Vilket visum

Hej jag och min fru är gifta i Sverige, vi ska åka till Thailand under en längre period 6 - 12 månader.
Vilket visum ska jag söka i Sverige innan vi åker?

Och hur gör vi i thailand för att förlänga detta visum?

Mvh
Victor

Om du tänker dig stanna 12 månader så gör du nog bäst i att söka ett NON-O visit thaifamily. På de får du stanna 90 dagar. om du under den tiden registrerar ert giftermål i Thailand så kan du söka 1 års extension innan dina 90 dagar har gått ut.

Om du är över 50 och pensionär så kan du söka motsvarade NON-O för pensionär. Sedan finna multipel Turistvisum som du teoretiskt kan stanna upp till 9 månader med, i praktiken lite mindre. men det kräver att du åker ut och in i Thailand några gånger.

Senast ändrad:
Om du tänker dig stanna 12 månader så gör du nog bäst i att söka ett NON-O visit thaifamily. På de får du stanna 90 dagar. om du under den tiden registrerar ert giftermål i Thailand så kan du söka 1 års extension innan dina 90 dagar har gått ut.

Om du är över 50 och pensionär så kan du söka motsvarade NON-O för pensionär. Sedan finna multipel Turistvisum som du teoretiskt kan stanna upp till 9 månader med, i praktiken lite mindre. men det kräver att du åker ut och in i Thailand några gånger.
Ok tack, och för ett Non-o visit thaifamily så krävs det bara att vi är gifta i Sverige?
Vi har fått personbevis och äktenskapscertifikat legaliserade och stämplade av UD i sverige och thaiambassaden här hemma. Är det dessa dokument som ska användas för att registrear giftemålet i Thailand?

Ok tack, och för ett Non-o visit thaifamily så krävs det bara att vi är gifta i Sverige?
Vi har fått personbevis och äktenskapscertifikat legaliserade och stämplade av UD i sverige och thaiambassaden här hemma. Är det dessa dokument som ska användas för att registrear giftemålet i Thailand?
Måste även översättas till thailändska, om det bara var dessa dokument minns jag inte men det vet säkert någon annan.

Om jag förstår rätt så har ni redan det intyg som behövs som då i nästa steg behövs att översättas till thailändska. Se då bifogad länk som ligger sist.

Lite undrande om ert äktenskapscertifikat. Har ni fått utfärdat ett svenskt äktenskapscertifikat eller är det ett äktenskapsbevis som brukar utdelas efter att man har vigts i Sverige som blivit stämplat?

Det som följer som info.

Jag och min fru (som är thailändsk samt svensk medborgare) gifte oss i Sverige för drygt ett år sedan. Vi valde att kontakta den svenska ambassaden i Bangkok för att låta dem skriva ut ett intyg på engelska att vi är gifta. Det framgår av bifogad länk vad de behövde för dokument för att skriva ut intyget. Intyget på engelska behövdes sedan översättas till thailändska och både det engelska samt thailändska i original gick sedan till det thailändska utrikesministeriet för registering och stämpling vilket tog några veckor. De stämplade intygen fick efter detta tas till det ”Ampur” (kommun) i vilket min thailändska fru har sin hemvist i enligt den mörkblå Tabian Ban (husboken) vilket var Udon Thani. Det var Ampur i Udon Thani som utfärdade det thailändska äktenskapscertifikatet. Det är detta dokument som t.ex. skall bifogas nör man söker ett Non Immigrant ”O” Spouse/Family Single Entry E-Visa som ger en rött att vistas i Thailand i upp till 90 dagar och på mitt står det att det blivit utfärdat på bas att jag är gift med en thailändsk hustru.

Som nämnts går det att söka t.ex. 1 Year Extension of Stay vilket är det som de som flyttat till Thailand brukar ha och detta bör vara på basis att det finns ett Non Immigrant ”O” Visa i botten (inte ett ”O-A Visa). För de som ör gifta med en Thai så finns valet om man blivit över 50 år att skaffa ett Extension of Stay based on Retirement eller based on Marriage vilket innebär olika krav finansiellt.

