagts omlott och rulla ihop. Rulla sen laxrullen i rostad sesamfrön och skär i ca 2 cm tjocka skivor, testa det, kanongott.

Har handlat hem rökt lax, philadelphiaost och wasabi. Så ska nog testas i helgen.
 
Nu är rullen klar, dock lite mjuk att skära, har lagt den ett tag i frysen för att hårdna till då mina knivar inte är lika vassa som dina. Fyllningen var god med ganska bra drag i ... :) Sesamoljan gjorde susen ...
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
 
Tillbaka
Topp