Tack alla för ert engagemang i visumfrågan! Det är tydligen en stor fråga idag och det finns ganska många "egna" tolkningar och inte ens IM i Thailand själv är helt överens om hur lagen ska tolkas. Jag vet inte om jag blivit särskilt klokare gällande visum och förlängning. Men det jag tänker ansöka om är ett Non-Immigrant O och vad jag förstår så gäller det i 90 dagar. Ska besöka IM kontoret så snart jag kommer ner, så får de förklara hur jag ev. gör en förlängning.
Non Imigrant O Single är 90 dagar ja. Men som PanPan säger kan du inte förlänga den. Det finns inga extension på Visum.
Du kan på ambassaden köpa Non O Multiple, då kan du stanna i Thailand i typ 15 månader genom att studsa över närmsta gräns var tredje månad.
Sista gången gör du på visumets sista eller näst sista giltighetstid, så får de sista tre månaderna på den.
Alternativt 30 dagar före sista dag på din inresestämpel, admited to, går du till immigration och söker extension of stay.
Extension of stay är inget visum utan har helt andra regler än visum har.
Det finns olika typer av extension of stay.
30 dagar om man kom in utan visum eller på turistvisum.
60 dagar om du vill stanna lite längre och kom hit på Non O.
Eller ett år om du uppfyller villkoren för det.
För att kunna ge rätt råd behövs veta vad du tänkt dig.
Försök gärna vänja dig att inte tänka på extension of stay som ett visum för det bara rör till allt. Det är närmast att likna vid uppehållstillstånd och har sina egna lagar o regler jämfört med Visum.