Vad tjänar en thailändare

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"realdexter " sa:
Var ligger den baren och är du säker på att d e t gäller generellt?

Som jag sa i mitt inlägg, siffror är ointressant här, det finns inga statiska nivåer på något, det finns i Thailand fackföreningar i statliga och statliga innebär också kommunala verksamheter, där finns minimilöner samt som jag sa antingen pengar eller förmåner, bartjejer inbegrips nog inte i dessa klausuler. ;)

Om vi skall snacka om löner tycker jag att vi skall hålla oss till antingen statligt anställda eller högutbildade människor inom bankväsenden eller personer i viktiga positioner för att snacka löneläge, inte en byggarbetare i Isaan, det går inte.

Lyco
 
För står inte anledningen till ditt inlägg.

Skall vi prata löner så skall vi väl absolut tala om den majoritet som arbetar,som Elektriker
snickare, affärs biträden,bilarbetare. industriarbete,städerska,restaurang, lant arbetare. mm.

Eller är det så att det bara är högavlönade, banktjänstemän som bor i Thailand.
 
Rätt Golden , dessa människor är ju de mest intressanta pga att man alltid snackar om att Thai är sååå fattiga... Det är något jag är skittrött på att höra. Pratade med min fru om detta med att tjäna pengar i detta land, ta en Thailines tillex, han driver oftast egen firma , butik eller annan verksamhet.. Han jobbar hårt hela livet , öppet 7 dagar i veckan , importerar varor från olika delar av värden..

Alla kan ha det bra i Thailand ,bara viljan finns , ligger man i hängmattan och dricker lao Kao, Ja då kan man fa.. vara fattig ..
 
"Phonta " sa:
Rätt Golden , dessa människor är ju de mest intressanta pga att man alltid snackar om att Thai är sååå fattiga... Det är något jag är skittrött på att höra. Pratade med min fru om detta med att tjäna pengar i detta land, ta en Thailines tillex, han driver oftast egen firma , butik eller annan verksamhet.. Han jobbar hårt hela livet , öppet 7 dagar i veckan , importerar varor från olika delar av värden..

Alla kan ha det bra i Thailand ,bara viljan finns , ligger man i hängmattan och dricker lao Kao, Ja då kan man fa.. vara fattig ..

Välutbildade i Thailand kan tjäna enormt bra, outbildade kan tjäna nästan ingenting, i Sverige är skillnaderna mindre, en jag känner jobbade tidigare skift på volvo på ett löpande band och utförde ett jobb en idiot kunde utföra, nu jobbar han som lärare och har lägre lön nu.. "Jämlikheten" verkar har blivit för "jämlikt" ;)
 
"BaBoo " sa:
Välutbildade i Thailand kan tjäna enormt bra, outbildade kan tjäna nästan ingenting, i Sverige är skillnaderna mindre, en jag känner jobbade tidigare skift på volvo på ett löpande band och utförde ett jobb en idiot kunde utföra, nu jobbar han som lärare och har lägre lön nu.. "Jämlikheten" verkar har blivit för "jämlikt" ;)

Varför utbilda sig till något när man ändå inte tjänar pengar på sådant.

Man kan få bättre lön som trädgårdsarbetare än man får som professor på universitet.


I Sverige har vi för små klyftor och ibland är klyftorna på fel ställen.
 
"Golden " sa:
För står inte anledningen till ditt inlägg.

Skall vi prata löner så skall vi väl absolut tala om den majoritet som arbetar,som Elektriker
snickare, affärs biträden,bilarbetare. industriarbete,städerska,restaurang, lant arbetare. mm.

Eller är det så att det bara är högavlönade, banktjänstemän som bor i Thailand.

Anledningen till mitt inlägg finner du i svaret som Phonta gav, majoriteten av thai är egna, en del statligt anställda och en liten del i privatägda verksamheter, därav mitt inlägg.

Anställda i privata har säkert också olika avtal när det gäller lön samt förmåner i form av försäkringar samt annat som skolgång och sjukvård och själva lönen är inte det som är kanske 15000, 20000 eller vad det nu är!

Jag kanske har fel, men refererar till min familj!

Lyco
 
"Jonas " sa:
Nu är det inte en liten by polischef vi talar om, utan över hela provinsen hans dotter går på universitet i USA hans hus är inte ett litet skrytbygge, 4 bilar, inget som någon med 22000 baht i månaden skulle ha råd med.
ha ha 80 % av lönen är mutor
 
"areeya " sa:
Fruns systers man som är polis i Buriram 30 000bht(många timmar) ..samt 2-300 bht /dag fickpengar från böter troligtvis som dom delar. Fruns bror som jobbar inom kommunen som administratör av något slag.. 30 000bht(som skall räcka till att hålla 3 barn i universitetsstudier, bil,hus,mat och övriga fasta kostnader.Poliskillen har nästan ny bil hus och 2-3 motorbike.Man undrar ibland hur dom klarar att få allt att gå runt! ???
Vilken sorts polis är han som har så hög lön, hur dom klarar att få det att gå runt beror på att en polis kan nästan göra va fan han vill. Och mutor får dom dagligen. Jag är granne med polis station här i Khao lak, och där finns det en ung trafik pois med 10 000 baht i månaden som har en splitter ny harley Flott stort hus två bilar. Hur han kan klara det är genom mutor! jag var med honom på en fylletur en kväll och vi drack och åt för tusentals baht och betalade inte ett öre Jag är Polis sa han bara!! Jag åkte sedan runt på dom olika ställen dagen därpå och betalade
 
"Gottland " sa:
ha ha 80 % av lönen är mutor
Var innan mutorna var inräknade. Men som sagt var hans ord och en thailändares ord ja behöver inte vidareutveckla det. Men Polischef 80000 och då inte en liten bypolischef.
 
"Jonas " sa:
Är som sagt provinspolischef så är väl polischefernas polischef då.

Nja , inte riktigt så Jonas , den jag känner till han är provinspolischef över trafikbiten , han har 22000thbt/mån , verkar nog som att den du talat med överdrivit kraftigt , men det gäller ju att ha status .
 
"Gottland " sa:
Vilken sorts polis är han som har så hög lön, hur dom klarar att få det att gå runt beror på att en polis kan nästan göra va fan han vill. Och mutor får dom dagligen. Jag är granne med polis station här i Khao lak, och där finns det en ung trafik pois med 10 000 baht i månaden som har en splitter ny harley Flott stort hus två bilar. Hur han kan klara det är genom mutor! jag var med honom på en fylletur en kväll och vi drack och åt för tusentals baht och betalade inte ett öre Jag är Polis sa han bara!! Jag åkte sedan runt på dom olika ställen dagen därpå och betalade

Just detta beteende som ger "snutarna " i Thailand dåligt anseende, för djävligt , men som tur vara är alla inte samma
 
"Gottland " sa:
Vilken sorts polis är han som har så hög lön, hur dom klarar att få det att gå runt beror på att en polis kan nästan göra va fan han vill. Och mutor får dom dagligen. Jag är granne med polis station här i Khao lak, och där finns det en ung trafik pois med 10 000 baht i månaden som har en splitter ny harley Flott stort hus två bilar. Hur han kan klara det är genom mutor! jag var med honom på en fylletur en kväll och vi drack och åt för tusentals baht och betalade inte ett öre Jag är Polis sa han bara!! Jag åkte sedan runt på dom olika ställen dagen därpå och betalade
Klockrent Thaitänk.
Nyss uppkommen måste man hävda sig och visa att man är högre än andra.
Det där hierarkimätandet är ju nästan värre än hundbeteende och nog det jag ogillar mest här.
 
"Phonta " sa:
Nja , inte riktigt så Jonas , den jag känner till han är provinspolischef över trafikbiten , han har 22000thbt/mån , verkar nog som att den du talat med överdrivit kraftigt , men det gäller ju att ha status .

Ok, möjligt. Då kanske den här har hand om brottslighet för som han sa there is no crime in my province so i don't have to go there they call me if it is something. Han bruka åka dit ibland Månd-Onsd. Är inte i den provinsen jag bodde i han är boss.
 
Oj oj, precis detta har jag hört en del gånger frpån snutarna här i vår stad , ingen brottslighet här inte , kanske är det bara i pattis det görs skit vad vet jag .. men då har de grymt mycket att göra i Cabin Buri tillex, hörde att det mördas faranger på löpande band , förmodligen en grov överdrift, kanske hänt en gång sen är det bland Thai "varje dag" . Tror att det är hyfast lugnt i Thailandom man jämför med många andra länder tillex Phillipinerna .

Dessutom , inte ofta jag ser trafikolyckor här uppe i Isaan , en och annan moppeolycka , oftast då singelolycka. Bilar som kolliderar har jag sett en gång på nu under 5 mån 7000 körda kilometer från Khonkaen i norr till Hua Hin och Mae Phim i söder .. Borde sett lite mer om det är så djäkla mycket som påstås, förmodligen en massa MC olyckor som städas undan blixtsnabbt :(
 
Nu är det Phitchit finns väl knappt någon som hört talas om, han var chef över Phetchabun innan då hade han mycket att göra men i Pitchit händer inget, enligt han då.
 
"Gottland " sa:
Vilken sorts polis är han som har så hög lön, hur dom klarar att få det att gå runt beror på att en polis kan nästan göra va fan han vill. Och mutor får dom dagligen. Jag är granne med polis station här i Khao lak, och där finns det en ung trafik pois med 10 000 baht i månaden som har en splitter ny harley Flott stort hus två bilar. Hur han kan klara det är genom mutor! jag var med honom på en fylletur en kväll och vi drack och åt för tusentals baht och betalade inte ett öre Jag är Polis sa han bara!! Jag åkte sedan runt på dom olika ställen dagen därpå och betalade

Tror du absolut inte du vet vad du talar om!!! Men det vet jag!
 
Skrev du om lön i bar så flyttades det till en egen tråd. Var väl rädda att det samtalsämnet kunde spåra ur.
 
"Jonas " sa:
Skrev du om lön i bar så flyttades det till en egen tråd. Var väl rädda att det samtalsämnet kunde spåra ur.

Helt rätt Jonas. Tipsar därför Neman om att(Ogiltig länk borttagen) så han kan läsa sitt inlägg tillsammans med många andra som ligger där. :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
 
Tillbaka
Topp