Thailändare är inte rädda för att låta maten stå framme

Detta med kött i Thailand, Jag har en duktig polare här nere , utbildad kock samt styckmästare i Sverige. Denna kille säger sig veta att helt nystyckat kött är tämligen ofarligt , detta beroende på att köttet då har en mycket stor motståndskraft mot bakterier , när däremot föruttningsprocessen börjar dvs mörningen (som inte finns i detta land , då man inte verkar känna till detta :))då angrips köttet förödande fort i värmen ... Sen kan man ju fundera över allt annat skit i köttet som slaktas privat i byarna samt säljs på morgonen( i bästa fall) , hjärtmask samt andra parasiter. tillex . Thai gillar ju att äta Labboa(rått hackat nötkött med chili /grönsaker/mynta) skulle jag aldrig äta rått , finns de som äter även Labbmoo rått ,vilket visar på stora okunskaper om trikinosens hemska följder ...

Nej rått kött finns inte på papperet att jag äter det i Thailand. Vare sig nöt eller fläsk, kyckling är en självklarhet överallt.

Men då stämmer det som frugan säger, köttet som vi handlar på Talaad på dagen är OK eftersom det alltid är slaktat samma morgon. Och jag har som sagt aldrig blivit sjuk. Men det skall alltid vara väl genomstekt.

Hallå mina herrar!
Jag har fått dealat med en hög nättroll (cyber damer med starka åsikter) men jag är tillbaka.

Jag växte ju upp med det, att maten alltid stod framme i matskåpet innan vi hade en kyl. I Sverige har min mamma också gjort så, att maten har fått stå på bordet med nätkorg hela dagarna. Hon lägger dock maten i kylen när ingen är hemma.

MatHygien och egenkontroll är nog överkurs för lokalbefolkningen.

Jag köper helst inte färdiga take away när vi är därnere. Stickyrice och kyckling får gärna grilla en extra gång.

Antar att det är NÄÄM korven ni menade. Jag vet inte hur man gör med har tänkt provat. Det skulle innehålla massa chili och vitlök.

Undrar lite om det är som fisk/sushi, att när man har fryst in fisken i minst 3 dagar så dör parasiterna... Vi steker oftast upp korven men jag äter de också rå men det är max 2 gånger/år.

Vi thai har lite andra magstarka bakterier skulle jag tro. Eller?

Ja alla som bor därnere har naturligtvis en annan bakterieflora i magen och det dröjer säkert ett bra tag innan man bygger upp den. Här i Sverige är allt så hygieniskt, inget fel i det, men det gör självklart oss väldigt känsliga för elaka bakterier. Och thai som bor i Sverige borde ju bli lika känsliga efter ett tag.

Så visst måste man vara försiktig men samtidigt får det inte gå till överdrift, vågar man inte äta den lokala maten så försvinner nästan halva nöjet med resan.

Ät på ni bara , men se till att allt är riktigt genomstekt och hett , intre bara ljummet när ni äter .. Då klarar man det mesta , finns dock en hel del bakterier som
klarar även hetta , detta med fisk är intressant , sötvattensfisk och då speciellt vitfisk innehåller ofta bandmask (binnickemask) denna är ju ej farlig men inte trevlig , lax rå skall frysas en vecka för att döda de parasiter som finns i lax , dessa skapar oro i magen men är EJ farliga . Tilapia (Panin) från dammar innehåller ofta olika parasiter samt annan fisk som Paduk mm , desa dör om fisken kokas eller stekes väl ....Men passa er från kall mat som stått länge eller så kallad "Som " fisk eller kött (bitter) har ofta legat i slutna kärl samt kan då inehålla Butolibakterier och som jag tidigare skrev är rent dödliga ....... Stek hårt så dör även de ;)

Magen vänjer sej vid olika bakterier tror jag även om det inte alltid är hälsosamt. Morsan har alltid maten framme på köksbänken på dagarna sen ställer hon in det i kylen framåt kvällen, riskokaren står på från morgon till kväll.
När jag bodde hemma tyckte jag och mina polare att det var perfekt, bara hämta en tallrik och fylla den när man kom hem efter skolan.

Detta med kött i Thailand, Jag har en duktig polare här nere , utbildad kock samt styckmästare i Sverige. Denna kille säger sig veta att helt nystyckat kött är tämligen ofarligt , detta beroende på att köttet då har en mycket stor motståndskraft mot bakterier , när däremot föruttningsprocessen börjar dvs mörningen (som inte finns i detta land , då man inte verkar känna till detta :))då angrips köttet förödande fort i värmen ... Sen kan man ju fundera över allt annat skit i köttet som slaktas privat i byarna samt säljs på morgonen( i bästa fall) , hjärtmask samt andra parasiter. tillex . Thai gillar ju att äta Labboa(rått hackat nötkött med chili /grönsaker/mynta) skulle jag aldrig äta rått , finns de som äter även Labbmoo rått ,vilket visar på stora okunskaper om trikinosens hemska följder ...

Jag brukar trycka i mig sådant.
Laab moo med grisblod är en annan rätt som också är "intressant".

Jag käkar allt och än så länge har jag överlevt.

Äter du kokt grisblod eller obehandlat?? Äter du rå Labbmo med grisblod , så grattis , bara en tidsfråga innan du drabbas av trikinos ...............Dödlig och smärtsam ...

Trikinos
Enstaka fall av trikinsmittade vildsvin påvisas i Sverige i dag. Foto: Torsten Mörner.

Trikiner är parasitära maskar som förekommer i de flesta delar av världen hos köttätande djur och även hos människor. I Sverige är fall hos människor mycket sällsynt. Trikinos kan framför allt spridas genom förtäring av otillräckligt upphettat kött från framför allt svin, men även björn och hästar kan vara bärare av trikinlarver. I samband med slakt kontrolleras därför i Sverige alla svin och hästar på förekomst av trikiner. Även vildsvin och björn avsedda för konsumtion kontrolleras på förekomst av trikiner.

Trikinlarverna utvecklas i tarmen till trikinmaskar, vilka i sin tur producerar nya larver som förs med blodet ut till muskelvävnaderna där de efter några veckor kapslar in sig. Infrysning till –18 grader dödar många, men inte alla, trikinarter och arter som överlever dessa låga temperaturer finns även i Sverige.

Fynd av trikinos hos djur är är anmälningspliktigt. Infektionen är mycket ovanlig hos svenska tamsvin och har inte påvisas sedan 1994. Under senare år har dock enstaka fall påvisats hos vildsvin. Enstaka fall av trikinos hittas också på vilda djur såsom björn, räv, lodjur, varg och fågel.

Förekomst hos människa i Sverige
Trikinos är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen.

I Sverige är sjukdomen mycket ovanlig – enstaka fall hos människa har rapporterats under de senaste tio åren (utlandssmittade).

Fakta om trikinos hos människa
Smittämne i Sverige:
Larver till rundmaskarna Trichinella spiralis, T. pseudospiralis, T. nativa och T. britovi.

Förekomst:
Sjukdomen förekommer i hela världen i varierande grad beroende på konsumtionsvanor. Sällsynt i Sverige.

Symtom:
Infektion med ett fåtal larver ger oftast inga symtom medan en kraftigare infektion kan ge symtom såsom diarré, buksmärtor, muskelsmärtor, feber, svullna ögonlock och ljusöverkänslighet. Ibland har trikinos dödlig utgång hos människa.

Inkubationstid:
8–15 dygn (5–45).

Smittkälla:
Kött från tamsvin, vildsvin, häst och björn.

Smittsätt i Sverige:
Främst genom förtäring av rått eller otillräckligt upphettat kött från vildsvin eller björn.

Kontrollåtgärder:
Undersökning av svin, häst och björn vid slakt. Upphettning till minst 68 grader av allt kött från exempelvis svin och vildsvin. Larverna av T. nativa och T. britovi är hos vissa djurslag fryståliga till skillnad från T. spiralis. De olika arterna skiljs åt med PCR-teknik.

Senast uppdaterad: 2014-03-18

Undrar varför man i Sverige kontinuerligt tar stickprov på allt kött , inte bara gris, Vildsvinskött för inte säljas utan att man skickar in prov då hög andel innehåller Trikiner från grisen som i sin tur har fått den från råttor de ätit ... Jojo , Kör du utan hjälm också månntro... skulle tro det . och bilbälte är ju dumt , det är ju bara lite farligt att krocka ;)

Undrar varför man i Sverige kontinuerligt tar stickprov på allt kött , inte bara gris, Vildsvinskött för inte säljas utan att man skickar in prov då hög andel innehåller Trikiner från grisen som i sin tur har fått den från råttor de ätit ... Jojo , Kör du utan hjälm också månntro... skulle tro det . och bilbälte är ju dumt , det är ju bara lite farligt att krocka ;)

Har tänkt i liknande banor många gånger här. Vad är det som gör att så många som flyttar hit helt plötsligt slänger av sig skorna i utbyte mot flip-flops på heltid kombinerat med ett billigt reklamlinne, typ Beer Chang, kastar sig ut i trafiken utan hjälm och bälte och helt plötsligt agerar i alla situationer som att deras liv blivit mindre värt den dag de satte sin fot här, kanske i något befängt hopp om att det ska göra dem mer lokala(?) (ps, menar inte att peka ut någon alls här och har inte ens läst vem Phonta syftade till, utan svarar enbart mot kommentaren i sig).

Jag är dock inte mycket bättre många gånger. Statistiskt borde man undgå Win-moto, sitta bak på pick-ups, bussar i Bangkok och mkt mkt mer. Men man tar vad man har. Har jag skoter med hjälm så blir det såklart det, har jag ingen hjälm så åker jag oftast ändå.. Samma gäller bilbälte och såväl mat.
Lagar jag mat själv undviker jag gärna sura korvar och liknande. Lagar andra mat till mig äter jag i regel vad som blir serverat, men undgår i regel fläsk och nötkött, men det har jag gjort typ hela livet.

Visst borde alla ha bälte om det finns, men många gånger har de tryckt ner själva "låset" till bältet under kuddarna där bak, så det är bara att acceptera, och enligt lag här är det tydligen bara viktigt att de som sitter fram har bälte.
Angående pick-ups så tycker jag personligen det borde vara en personlig rättighet och risk man ska få välja själv, jag är inte mycket för statliga regler som ska se över alla aspekter av ens privatliv. Jag vet att det går att debattera detta i timmar, då vissa anser att det inte är rättvist att försätta andra bilister i en sits där de kan bli anklagade för att ha orsakat flera människors död vid en krock bara för att någon annan valde sitta bak på en pick-up utan bälte. Kan inte direkt motargumentera detta, men tycker likväl det borde vara upp till var och en :D

magen kurrar, dags att gå ut och köpa Laap plaa-dtuk och somtam bpuu plaa-raa, återkommer om jag inte dör av magförgiftning innan ;)

Som sagt köttet på marknaden är slaktat på natten och håller sig bra över dagen i varmen ,däremot när köttet hamnat i kylen är det betydligt känsligare och föruttnelsen
startar snabbt när det kommer ut i varmen ,

Jag är alltid så försiktig som möjligt i trafiken, skulle aldrig få för mig att åka utan bälte och jag ser till att familjen använder sina också. Det är också ett krav att frugan och barnen använder hjälm när dom åker moppe / MC. Hjälm har räddat livet på mig en gång i tiden, därav min försiktighet. Det är en billig livförsäkring.

Jag har slutat använda min riskokare och kokar ris på spisen bara när vi ska äta ris. Hos min mamma så finns det alltid ris i riskokaren.

I kokt ris kan det växa till sig gifter (toxin) som inte försvinner vid upphettning. Så kokar man mycket ris tar det långt tid för riset att kyla ner, gynnsamt för toxiner att växa till sig. Ris håller upp till 5 dagar i kylen och det går att frysa men personligen tycker jag inte om att frysa in saker som ris, bara onödigt. Brukar steka upp dagen efter.

En gång i tiden läste jag om Näringslära och Livsmedelhygien.
Hittade en kortfattad guide här.

(Länken är borttagen för den har blivit ogiltig)

Senast redigerad av en moderator:

Nja, bälte har jag på mig, annars plingar det som satan och så blir det dyrt om polisen stoppar mig.

Du är lite för känslig. Påminner mig om min morsa när jag var 6år.
Det är farligt att leva. Man kan faktiskt dö.

Lite för känslig , NÅ det tror jag inte allas , bara upplyst . Och sen använder jag det förnuft som jag fått av moder jord ... Även av den anledningen jag antagligen vid snart 65 mår utmärkt samt inte äter något medikament , röka och supa är inte bra , trots detta gör många vuxna detta utan måtta . Kan man skydda sig så kan det inte vara fel , det hindrar inte mig att leva ett rikt och aktivt liv vid min ålder . Går upp vid 6 tiden , flyger RC ett par timmar , en kopp kaffe med en fullkornsmacka samt sen ut på trampcykeln en timme eller två , sen ut med hunden , vila till lunchen en timme . Ut och mata alla hemlösa hundar uppe där jag flyger , sen flygning samt samkväm med alla RC polare från värdens alla hörn , Tyskar , Engelsmän , Holländare , Thaiare mm.mm till sju på kvällen , Middag hemma eller ute på stan , hem till huset samt sitter nu och skriver detta .. Tror du att jag har ett tråkigt och fattigt liv pga. att jag använder insidan av skallen ...............................;)

Lite för känslig , NÅ det tror jag inte allas , bara upplyst . Och sen använder jag det förnuft som jag fått av moder jord ... Även av den anledningen jag antagligen vid snart 65 mår utmärkt samt inte äter något medikament , röka och supa är inte bra , trots detta gör många vuxna detta utan måtta . Kan man skydda sig så kan det inte vara fel , det hindrar inte mig att leva ett rikt och aktivt liv vid min ålder . Går upp vid 6 tiden , flyger RC ett par timmar , en kopp kaffe med en fullkornsmacka samt sen ut på trampcykeln en timme eller två , sen ut med hunden , vila till lunchen en timme . Ut och mata alla hemlösa hundar uppe där jag flyger , sen flygning samt samkväm med alla RC polare från värdens alla hörn , Tyskar , Engelsmän , Holländare , Thaiare mm.mm till sju på kvällen , Middag hemma eller ute på stan , hem till huset samt sitter nu och skriver detta .. Tror du att jag har ett tråkigt och fattigt liv pga. att jag använder insidan av skallen ...............................;)

Har jag nämnt att jag tycker att du har ett tråkigt liv?
Nu är inte jag heller någon storkonsument av alkohol t.ex.
Ibland när jag känner att jag vill slappna av så kan det bli några bärs. Givetvis händer det att jag tar någon praktfylla. Men det är nog två år mellan dessa.
Röker gör jag inte heller, fast jag ser inte det som varken avsaknad av livskvalitet eller livskvalitet, vilket du verkar göra.

Att trycka i sig lite grisblod någon gång då och då, är nog inte så farligt.
Hur är det med sill, lax, sushi och vissa pålägg? Avstår du från allt sådant också?

Finns väl ingen anledning att avstå från lax , förutom att det finns en hel del miljögifter i fisk , Sushi äter jag gärna , dock väljer jag bort vitfisk som ibland finns med .. Laxparasiterna är inte hälsovådliga och all lax här nere har varit fryst en längre tid .. Sill finns ju knappt att finna här ............... Vissa pålägg vet jag inte vad du åsyftar , ost äter jag här nere Engelsk Cheddarost köper jag gärna på Expat Foods Siam Country Road. Nej jag äter mycket god mat ,men inte för stora kvantiteter samt försöker motionera

// Inlägget redigerat.
Den sista delen av inlägget som handlar om RC-flygning har fått en egen tråd. https://thaisnack.se/threads/rc-flyg-modellflygning-i-thailand.9533/

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0