VISUM THAILAND LONGSTAY

:wai:Hej! Jag har den erfarenheten av Thailand att om du söker ett TURISTVISA så får du ju ange hur många inresor du vill ha och sist så angav jag 3 och fick därmed 90 dagar redan på Kosulatet i GÖTEBORG!

Men av erfaenhet vet jag att innan dina 2 första månader gått ut så gå till Immigration någonstans i närheten där du bor och ansök om en extra månad(det får du och betala naturligtvis) men sedan gör du samma sak med dom andra inresorna alltså när du utnyttjat dina 3 första månader så får du åka över och stämpla men du behöver bara gå in i Laos runt knuten och ut ur Laos sedan buss till Thailands gränsen och stämpla in igen!Sedan gör du alltså samma sak igen innan dom 2 månaderna gått på din andra inresa så besök Immigration så får du ju 1 extra månad till,sedan repeterar du bara det en 3:dje gång och på så vis får du ju 9 månader istället för 6!

Men jag har en fråga till ex,vis Legolas och det är att jag måste väl ha haft ett "NON IMMIGRATION" på 1 år för att kunna ansöka om ett "Immigration O Long toime stay visa" som man bara behöver rapportera till Polisen var 3:dje månad sedan förlänger man bara det hos Immigration någonstans där dom har Immigration ex,vis "UDON THANI" men man måste väl även bevisa att man har minst 800.000 Bath på Banken eller i något annat som kan lösas ut eller hälften 400.000 Bath och en inkomst på 35.000 bath/Månad!!! Stämmer detta? :wai: Mvh Mike T D,,,

Stämmer detta Legolas?
Mvh Mike t d!!! :wai:

Det är ju en intressant fråga just det med pengar på banken. I vissa länder som har i sak samma krav på utlänningar så får man räkna sej tillgodo tex. ett hus som man köpt.
Kan det va samma i Thailand??

"Mike t d " sa:
:wai:Hej! Jag har den erfarenheten av Thailand att om du söker ett TURISTVISA så får du ju ange hur många inresor du vill ha och sist så angav jag 3 och fick därmed 90 dagar redan på Kosulatet i GÖTEBORG!

Men av erfaenhet vet jag att innan dina 2 första månader gått ut så gå till Immigration någonstans i närheten där du bor och ansök om en extra månad(det får du och betala naturligtvis) men sedan gör du samma sak med dom andra inresorna alltså när du utnyttjat dina 3 första månader så får du åka över och stämpla men du behöver bara gå in i Laos runt knuten och ut ur Laos sedan buss till Thailands gränsen och stämpla in igen!Sedan gör du alltså samma sak igen innan dom 2 månaderna gått på din andra inresa så besök Immigration så får du ju 1 extra månad till,sedan repeterar du bara det en 3:dje gång och på så vis får du ju 9 månader istället för 6!

Men jag har en fråga till ex,vis Legolas och det är att jag måste väl ha haft ett "NON IMMIGRATION" på 1 år för att kunna ansöka om ett "Immigration O Long toime stay visa" som man bara behöver rapportera till Polisen var 3:dje månad sedan förlänger man bara det hos Immigration någonstans där dom har Immigration ex,vis "UDON THANI" men man måste väl även bevisa att man har minst 800.000 Bath på Banken eller i något annat som kan lösas ut eller hälften 400.000 Bath och en inkomst på 35.000 bath/Månad!!! Stämmer detta? :wai: Mvh Mike T D,,,

Stämmer detta Legolas?
Mvh Mike t d!!! :wai:

Här nedan är ett klipp från Thai immigration med reglerna för pensionärsvisa:

Bara att stövla in på närmaste immigration kontor och ansöka så får du ett temporärt visa på tre månader så att du kan visa att du har pengar på banken under den tiden. Sedan är det ett år åt gången med 90-dagars rapportering. Du behöver multiple entry om du tänker åka hem, det är lika bra att fixa på en gång, kostar lite. Du behöver en adress i Thailand.

visa.jpg

Här blandas inte ihop nåt :D
Vårt Non Immigrant O-A (longstay) går ju ut i okt-13. Då ska vi ju söka EXTENSION OF STAY BASED ON RETIREMENT på inrådan av dej.
Där ska ju en inkomst va med, därav min fråga ang hus.
Vi har ju redan plöjt ner en milj i Thai.
Sen då vill dom j-na ha 800 000 till som nån säkerhet.

