VISUM THAILAND LONGSTAY

Letade lite vidare, det är väl ingen stor förändring men det berör väl en del. Klipper in det jag hittade:

Strängare krav för sökande till turistvisum
Bangkok - Utrikesministeriet i Bangkok har instruerat de thailändska ambassader och konsulat utomlands att vara strängare med kraven när sökanden söker 60-dagars turistvisum till Thailand.
De thailändska ambassader, konsulat och generalkonsulat kommer nu att kräva en bekräftad flight - bokning med flygnummer och datum för inträde / utträde, och bekräftade hotellbokningar med namn och datum för checka in / ut.

Nödvändiga handlingar är:
- En ifylld och undertecknad ansökningsblankett
- En bild (färg, storlek 4 x 6 cm)
- Pass (giltigt minst 6 månader)
- Hotell bokning i Thailand med namn och datum för att checka in / ut
- Flygbiljett eller en bokning slip med flygnummer och datum för inträde in / ut

Vänligen observera att:
Konsulära tjänstemän förbehåller sig rätten att begära ytterligare handlingar som anses nödvändiga.
I avsaknad av ett obligatoriskt dokument, är ett brev om avsaknaden av ett sådant dokument.

De nya kraven har bekräftats av Thaivisa.com och gäller omedelbart.
Inte mycket nytt...
Biljetter har bokats med avresa och retur, sedan skicka en kopia. Har du bokat hotell, skicka en kopia av den.
Äger du egen egendom så en skriver ni in adressen, Bor du med familjen / maka, skriver du in adressen med ansökan och förklara det.

Under flygningen får du ett TM-kort där du fortfarande måste fylla i den adress du bor i Thailand.
Där fyller man in ett hotell eller annan adress.

Bara ett par ytterligare handlingar du måste fylla i, eller ett brev bifogas ansökan om du inte har bokat hotell i förväg, eller att du har en egen adress, men det bör inte orsaka problem.

Grunden för detta är att immigration vil veta din adress i Thailand. För er som reser runt i Thailand, är det inte ett problem efter som alla hotel måste meddela immigration om nya gäster.

Tack Legolas för ditt fina svar som till och med jag begriper. Jag ska vara i UdonThani och undrar nu on du eller någon vet vilket Immigrations kontor som gäller då om jag har det Visa med som du säger att jag ska köpa här Tack

Rolf:Jag har idag tagit kontakt med Thai ambassaden i stockholm angående turistvisumet idag eftersom jag ska lämna in ansökan nästa vecka ,enligt dem så är det inget krav att man ska ha en bokad residens eller adress i Thailand utan bara en rekommendation om att det eventuellt kan ske.

Om så blir fallet så är det bara att göra som tidigare på TM Kortet som man får vid ankomst att man fyller i ett "fiktivt" hotell och ort.

"helgonet " sa:
Rolf:Jag har idag tagit kontakt med Thai ambassaden i stockholm angående turistvisumet idag eftersom jag ska lämna in ansökan nästa vecka ,enligt dem så är det inget krav att man ska ha en bokad residens eller adress i Thailand utan bara en rekommendation om att det eventuellt kan ske.

Om så blir fallet så är det bara att göra som tidigare på TM Kortet som man får vid ankomst att man fyller i ett "fiktivt" hotell och ort.
Ja men då så, då är allt som förut mao. Tänk vad mycket skit det sprids om banker och visum det enda raka är nog att göra som du ta reda på det själv eller lita på nån som gjort samma sak

"legolas " sa:
Exakt... varför känner jag igen de orden Rolf.... ;) ;) ;)
Har jag sagt dom förut.
b101.gif

Sitter här och läser och blir mest förvirrad.
Visst 800.000 THB per år.
Men vart står det att det bara är 400.000THB om man är gift med en Thailändska.

Om man är gift med en Svensk kvinna och båda är över 50, vad kostar det då.
2*800,000THB totalt 1,600,000THB eller.

Läste någonstans om 1 årsvisa för en person 800.000ThB och för gift med denna inte ett annat Typ Anhöringsvisa.

Lite mer info om någon har.

Kan man söka dessa visum när man är i Thailand, eller måste man göra det från Sverige.
Frugan och jag åker ner nästa vecka på Triple entry Turistvisa. Räknar med att stanna till slutet av april.
Vår första Visarun blir ju vid jul. Kan man gå till Immigration office och förlänga första resans 60 med 15 dagar för att göra Visarun i Januari istället.

Ok. Får gifta mig när jag är där i December då så är den saken klart. Kommer ju bara att åka ner och vara där i 1-2 månader varje gång jag åker. Ska håålla på så i ett par år till för att sedan vara där resten av livet. Ska försöka att jobba ihop så mycket det går under den tiden så man har ett litet kappital där nere sen

Så det första man får göra, när man kommer ner är:
Registrera sin adress. Hyr på helår och harCO adress nu. Vill ha egen.
Kontakta Kasikorn Bank och öppna konto.
Föra över lite pengar till kontot.

Åka över till Koh Samui, har för mig att det finns ett immigration office där.
Så hoppas att man kan reda ut alla frågetecken på plats.

Nöjer mig nog med 6 månader denna vintern. Men till hösten 2012 blir det Long Stay.

Tar med mig min Svenska fru ner. Blir billigare än att handla där nere. Ha Ha.

Kent

Itgår från att det blir Ko Samui då jag har huset på Koh Phangan.
Men man får väl lov att dubbelkolla detta.
Men som sagt denna vintern blir det 3 * 60 dagar med turistvisa, för det har vi redan.

Yepp, en av mina hemsidor. Plockar och skickar hem lite frö av roliga växter och träd.
FÅR VÄL RÄKNAS SOM FRITIDSSYSSELSÄTTNING.
Odlar 8 olika sorters tomater och 6 olika sorters gurka på Koh Phangan.
Citrongurka (Lemon Apple) gjorde dundersucce i våras och växer visst så det knakar där nere. Samma med Tomaten Banana Legs som var mycket omtyckt.
Mamma ( till den som äger huset jag hyr) bor precis bakom oss. Hon gillar att man hittar på något nyttigt. Så i år blir det lite blommor. Får väl se om de klarar värmen.

Funderar lite på att anlägga en turistfälla (ursäkta utrycket) på Koh Phangan.
Finns ju inte mycket att göra mellan Full Monn, Black Mon och Half Moon Party.

Kanske skulle öppna en gammaldags korvlåda med varm korv och hamburare. Typ Sibylla kiosk.
Eller en glasbottnad båt att köra turister i.
Ideer finns, får väl se framtiden ger en.

Gillar detta forum, även om det är mest folk fån norra Thailand här.
Men hittar inget vettigt från södra delen. Verkar vara mest turistsidor.
Så Chai Mai Forum är väl det som gäller.

Kentbra:,,,,,Gillar detta forum, även om det är mest folk fån norra Thailand här.

En Karma poäng till dig för den kommentaren samt att du bidrog med snygga bilder som är ifrån Thailand ,,! Vi behöver mer folk som dig som är villig att bidra med egna erfarenheter och upplevelser samt bilder.Vi är inte starkare än den svagaste länken som bekant och förklaringen till att de är mest folk ifrån norra thailand här är av många skäl

Varför inte lägga upp en del på detta forum också ?

Vad gäller din ide om Hamburgare så är jag med på den iden också.Ett frasigt bröd med en lagom tjock burgare med tilsatser verkar vara en omöjlighet att tillverka för storföretagen som macbad/burger crap och kfchit.

De burgarna går med lätthet att pressa ihop till en köttbulle och svälja ned inom 10 sekunder-helt värdelöst smakupplevelse enligt mig.Med egen kunskap och vänner som bedriver hamburger restauranger så vet jag att det inte finns en ursäkt för en dålig smak utan bara en dålig tillagning/beredning oavsett pris. :wai:

Så om du en dag väljer att starta en bruger restaurang så kommer jag garanterat förbi och smakar,,,i förhoppning,,,den godaste burgaren i Thailand !
Lycka till och jag hoppas att du inte gör som de flesta, utan går vidare med din dröm och tanke till en verklighet

"kentbra " sa:
Yepp, en av mina hemsidor. Plockar och skickar hem lite frö av roliga växter och träd.
FÅR VÄL RÄKNAS SOM FRITIDSSYSSELSÄTTNING.
Odlar 8 olika sorters tomater och 6 olika sorters gurka på Koh Phangan.
Citrongurka (Lemon Apple) gjorde dundersucce i våras och växer visst så det knakar där nere. Samma med Tomaten Banana Legs som var mycket omtyckt.
Mamma ( till den som äger huset jag hyr) bor precis bakom oss. Hon gillar att man hittar på något nyttigt. Så i år blir det lite blommor. Får väl se om de klarar värmen.

Funderar lite på att anlägga en turistfälla (ursäkta utrycket) på Koh Phangan.
Finns ju inte mycket att göra mellan Full Monn, Black Mon och Half Moon Party.

Kanske skulle öppna en gammaldags korvlåda med varm korv och hamburare. Typ Sibylla kiosk.
Eller en glasbottnad båt att köra turister i.
Ideer finns, får väl se framtiden ger en.

Gillar detta forum, även om det är mest folk fån norra Thailand här.
Bara lugn jag och frugan siter ner om1 1/2 år men tvärs över viken från ditt håll settt. Till BanPhe där vi har Koh Samet.
Så häng i :D :D

Trevligt Rolf. Då blir vi nästan grannar.
Om en och halv vecka sitter jag på altanen på vår Bungalow vid Sri Thanu Koh Phangan

"kentbra " sa:
Trevligt Rolf. Då blir vi nästan grannar.
Om en och halv vecka sitter jag på altanen på vår Bungalow vid Sri Thanu Koh Phangan
Somliga har det bra, var rädd om er och hoppas ni får det skönt, hör av dej och berätta så vi får längta lite :D

Liknande trådar

Tillbaka
Topp