Vilket av skrivspråken använder Thailändare?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

seaborn

Gäst
Hej, jag är konfunderad över att det förekommer två olika skrivspråk i Thailand, dels det med västerlänska tecken typ "Sa-wat-dee krup" och så det där andra typ สวัสดี.... (är det sanskrit?). Jag undrar över om Thailändare i allmänhet förstår text som är skriven med västerländska tecken... vem använder vilket och när ? Vad lär man sig i skolan för tecken?
Tacksam för svar
Anders
 
Dom lär sig thaiskrift (vet inte vad den heter) i skolan, sen när dom blir äldre studenter så kan dom lära sig engelska om dom bor i tex. bangkok.

Bor dom ute i byarna så kan tex merparten av thailändarna inte engelska, detta beror då på att dom inte behöver kunna engelska, dock kan det finnas en del som kan mer eller mindre engelska, speciellt om dom kan lära sig det i skolan eller om dom har jobbat i någon turistort.
 
Den thailändska skriften anses ha uppkommit på 1200-talet genom kung Ramkhamhaeng och har likketer med sydindiska skrivsystem. Mycket av det thailändska ordförrådet härrör ju från pali, som är besläktat med sanskrit och kom till Thailand med buddismen, precis som svenskan har många ord från latin.
Thailändska skrivs alltid med den thailändska skriften. När man använder det latinska alfabetet (alltså våra bokstäver) när man skriver thailändska ord och namn är ju av fonetisk betydelse, för att icke thaiskrivande ska kunna uttala ord och namn. Sedan är det ändå svårt för det används många olika transkriberingssystem och det latinska alfabetet uttalas ju i´nte heller lika i de olika språk som använder det. Men det är en annan fråga. Hoppas att du fått mer klarhet.
Mvh
John-Lennart
 
"Glimten " sa:
Dom lär sig thaiskrift (vet inte vad den heter) i skolan, sen när dom blir äldre studenter så kan dom lära sig engelska om dom bor i tex. bangkok.

Bor dom ute i byarna så kan tex merparten av thailändarna inte engelska, detta beror då på att dom inte behöver kunna engelska, dock kan det finnas en del som kan mer eller mindre engelska, speciellt om dom kan lära sig det i skolan eller om dom har jobbat i någon turistort.

Hmm.. stämmer verkligen det, att bara Bangkok-bor lär sig engelska? Min pojkvän växte upp på landet och läste engelska i skolan, dock var han totalt ointresserad av detta för han trodde att han aldrig skulle använda detta. Men jag tror nog att alla lär sig engelska i skolan.

Fast det kanske var så du menade, att det mer handlade om bristande intresse av att lära sig, än att de inte får någon skolning alls?
 
"Miacarolina " sa:
Hmm.. stämmer verkligen det, att bara Bangkok-bor lär sig engelska? Min pojkvän växte upp på landet och läste engelska i skolan, dock var han totalt ointresserad av detta för han trodde att han aldrig skulle använda detta. Men jag tror nog att alla lär sig engelska i skolan.

Fast det kanske var så du menade, att det mer handlade om bristande intresse av att lära sig, än att de inte får någon skolning alls?
Jag skrev ..i tex bangkok ;) sen så kan man lära sig engelska i andra orter också, även på landet,
det var någonting i den stilen jag menade, sen så finns det inte heller lärare som kan engelska i alla byar ute på landet och då blir det svårare för dom att lära sig engelska
 
Tack för svaret "Glimten" men jag tror att Du missuppfattade min fråga....
frågan gällde inte om Thailändare kunde Engelska utan vilket skrivspråk som de lärde sig/använde i allmänhet, det med alla konstiga krumelurer eller det med västerländska skrivtecken....
/Anders :)
 
Hej Anders,
Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Det är alltså "de konstiga krumelurerna" som gäller om man ska lära sig att läsa och skriva thai. Om man bara vill kunna tala, kan man ju använda en bok med fonetik, men då bör det också följa med en CD, så man också hör uttalet.
Mvh
John-Lennart
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

L
Svar
5
Visningar
2 K
L
A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
 
Tillbaka
Topp