Nej, fastighet räknas inte. Det handlar om att du skall kunna försörja dig i Thailand och gränsen är idag satt till 800.000 baht på 1 år.

Antinge har du pengarna på bankkonto i 3 månader eller i inkomster verifierade av svenska konsulatet eller en kombination av båda dessa.

Om du är gift med en Thailändska räcker 400.000 baht inkomst eller cash, dock ej kombination i detta fall.

Yes vilket innebär en lugn ålderdom.
Jo jag vet allt det där med pengar på bank eller inkomst. Men man kan väl önska att dom tittar lite på andra länders visumkrav

"legolas " sa:
Rolf, bara så vi inte skojar bort fakta i tråden nu. jag citerade Mike td inte dig. vad det gällde din fråga tidigare så är det som också mackes skrev. Du har exakta informationer och instruktioner ifrån mig tidigare. Ingenting alls tillkommer på dom instruktionerna, så glöm precis allting annat. Och gör EXAKT som vi planerade...

Så blir allting bara fint för dig och din fru.. väggen är klar som Kalle Sändare sade på sin tid...

legolas
:thumbsup: :nod:

Försökte läsa i tre forum, Thailandsforum, Maipenrai åså detta forum Chaimai...fick tydligaste svaret vilket får bli ett betyg. Bästa.
Varför googlar man hellre än söker i trådar? Jo p g a (tror jag) gammal tråd och otydligt beskrivet vilket gör "infosökaren" osäker. Legolas skall ha en stjärna då det var lätt att förstå hans pedagogiska inlägg...dock en fråga....jag har fått hyfsat bra pension fr o m april. 59 år. Gift mig ifjol. Byggt nytt hus i centrala Chiang Mai. Åker dit i november på 5.5 månader.
Min fråga gäller punkten 9 (i ansökan long stay).
9. Evidence of adequate finance (your choice) one origianl plus two (2) copies
•Bank statement (ORIGINAL ENGLISH ONLY) showing a deposit cash only of the amount equal to not less than 175,000 SEK (800,000 Baht) Document must be stamp and sign by the issuer authorizes and issued within the past 3 months. OR
•A pension income certificate (ORIGINAL ENGLISH ONLY) withmonthly income of not less than 14,500 SEK /month and after tax (65,000 baht) OR
•A pension income certificate (per month x 12 months) can be combined with Bank statement equal to not less than 175,000 SEK (800,000 Baht)
Visst kan jag välja(OR) mellan medel på banken och månatlig eller årlig bevis på pensionen? Nästa fråga - Är det OK med intyg svensk bank eller måste jag flytta detta till Thaibank?

"jp " sa:
Försökte läsa i tre forum, Thailandsforum, Maipenrai åså detta forum Chaimai...fick tydligaste svaret vilket får bli ett betyg. Bästa.
Varför googlar man hellre än söker i trådar? Jo p g a (tror jag) gammal tråd och otydligt beskrivet vilket gör "infosökaren" osäker. Legolas skall ha en stjärna då det var lätt att förstå hans pedagogiska inlägg...dock en fråga....jag har fått hyfsat bra pension fr o m april. 59 år. Gift mig ifjol. Byggt nytt hus i centrala Chiang Mai. Åker dit i november på 5.5 månader.
Min fråga gäller punkten 9 (i ansökan long stay).
9. Evidence of adequate finance (your choice) one origianl plus two (2) copies
•Bank statement (ORIGINAL ENGLISH ONLY) showing a deposit cash only of the amount equal to not less than 175,000 SEK (800,000 Baht) Document must be stamp and sign by the issuer authorizes and issued within the past 3 months. OR
•A pension income certificate (ORIGINAL ENGLISH ONLY) withmonthly income of not less than 14,500 SEK /month and after tax (65,000 baht) OR
•A pension income certificate (per month x 12 months) can be combined with Bank statement equal to not less than 175,000 SEK (800,000 Baht)
Visst kan jag välja(OR) mellan medel på banken och månatlig eller årlig bevis på pensionen? Nästa fråga - Är det OK med intyg svensk bank eller måste jag flytta detta till Thaibank?