Jag väljer dock att söka Extension of Stay på kortare tid då vi bor bara del årsvis i Thailand och får som gift med en thailändsk person 60 dagars förlängningar utan något krav om finansiell art med att behöva visa något inkomstintyg eller att jag har minst en viss summa ståendes på ett thailändsk bankonto i mitt eget namn. Jag har läst att jag kan söka flera 60 dagars förlängningar efter varandra utan att lämna Thailand men det har jag inte provat att göra så långt.

Något svenskt äktenskapscertifikat kunde vi inte få via skatteverket och folkbokföringsavdelningen då de enbart utfärdar Personbevis dör man kan välja mellan att få dessa på svenska eller engelska där det framgick att vi var gifta med varandra. Det svenska vigselbeviset var i sammanhanget ett helt betydelselöst papper för vår process att kunna få utfärdat ett thailändsk äktenskapscertifikat men bifogade även detta då vi sökte intyget. Allt som allt tog det ca 1 månad och det lär vara ganska normalt numera har jag läst. Emellertid har det om man går tillbaka i tiden så har det vanligtvis gått väsentligt fortare enligt flera medlemmar här på Thai Snack.

Men rätt många har gift sig i Thailand samt registrerat och fått utfärdat ett thailändsk äktenskapscertifikat och har sedan låtit att registrera även i Sverige att de är gifta vilket blir en lite annan process.

Registrering i Thailand av svenskt äktenskap

Vad det gäller om att kunna få göra flera 60 dagars förlängningar på rad efter varandra baserat på att man anlänt till Thailand med ett Non Immigrant ”O” 90 dagars Visa. Så vet jag inte säkert om detta går eller inte?

Jag har hittat info som säger att detta skall gå. Men på t.ex. på engelskspråkiga forum så säger en del att det går och andra säger att man kan bara göra en 60 dagars förlängning på ett lokalt immigration kontor i Thailand och därefter måste lämna Thailand.

Jag skall söka om en 60 Day Extension om ca 1 månad och det lokala immigrationkontoret i Udon vill då i tillägg till de kopior jag behövt lämna när jag gjort 30 dagars förlängningar tidigare också i tillägg ha kopior av Tabian Sam Rot (det thailändska äktenskapscertifikatet) för att istället göra en 60 dagars förlängning.

Jag skall då fråga det lokala immigrationkontoret i Udon Thani om de utfördar flera 60 dagars förlängningar efter varandra eller inte? Oavsett om de gör detta eller inte så betyder detta inte att det behöver vara samma i hela Thailand! Olika immigrationkontor tillämpar nämligen lite olika praxis i Thailand och det gäller t.ex. även vilka dokument som skall lämnas etc. Man får helt enkelt följa det som gäller där man är eller bor…

IMG_8006.png

Senast ändrad:

Bara för få klarhet vad det är ni har?

Har ni redan fått ett thailändskt äktenskapscertifikat utfärdat via den thailändska ambassaden i Stockholm på engelska och/eller thailändska?

Min fru kunde enbart få utfärdat ett thailändsk äktenskapscertifikat genom det distriktskontor (Khet/Ampur) där den slutgiltiga registreringen skedde att vi i lagens mening är gifta också i Thailand och först därefter fick vi det ”riktiga” thailändska äktenskapscertifikatet.

Vad som krävs för ett Non O spouse är förmodligen det papper du redan har.
Vi har dessa papper, men varje år när jag skall ansöka om ett års extension så vill de ha ett dokument från just som du säger kommunkontoret där man skall ha registrerat äktenskapet , Annars är man nog vad jag kan förstå inte gift i thailand. Detta krävs av immigrationen in varje år som ett bevis på att vi inte under året har separerat, dvs skilt oss..

Senast ändrad:
Bara för få klarhet vad det är ni har?

Har ni redan fått ett thailändskt äktenskapscertifikat utfärdat via den thailändska ambassaden i Stockholm på engelska och/eller thailändska?

Min fru kunde enbart få utfärdat ett thailändsk äktenskapscertifikat genom det distriktskontor (Khet/Ampur) där den slutgiltiga registreringen skedde att vi i lagens mening är gifta också i Thailand och först därefter fick vi det ”riktiga” thailändska äktenskapscertifikatet.
Jag blir även jag lite fundersam. Kan Thaiambassen i Sverige hjälpa till med det som vi fick åka till Foreign Affairs i Don Mueang för att erhålla ?Detta var iofs 17 år tillbaka , så mycket kan ha ändrats

Senast ändrad:
Vi har dessa papper, men varje år när jag skall ansöka om ett års extension så vill de ha ett dokument från just som du säger kommunkontoret där man skall ha registrerat äktenskapet , Annars är man nog vad jag kan
Jag blir även jag lite fundersam. Kan Thaiambassen i Sverige hjälpa till med det som vi fick åka till Foreign Affairs i Don Mueang för att erhålla ?

Min gissning är att det det fått stämplat av thaiändska ambassaden är ett svenskt vigselbevis.

Det står dock: Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin men det är ju samma sak som det står Vigselbevis på mitt och frugans.

Men vi fick veta att Kalmar kommun bara utfärdar Vigselbevis därför att de tycker detta hör till en vigsel och som ett minne till de som viger sig på helt frivillig bas.

Nör jag pratade med svenska ambassaden i Bangkok och frågade om vad som hänt om jag inte kunnat bifoga något Gratulationskort/Vigselbevis?m Då sa de att de hade ändå utfärdat intyget om att vi är gifta i Sverige om vi informerat varför det inte finns något genom att upplysa dem angående just detta. Har man ett vigselbevis så tycker jag absolut detta skall följa med som ett av dokumenten och är det dessutom stämplat av den thailändska ambassaden så desto bättre.

För att ambassaden/konsulatet ska kunna skriva ett intyg behövs följande underlag:

Blankett med ifyllda uppgifter. Ladda ned i word eller pdf.
Personbevis där det framgår uppgifter om sin maka/make. Dokumentet får ej vara mer än 3 månader gammalt.
Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin.
Sökandes passkopia
Id-handling av den thailändska parten
Kvitto på betald avgift+porto

Min gissning är att det det fått stämplat av thaiändska ambassaden är ett svenskt vigselbevis.

Det står dock: Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin men det är ju samma sak som det står Vigselbevis på mitt och frugans.

Men vi fick veta att Kalmar kommun bara utfärdar Vigselbevis därför att de tycker detta hör till en vigsel och som ett minne till de som viger sig på helt frivillig bas.

Nör jag pratade med svenska ambassaden i Bangkok och frågade om vad som hänt om jag inte kunnat bifoga något Gratulationskort/Vigselbevis? Då sa de att de hade ändå utfärdat intyget om att vi är gifta i Sverige om vi informerat varför det inte finns något genom att upplysa dem angående just detta. Har man ett vigselbevis så tycker jag absolut detta skall följa med som ett av dokumenten och är det dessutom stämplat av den thailändska ambassaden så desto bättre.

Taget från länken jag bifogade tidigare:

För att ambassaden/konsulatet ska kunna skriva ett intyg behövs följande underlag:

Personbevis där det framgår uppgifter om sin maka/make. Dokumentet får ej vara mer än 3 månader gammalt.
Sökandes passkopia

Får nu se om lokala immigration kommer kräva att vi har ett nytt fräscht dokument från lokala Ampur/Khet kontoret som bevis på att vi är fortfarande är gifta för att ge mig 60 dagars förlängningen eller om det räcker med vårt thailändska äktenskapscertifikat?

Senast ändrad:
Vi har dessa papper, men varje år när jag skall ansöka om ett års extension så vill de ha ett dokument från just som du säger kommunkontoret där man skall ha registrerat äktenskapet , Annars är man nog vad jag kan förstå inte gift i thailand. Detta krävs av immigrationen in varje år som ett bevis på att vi inte under året har separerat, dvs skilt oss..

När jag sökte Non Immigrant ”O” Spouse/Family E-Visa första gången så försökte jag med att bifoga det svenska Vigselbeviset/Gratulationskortet vi fått efter vigseln. Detta räckte Inte till att få visumet utan blev anmodad att komma in med bättre bevis på att jag är gift med en thailändsk medborgare.

