Thailändare är inte rädda för att låta maten stå framme

Jag äter det mesta i Thailand. Har gjort så sedan 2008. Aldrig varit riktigt magsjuk. men då och då lite ränn...tja...ni förstår...men när man tömt tarmen så åter till det normala...jag har väntat på en riktig magsjukeanfall då jag är mycket oförsiktig. Äter allt som stått framme också. Men max 2 dagar, där går min gräns. Ibland vrider det om litegrann och då gäller det att vara snabb. Mot muggen. 10 minuter och sedan kan vi "trycka" i oss mat igen. Troligen individuellt då min kompis inte tål ett skit. I ordets rätta betydelse. Nu skall jag äta upp lite "gammelmat" igen!

Angående 'ränn' så är det något jag lever med näst intill dagligen. kommit fram till att det mest beror på all chili. Även om munnen lärt sig sluta slå larm varje gång vi äter mat så håller inte magen helt med. Värst av allt är när chilin ska ut.. Ajajajj, urk.. ursäktar för detaljerna :wai:

Chili i för stora mängder är skadligt för magslemhinnan , iofs så dödar chili en del bakterier , dock inte alla , dessutom vet man att chili i stora doser under längre främjar tillväxt av magcancer som också är betydligt vanligare i länder där chiliintaget är större än tillex europa ,, kanske även en kombination av stort intag av alkohol som bevisligen ökar risken för cancer i tarm och magsäck .... att vid varje toalettbesök tro att det är ok med känslan att det brinner i ä tarmen , det borde alla begripa inte är bra för den annars skyddande slemhinnan , att obildade Thai inte fattar "basic" i läran om människokroppen förstår jag men uppenbarligen är det lika illa beställt med en del Faranger;)
Min fru samt jag använder chili med måtta i Thaimaten , finns en mängd andra kryddor samt grönsaker som höjer smakupplevelsen, chili i stora doser är just för att dölja dåligt skämd föda samt för att i viss mån döda vissa enklare bakterier . Jag äter även dagligen en sked Yolida Youghurt som jag inköper billigt drygt (50 thbt ,stor burk)på Big C eller Foodland , en naturell produkt med massor av nyttiga mag tarm bakterier för att hålla magen i trim , kan säga att jag inte varit dålig i magen (ränn) det sista halvåret sedan jag började med denna produkt . Har annars en ganska känslig mage ;)

Krävs knappast en raketforskare för att inse att det inte är bra med 'ränn' och 'svid' dagligen. Men knappast det värsta jag konsumerar. När det kommer till cancer och liknande så ja, visst. Känner två personen med tarmcancer här och noll i Sverige. Som du sa tror jag dock stora mängder billig sprit bidrar i många fall. "The Golden Middleway" gäller näst intill allt. Det mesta har både positiva och negativa egenskaper beroende på hur de brukas. Chili är knappast något undantag.

Fanns en tid då jag läste på om det mesta jag åt. Näringsinnehåll, vitaminer, mineraler och liknande. Slog mig ganska snabbt att samtidigt som en källa kunde påpeka att något var en "superfrukt"/"Supermat" eller liknande så kunde en annan förklara hur samma substans var farlig för kroppen. Ta t.ex. kaffe-alternativet Yerba Maté som dricks dagligen i Argentina bl.a. Många källor säger att det är många gånger nyttigare än både kaffe och te. Andra säger att man riskerar mun, hals- och magcancer.

Kände en man som tränade flitigt, åt bara GI-mat och levde överlag väldigt sunt. Likväl fick han diabetes och dog senare i en hjärtattack vid 50 års ålder. Sen känner jag andra som varit alkoholiserade sedan de var i tonåren och idag är 60+ och fortfarande springer runt utan mer problem än etanolen i sig. Så jag har efter att den första mannen dog helt enkelt accepterat att livet är oförutsägbart och knappast bryr sig om rättvisa.
Mitt motto idag är att leva livet till fullo, nyttigt eller ej. Mitt psykiska välmående har blivit prioritet över att försöka ta reda på allt som potentiellt skulle kunna vara farligt för mig. Och väljer hellre brinnande bak en att avstå från mina favoritkök :) Jag äter knappast lika starkt som Kinesen som brände ett hål i magen av Mala soppa nyligen ( http://www.dailymail.co.uk/news/article-2253881/Doctors-hole-mans-stomach-orders-spiciest-soup-menu-Chinese-restaurant.html )

Finns väl ingen anledning att avstå från lax , förutom att det finns en hel del miljögifter i fisk , Sushi äter jag gärna , dock väljer jag bort vitfisk som ibland finns med .. Laxparasiterna är inte hälsovådliga och all lax här nere har varit fryst en längre tid .. Sill finns ju knappt att finna här ............... Vissa pålägg vet jag inte vad du åsyftar , ost äter jag här nere Engelsk Cheddarost köper jag gärna på Expat Foods Siam Country Road. Nej jag äter mycket god mat ,men inte för stora kvantiteter samt försöker motionera

// Inlägget redigerat.
Den sista delen av inlägget som handlar om RC-flygning har fått en egen tråd. https://thaisnack.se/threads/rc-flyg-modellflygning-i-thailand.9533/

Det finns en massa skinkor och korv som inte är "tillagade"

Ja,ja , sup på ni bara , själv väljer jag min väg , dvs mycket måttlig alkoholkonsumtion , sen finns det ju en hel del skinkor och korvar som inte är tillagade , dessa undviker jag , kokt saltad julskinka är ju ok samt även vissa medwurstar som är tillagade ... var och en blir nog lycklig på sitt sätt att leva , upp till var och en ... bara man ger fn i att skriva skit på forat efter för mycket alkohol :thumbsup::thumbsup:;)

Ja,ja , sup på ni bara , själv väljer jag min väg , dvs mycket måttlig alkoholkonsumtion , sen finns det ju en hel del skinkor och korvar som inte är tillagade , dessa undviker jag , kokt saltad julskinka är ju ok samt även vissa medwurstar som är tillagade ... var och en blir nog lycklig på sitt sätt att leva , upp till var och en ... bara man ger fn i att skriva skit på forat efter för mycket alkohol :thumbsup::thumbsup:;)

Vet inte om "vi" super på. Det verkar mest vara du som gnäller över att andra klarar av att supa och vinna VM-guld och OS-guld.
Det ser ut som att dom har ett väldigt stort genetiskt försprång som klarar av att supa och använda nikotin, samtidigt som man klarar av att utföra stordåd.

Minns Patrik Sjöberg under ett inomhus SM.
Cola och cigg i handen.
Han har nog slagit fler världsrekord än många andra. Och inte var han någon absolutist heller.

Vissa kan, vissa kan inte. Var och en får nog hitta sina egna begränsningar och vägar oavsett vad socialstyrelsen säger.

Pratade lite med gumman innan hon skulle laga mat och hon sa att maten som fanns kvar från igår och imorse fortfarande stod på bordet under en nätkorg fast dom har kylskåp. Kylskåpet använder dom till vatten flaskor

Jag har svårt att förstå att det kan vara så svårt att sätta in maten i kylskåpet men problemet ligger nog i kulturen. Har man inte gjort det tidigare så varför göra det nu?
Försiktighet bör råda.

Haha :) Tog upp ämnet hemma. Helt utan censur citerade jag vissa inlägg här. Frugan blev alldeles röd i ansiktet efter en stund. Jag eldade på rätt bra ;)

Det slutade med att frugan sa "Ni falanger är jävla sensitive. Stanna i Sverige, inte resa". Haha jag skrattade gott. Varför är det så roligt att reta frun ibland.

ja, det har nog med kulturen att göra, nu när gumman är uppe så åker maten in i kylen efter henne, men när dom andra har ätit så lämnar dom maten mitt på bordet igen

Jag har svårt att förstå att det kan vara så svårt att sätta in maten i kylskåpet men problemet ligger nog i kulturen. Har man inte gjort det tidigare så varför göra det nu?
Försiktighet bör råda.

;) :thumbsup: :thumbsup:

Redigeringsorsak: Ändrat till ett korrekt citat.

Senast redigerad av en moderator:
När flugorna lämnar tallriken sätter thailändarna sig till bords.

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar