Vad som krävs för ett Non O spouse är förmodligen det papper du redan har.
Vi har dessa papper, men varje år när jag skall ansöka om
ett års extension så vill de ha ett dokument från just som du säger kommunkontoret där man skall ha registrerat äktenskapet , Annars är man nog vad jag kan
Jag blir även jag lite fundersam. Kan Thaiambassen i Sverige hjälpa till med det som vi fick åka till Foreign Affairs i Don Mueang för att erhålla ?
Min gissning är att det det fått stämplat av thaiändska ambassaden är ett svenskt vigselbevis.
Det står dock: Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin men det är ju samma sak som det står Vigselbevis på mitt och frugans.
Men vi fick veta att Kalmar kommun bara utfärdar Vigselbevis därför att de tycker detta hör till en vigsel och som ett minne till de som viger sig på helt frivillig bas.
Nör jag pratade med svenska ambassaden i Bangkok och frågade om vad som hänt om jag inte kunnat bifoga något Gratulationskort/Vigselbevis?m Då sa de att de hade ändå utfärdat intyget om att vi är gifta i Sverige om vi informerat varför det inte finns något genom att upplysa dem angående just detta. Har man ett vigselbevis så tycker jag absolut detta skall följa med som ett av dokumenten och är det dessutom stämplat av den thailändska ambassaden så desto bättre.
För att ambassaden/konsulatet ska kunna skriva ett intyg behövs följande underlag:
Blankett med ifyllda uppgifter. Ladda ned i word eller pdf.
Personbevis där det framgår uppgifter om sin maka/make. Dokumentet får ej vara mer än 3 månader gammalt.
Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin.
Sökandes passkopia
Id-handling av den thailändska parten
Kvitto på betald avgift+porto