Flytta till Sverige.

Ibland måste vi göra akutinsats, tex förlorade bosun finger ombord på ena båten och jag fick ta vårdansvaret innan fick helikopter och sjukvårdare ombord.
Vi har rätt bra sjukrum ombord på fartyg med det mesta som behövs både gällande medicin och instrument.
I Mars fick jag blindtarmsinflammation ombord och fick förmedicinering innan kom iland vilket kan ha räddat mitt liv.
Jag har gjort min praktik på Sahlgrenska akuten.
Vi går först avancerad sjukvård som kursen heter och sen som @Berralund skriver refresh var 5 år och gör praktik på sjukhus.
Ja tack och lov att vi har möjligheter att rädda livet på folk. Praktik har jag gjort på olika ställen, Sahlgrenska, Kalmar och akuten i Lund. Senaste gångerna hade danska Søfartsstyrelsen sin medicalutbildning på Fanø och där finns fullt utrustade faciliteter med bl a dockor som instruktörerna använde för att simulera olika sjukdomstillstånd, dockorna kan t o m tala och jämra sig. Mycket bra och lärorikt, vi fick även ge injektioner på varandra och sätta infarter. Subcutant, intramuskulärt och intravenöst både i armveck och på handens ovansida.

Frugan var lite orolig, är det bekräftat?
Fick idag bekräftat och dom sa förbise att står obehörig.
Han är godkänd men har ju inte svenskt personummer/sammordnings nummer än.

Screenshot_20250702_230749_Samsung Notes.webp

Ja tack och lov att vi har möjligheter att rädda livet på folk. Praktik har jag gjort på olika ställen, Sahlgrenska, Kalmar och akuten i Lund. Senaste gångerna hade danska Søfartsstyrelsen sin medicalutbildning på Fanø och där finns fullt utrustade faciliteter med bl a dockor som instruktörerna använde för att simulera olika sjukdomstillstånd, dockorna kan t o m tala och jämra sig. Mycket bra och lärorikt, vi fick även ge injektioner på varandra och sätta infarter. Subcutant, intramuskulärt och intravenöst både i armveck och på handens ovansida.
Jag gjorde i Bergen sist och som du beskriver från Danmark.
Men norrmännen ombord på bojlastarna där jag arbetade innan sa använd svenskarna, dom har erfarenhet att hantera människor.

Hinner hända mycket under 2-3 år och är det ännu längre sedan artiklar skrevs så tycker då inte jag att det är så aktuellt.
En bilmodell eller dator från 2017 räknas nog inte som toppmodern och ny!
Hej

5 av artiklarna var från 2022 till 2025 och 2 var äldre, att det framstår som gammalt för dig är ju fullt möjligt, men knappast något tyder väl egentligen på att någon större förändring har skett under dessa få år, upplever det du ändå så tycker jag att du ska läsa rapporten från U.S News nedan från 2025.

Sverige rankas som världens bästa land för livskvalitet​

4 januari, 2025

Sverige har utsetts till världens bästa land för livskvalitet i en färsk rapport från U.S. News. Med perfekta poäng för säkerhet, utbildning och hälsovård, och en livsstil som värdesätter hållbarhet och generositet, bekräftar Sverige sin plats som ett av de mest eftertraktade länderna att leva i.

Höga betyg för välfärd och trygghet​

Rapporten rankar Sverige först i världen för livskvalitet, följt av Norge och Kanada. Kategorier som ekonomisk stabilitet, offentlig utbildning, hälsovård och familjevänlighet bidrog till den höga placeringen.

U.S. News beskriver Sverige som ett land med en kapitalistisk ekonomi kombinerad med omfattande offentliga tjänster. Här erbjuds gratis hälsovård och högre utbildning, och Sverige är känt för sitt starka sociala skyddsnät. Landet ligger också bland topp 10 för socialt ansvar, entreprenörskap och affärsklimat.

Svenskarna utmärker sig också som generösa, med årliga donationer motsvarande en procent av BNP till humanitära ändamål, enligt rapporten.

Hållbarhet och hög livskvalitet​

Sverige har länge varit en förebild för hållbarhet och miljömedvetenhet, vilket också reflekteras i OECD:s Better Life Index. Här överträffar landet genomsnittet inom områden som jobb, utbildning, hälsa, miljökvalitet, sociala relationer och säkerhet. Livslängden i Sverige är 83 år, två år högre än genomsnittet för OECD-länderna.

Stockholm, Sveriges huvudstad, är också en av de mest attraktiva städerna att bo i Europa, enligt en EU-undersökning. Staden rankas högt för sin LGBTIQ-vänlighet och sina möjligheter på arbetsmarknaden. Med omkring 60 procent av invånarna som använder kollektivtrafik dagligen, är Stockholm dessutom en av Europas ledande städer för hållbart resande.

En förebild för framtiden​

Med sitt starka fokus på välfärd, hållbarhet och socialt ansvar fortsätter Sverige att sätta standarden för vad ett högkvalitativt liv innebär. Landets balans mellan ekonomisk framgång och generositet gör det till en inspirationskälla för andra nationer och en förebild för framtida samhällsutveckling.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29