Visum 60,90 dagar thailand

dreamer

Medlem
Hej
Har gjort flertal resor till thailand och stannat i max 30 dagar.

Denna gång har jag tänkt stanna mellan 60 eller 90 dagar istället inte riktigt bestämt än.

Är osäker på regler om visum efter att ha läst detta och komentarerna.

Som jag har förstått innan så måste man fixa turist visum innan för 60 dagar sen förlänga mot en avgift på plats i thailand för att få ytterligare 30dagar.

Men efter att ha läst

Oavsett om du har åkt till Thailand med ett ordentligt visum eller på 30 dagars undantagsvisum så kan du förlänga din vistelse med 30 dagar.

jag inte förstår
vad är ett ordentligt visum eller undantagsvisum

För att förlänga visum i Thailand, detta gäller även om du inte har ordnat ett visum utan ”bara har anlänt”,

Så det går att åka utan visum och fixa det på plats i thailand?

Är det krångligare att fixa på plats eller lättast att fixa här i svergie innan avresa.

Så verkar det som att man kan åka in på 30dagar och förlänga till 60,90 dagar på plats i thailand utan visum fixat innan.

Behöver man ansöka turist visum för endast vi 3 vuxna eller också för barn(5år och 0år)

Blir då 6 750 kr tycker det är rätt så stor summa jämfört mot bara vi 3 vuxna på hälften

Hur hårda är de på detta kravet
Jag är så nervös orolig

Bevis på finansering, till exempel ett kontoutdrag eller senaste löne- eller pensionspecifikation.

Jag är väl finanserad men de andra jag reser med är arbetslös och föräldrarledig.

Hej

Denna gång har jag tänkt stanna mellan 60 eller 90 dagar istället inte riktigt bestämt än.

Som jag har förstått innan så måste man fixa turist visum innan för 60 dagar sen förlänga mot en avgift på plats i thailand för att få ytterligare 30dagar.

Men efter att ha läst

Oavsett om du har åkt till Thailand med ett ordentligt visum eller på 30 dagars undantagsvisum så kan du förlänga din vistelse med 30 dagar.

jag inte förstår

För att förlänga visum i Thailand, detta gäller även om du inte har ordnat ett visum utan ”bara har anlänt”,

Är det krångligare att fixa på plats eller lättast att fixa här i svergie innan avresa.

Så verkar det som att man kan åka in på 30dagar och förlänga till 60,90 dagar på plats i thailand utan visum fixat innan.

Behöver man ansöka turist visum för endast vi 3 vuxna eller också för barn(5år och 0år)

Blir då 6 750 kr tycker det är rätt så stor summa jämfört mot bara vi 3 vuxna på hälften

Jag är så nervös orolig

Bevis på finansering, till exempel ett kontoutdrag eller senaste löne- eller pensionspecifikation.

Jag är väl finanserad men de andra jag reser med är arbetslös och föräldrarledig.
Läs på Thailändska ambassadens hemsida istället för artiklar från en backpackersida från 2019.
Inte mycket aktuellt där idag...

Står inget om barn Men man kanske kan maila dom och fråga Mvh

Barn under 14 år får ingen overstay, varken böter eller stämpel.

Men, har du köpt en ToR på 60 dagar men inte har visum för barnen, då kan de nekas boarding.

60 dagars, är ett vanligt turistvisum.
30 dagars, "undantag" är inresa utan visum.

1.900 THB kostar det att på Immigration förlänga I ytterligare 30 dagar. Man behöver redovisa sin adress, fylla i några blanketter och ha ett foto.

Saknar du foto hjälper de dig med detta för 100 baht. Processen brukar ta 30min om det inte är någon kö.

Hej

Men efter att ha läst

jag inte förstår

Jag är så nervös orolig

Man forlenger ikke er visum i Thailand man får en «Extension of Stay». Det vil si en oppholdstillatelse.

Senast redigerad av en moderator:
Man forlenger ikke er visum i Thailand man får en «Extension of Stay». Det vil si en oppholdstillatelse.
Thailand är nog ett undantag med att inte förlänga ett visum som begrepp.
Det är nog mer att vara språkpolis och verka påläst.

I Filippinerna förlänger man visum och inte uppehållstillstånd.
Men dom har engelska som språk.

Heter extensions of visa.

Undrar varför Thailand använder samma?

IMG_20220318_193738.jpg

Thailand är nog ett undantag med att inte förlänga ett visum som begrepp.
Det är nog mer att vara språkpolis och verka påläst.

I Filippinerna förlänger man visum och inte uppehållstillstånd.
Men dom har engelska som språk.

Heter extensions of visa.

Undrar varför Thailand använder samma?

IMG_20220318_193738.jpg
Som vedlegget ditt viser så er det snakk om en forlengelse av visumet. Men mine argument har tidligere ikke «trengt igjennom» hos ekspertene på forumet fordi man av en aller annen grunn er helt fastlåst på at dette er «Extension of Stay/Oppholdstillatelse» og ikke et visum. Det at nesten alt av det man trenger i Thailand som førerkort, gul bok, bankkonto, bostedsbevis på Immigration Office og bil og motorsykkel i eget navn er bassert på et Non Immigrant Visa ser ut til at «dem» fullstendig overser. Så konklusjonen blir da at vi får heller kalle det for «Extension of Stay/Oppholdstillatelse for «husfredens» skyld.

Som vedlegget ditt viser så er det snakk om en forlengelse av visumet. Men mine argument har tidligere ikke «trengt igjennom» hos ekspertene på forumet fordi man av en aller annen grunn er helt fastlåst på at dette er «Extension of Stay/Oppholdstillatelse» og ikke et visum. Det at nesten alt av det man trenger i Thailand som førerkort, gul bok, bankkonto, bostedsbevis på Immigration Office og bil og motorsykkel i eget navn er bassert på et Non Immigrant Visa ser ut til at «dem» fullstendig overser. Så konklusjonen blir da at vi får heller kalle det for «Extension of Stay/Oppholdstillatelse for «husfredens» skyld.
Tyvärr så är extensions of visa lika vanligt i Thailand.
Alla på IM använder det ända ner till turistvisum.

Du får acceptera detta....

Tyvärr så är extensions of visa lika vanligt i Thailand.
Alla på IM använder det ända ner till turistvisum.

Du får acceptera detta....
Ta og les innlegget mitt en gang til.

Selvfølgelig er det snakk om en forlengelse av et visum (Turist visum/Non Immigrant Visa). Noe som jeg har bevist i tidligere innlegg. Men det finnes noen på forumet som av en eller annen merkelig grunn har fått det for seg at det er noe som heter “Extension of Stay/Oppehodstillstand. Hviket bare er et stempel som man får i passet sitt både når man forlenger et Turist visum og et Non Immigrant Visa. Men som jeg skrev så er det helt umulig å få dem til å forstå dette så da lar vi det være «Extension of Stay/Oppeholdstllatelse» for «husfredens» skyld. Og det var derfor jeg bemerket dette i mitt første innlegg til TS.

Barn under 14 år får ingen overstay, varken böter eller stämpel.

Men, har du köpt en ToR på 60 dagar men inte har visum för barnen, då kan de nekas boarding.

60 dagars, är ett vanligt turistvisum.
30 dagars, "undantag" är inresa utan visum.

1.900 THB kostar det att på Immigration förlänga I ytterligare 30 dagar. Man behöver redovisa sin adress, fylla i några blanketter och ha ett foto.

Saknar du foto hjälper de dig med detta för 100 baht. Processen brukar ta 30min om det inte är någon kö.
Fick svar att barm behöver visum frpn allavisum.se väntar svar från thaiembarassy

Fick svar att barm behöver visum frpn allavisum.se väntar svar från thaiembarassy

Ja, det råder det inget tvivel om. Reglerna säger att de skall ha visum.

Det jag påtalade var att det inte blir några påföljder av overstay på barn.

Men att de teoretiskt kan nekas boarding.

Ja, det råder det inget tvivel om. Reglerna säger att de skall ha visum.

Det jag påtalade var att det inte blir några påföljder av overstay på barn.

Men att de teoretiskt kan nekas boarding.
Blir betydligt billigare att ansöka om visum då än att chansa Men känns dyrt för en som är 0år.

Blev osäker Om man fortfarande kan ansöka ifrån Allavisum.se utifrån denna text Kan man bara ansöka om visum ifrån thaievisa.go.th

***Update*** From 1 June 2021, visa applicants from Sweden and Latvia are required to apply online at https://thaievisa.go.th

Är inte detta en "påföljd" ?
Nej, påfölj är det inte, då det eventuellt kan ske innan overstay har inträffat.

Något man lätt avhjälper med en ombokningabar biljett eller en "dummybokning" ut ur landet.

Väldigt sällan någon blir kontrollerad om detta, men har skett. Oftast räcker då förklaringen att man skall resa vidare. Men hört historier om folk som fått boka sig en AirAsia ut ur landet för några hundra baht så bokning kunnat visas upp.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
50 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp