Jag får fan ta mig hålla med lite där, man tycker ju att man skall kunna få enhetliga svar från ambassader och konsulat, men det är som du säger bara stolpskott som sitter där tydligen.
Nu har ju inte detta med visa att göra, men jag kanske kan få flika in detta i alla fall. När Linda var hos mig i Sverige, så skulle vi gifta oss så att vi kunde registrera giftermålet där, men hindersprövningen tog så lång tid att hon hann åka hem, den ligger nu och vilar som det heter.
Okey jag tar med mig papper till Thailand nu och för säkerhets skull skriver jag till ambassaden här, vad vill ni ha för papper så att vi kan registrera vårt giftermål här, för vi gifte ju oss bara ceremoniellt här i Thailand 2011.
Jag förklarade för tjänstemannen som det var hela historien med Sverige och allt annat.
"Förstår inte vad du menar, du måste göra en hindersprövning hos oss" säger stolpskottet, jo men det står det ju inget om på er hemsida och vi har redan gjort en hindersprövning som är godkänd i Sverige. Jag har alla papper med mig som står på er hemsida, räcker detta? Jag förklarar för honom at jag kan inte få ett äktenskapscertifikat i Sverige eftersom jag är dansk medborgare, räcker det med ett personbevis som anger att jag är skild i Sverige?
I tre mejl försöker jag förklara för honom och i varje mejl förstår han inget utan bara svarar "du måste göra en hindersprövning hos oss först", efter hans tredje svar gav jag upp, tänkte jag skiter i denna tölp.
Det är ju bara ett stolpskott, akademiker som sitter där med 40000 sek i månaden, fri mat, bostad och behöver inte bry sig ett dugg utan på kvällen kan han gå ut på Nana eller Patphong och jaga fruntimmer och dricka drink och skiter fullständigt i att sköta sitt arbete.
Insayt