Jag väntade då tills jag fått intyget från svenska ambassaden i Bangkok på engelska att vi är gifta i Sverige och bifogade detta vid mitt andra försök och fick då utfärdat ett Non Immigrant ”O” Spouse/Family Single Entry E-Visa :) Intyget visade ju att vi var i process med att även registrera vårt äktenskap i Thailand och det var tydligen gott nog i alla fall den gången…

Följande gånger har jag dock bifogat det thailändska äktenskapscertifikatet och då har visumet blivit utfärdat direkt och bara 1-2 dagar efter jag skickat in ansökan samt betalat avgiften.

Senast ändrad:

Nör jag pratade med svenska ambassaden i Bangkok och frågade om vad som hänt om jag inte kunnat bifoga något Gratulationskort/Vigselbevis? Då sa de att de hade ändå utfärdat intyget om att vi är gifta i Sverige om vi informerat varför det inte finns något genom att upplysa dem angående just detta. Har man ett vigselbevis så tycker jag absolut detta skall följa med som ett av dokumenten och är det dessutom stämplat av den thailändska ambassaden så desto bättre.

Taget från länken jag bifogade tidigare:

Sökandes passkopia

Får nu se om lokala immigration kommer kräva att vi har ett nytt fräscht dokument från lokala Ampur/Khet kontoret som bevis på att vi är fortfarande är gifta för att ge mig 60 dagars förlängningen eller om det räcker med vårt thailändska äktenskapscertifikat?
Tror det räcker med det du uppvisat

Ser att jag bör förtydliga en felskrivning tidigare av mig.

Att vara 50 år eller äldre är endast relaterat till när man söker visum eller förlängning för ”Based on Retirement”.

Söker man baserat på att man är gift med en Thai eller har barn i Thailand så finns inget krav på att man behöver vara över 50 år!

Ser att jag bör förtydliga en felskrivning tidigare av mig.

Att vara 50 år eller äldre är endast relaterat till när man söker visum eller förlängning för ”Based on Retirement”.

Söker man baserat på att man är gift med en Thai eller har barn i Thailand så finns inget krav på att man behöver vara över 50 år!
Helt korrekt :thumbsup:

Tack för alla svar.
Det jag har fått stämplat av thai ambassaden i Sverige är ett utdrag ur familjeregistret och ett personbevis som är översatta och legaliserade av UD.

Räcker det med dessa för att söka ett non-o visum? Jag har tidigare sökt visum med ankytning till mina barn som är thailändska medborgare, men processen att förlänga detta visum i Thailand visade sig vara tidskrävande och jobbig.

Något vigselbevis verkar vi inte kunna få från Skatteverket och gratulationskortet vi fick vid ceremonin har vi ej kvar.

Hur är det med turistvisum nu för tiden? Kanske kan klara mig på ett sådant.

Tack för alla svar.
Det jag har fått stämplat av thai ambassaden i Sverige är ett utdrag ur familjeregistret och ett personbevis som är översatta och legaliserade av UD.

Räcker det med dessa för att söka ett non-o visum? Jag har tidigare sökt visum med ankytning till mina barn som är thailändska medborgare, men processen att förlänga detta visum i Thailand visade sig vara tidskrävande och jobbig.

Något vigselbevis verkar vi inte kunna få från Skatteverket och gratulationskortet vi fick vid ceremonin har vi ej kvar.

Hur är det med turistvisum nu för tiden? Kanske kan klara mig på ett sådant.

Jag vet inte hur gammal du är? För är du 50 år eller äldre så finns fler alternativ än du är yngre med att söka ” based on retirement” t.ex. Men det finns många andra typer av visum, men det låter inte som något av dessa är aktuella/passar dig av vad jag kan förstå.

Jag tror att en bra start kan vara att söka ett Non-O E-Visum då detta dels ger dig rätt att stanna i Thailand i 90 dagar och ett Non-O är det som man också vill ha anlänt till Thailand med om man skall sedan skall söka 1- Year Extension. Jag kan inte säga om det underlag du har nu räcker men det skadar ju inte att försöka och du förlorar bara vad ansökningsavgiften kostar om ansökan ej går igenom…

Du skriver att du har barn som är thailändska medborgare men bor de i Thailand nu och du vill besöka dessa p.g.a. du vill söka Non-O med detta som skäl?

Jag antar att din fru är thailändsk medborgare men jag tror att det underlag som du har just nu kan vara svårt att räcka till för att få godkänt när du söker Non-O E-Visa. Personbevis på engelska eller ett svenskt vigselbevis/gratulationskort var inte gott nog då jag själv ansökte trots att jag bifogat min hustrus thailändska ID-kort etc. Ett problem när man söker E-Visa är att det endast går att bifoga ett dokument dör det begärs att man skall bifoga något. Det har inte gått när jag sökt att bifoga t.ex. två eller tre. Det har heller inte lämnats någon plats för dör man kan lämna typ ”övriga upplysningar”.

Jag lyckades första gången att genom att bifoga ett intyg från den svenska ambassaden i Bangkok att vi är i process att även registrera vårt äktenskap även i Thailand få Non-O Spouse/Family E-visa. Det går dock vara numera bara få Single Entry sådant. Kanske det går ordna intyg via svenska ambassaden i Stockholm i stället och kanske få detta stämplat av den thailändska ambassaden i Stockholm och även prata med dem då vad som krävs?

Det går dock som du redan var inne på att t.ex. anlända till Thailand utan visum och man får nu 60-Days Visa Exemption alternativt att anlända på Tourist E-Visa som också ger en rött att vistas i 60 dagar i Thailand. Båda dessa alternativ skall gå att förlänga med ytterligare 30 dagar via att besöka ett lokalt Immigration kontor.

Men…ett krux kan bli nör du skall checka in på väg till Thailand från t.ex. Stockholm att de begär att du skall visa att du har en flygbiljett ut från Thailand. Har du ingen biljett att visa så kanske du inte får ditt boarding card och du kommer helt enkelt inte till Thailand! Nör du har ett Non-O E-Visa att lämna fram vid incheckningen (på papper) så krävs dock inte någon biljett ut från Thailand visas upp. Egentligen så gäller samma nör man kommer till Immigration kontrollen vid ankomsten på flygplatsen men de brukar inte efterfråga att man skall visa biljett ut från Thailand men de kan begära att få se denna och kommer man med barn så ökar nog sannolikheten för att de vill se nör man skall lämna Thailand.

Har man inte anlänt till Thailand med ett Non-O visum så finns det ett undantag från regeln att visum söker och får man endast utanför Thailand.
Om man avser att söka 1 Year Extension of Stay så kan ett Non-O visum utfördas via ett lokalt immigration kontor i Thailand. Detta utfördas dock endast då man söker 1 Year Extension som dock åven har inkomstkrav eller minst en viss summa på ett thailändsk bank som skall ha stått på kontot i minst två månader innan den dag då från då Extension of Stay kan beviljas.

Senast ändrad:
Jag vet inte hur gammal du är? För är du 50 år eller äldre så finns fler alternativ än du är yngre med att söka ” based on retirement” t.ex. Men det finns många andra typer av visum, men det låter inte som något av dessa är aktuella/passar dig av vad jag kan förstå.

Jag tror att en bra start kan vara att söka ett Non-O E-Visum då detta dels ger dig rätt att stanna i Thailand i 90 dagar och ett Non-O är det som man också vill ha anlänt till Thailand med om man skall sedan skall söka 1- Year Extension.

Du skriver att du har barn som är thailändska medborgare men bor de i Thailand nu och du vill besöka dessa p.g.a. du vill söka Non-O med detta som skäl?

Jag antar att din fru är thailändsk medborgare men jag tror att det underlag som du har just nu kan vara svårt att räcka till för att få godkänt när du söker Non-O E-Visa. Personbevis på engelska eller ett svenskt vigselbevis/gratulationskort var inte gott nog då jag själv ansökte trots att jag bifogat min hustrus thailändska ID-kort etc. Ett problem när man söker E-Visa är att det endast går att bifoga ett dokument dör det begärs att man skall bifoga något. Det har inte gått när jag sökt att bifoga t.ex. två eller tre. Det har heller inte lämnats någon plats för dör man kan lämna typ ”övriga upplysningar”.

Jag lyckades första gången att genom att bifoga ett intyg från den svenska ambassaden i Bangkok att vi är i process att även registrera vårt äktenskap även i Thailand få Non-O Spouse/Family E-visa. Det går dock vara numera bara få Single Entry sådant. Kanske det går ordna intyg via svenska ambassaden i Stockholm i stället och kanske få detta stämplat av den thailändska ambassaden i Stockholm och även prata med dem då vad som krävs?

Det går dock som du redan var inne på att t.ex. anlända till Thailand utan visum och man får nu 60-Days Visa Exemption alternativt att anlända på Tourist E-Visa som också ger en rött att vistas i 60 dagar i Thailand. Båda dessa alternativ skall gå att förlänga med ytterligare 30 dagar via att besöka ett lokalt Immigration kontor.

Men…ett krux kan bli nör du skall checka in på väg till Thailand från t.ex. Stockholm att de begär att du skall visa att du har en flygbiljett ut från Thailand. Har du ingen biljett att visa så kanske du inte får ditt boarding card och du kommer helt enkelt inte till Thailand! Nör du har ett Non-O E-Visa att lämna fram vid incheckningen (på papper) så krävs dock inte någon biljett ut från Thailand visas upp. Egentligen så gäller samma nör man kommer till Immigration kontrollen vid ankomsten på flygplatsen men de brukar inte efterfråga att man skall visa biljett ut från Thailand men de kan begära att få se denna och kommer man med barn så ökar nog sannolikheten för att de vill se nör man skall lämna Thailand.

Har man inte anlänt till Thailand med ett Non-O visum så finns det ett undantag från regeln att visum söker och får man endast utanför Thailand.
Om man avser att söka 1 Year Extension of Stay så kan ett Non-O visum utfördas via ett lokalt immigration kontor i Thailand. Detta utfördas dock endast då man söker 1 Year Extension som dock åven har inkomstkrav eller minst en viss summa på ett thailändsk bank som skall ha stått på kontot i minst två månader innan den dag då från då Extension of Stay kan beviljas.
Tack, vi har barn som är thailändska medborgare,som skall följa med oss.

Jag är under 50 så det är tyvärr inget alternativ. Tror det blir lättast att söka som anhörig till våra barn. Men jag måste då ta mig ut ur Thailand och söka non-o baserat på vårat giftemål när vi väl är där.

Du kan även
Tack, vi har barn som är thailändska medborgare,som skall följa med oss.

Jag är under 50 så det är tyvärr inget alternativ. Tror det blir lättast att söka som anhörig till våra barn. Men jag måste då ta mig ut ur Thailand och söka non-o baserat på vårat giftemål när vi väl är där.

Jag skulle börja med som du redan är inne på att söka Non-O innan ni skall resa och visumet är sedan giltigt i 3 månader.

Du kan eventuellt även söka Non-O i Thailand baserat på att du avser att söka 1 Year Extension based married with a Thai. Läs bara på vad för krav det finns. Om minst 400.000 Baht som gift med en Thai (800.000 Baht Retirement) på ett thailändsk bankonto är metoden som skall användas och i endast ditt namn (delat konto ej okej) och du inte redan har så blir det bråttom att skaffa. Det är dock inte alltid särskilt lätt att få ett bankkonto och man kan hamna med att försöka få banker på flera olika banker. Det blir ibland en s.k. Moment 22 situation. Du måste ha pengar på ett thailändskt bankonto och för att banken skall skriva ut de utdrag som Immigration begär. Men det går inte få ett bankonto. Ta alltid med frun som kan prata Thai och sikta bankkontor som finns i de stora köpcentrumen som t.ex. Central i Thailand då de är vana vid att möta faranger och brukar ha personal som kan prata engekska.

Eller när ni är i Thailand ordna så att även ett öktenskap blir registrerat även i Thailand. När så är gjort kan t.ex. bara du resa till Sverige för att söka ett Non-O men denna variant blir ju rött dyr med flygresor.

Lycka till! :)

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp