Rätt och fel Att klappa en thailändare på huvudet

 
Nä det där anser jag vara obegåvat @Phonta problemet är just att vi alltid måste ha ett ansikte och då i form av något vi kan identifiera någon, men det anser jag är ett misstag. Vi alla här skall diskutera utifrån vår egen uppfattning baserat på andras.

Att ha pressen på sig att öppna sig och ge ut sig själv är "travarens" passgång och hör inte hemma här;)
Självklart du tycker det , det var ju jag som skrev ,, obegåvad kan inget mm ,, jo jag känner igen detta :):):)555
 
Bild på huset och vänner.

AAFC3E5C-41ED-4A9A-802E-8094CDE21730.jpeg
Kul, sss,, riktigt roligt , med det livet samt familj kan du säkert tillföra mycket till forumet ,, Jag tycker det är kul i alla fall ,, Jag har inget emot att öppna upp mit liv , har väl skrivit det mesta om vad jag tycker och tänker om både Sverige och Thailand ,, En del har jag träffat i verkliga livet ,,men även andra har jag ett ansikte samt en uppfattning om ,, även om den inte alls behöver vara den mest rättvisa ..

Syggt hus samt riktiga Thaivänner , roligt att se :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
Kul, sss,, riktigt roligt , med det livet samt familj kan du säkert tillföra mycket till forumet ,, Jag tycker det är kul i alla fall ,, Jag har inget emot att öppna upp mit liv , har väl skrivit det mesta om vad jag tycker och tänker om både Sverige och Thailand ,, En del har jag träffat i verkliga livet ,,men även andra har jag ett ansikte samt en uppfattning om ,, även om den inte alls behöver vara den mest rättvisa ..

Syggt hus samt riktiga Thaivänner , roligt att se :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Varför jag inte är inne och skriver har sin orsak i att jag tycker så väldigt annorlunda om Thailand och thailändare än en del flitiga skribenter på forumet. Jag känner mig så pass bra själv att det skulle bli för mycket tjafs om jag skrev ärligt om vad jag tycker om deras syn på speciellt då Thailändare. Umgås bara med thailändare när vi är i Thailand, har varit där minst 4 veckor om året de sista 20 åren. Första resan var 1989 för att sammanstråla med vänner som var på en jordenruntresa och skulle fira jul och nyår på Koh Samui. Har hus och släkten i Kamphaeng Phet och trivs som fisken i vattnet där. Två barn en i grundskola och en på högskola skötsamma och trevliga ungdomar,grabben på högskolan är ett bonusbarn men är min son på alla sätt och vis sen att jag inte var med vid befruktningen har underårdnad betydelse i vårat förhållande som far och son.

Det här får räcka för nu men återkommer i diverse trådar.
 
Turistpolisen i Thailand har ett väldigt trevligt infoblad, där finns uppgifter på vad som är tillåtet samt otillåtet .
att klappa en vuxen Thai på huvet är riktigt oförskämt , likaså att visa fotsulorna mot en annan människa .
varifrån ni får era ideer om att detta är nonsens vet inte jag , kanske är det bara ni som varit endast en gång i Phuket ;)

Hej

Ja det är märkligt att folk inte ens verkar känna till dom mest vanliga reglerna i Thailand, att inte ta någon äldre på huvudet, inte peka med fötterna mot någon, inte kliva över någon och att inte gå in hos någon med skorna på var väl bland det första man fick lära sig i Thailand som nybörjare.

Mvh isan lover
 
Sen finns det ju även en del saker som inte ens Thai bryr sig att följa , men överdrifter finns ju i allt

Hej

Så kan det naturligtvis vara men är man intresserad av ett land, återkommer dit regelbundet eller kanske t.o.m bor där så är väl det minsta man kan begära att man sätter sig in i och försöker följa dom mest givna och enkla regler för uppförande som finns på platsen.

Mvh isan lover
 
Hej

Så kan det naturligtvis vara men är man intresserad av ett land, återkommer dit regelbundet eller kanske t.o.m bor där så är väl det minsta man kan begära att man sätter sig in i och försöker följa dom mest givna och enkla regler för uppförande som finns på platsen.

Mvh isan lover
Men ärligt talat , jag skulle inte heller klappa min mamma uppe på skallen , ännu mindre en okänd någonstans varhelst i världen ,då detta är oförskämt , tveksamt med andras barn likaså , mina barn OK . Kliva över en Vuxen Thai Nej ,det gör jag inte , och inte står jag medvetet på en Svensk sedel heller, så ganska normala regler för en normalbegåvad Svenne banan , men alla är ju inte det ..:rolleyes: Och är man sen ständigt berusad från det att man landar tills man åker hem , då kanske inga lärdomar eller iakttagelser tränger igenom fylldimman;)
 
Men ärligt talat , jag skulle inte heller klappa min mamma uppe på skallen , ännu mindre en okänd någonstans varhelst i världen så är detta oförskämt , tveksamt med andras barn likaså , mina barn OK . Kliva över en Vuxen Thai Nej ,det gör jag inte , och inte sår jag på en Svenska sedel heller medvetet , så ganska normal regler för en normalbegåvad Svenne banan , men alla är ju inte det ..:rolleyes: Och är man sen ständigt berusad från det att man landar tills man åker hem , då kanske inga lärdomar eller iakttagelser tränger igenom fylldimman;)

Hej

Många av dessa regler har nog sin förklaring i att man förr nästan alltid satt på marken eller golvet och åt o.s.v, var man dessutom många så var det kanske lite problematiskt att komma och gå utan att kliva över någon, man ska ju inte heller resa sig upprätt när andra sitter lägre, man förväntas huka sig något när man passerar äldre, likaså var det kanske någon som ville sträcka ut benen någon gång och då fanns förstås risken att fotsulan kunde riktas mot någon, det var väl främst barn, en och annan falang som råkade bryta mot dessa regler.

Vad det gäller att trampa på en sedel med kungens porträtt så är väl det klassiska exemplet när en turist har gömt sedlar i skon för att inte förlora dom eller bli bestulen, det kan sluta illa om någon upptäcker när sedlarna tas fram.

Jag håller med om att det förmodligen inte är många vuxna som går runt och tar andra vuxna på huvudet, men som förälder kan det vara bra att veta hur illa detta ses om man ex.vis har egna barn som kanske vill göra detta, då bör man i gripa och ge en tillrättavisning.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv var jag med på en bussresa i Thailand en gång när en falang sträckte ut sina långa ben, då kom fotsulan att riktas mot chauffören som satt lite lägre i sin förarstol, dessutom hade han några buddha amuletter hängande i framrutan, då blev det liv må ni tro, bussen stannades och chauffören var rosenrasande och fick lugnas av övrig personal och Thailändska passagerare, han ville handgripligen kasta av falangen.

Mvh isan lover
 
Hej

En annan gång i Ban Phe var det en falang som handlade i en butik med typiska badgrejor som badbyxor, bikinis, badbollar m.m, han begick misstaget att kliva in med skorna på i den äldre damens hus där dörren stod öppen ut mot affären, gissa om han fick skäll av kärringen, så det är allt en hel del av dessa regler som gäller än idag.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv var jag med på en bussresa i Thailand en gång när en falang sträckte ut sina långa ben, då kom fotsulan att riktas mot chauffören som satt lite lägre i sin förarstol, dessutom hade han några buddha amuletter hängande i framrutan, då blev det liv må ni tro, bussen stannades och chauffören var rosenrasande och fick lugnas av övrig personal och Thailändska passagerare, han ville handgripligen kasta av falangen.

Mvh isan lover
Borde han inte ha ägnat sin uppmärksamhet åt vad som hände i trafiken istället för att hetsa upp sig över att någon hade fotsulorna mot honom. Man brukar ju sitta riktad framåt i en buss så det är ju nästan oundvikligt om man inte sitter med fotsulorna platt mot golvet hela tiden. Obegåvat.
 
Hej

Det finns ju dessutom sammanhang där det är speciellt viktigt att tänka på hur man uppför sig, tänker då ex,vis på i ett sällskap med lite okända manliga Thailändare och där alkohol finns med i bilden t.ex i sällskap med fulla och beväpnade militärer och poliser bör man nog tänka sig lite extra för, ett misstag här kan leda till att någon av dom tappar humöret.

Sen har vi ju en rad olika ceremonier, offentliga och religiösa aktiviteter där man också bör tänka sig för lite extra, men det tror jag att dom flesta förstår.

Mvh isan lover
 
Borde han inte ha ägnat sin uppmärksamhet åt vad som hände i trafiken istället för att hetsa upp sig över att någon hade fotsulorna mot honom. Man brukar ju sitta riktad framåt i en buss så det är ju nästan oundvikligt om man inte sitter med fotsulorna platt mot golvet hela tiden. Obegåvat.

Hej

Som Svensk är det nog alldeles självklart så, men nu handlade det om Thailand och där gäller helt andra regler för vad som är ok uppförande.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
 
Tillbaka
Topp