Är Thailändare ett egoistiskt folk

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har tänkt!
Thailändare, är inte bara egoistiska, de är också väldigt rasistiska...
1. De vill inte ha den största inkomsten kvar i landet.
2. De få som verkligen vill vara tillsammans med en thai, får inte det.
3. De som vill hjälpa den ekonomiska sidan och stärka med utländsk "Know how", ratas.
4. Ehh! Jag gör allt för att stanna hos mina nära och kära...
 
Tycker iofs att du precis som PK media i Sverige inte håller isär begreppet Nationalster och rasister vilket är en mislvidd skillnad , att vara Nationalist är enligt mig bra , det har vi att lära av Thaifolket som ett av få länder kommer att kunna bevara sin kultur .. Sen att de inte gillar Svarta människor får ståför det , det är rasistiskt anser jag , och dessutom fel..............

Thai älskar snabba stålar utan att jobba eller bidra med ett skit , vet inte hur mycket Berra egentligen har sett av Thailand , att bo här nån månad då och då ger inte insikt på samma sätt som vi har som bor flera år på raken , av någon anledning ser man saker från en annan vinkel ;)
 
Jag tycker inte thai är ego men gillar easy money och gillar allt ytligt som guld fina bilar men bryr sig oftast inte hur bilen ser ut innuti eller vilken motor som sitter i utan bara utsidan så man kan glänsa.

Gäller säkert inte alla men de som varit eller är fattiga.
 
Det är väl lätt hänt att man vill glänsa lite om man har haft det ordentligt fattigt. Att folk kan bli riktigt avundsjuka har jag däremot märkt, det är svårt att se att någon plötsligt har pengar. Skvaller är man också väldigt bra på har jag förstått på frugan och det tar man till när avundsjukan sätter in.
 
"Phonta " sa:
Är det inte även så att generalisera är fel ,,,,,,,, dvs inte politiskt korrekt . Om jag jämför de Thai som jag lärt känna så är 95 5 totalfixerade av att kunna komma över "easy money" , ett sånt tänk anser jag i alla fall är egoistiskt .. Att arbeta hårt för slina slantar hedrar vederbörande , det finns även sådana människor , mest har jag stött på dessa uppe i Isaan , min frus familj är med ett par undantag bra folk som inte tar allt för givet och gärna hjälper andra ... Tyvärr så ser jag oftast inte dessa människor här i Pattis , skall försöka utvärdera skillnaden mot Isaan när jag kommer upp en vecka i december.. Dessutom denna syn på faranger , tilloch med småtjejer på 17/18 år som jobbar på 7 eleven försöker sälja sig till gamla faranggubbar i min ålder ... Easy money mao. vidrigt anser jag , de arbetar och klarar sig på den lön de har men öppnar gärna upp för en tusing till en gammal faranggubbe.... riktigt snuskigt , och allmänt så anser jag att de har en konstig syn på det sexuella , iofs bra att den är öppen men kanske skulle man anse att det även behövs känslor mellan två människor .....för att idka umgänge på det planet ............. ;)

Även jag har bott länge i Thailand, och jag vet att man kan dras med i pesimistiska tankegångar. Om du fokuserar mer på de 5% som inte är egoistiska så kanske du får det lite trevligare och så kanske det breder ut sig i den riktningen istället. ;)
 
Absolut har du rätt i det , man mår ju bättre om man bara ser det goda och blundar för sanningen. Och visst finns det bra Thais, men detta som Berra skriver om "Hund" är även det ett påragligt problem som ofta skapar osämja och skitprat , till och med om ett par hundra thbt .

Djäkligt trågig inställning som får mig att se dessa små människor som mindre begåvade , det är roligt att ge samt att det är kul att glädjas åt andras lycka .. men detta hajar dessa Thais ALDRIG ................ ;)
 
Jag tycker inte att du behöver blunda för något, och det skrev jag ju inte heller. Du kan ju helt enkelt bara skita i att tänka på 95% av de thailändare du känner och istället lägga den tiden på att tänka på de restrerande 5%. :)
 
Av thailändare finns det undantag men generellt är inte thaiarna egoister ett sådant påstående är helt fel.
Thailand är inte turistorterna, utan det riktiga Thailand är landsbygden därför det är jordbruket och landsbygden som varit ryggraden i Thailand. Även idag är Thailand ett mycket stort jordbruksland.
De som bor på landsbygden är tvungna hålla ihop därför om någon får problem är det folket i byn som ställer upp för den som kommit i problem, från staten får de ingen hjälp och aldrig fått heller.
Många gånger finns det släktingar som ställer upp men det är inte alltid på det viset, det finns de som har inga släktingar också. På landsbygden lever de i ett samhälle där egoismen inte har berättigande.
Om någon inte har mat för dagen kan de gå till templet och de ställer upp för den nödställde. Templen eller VAT är som en social inrättning och finasieras med gåvor från folket i byarna, det finns inga statliga pengar som finansierar VAT.
När byborna har fest som vid giftemål och någon skall bli munk m.m. lånar de kastruller bord stolar tält m.m. från VAT.
Sedan har VAT många tillställningar för folket, som gör att det blir ett socialt liv för dem.
Jag har tillbringat lång tid på landet och även på Jomtien därför jag pendlar och någon egosim har jag inte sett på landet, det finns sannolikt det också men jag har inte sett till den.
 
Thai är giriga och tycker att faranger har så gott om pengar att de kan försökar lura av dem lite.

Men egoistiska ... beror väl på hur man ser det. Ekonomiskt eller om sig som person, dvs bara ser sog i centrum typ macho?
 
Thai är extremt ego, se bara på hur dom parkerar, inte en tanke på övrig trafik bara dom slipper gå 20 m.
 
Världen är ju ganska egoistisk generellt sett (iaf det jag har sett av den hittills), så om det ska vara någon mening med att peka ut egoistiska folkgrupper så tycker jag att det måste bli en relativ jämförelse och där tycker jag inte att thailändare sticker ut som ett egoistiskt folk. Lokalt tycker jag däremot att det kan samlas mycket egositer, t. ex. på Phuket har jag upplevt det så.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp