VISUM THAILAND LONGSTAY

"legolas " sa:
Mitt förslag för att förenkla, är att du skaffar en visum-mapp istället ;D

legolas
Javisst magistern. Hade håltimme vid rättstavningen. :D :D
Varför vara lycklig när man kan va normal. ;D

"legolas " sa:
Jag trodde inte det var felstavat, jag trodde det var en specialmapp du hade, den berömda Vium-mappen, tänkte att det kanske vore bättre med en Visum-mapp istället... ;D ;D ;D

legolas
:thumbsup: Ska testa det. :D

"legolas " sa:
ja jag kan ju inte tolka detta annat än att du inte är speciellt villig att dela med dig av dina erfarenheter då. Annars kan du rulla ner till ett internetkafe och scanna det hem till din dator och sedan hit....

Att nedlåtande kalla mig "magistern" kan du göra helt klart, inga större problem. Men jag tror att det är viktigt att vi rör oss med korrekta ord och termer för att undvika villervalla.

jag har märkt att du har väldigt svårt med att folk säger till dig hur att göra eller att du har fel.....Men ibland kan det komma ett guldkorn även ifrån de mest oväntade håll.

Till sist, Jag betvivlar starkt, och har extremt svårt att tro att du har ett dokument som säger det du säger faktiskt. Varken regler eller lagen i Thailand stödjer ett sådant officiellt dokument, där de KRÄVER ett läkarintyg för de som generellt söker Retirement-UT i Thailand..

Däremot så tror jag att de säger att den enskilde tjänstemannen kan avgöra att om du ser så skröplig ut så du verkar vara en hälsorisk för andra thailändare att de kan kräva att du skall skaffa dig ett läkarintyg. Min polare Ingemar här, fick vackert skaffa ett läkarintyg första gången han sökte retirement-UT i Khon Kaen...

Men det är absolut ingen lag eller regel som säger det... Upp till tjänstemannen. Men det är så ovanligt så ingen annan har ens brytt sig att ens nämna det, och absolut inte nämna det i form av att det skulle vara allmänt vedertaget i Thailand.

Det är ingen ny regel eller en ny lag, aldrig i livet... Så scanna det nu då så vi får rätsida på detta "rykte"....

legolas
ps. jag avhåller mig nog även fortsättningsvis att kalla dig saker, du har ju ett nick på detta forumet (Långeman) så det får du heta...

Visst delar jag med mig, hur kan du påstå annat, annars skulle du inte veta att detta förekommit på ett I -M kontor.
I detta fall så hänvisar man till polis lag Nr 14 från 2535. Dvs. en lag som är 21 år gammal, skall på 90 dagare rapport i slutet på månaden så skall jag ev. ta upp detta med dom.

"Långeman " sa:
Varför skulle jag göra det?????????????

Tja ex för att vara vänlig och dela med dig av din erfarenhet.
Eftersom nu inte alla tror på ditt ord så varför inte stänga truten på dem med ett enkelt bevis... ;)

"FA " sa:
Tja ex för att vara vänlig och dela med dig av din erfarenhet.
Eftersom nu inte alla tror på ditt ord så varför inte stänga truten på dem med ett enkelt bevis... ;)

Enkelt svar tycker att Legolas skall sluta tala om för alla, vad dom skall och inte göra.
Själv vet jag vilket papper jag har, dom hänvisar till en Polis lag Nr 14/ 2535 alltså en lag som är 21 år gammal nu får ni Googla best ni vill, mitt papper ligger i min låga.

NU har även jag läst detta papper om att de vill ha ett lökarintyg , så det längeman skriver är korrekt,, dessutom , vem är dum nog att sätta sig och tjafsa med en immigrationsofficer ......... Sen kan man nog åka hem direkt till Swedala...
Och det är just det jag tänkte ställa frågan om ... I Kap Choeng finns det ovanligt korkade migratitionsofficerer , de kan inte läsa mitt papper på engelska från Svenska Ambassaden , det står att jag har 95000 thbt/mån , det räcker då till ett retirement utan problem , trots detta skall idioten ha äktenskapspapper m.m. varför kan han inte svara på ,han skall bara ha det , om han inte kan läsa pensionsintyget så kan han ju inte bevilja retirement även om jag är gift , djäkla inkompetenta idioter, tror jag skall vända mig till Thaiambassaden i BKK... vad kan jag göra om fanstyget nekar mig ett retirement ? Kan jag skaffa det någon annan stand , tillex skriva ett hyreskontrakt i Chonburi samt gå till deras migration , jag har ju alla papper i ordning men idioterna i kap Choeng fattar inget ...totalt inkompetenta ..

Förslag , vill dessutom inte vara beroende av min Thaifru ,och behöver ju enligt lagen inte heller det efterssom jag har 1140000 thbt om året ,och kravet är 800,000 thbt för ett UT utan "married"

Visum, Visum, Visum och alla dessa Visum.

Så då det dags att fundera på Visum och uppehållstillstånd igen.

Tänkte så här (rätta mig om jag har fel).

Anländer och får 30 dagars uppehållstillstånd på flygplatsen (detta är ju inget Visum).
Kan sedan omvandla detta till ”non immigrant O” hos immigration i Thailand.
Ska då uppvisa en pension på minst 60,000THB eller bankmedel på minst 180,000THB.
Om jag förstått rätt så måste dessa inte ha stått på banken i 3 månader?
Undrar även om det är möjligt att ha en kombination av pension och bankmedel som blir till 180,000THB under 3 månader.
När man sedan fått ”non immigrant O” visum så kan man sedan söka ”extionsion av detta i ytterliggare 12 månader. Då behöver man uppvisa minst 60,000THB i pension per månad, eller Bankmedel på 800,000THB som funnits på bank i minst 3 månader. Eller en kombination av pension och banmedel och då behöver inte bankmedel funnits på konto i 3 månader.
Man får alltså inte ett ”non immigrant O-A” utan bara en 12 månaders förlängning av ”non immigrant O” Men totalt gör detta att man kan vara i landet 30 + 90 + 365 dagar.

Phonta åk till Svenska ambassaden par våningar under ligger firma som översätter allt från Svenska till Thai för dig.

Sen går du upp till ambassaden så ger dom dig en stämpel för att bekräfta.

"Kentbra " sa:
Visum, Visum, Visum och alla dessa Visum.

Så då det dags att fundera på Visum och uppehållstillstånd igen.

Tänkte så här (rätta mig om jag har fel).

Anländer och får 30 dagars uppehållstillstånd på flygplatsen (detta är ju inget Visum).
Kan sedan omvandla detta till ”non immigrant O” hos immigration i Thailand.
Ska då uppvisa en pension på minst 60,000THB eller bankmedel på minst 180,000THB.
Om jag förstått rätt så måste dessa inte ha stått på banken i 3 månader?
Undrar även om det är möjligt att ha en kombination av pension och bankmedel som blir till 180,000THB under 3 månader.
När man sedan fått ”non immigrant O” visum så kan man sedan söka ”extionsion av detta i ytterliggare 12 månader. Då behöver man uppvisa minst 60,000THB i pension per månad, eller Bankmedel på 800,000THB som funnits på bank i minst 3 månader. Eller en kombination av pension och banmedel och då behöver inte bankmedel funnits på konto i 3 månader.
Man får alltså inte ett ”non immigrant O-A” utan bara en 12 månaders förlängning av ”non immigrant O” Men totalt gör detta att man kan vara i landet 30 + 90 + 365 dagar.

Varför inte fixa visumet i tex Sverige före avfärd?

Byråkratin i Sverige är mycket värre än i Thailand.
De ska ha personbevis, Hälsointyg. Utdrag ur straffregistret med mera.

Nej enklast är att göra det i Thailand.
Där säger de till innan de tar betalt om du glömt något eller om något är fel.

"Kentbra " sa:

Men du måste ha ett intyg på inkomst från Sverige. Som ska bekräftas av Sv Anb i Thailand. Sen kan du blanda och ge med bank och pension

Du måste göra besöket på ambassaden snabbt som attan för snart heter det så här السفارة السويدية في بانكوك
och läs från rätt håll, för böfvelen

Mvh ฟสสฟื

"Kentbra " sa:

Förstår inte vad du menar, har fixat det några gånger och ska göra ett nytt i sommar, det är inte särskilt besvärligt, inte ett NonIm "supose married" i alla fall!....några papper och 1300kr och det är klart.

Borat han e inte gift med en thai utan en svensk tjej så det funkar inte för kent

Dessutom vill inte jag ha ett Non immigrant , jag vill inte åka som en galning ut och in ur landet var tredje månad ... Jag skall ha ett UT baserat på retirement ..
I värsta fall så får jag fixa detta "på annat sätt" men jag är motståndare till de möjligheterna ,inte bra alls ..

"derPanzerHerring " sa:
Du måste göra besöket på ambassaden snabbt som attan för snart heter det så här السفارة السويدية في بانكوك
och läs från rätt håll, för böfvelen

Mvh ฟสสฟื

Nu var ju inte detta Thai utan nåt som fungerar i Sveriges Rinkeby bättre

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L

Tillbaka