Varför smiter Thailändare frekvent från trafikolyckor

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Phonta, 22 februari 2017.

1. Phonta

Phonta Forumveteran

Jag förstår vad du menar Berra :) Man kan ju välja att vara odelat positiv till allt, kanske livet är mycket lättare om man hela tiden ljuger för sig själv , själv inser jag att om gör det så kommer en dag uppvaknandet att bli desto bryskare ..

Mr Newdawn och Jo-Be gillar detta.
  2. Krille

Krille Forumräv

Själv låg jag vid Camp Viktoria, Larnaca sommaren -84. (TPC). Känner igen det du beskriver, ännu värre va det i Libanon några år senare. När vi körde genom Hizbollabyarna.... oj,oj..

Per Nilsson gillar detta.
  3. Per Nilsson

Per Nilsson Medlem

Efter bataljon 63 C kom ju 65 C men dom fick väl bryta upp från Carl Gustav och överta Sweitcharnas bataljon som tå fick namnet Viktoria. Kul att stöta på en gammelyxa.

Krille gillar detta.
  4. Janne

Janne Gäst

Den enkla anledningen är väl att frun har släkt där och barnen medborgare där. Däremot inte sagt att man gillar allt där.

Min fru ville åka till Laos nästa gång då hon tycker människor är trevligare där.

Phonta gillar detta.
  5. hemskasven

hemskasven Medlem Guldmedlem

Känner mig lyckligt lottad, har mycket trevliga thailändska svågrar och även de flesta grannar är bra människor som kämpar på i vardagen.
    Generaliseringar är alltför lätt att ta till när man stöter på något man ogillar.

Berralund gillar detta.
  6. mackes

mackes Forumveteran

Hotet från bybor och anhöriga kan man nog i de flesta fall avvärja med garant om ekonomisk kompensation. När jag körde MC i Laos fick jag information vid gränsen att jag var tvungen att köpa en försäkring som gällde för motpart vid eventuell olycka. Jag fick också ett stort grönt inplastat kort med information om att jag var försäkrad att visa upp vid eventuell olycka. Man menade att om det hände något var det svårt att klara sig med livet i behåll utan det.

Berralund och Phonta gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Phonta

Phonta Forumveteran

Du menar inte så stor skillnad på Thailand och laos ;)

9. Mr Newdawn

Mr Newdawn Gäst

Kan ju också vara så, att om man inte har så stor kunskapsbas, och har för lite koll på läget, och lever i sin bubbla, då kan man unna sig att INTE generalisera.

Jag menade inte dig nu som jag citerade, utan detta är rent generellt tror jag!!

Lyco gillar detta.
  10. Gottland

Gottland Forumräv

Thailändarna sticker av från olyckor för att inte bli lynchade så enkelt är det, och dom flesta anmäler sig sedan på någon annat polistation längre bort...Säg för fan inte emot ......

11. Boa52

Boa52 Nykomling

Ja jag säger emot, varför ingen vill stanna till och hjälpa till vid en olycka är att dom kan bli medskyldiga
    inte tagit hand om offret rätt och sådana saker. Försäkringsbolagen söker alla kryphål därför vill ingen
    stanna vid en olycka och passa er om ni stannar som vi svenskar gör vid olycka var försiktig

12. Phonta

Phonta Forumveteran

Håller nog med Gottland , de är rädda för den Thailändska vreden , skjutningar är inte ovanliga i trafikincidenter , många som har vapen i bilen efter vad jag blivit informerad om .. kanske klokt att avvika samt anmäla sig på närmaste polisstation , tror jag skall göra samma om det skulle bli aktuellt :thumbsup::thumbsup:

13. Krille

Krille Forumräv

Som västerlänning har man inte en chans, inte ens om en polis står jämte,, man riskerar att få stryk utav bara hel...t.
    Såg ett klipp idag på FB, där en äldre farang blev nedslagen när snuten stod och pratade med honom,,, så jäv.la fegt.

14. Phonta

Phonta Forumveteran

Men Krille , tror du har missat lite av det du avser , idiotfarangen jagar först Thaiaren med Machete , finns filmklipp ,, så jag förstår att han sänkte Farangen , men snuten kanske skulle agerat , men han tyckte nog att Farangen skulle ha en smäll han med ,, farangen lär sitta på kåken , jaga en Thaimedborgare på öppen gata med en Machete ,, Nej nej inte bra :)

15. Krille

Krille Forumräv

5555 Okej,,, där ser man när man inte sett allt;) Det jag såg Phonta, var när snuten snackade med farangen och den mycket yngre Thaikillen slog ner mannen från sidan, han såg inte ens slaget komma, och ja. han reste sig inte på 10.
    Reagerade också på att hans lilla styvdotter skyddade honom mot mer stryk från Thaiarna. Så visst .. har farangen gjort detta du säger, så har han ju gjort bort sig. Men själva slaget vart fegt.. Min åsikt.

Phonta gillar detta.
  16. kurant

kurant Forumräv

I Thailand är det inte något brott att smita från en olycksplats, man får ingen mera straffpåföljd av smitning mm.

Man har allt att vinna.

Phonta gillar detta.
  17. Phonta

Phonta Forumveteran

Från mindre olyckor kanske , men inte alltid ,kan bli djäkligt jobbigt

18. Seaserpent

Seaserpent Medlem

Antar att du räknar Red Bull snubbens incident som en mindre olycka.

19. kurant

kurant Forumräv

Nja, vid de flesta olyckor med bussar brukar ju föraren rymma till skogs....

I ett land där man kan göra upp med offrets familj ekonomiskt, är det väl svårt att driva ett fall vidare som ett brottsmål.
    Offrets familj för Redbullgrabbens vansinneskörning har nog blivit väldigt rika och kan nog inte driva på fallet, samma med de polischefer och åklagare som tagit emot stora belopp. Finns nog ingen som vill ha hem grabben annat än media :(

Det är så vanligt att det är skrämmande, barn som körs ihjäl i fyllan, det görs upp med barnets familj med hjälp av polisen. Ute i byarna köper man sig fri för 3-400.000b eller mindre och polisen avskriver fallet.

Dela sidan

Laddar...
Liknande ämnen -
  1. Pepsi
    Svar:
    225
    Visningar:
    6.501
  2. Holmen
    Svar:
    10
    Visningar:
    740
  3. Phonta
    Svar:
    155
    Visningar:
    5.222
  4. Ko Lanta
    Svar:
    13
    Visningar:
    1.036
  5. Berralund
    Svar:
    41
    Visningar:
    1.826
  6. Pjodd
    Svar:
    94
    Visningar:
    5.010
  7. Phonta
    Svar:
    166
    Visningar:
    6.415
  8. Svante Kjellman
    Svar:
    17
    Visningar:
    1.264
  9. Svante Kjellman
    Svar:
    83
    Visningar:
    3.769
  10. Svante Kjellman
    Svar:
    55
    Visningar:
    3.960
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?