VISUM THAILAND LONGSTAY

Hej igen Jonas

Han säger att han åker till Phitsanulok Immigration Office. Det är den immigration han tillhör som boende i Phetchabun.

Har ej kollat upp det själv, men får lita på honom.

Mvh Putte

Det började redan för ett antal år sedan med att en kille påstod att det gjorde 400 kr på skattesatsen , skillnaden att vara gift eller singel .... Har sen haft en del diskussioner med Birger om detta och det skall vad jag förståttcskilja en del ,i mitt fall upp till 600 kronor netto ,ber att få undersöka mer och återkomma ....

Och Lego, detta med Thailändskt äktenskap , möjligtvis kan det gälla i Sverige , men om jag söker hindetsprövning så lär inte Svenska myndigheter kolla upp huruvida jag är gift i Thai eller ej ........ Så visst kan man det ......vet fö.en Thaitjej som är gift med en Tysk bisatt i Pattis ( gufta i Thai) samt även gift med en Finsk snubbe i Sverige .....
Dom ela goa dom små liven ,men mej lurar dom inte ;)

Kan nu upplysa om att jag dementerar detta med skattemässigt fördelaktigt att vara ogift ,däremot så är det om man har garantipension fördelaktigt tack vare att myndigheten ger 843 kr mer till en ogift pensionär ,varför vet jag inte . Detta med skatt som ogift /gift skall jag be att få återkomma om .... ;)

"Phonta " sa:
Kan nu upplysa om att jag dementerar detta med skattemässigt fördelaktigt att vara ogift ,däremot så är det om man har garantipension fördelaktigt tack vare att myndigheten ger 843 kr mer till en ogift pensionär ,varför vet jag inte . Detta med skatt som ogift /gift skall jag be att få återkomma om .... ;)

jo jag tror det ä så att man tjänar på att inte vara gift som pensionär,
så det blir nog till att skiljas

När jag tog ut pension så fick jag ock frugan skriva en särskild blankett för att få efter levnadspension. Detta innebar att jag fick extra skatt.

Hur nu detta går till förstår jag inte riktigt när man har sink skatt, möjligt att grund av draget blir lite mindre.

Kanske något att forska i för någon.

Svårt att hitta på pensionsmyndighet.

Samt vad utfallet blir. ang efter levnadspension, frågade men fick ej svar.

"Golden " sa:
När jag tog ut pension så fick jag ock frugan skriva en särskild blankett för att få efter levnadspension. Detta innebar att jag fick extra skatt.

Hur nu detta går till förstår jag inte riktigt när man har sink skatt, möjligt att grund av draget blir lite mindre.

Kanske något att forska i för någon.

Svårt att hitta på pensionsmyndighet.

Samt vad utfallet blir. ang efter levnadspension, frågade men fick ej svar.
Det är väl så att vill du ha efterlevnadspension för din fru får du mindre i pension inte höjd skatt. :police:

"gunnarg " sa:
Det är väl inte samma sak.Om du vill ha efterlevnadspension för din fru är det ju du som får betala med lägre pension under resten av ditt liv.Höjd skatt är någonting helt annat och har ingenting med din pension att göra. :police:
:DDen fick du karma för Gunnarg...det handlar ju att tänka på sin livspartner ,själv skippar jag det ,hon har fått så det räcker ... :(

Kan jag söka 1års visum O baserat på giftermål multiple entry i något av grannländerna eller måste jag ta mig till Sverige? Tänkte vänta med UT tills huset är klart om nu immigration skall komma på besök i hemmet etc.

"Jonas " sa:
Kan jag söka 1års visum O baserat på giftermål multiple entry i något av grannländerna eller måste jag ta mig till Sverige? Tänkte vänta med UT tills huset är klart om nu immigration skall komma på besök i hemmet etc.

Verkar som ingen har info om det här men kanske någon vet en annan webbplats där jag kan finna den infon? Hade gärna googlat runt själv om inte det mobila nätet varit så långsamt bara här på chaimai tar det 5min för tillfället att öppna en tråd. Så jag inte flyger ner till Sverige och sitter där i en vecka om man nu kan fixa det i ett av grannländerna.

Ordnade han inte det i Sverige då? Jag har också VISA med giftermål som grund så hur man får det vet jag. Frågan är om jag måste åka till Sverige för att förnya det eller om jag kan förnya det på en av Thaiambassaderna i något av grannländerna?

Tack Legolas 'du vet att Legolas stod i stall i världens bästa by Nödinge" har du info så är jag väldigt tacksam
Idag har jag druckit mina 4 Fredags chang med min fred thai vän + vi dela på 2 i borta vid bygget . Men sitter med en chang till så kan bli nåt helgfylleord till innan jag drar på sjön på tisd

Själv kom jag in på ett dubbelt entry Gifte mig när jag kom ner En resa till Lao en timme sen tillbaka. Efter några månader ett års uppehålls tillstånd på emigration som gift.

"Golden " sa:
Själv kom jag in på ett dubbelt entry Gifte mig när jag kom ner En resa till Lao en timme sen tillbaka. Efter några månader ett års uppehålls tillstånd på emigration som gift.
Blev lite fel ang ovanstående.

Fick ej ettårs utan istället 90 dagar nonimmigran O. Sedan ett årligt som gift.

"legolas " sa:
Jonas, detta är mitt svar på din fråga om förnyelse eller köpa ett nytt VISA baserat på thaifru (spouse).

- De flesta av de omkringliggande länderna utfärdar en single entry non immigrant
O- VISA om du är gift med en thaifru.
- KL Malaysia utfärdar en multientry om du har 100.000 baht in a thai-bank
- Savanakhet Laos utfärdar troligtvis en sådan (multi entry) med noll pengar i bank
men det finns också reporter ifrån folk där dom krävt att se en bankbok
med åtminstone några pengar på kontot.

Så Jonas, ös på, du behöver inte alls åka hem. När jag flyttade ner till Thailand 2008, och köpte mitt non immigrant O (3 månaders), så sade konsultatet till mig att jag måste pka hem till Sverige igen för att kunna få ett nytt sådant VISA.

Som tur var så lyssnade jag inte på dom stolpskotten på konsultatet alls. Så gör du detsamma.

legolas

"legolas " sa:
Jonas, detta är mitt svar på din fråga om förnyelse eller köpa ett nytt VISA baserat på thaifru (spouse).

- De flesta av de omkringliggande länderna utfärdar en single entry non immigrant
O- VISA om du är gift med en thaifru.
- KL Malaysia utfärdar en multientry om du har 100.000 baht in a thai-bank
- Savanakhet Laos utfärdar troligtvis en sådan (multi entry) med noll pengar i bank
men det finns också reporter ifrån folk där dom krävt att se en bankbok
med åtminstone några pengar på kontot.

Så Jonas, ös på, du behöver inte alls åka hem. När jag flyttade ner till Thailand 2008, och köpte mitt non immigrant O (3 månaders), så sade konsultatet till mig att jag måste pka hem till Sverige igen för att kunna få ett nytt sådant VISA.

Som tur var så lyssnade jag inte på dom stolpskotten på konsultatet alls. Så gör du detsamma.

legolas

Jag får fan ta mig hålla med lite där, man tycker ju att man skall kunna få enhetliga svar från ambassader och konsulat, men det är som du säger bara stolpskott som sitter där tydligen.

Nu har ju inte detta med visa att göra, men jag kanske kan få flika in detta i alla fall. När Linda var hos mig i Sverige, så skulle vi gifta oss så att vi kunde registrera giftermålet där, men hindersprövningen tog så lång tid att hon hann åka hem, den ligger nu och vilar som det heter.

Okey jag tar med mig papper till Thailand nu och för säkerhets skull skriver jag till ambassaden här, vad vill ni ha för papper så att vi kan registrera vårt giftermål här, för vi gifte ju oss bara ceremoniellt här i Thailand 2011.

Jag förklarade för tjänstemannen som det var hela historien med Sverige och allt annat.

"Förstår inte vad du menar, du måste göra en hindersprövning hos oss" säger stolpskottet, jo men det står det ju inget om på er hemsida och vi har redan gjort en hindersprövning som är godkänd i Sverige. Jag har alla papper med mig som står på er hemsida, räcker detta? Jag förklarar för honom at jag kan inte få ett äktenskapscertifikat i Sverige eftersom jag är dansk medborgare, räcker det med ett personbevis som anger att jag är skild i Sverige?

I tre mejl försöker jag förklara för honom och i varje mejl förstår han inget utan bara svarar "du måste göra en hindersprövning hos oss först", efter hans tredje svar gav jag upp, tänkte jag skiter i denna tölp.

Det är ju bara ett stolpskott, akademiker som sitter där med 40000 sek i månaden, fri mat, bostad och behöver inte bry sig ett dugg utan på kvällen kan han gå ut på Nana eller Patphong och jaga fruntimmer och dricka drink och skiter fullständigt i att sköta sitt arbete.

Insayt

"Insayt " sa:
Jag får fan ta mig hålla med lite där, man tycker ju att man skall kunna få enhetliga svar från ambassader och konsulat, men det är som du säger bara stolpskott som sitter där tydligen.

Nu har ju inte detta med visa att göra, men jag kanske kan få flika in detta i alla fall. När Linda var hos mig i Sverige, så skulle vi gifta oss så att vi kunde registrera giftermålet där, men hindersprövningen tog så lång tid att hon hann åka hem, den ligger nu och vilar som det heter.

Okey jag tar med mig papper till Thailand nu och för säkerhets skull skriver jag till ambassaden här, vad vill ni ha för papper så att vi kan registrera vårt giftermål här, för vi gifte ju oss bara ceremoniellt här i Thailand 2011.

Jag förklarade för tjänstemannen som det var hela historien med Sverige och allt annat.

"Förstår inte vad du menar, du måste göra en hindersprövning hos oss" säger stolpskottet, jo men det står det ju inget om på er hemsida och vi har redan gjort en hindersprövning som är godkänd i Sverige. Jag har alla papper med mig som står på er hemsida, räcker detta? Jag förklarar för honom at jag kan inte få ett äktenskapscertifikat i Sverige eftersom jag är dansk medborgare, räcker det med ett personbevis som anger att jag är skild i Sverige?

I tre mejl försöker jag förklara för honom och i varje mejl förstår han inget utan bara svarar "du måste göra en hindersprövning hos oss först", efter hans tredje svar gav jag upp, tänkte jag skiter i denna tölp.

Det är ju bara ett stolpskott, akademiker som sitter där med 40000 sek i månaden, fri mat, bostad och behöver inte bry sig ett dugg utan på kvällen kan han gå ut på Nana eller Patphong och jaga fruntimmer och dricka drink och skiter fullständigt i att sköta sitt arbete.

Insayt

Hej!
Har du mailen kvar så bifoga dom, och klaga hos UD dom är ansvariga.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp