Visum förlängning

Samma när det är grundat på inkomst, först för min del till Norska konsulatet i Jomtien för att få inkomst intyg och vidare till Bangkok för att få stämpel.
Men dom var snabba på konsulatet så allt går att fixa pappersmässigt inom 24h.
Jo,jag vet var Norrbaggarna håller till nere på Beach Roaden. Men det är smidigare än att behöva ta sig till Sukhumvit Soi 6,sen upp till Morchit i norra Bkk. Du har ditt intyg redan i Jomtien,och det går att ta air-con bussen direkt till Morchit från norra Pattis. Därifrån är det nära till Chaeng Wattana.

Jo,jag vet var Norrbaggarna håller till nere på Beach Roaden. Men det är smidigare än att behöva ta sig till Sukhumvit Soi 6,sen upp till Morchit i norra Bkk. Du har ditt intyg redan i Jomtien,och det går att ta air-con bussen direkt till Morchit från norra Pattis. Därifrån är det nära till Chaeng Wattana.
Jag hade fått inkomstintyg på Svenska konsulatet i Pattaya när jag var där tidigare i år om jag haft Svensk inkomst.
Får man inte intyg på pension där?

Jag hade fått inkomstintyg på Svenska konsulatet i Pattaya när jag var där tidigare i år om jag haft Svensk inkomst.
Får man inte intyg på pension där?
Enklast att beställa ett inkomstintyg från Pensionsmyndigheten.
Då får man inkomsterna för kommande kalenderår när den blivit fastställd.
Intyget ska väl vidimeras av ambassad/konsult sen.

Enklast att beställa ett inkomstintyg från Pensionsmyndigheten.
Då får man inkomsterna för kommande kalenderår när den blivit fastställd.
Intyget ska väl vidimeras av ambassad/konsult sen.
Jag har 3 utbetalare utöver allmänna pensionen. Utbetalningarna från Nordea är olika varje månad beroende på fondernas utveckling.

Jag har 3 utbetalare utöver allmänna pensionen. Utbetalningarna från Nordea är olika varje månad beroende på fondernas utveckling.
Det kanske räcker med allmän pension och tjänstepension ändå på intyget.
Mina utbetalningar från Skandia är samma varje månad och justeras nästa år beroende på fondernas utveckling. En preliminär utbetalning.

Intyget ska spegla inkomster för kommande 12 månader man söker förlängning för.
Inte vad man tjänade förra året fast det fungerar säkert för de flesta.

Det kanske räcker med allmän pension och tjänstepension ändå på intyget.
Mina utbetalningar från Skandia är samma varje månad och justeras nästa år beroende på fondernas utveckling. En preliminär utbetalning.

Intyget ska spegla inkomster för kommande 12 månader man söker förlängning för.
Inte vad man tjänade förra året fast det fungerar säkert för de flesta.
Jag behöver inte använda min pension då jag har pengar på mitt thai-konto. Jag tänker aldrig mer fara omkring för att skaffa intyg och påskrifter. Alldeles för jobbigt och tråkigt. Pengametoden är så smidig. Jag bor 4-5 minuter från min bank och lika långt till Immigration.

Jag behöver inte använda min pension då jag har pengar på mitt thai-konto. Jag tänker aldrig mer fara omkring för att skaffa intyg och påskrifter. Alldeles för jobbigt och tråkigt. Pengametoden är så smidig. Jag bor 4-5 minuter från min bank och lika långt till Immigration.
Själv tycker jag att det är dumt att låsa flera hundra tusen på ett konto där dom inte gör någon nytta för att slippa några intyg.
Har man inte tillräcklig pension/inkomst förstår jag att det är en väg att gå, men har man tillräckligt så är det bättre att använda pengarna där dom förräntar sig bättre än ett bankkonto och beställa ett gratis inkomstintyg från Pensionsmyndigheten.

Pensionärer har ju tid att göra en minisemester för att vidimera sina intyg, skönt med omväxling till att bara vara ”hemma” för att det är jobbigt.

Jag ser mer att tvingas ha pengarna låsta på banken större delen av året som en stöld och konfiskering.
Man kan ha mycket kul med att använda sina pengar för eget bruk också.

Själv tycker jag att det är dumt att låsa flera hundra tusen på ett konto där dom inte gör någon nytta för att slippa några intyg.
Har man inte tillräcklig pension/inkomst förstår jag att det är en väg att gå, men har man tillräckligt så är det bättre att använda pengarna där dom förräntar sig bättre än ett bankkonto och beställa ett gratis inkomstintyg från Pensionsmyndigheten.

Pensionärer har ju tid att göra en minisemester för att vidimera sina intyg, skönt med omväxling till att bara vara ”hemma” för att det är jobbigt.

Jag ser mer att tvingas ha pengarna låsta på banken större delen av året som en stöld och konfiskering.
Man kan ha mycket kul med att använda sina pengar för eget bruk också.
Jag sa att att jag inte behöver använda min pension. Du måste läsa bättre. Min pension är mer än kraven. Sen behöver man inte ha pengarna på ett vanligt sparkonto här,det finns konton som ger bra ränta och som är ok för Immigration. Det jag har här är bara en del av mina sammanlagda tillgångar.

Jag sa att att jag inte behöver använda min pension. Du måste läsa bättre. Min pension är mer än kraven. Sen behöver man inte ha pengarna på ett vanligt sparkonto här,det finns konton som ger bra ränta och som är ok för Immigration. Det jag har här är bara en del av mina sammanlagda tillgångar.
Är min pension högre än kraven skulle jag aldrig använda mig av ”bankmetoden”.
Kanske tidigare travvinster som samlats på hög?

Har man så gott ställt är nog Jomtien inte första valet för min del.

Du kanske redan vet hur det funkar. Det lättaste sättet att söka ett Non-immigrant O visa om du redan är i Thailand,är via ett 60-dagars turistvisum. Du måste vara över 50 år samt ha en viss summa på banken (800k) eller visa upp ett bankintyg hemifrån som visar 57000 SEK sedan 3 månader. Då kan du göra ett så kallat Change of Visa. Det kostar 2000 Baht. Du behöver ett gäng dokument,men det är helt genomförbart.

Hur får man detta intyg, hur ska det se ut?
57 000SEK är ju inget problem från ett svenskt konto.
Vilka övriga dokument behöver man?

Inte riktigt rätt.
Man kan inte få visum inne i Thailand, visum kan man endast köpa i ett annat land.

Det som gäller är att man kan från ett turistvisum eller tom från ett 30 dagars visum fri inresa få 12 mån uppehållstillstånd om man är 50+ och uppfyller penning kraven. Då får man en Retirement stämpel i passet och 365 dagar. Detta är inte Non IM O visa, det är inget visa alls.
Men det är idag det bästa sättet att uppehålla sig här, inga försäkringskrav.

Förr gick detta bara att göra på IM i Bkk men ska nu enligt uppgift gå iaf på dom större turistorterna, alltså att komma in med turistvisa och få Retirement.

Uppfyller penningkraven i Thaibank eller svensk bank?

Tack alla för ert engagemang i visumfrågan! Det är tydligen en stor fråga idag och det finns ganska många "egna" tolkningar och inte ens IM i Thailand själv är helt överens om hur lagen ska tolkas. Jag vet inte om jag blivit särskilt klokare gällande visum och förlängning. Men det jag tänker ansöka om är ett Non-Immigrant O och vad jag förstår så gäller det i 90 dagar. Ska besöka IM kontoret så snart jag kommer ner, så får de förklara hur jag ev. gör en förlängning.

Tack alla för ert engagemang i visumfrågan! Det är tydligen en stor fråga idag och det finns ganska många "egna" tolkningar och inte ens IM i Thailand själv är helt överens om hur lagen ska tolkas. Jag vet inte om jag blivit särskilt klokare gällande visum och förlängning. Men det jag tänker ansöka om är ett Non-Immigrant O och vad jag förstår så gäller det i 90 dagar. Ska besöka IM kontoret så snart jag kommer ner, så får de förklara hur jag ev. gör en förlängning.
Tycker inte det är några konstigheter och reglerna rätt klara men vad menar du med förlängning av visumet?
Du kan inte förlänga ditt visums giltighet men du kan förlänga din vistelse.
Hur länge har du tänkt stanna utöver dom 90 dagarna?
Eller har du tänkt stanna?
Isåfall åker du ner till immigration och söker 1 årigt extension of stay med 90 dagars rapportering dom sista 30 dagarna.

Non Imigrant O Single är 90 dagar ja. Men som PanPan säger kan du inte förlänga den. Det finns inga extension på Visum.
Du kan på ambassaden köpa Non O Multiple, då kan du stanna i Thailand i typ 15 månader genom att studsa över närmsta gräns var tredje månad.
Sista gången gör du på visumets sista eller näst sista giltighetstid, så får de sista tre månaderna på den.
Alternativt 30 dagar före sista dag på din inresestämpel, admited to, går du till immigration och söker extension of stay.
Extension of stay är inget visum utan har helt andra regler än visum har.
Det finns olika typer av extension of stay.
30 dagar om man kom in utan visum eller på turistvisum.
60 dagar om du vill stanna lite längre och kom hit på Non O.
Eller ett år om du uppfyller villkoren för det.
För att kunna ge rätt råd behövs veta vad du tänkt dig.
Försök gärna vänja dig att inte tänka på extension of stay som ett visum för det bara rör till allt. Det är närmast att likna vid uppehållstillstånd och har sina egna lagar o regler jämfört med Visum.

Savannkhet will deny you a Tourist Visa if you stayed more than 90 days in Thailand in the past 6 month.
Konsulat skärper kontrollen av din visumhistoria när du köper nytt visum. Gäller turisvisum och ED visum.

Screenshot_20190812-003132_Facebook.jpg

Savannkhet will deny you a Tourist Visa if you stayed more than 90 days in Thailand in the past 6 month.
Konsulat skärper kontrollen av din visumhistoria när du köper nytt visum. Gäller turisvisum och ED visum.

Screenshot_20190812-003132_Facebook.jpg
Konsulatet i Cebu har liknande bestämmelser för turistvisum, max två per 12 månaders period och det gick inte att söka två turistvisum på raken, det skulle vara lika långt emellan beviljade visum som man varit i Thailand. 60 eller 90 dagar beroende om man förlängt samt bevis om pengar för vistelsen.
Ansökningstiden var minst en vecka dessutom.

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp