Är Thailändare ett egoistiskt folk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla är vi nog lite egoister när det passar, handen på hjärtat. Jag tycker heller inte att thailändarna sticker ut mer än många andra nationaliteter. Trafiken har nämnts och den är hemsk ibland men det är den i många andra länder också. Det ligger lite i människans natur att vara egoistisk, detta är nog medfött men mer eller mindre framträdande.

Ja jämfört med svenskar i gemen så upplever jag också thai som mer ego och förbaskat ovilliga att jobba. Skit i kunden å gör så lite som möjligt för din lön. Också en form av egoism.
Men jag har slutat å bry mig, man får ha lite urskiljning om vilka man frågar om nåt. Min ekonomi stormtrivs här nere så där kommer min ego in och jag kör bara samma race som thai och parkerar där jag vill.

Jag vänder på det och visar ibland stor vänlighet i trafiken , släpper fram osv. Thaisen blir otroligt ställda av detta , likaså blir Thaikvinnor ställda av att jag är artig och gentlemannamässig , öppnar dörrar mm. det uppskattas kan jag säga då Thaimän oftast är skitstövlar mot sina kvinnor /fruar . ;) Och ja , detta land passar min ekonomi perfekt , jag sparar ca 5 tusen Svenska varje månad av min pension . 60000 kr ggr 4 blir ju 240000 thbt / år i extra sparade slantar .... ;) Behöver aldrig röra mitt sparkapital , inte ens för att köpa en beg bil Hehehe

När det gäller kund bemötande som Bson klagade på, tycker jag servicen här är bra mycket bättre än den obefintliga servicen i Sverige.

Skall jag ha nåt levererat, installerat, möblerat etc. kommer det alltid en 2-4 man många gngr ingår det i priset.

Att säga att dom är mer egoistiska här än i Sverige tex. Där får du varan bär hem den packa upp och gör va du vill men räkna inte med någon hjälp ifrån oss, kan ju ringa kundservice men räkna med några timmar i kö för att bli bemött av en trött sur telefonist som fått höra på klagomål hela dagen.

Men snälla JOnas , detta handlar ju om att de har nåt att tjäna på att vara snälla och hjäpsamma , försök få en Thai till att jobba gratis för en annan ..................

Ovanligt kan jag säga , visst förekommer det , men ytterst ovanligt mens jag som normal Svensk ofta hjälper kamrater gratis med både det ena eller det andra ,, och med glädje .............

Jag kan säga att i byn så kom det folk och hjälpte till gratis med det mesta, där var det bra sammanhållning.

När svärfars fiskdamm skulle tömmas på fisk plaska flertalet i utan någon mer ersättning än att dom kom förbi på ett par öl på kvällen.

Var det något problem med huset eller om något skulle göras alltid hjälp.

När grannkärringens majs var klart och hon låg sjuk kom det genast par killar i 30 årsåldern och ställde upp, dom var inte släkt, känner dom båda väl men dom ställde upp för hon hade inte råd att betala någon för att fixa det, och sonen klara inte av det själv, rätt tungt jobb.

Så det beror nog på vilka man träffar, kompisar hjälper nog till här med ingen skillnad från hemma, vad jag sett iallafall, kanske till och med mer villiga att göra skitjobb gratis för en vän här.

Och sen svarade jag på Bsons inlägg, skit i kunden gör så lite som möjligt för din lön.
Det har väl inget att göra med ställa upp för kamrater jag svarade inte på någon annans inlägg.

555555 Nope, rätt glad faktist ;) Nu blir det flytt till nytt hus, mer utrymme, kändes som att sitta i en condo igen med det huset vi hade, gick på varandra, ibland vill man kunna sätta sig för sig själv.

Ang trafiken så släpper jag också fram andra när det är befogat, ex tillämpar jag vävning i mellanåt och då kan thai bli lite konfunderade. Men jag kör när det är "min tur" och låter inte nån som bara kommer farande sticka i mellan om jag kan förhindra det utan risk för olycka, då är det bra att ha lite pulver under huven så man kan skrynkla lite asfalt för dom.

Ang Jonas inlägg så tänkte jag mer på det här att Thai så gärna säger no have istället för att lyfta på arslet och gå och fråga nån som kanske vet mer.
Ex. Jag var inne med bilen på service förra veckan och fick se att dom hade en likadan bil som min i hallen men med lite fräck utrustning på som jag gärna hade köpt till min. Frågade om detta och blev hänvisad till en tjej som hade hand om tillbehör, hon kikad i datorn och sa att nej det finns bara om du köper en ny bil. Det var ju en helt ny modell så inte så konstigt att det inte fanns i datorn som tillbehör än men tro fan att det går att köpa, hur ska man annars göra om det blir skadat?... Iaf så var hon i receptionen till service avdelningen lite mer tillmötesgående och körde oss bort till market village så vi slapp att vänta i hallen när dom servade bilen, jag bad då henne att kolla upp det här med tillbehören jag ville ha. När jag kom tillbaka så hade hon kollat och klart att det gick att köpa om en till ett jvla ocker pris men det är en annan sak.

Där fick jag 2 sidor av myntet, en som absolut inte ville hjälpa till och en som gladeligen gjorde det. Tyvärr möter man den första kategorin lite för ofta här, dom bara älskar att säga no have när dom inte vet för annars måste dom ju förlora fejan genom att fråga nån annan och visa att dom inte vet.
Det här att man får fri hemkörning är ju kanon men det är ju eg nåt man betalat för då det är pålagt i priset från början så det räknas inte riktigt.

Är la inte så konstigt att du möter dom lite för ofta där du bor ju i Hua Hin say no more ;) 555

Nu blir det flytt till nytt hus, mer utrymme, kändes som att sitta i en condo igen med det huset vi hade, gick på varandra, ibland vill man kunna sätta sig för sig själv. :eek:

Nu igen :D

Nu börjar jag undra om du tillhör något slags vandrande nomadfolk , typ Romer eller liknande ;)

Säkert 5555.

Sist fick vi ju flytta för kris, allt avloppsvatten kom ju upp i dushen i undervåningen när vi använde i våning 2 eller 3. total stopp stank rätt gött efter några dagar.
Dom fick ju riva upp golvet och lägga om rören så det inte skulle upprepas, tog väl 3 månader.
Så var ju bara ner och fann mig ett nytt hus på morgonen var ju lite i en desperat situation, farsan och hans kärring var på besök samtidigt med.

Förutom det så flyttade vi ju bara från condo till hus innan.

Och nu trivdes vi ju inte så bra i huset vi flyttade till utan ville tillbaks till Pratumnak som vi fick stressflytta ifrån utan att riktigt kolla runt.

Så är bara helt naturligt att vi har sökt nytt och nu har vi ju hittat på den gatan som vi har sökt efter.

Jonas e en zigenare
emoji38.png
emoji38.png
emoji38.png
vänta bara nästa tripp så börjas det prata nytt igen
emoji12.png
emoji12.png
emoji12.png

Hahahaha, sjælvklart ;)

Har bara pratats om nytt dessa månader jag bott i detta huset, när jag bodde i townhouset i Pratumnak pratade jag inte om nytt föränn avloppet sket sig bildligt talat ;)

Men eftersom jag pratat om nytt hus hela tiden nu så låter det som det är de enda jag tänker på byta hus ;)

Men funderar ju fortfarande på Bangkok om 1 år så vem vet kanske börjas snart 555555. Får se hur vi trivs nu kommande året ;) :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley: :afro: :laugh: :angel: 8)

"glimten66 " sa:
555 lycka till me det nya huset gubben
emoji4.png
emoji4.png

Får väl dela på ett par flaskor rött och en grillkväll där kanske om du är nere i Pattaya nåt nästa tur ;) Skall nog se till att fixa is till vinet med 5555 ;)

"Jonas " sa:
Får väl dela på ett par flaskor rött och en grillkväll där kanske om du är nere i Pattaya nåt nästa tur ;) Skall nog se till att fixa is till vinet med 5555 ;)
Det tycker jag gubben
emoji7.png
emoji7.png
bara hoppaa din vapendragare e nere me då.

Kommer att bli några dar i fiske byn allt
Måste ju förmedla bilder även från träsket ju så dom som bara snackar har något att r*nka åt
emoji12.png
emoji12.png
emoji12.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp