R
Rolf
Gäst
Skit enkelt, kan du säga som fixat ditt. Men en liten amatör som moi funderar ju ???"legolas " sa:Håller med dig Sir One, stundtals så flyger det omkring en massa uppgifter ifrån olika människor.
Rolf, lyssna nu..... Vad jag skrev menandes förstås, och du VET vad jag menade, att du tar in bekräftelse ifrån de olika institut eller vad det nu är. Du tar dessa i original till Svenska Ambassaden i Bangkok eller till konsulatet i Pattaya, och de kommer att sammanställa och ge dig en inkomstbekräftelse på ambassadens brevpapper på engelska språket, och du får betala 500 baht för att få det dokumentet. Sedan använder du detta dokument här i Thailand när du ansöker om uppehållstillstånd baserat på retirement.
Se till bara att du handlar upp dig på ett VISA hemma i Sverige som heter Non Immigrant O eller OA, DÅ är du berättigad till att få ditt uppehållstillstånd härnere i Thailand.
Det här med att ha Non immigrant -VISAS på ett helt år är onödigt fullständigt, ta ett3 månaders, och när de 3 månader är nästan till ända DÅ startar du processen med att ansöka om uppehållstillståndet, det är skitenkelt Rolf.....
Men av bra då är det bara att sätta igång attt ringa runt.
Nä visst fan, jag har ju sem till den 1 Feb -13 sen går jag i pension och då är jag i Thailand. Det komplicerade allt lite. Eller var det så att intygen inte får vara äldre än 3 månader? Så jag kan så att säga försöka få dom i förskott.
Eller vänta nu om jag tar ett 3månaders då har jag ju gått i pension :

Nu vart det rörigt, får fundera på detta när jag vaknat till och fått i mej kaffet

Så jag återkommer efter 06,00