Eftersom Legolas är ute i förskingringen och åker moppe med en tysk (kan sluta hur som helst) så svarar jag i hans ställe. Han återkommer säkert och rättar mig...

Ja när det gäller uppehållstillstånd för retirement är det "eller". En kombination av cash och inkomst går också bra. Inkomstbeviset skall gälla för hela året.

Depositionen måste vara i Thailändsk bank under tre månader.

"mackes " sa:
Eftersom Legolas är ute i förskingringen och åker moppe med en tysk (kan sluta hur som helst) så svarar jag i hans ställe. Han återkommer säkert och rättar mig...

Ja när det gäller uppehållstillstånd för retirement är det "eller". En kombination av cash och inkomst går också bra. Inkomstbeviset skall gälla för hela året.

Depositionen måste vara i Thailändsk bank under tre månader.

Förtydligande:
Depositionen måste vara i Thailändsk bank under tre månader INNAN du söker.

Visst är det enkelt :) Har gjort samma resa med O-A och med mr Legos hjälp gick det smärtfritt :thumbsup:
Nu är det UT som gäller och då är man som en frilufts människa utan lokalsinne :) Innan man gjort det en gång, sen tycker man säkert att det var ju en baggis.
Tack Lego för all hjälp :thumbsup: :thumbsup: :nod:

aha upplevelsen skönjer i kroppen och man mår väl när man förstår...

....sedan kan jag läsa innantill på på Royal Thai Ambassadens info att jag tidigast kan lämna ansökan 13 augusti (3 månader i förväg) då jag åker, på min första longstay, den 13 november och stannar till 24 april.

Tack för hjälpen!

En fråga angående detta med ettårigt UT i Thailand som sökes på immigr för aktuell
provins .. Långeman säger sig bli avkrävd ett läkarintyg varje gång han söker om dett Retirement UT ,förstår inte detta , varför skall de ha ett läkarintyg på att jag är friskt , enligt honom kollar de bara blodtryck.... Djäkligt märkligt tycker jag , någon annan som blivit tillfrågad om detta .. jag skall till Kap Choeng på måndag morgon och har fa.. inget intyg och ingen annan heller jag talat med har upplyst mig om att detta skulle vara med .....Nypan finns ju iofs inte i samma provins så det kanske är snurriga runt pattis, för mycket veneriska sjukdomar kanske ;D ;D ;D

Kan försäkra dej om att du inte behöver läkarintyg vid sök av retirement!Just i kap Choeng har jag varit och fått min retirement! :nod:.....och aldrig hört talas om läkarintyg..

Det stämmer , det finns fa.. inte med något om detta , "Must have Non Immigrant O....Must have income of bla...bla... osv...
Inte ett skit om läkarintyg ... varför då kräva detta av honom varje år ,, helsnurrigt ;)

Har du inte kommit på det än att i Thailand har varje kontor sina egna regler, de kan inte skilja sig allt för mycket från de officiella reglerna men lagom mycket för att kunna klämma pengar av folk. De enskilda kontoren har mycket större makt här än hemma.

Jodå Mackes , det har jag sett många gånger på olika kontor, i detta fall så kan chefen ha en bror som är läkare och har sin klinik straxt intill ;) Även att systern har en kopieringrörelse kan göra att det krävs åtta kopior på passet ;D Bara att bocka och buga för tjänstemännen i detta korrupta land ;) Men det är ju småslantar så jag skiter i det .....bar dålig stil och dålig moral :o

"Phonta " sa:
Jodå Mackes , det har jag sett många gånger på olika kontor, i detta fall så kan chefen ha en bror som är läkare och har sin klinik straxt intill ;) Även att systern har en kopieringrörelse kan göra att det krävs åtta kopior på passet ;D Bara att bocka och buga för tjänstemännen i detta korrupta land ;) Men det är ju småslantar så jag skiter i det .....bar dålig stil och dålig moral :o

Haha, ja när jag tog min svänglapp så fick jag springa å kopiera som en galning, hon kom på nya grejer hela tiden, å sen när det va klart fick jag tillbaka hälften av kopiorna... Loosade säkert 15 baht på det ;D

Liknande trådar

Tillbaka
Topp