Visum till Thailand

Och med den inställningen mackes, så bryr jag mig inte längre om att försöka att få dig att förstå. Du VILL INTE förstå helt enkelt, eller så KAN du inte förstå.

Om du nu får en massa feedback ifrån människor som INTE kan detta, hur fan skall man då rättfärdiga detta...?? Bara för att dom håller med dig?

Du är här på VISA eller en VISA-fri vistelse, och har blivit beviljad;
temporary stay, permission to stay, period of stay,
(3 engelska ord som täcker samma sak...)
Kanske du vill kalla det för;
tillfällig vistelse, tillåten vistelse, vistelseperiod,,
bara att välja, så har du en svensk översättning..

Du vill förlänga dessa ovan vistelser, vilket då kallas för;
extension of stay, som är på ren svenska uppehålls-tillstånd..

Notera för Guds skull att jag markerat ordet STAY för dig mackes.
Om inte detta går in, så slutar jag nu,,, orkar inte sparka mig trött mer..

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller med Legolas ordet Uppehållstillstånd har ju gjort att det blivit så många missförstånd i diskussionerna.
Tillfälligt uppehållstillstånd tycker jag det är, du kan bli utslängd.
Uppehållstillstånd är för mig nåt som är permanent.

Följaktligen skulle vi kalla VISUM för tillfälligt VISUM?

Kan du utveckla vilka missförstånd det blivit med ordet uppehållstillstånd?

55555 helt otroligt vad en del kan tjafsa om petetesser i jakten efter att få rätt och sista ordet.
Rätt säker på att folk skiter fullständigt i vad saker heter, dom vill bara veta "hur gör man" och det har ni ju snurrat bort nu.

Pssst. Ett uppehållstillstånd är permanent under den givna tiden [emoji12]

Då avslutar jag diskussionen här, tack för all hjälp!
Så här blev det:

Om du har planer att besöka eller att bo i Thailand kan det vara bra att veta vad som gäller för regler för att få stanna i Thailand. Bryter du mot dessa regler riskerar du utvisning och inreseförbud och i värsta fall fängelse.

Thailand tillåter i princip ingen invandring med undantag för arbetskraft från grannländerna. Inte ens om du gifter dig med en Thai får du automatiskt rätt att stanna i landet. Om du vill stanna längre så beror det lite på vad du har för syfte. Du får normalt inte mer än ett år i taget, att få ett permanent uppehållstillstånd är en process med höga krav och kostnader som tar minst 5 år, ett fåtal går igenom den processen varje år.

Det finns en rad giltiga skäl för att få stanna ett år i taget, du hittar alla möjligheter på ambassadens hemsida, i grunden följande: Pensionering, familj i Thailand, affärer, studier, volontärsarbete, forskning och filminspelning. Jag tar här upp de vanligaste och de är pensionering eller att du har Thailändsk familj, (föräldrar, syskon, barn eller fru). I övrigt hänvisas till ambassadens hemsida.

Det är bra att känna till semantiken när man skall diskutera dessa tillstånd. VISUM ger dig enbart rätt att resa in i landet. Uppehållstillstånd ger dig rätt att stanna i landet. Till olika typer av visum är kopplat uppehållstillstånd av olika längd. Uppehållstillståndet kan sedan förlängas i Thailand genom ansökan på ett immigration kontor.

Inresetillstånd (VISUM)
Som svensk medborgare behöver du inget VISUM för att turista i Thailand 1-2 månader. Om du vill stanna i Thailand längre än så måste du ansöka om ett VISUM som har kopplat ett uppehållstillstånd för perioden du vill stanna i landet. Det enda VISUM som ger dig rätt att stanna ett år är VISUM baserat på pensionering. För de andra är maxtiden inte över tre månader. Om du uppfyller kraven går det dock att söka om förlängning av uppehållstillståndet i Thailand.

VISUM giltighetstid
Det VISUM du får för att resa in i Thailand har en begränsad giltighetstid angiven, normalt är den 3 månader efter visumets utfärdande för visum med en inresa, 6 månader för visum med flera inresor. Detta anger enbart hur länge du kan använda visumet för att resa in i Thailand och har inget att göra med hur länge du får stanna (se uppehållstillstånd). Ett VISUM som inte är utfärdat för flera inresor makuleras när du lämnar landet efter besöket.

Uppehållstillstånd kopplat till ditt VISUM
Tjänstemannen vid gränskontrollen avgör baserat på vilket visum du visar upp hur länge du får stanna och stämplar in aktuella datum i passet. Utan VISUM får du som svensk normalt stanna i 30 dagar, med Turistvisum 60 dagar och för Non-Immigrant 90 dagar (undantag visum baserat på pensionering 1 år)

Tjänstemannen bedömer din besökshistorik och dina motiv för besöket. om du har allt för många besök som turist under en kortare period eller han av annan anledning inte anser att du angivit korrekta motiv för din vistelse kan du bli nekad att komma in i landet även om du har ett VISUM. Att du fått ett VISUM betyder alltså inte att du automatiskt är berättigad till att stanna. Det är inte längre tillåtet att bosätta sig i Thailand och åka ut varje eller var tredje månad för att få ett nytt VISUM (s.k. Visa runs), detta ändrades för några år sedan.

Förlängning av uppehållstillstånd som Turist
Uppehållstillståndet för turism med eller utan Visum kan förlängas i 30 dagar en gång. Förlängningen söks på ett immigrationskontor i Thailand innan det gått ut.

Förlängning av uppehållstillstånd för bosättning i Thailand
Om du har en fast adress i Thailand och uppfyller något av villkoren nedan går det att förlänga ditt uppehållstillstånd med 1 år i taget när det är på väg att gå ut. Förlängningen skall sökas på ett immigrationskontor i Thailand. Du kan initialt få ett förlängning på 3 månader om det är nödvändigt för att kunna uppfylla bankvillkoret.

Förlängning baserat på pensionering För detta tillstånd gäller att du skall vara minst 50 år och kunna bevisa att du kan försörja dig vilket görs genom ett bankintyg som visar att du haft 800.000 baht på banken i minst tre månader eller ett intyg från Svenska ambassaden om motsvarande inkomst (65.000 Baht / månad). Det går också bra med en kombination av de båda för att uppnå beloppet. Du kan inte få arbetstillstånd med detta uppehållstillstånd.

Förlängning baserat på familj i Thailand För detta tillstånd gäller att du skall kunna bevisa familjerelationen med verifierade dokument och att du kan försörja dig vilket görs genom ett bankintyg som visar att du haft 400.000 baht på banken i minst tre månader eller ett intyg från Svenska ambassaden om en inkomst på 40.000 baht i månaden. Det går inte att kombinera de båda för detta tillstånd. Du har med detta uppehållstillstånd rätt att söka arbetstillstånd.

Rapportering av adress i Thailand
Om du lämnar den adress du uppgivit till immigration skall du rapportera din nya adress till immigration inom 24 timmar.
Rapport om adress till immigration måste också göras var 90 dag om du är i Thailand under en längre period än så. Lämnar du landet skall rapport göras 90 dagar efter det att du återkommit till Thailand.

Ordlista engelska uttryck:
Period of stay: Tiden du får stanna i Thailand när du anländer
Visa exemption: Undantag från visumtvång för vissa nationaliteter (Sverige)
Extension of stay: Förlängning av den tid du för stanna
Re-entry permit: Tillåtelse att återvända till Thailand efter utresa
Single entry: Visum gäller enbart för ett besök
Multiple entry: Visum gäller för flera besök.

Jag håller helt med @nmax att det bev alldeles för mycket fokus på ordet. Jag ser egentligen inget fel i hur uppehållstillstånd har använts i texten, men eventuellt kan man ju lägga till "temporärt" så att det blir temporärt uppehållstillstånd så att man är säker på att folk förstår att det är temporärt.

Ett annat alternativ på svensk översättning jag skulle kunna tänka mig är vistelsetillstånd, men om det skulle vara någon förbättring är väl osäkert.

Jag tycker det är en bra och lättförstålig text du har fått till, @mackes. Tack! :wai:

Halvt rätt eller halvt fel, för det kallas 10års visa på många ”websiter”även i flera media, men 2 * 5 år borde det kallas eller 5 års visa med möjlighet till förlängning med 5 år till.

Nu får vi vänta ut den regelbundet avstängde för rättelse av termerna.

Som så, alltså 5 år, sen får dom kalla det för vad dom vill, med möjlighet till förlängning med 5 år under förutsättning att kraven uppfylls, och vilka är då kraven? sätta in 3 miljoner bath på ett konto i Thailand som jag inte får röra år 1, och av dessa så får jag bara använda hälften för min konsumtion, den andra hälften får bara användas till vad Thai staten anger, och skall verifieras med kvitton, vad är då fördelarna? jag ser inga fördelar förutom att slippa söka visum under 4 år, det blir 4 år enär Du måste söka första året, man måste fortfarande lämna landet var 3,dje månad, själv ser jag ingen fördel med detta visum, bara nackdelar, dessutom kan man inte få work permit med detta visum, jämför jag med ett turistvisum multiple entre", vilken bör gå att förlänga varje år hur många gånger som helst, vad väljer man då? dessutom måste sjukförsäkringen tecknas i Thailand. Vilka länder vänder man sig till, dom rika länderna, för att man vill att pengarna ska spenderas i Thailand,
tycker mig se att detta är en skrivbordprodukt som inte blev färdig eller genomtänkt, själv sneglar jag vidare på Vietnam, man kan väl pendla, undrar om det finns klippkort på flygresorna till Vietnam? Någon som ser några fördelar med detta visum? Jag har en otäck känsla av att man kommer i framtiden strama åt för pensionärer, det fanns tidigare ett förslag att gå från 800" till 1.6 miljoner bath, vi får se vad som händer.

Lämna landet var 3 mån behöver man ju inte.
Fördelen är väl att inte behöva söka nytt visum varje år och grejen med 3 milj baht hoppar man ju över och visar inkomst istället. Mitt visa går ut i sept så har detta kommit tills dess så tar jag det.

Lämna landet var 3 mån behöver man ju inte.
Fördelen är väl att inte behöva söka nytt visum varje år och grejen med 3 milj baht hoppar man ju över och visar inkomst istället. Mitt visa går ut i sept så har detta kommit tills dess så tar jag det.

Grattis nmax, då blir det lagom för dig, detta ska tydligen börja gälla,

The new Non O X visa will be available from 11 August, with an official announcement expected imminently.

och detta med att lämna landet var 3-dje månad, en bagatell, så den kan Du strunta i, fast det står så här,

90 day report still required.

Sen var det detta med att visa upp inkomst, nja, inte som jag tolkar texten, Du lär nog få sätta in en slant oavsett Du vill eller inte,

men återkom gärna när Du hoppat på detta nya visum, så kan vi andra få ta del av hur det fungerar....

Mer om detta kan Du läsa om här, lycka tlll.

BANGKOK:-- Foreigners in Thailand will soon be able to apply for a 10 year visa.

First proposed in November 2016 as a way to promote Thailand as a medical and wellness hub, Thaivisa understands the 10 year visa was this week formally approved by the Prime Minister.

The new Non O X visa will be available to anyone who is over 50 years of age and from one of the 14 countries listed below.

Applicants will need to have a minimum 3 million baht in a Thai bank account, or a combination of 1.8 million baht in the bank and income not less than 1.2 million baht.

The 3 million baht must be kept in the bank as a deposit for a period of one year but can be reduced to 1.5 million under certain conditions.

Criminal background checks are required on all applicants, who must also have valid medical insurance from a Thai insurance company for the duration of the visa.

Foreigners are not permitted to work while staying in Thailand on the visa and 90 day reports are still required.

The visa will cost 10,000 baht and will be valid for 5 years, before being renewed for a further 5 years.

The new Non O X visa will be available from 11 August, with an official announcement expected imminently.

The Non O X visa does not replace the current annual retirement extension.

Thailand 10 year visa in brief:

- Over 50s only
- 14 nationalities eligible: Japan, Australia, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Netherlands, Norway, Switzerland, Sweden, Great Britain and Northern Ireland, Canada and United States of America.
- Minimum 3 million baht in Thai bank account
- or combination of 1. 8 million in the bank and income not less than 1.2 million
- 3 million baht must be kept in account for one year, can be reduced to 1.5 million under certain conditions
- Criminal background check from country you hold passport
- Health insurance provided by Thai company, Outpatient coverage minimum 40,000 baht, Inpatient coverage not less than 100,000 thousand baht
- Not permitted to work
- Unlimited entry valid for 5 years
- Fee is 10,000 baht
- 90 day report still required.
- Visa issued in two 5 year periods

Brukar kolla rubrikerna på Thai Visa mest varje morgon. Länken slängde jag i väg utan att ha läst innehållet innan jag for till arbetet.

Det e la gott så långt...men vad vinner man? risken är väl snarare att man riskerar att förlora hela eller delar av insatt kapital.

Det e la gott så långt...men vad vinner man? risken är väl snarare att man riskerar att förlora hela eller delar av insatt kapital.

I nuläget vinner man inte mycket på detta, men risken är vad som händer om nuvarande visumtyper förändras?
Det är ju bara 1,5 år sen dubbel och triple entry turistvisum togs bort och ersattes av ett 6 månaders multi med inkomstkrav och som bara går att söka från hemlandet.
Visarun stramas åt nu, förslag på krav av försäkringar för utlänningar,
så ingen går väl säker med olika typer av O-visa i all evighet.

Känt är väl bara att man vill ha rika som bor i Thailand.

Och det var dit jag ville komma, ingen går säker när det gäller visum, kan ändras från en tid till annan...själv kommer jag att besöka Vietnam och sondera terrängen, när jag åker? finns ingen tidsplan på när.

Känner en engelsman som inte klarade de ekonomiska kraven för förlängning och blev utvisad trots fru och hus.

Det känns skönt att man bara hyrt och inte gått all in i alla fall. :D

Är ju på Filippinerna just nu och här verkar det inte vara så krångligt, kom som turist och få 30 dagar, köp till 59 dagar till på flygplatsen mens man väntar på väskan, sen kan man visst köpa till 59 dagar på närmaste IM upp till tre år. :):)

Grattis nmax, då blir det lagom för dig, detta ska tydligen börja gälla,

och detta med att lämna landet var 3-dje månad, en bagatell, så den kan Du strunta i, fast det står så här,

90 day report still required.

Sen var det detta med att visa upp inkomst, nja, inte som jag tolkar texten, Du lär nog få sätta in en slant oavsett Du vill eller inte,

men återkom gärna när Du hoppat på detta nya visum, så kan vi andra få ta del av hur det fungerar....

Mer om detta kan Du läsa om här, lycka tlll.

BANGKOK:-- Foreigners in Thailand will soon be able to apply for a 10 year visa.

First proposed in November 2016 as a way to promote Thailand as a medical and wellness hub, Thaivisa understands the 10 year visa was this week formally approved by the Prime Minister.

The new Non O X visa will be available to anyone who is over 50 years of age and from one of the 14 countries listed below.

Applicants will need to have a minimum 3 million baht in a Thai bank account, or a combination of 1.8 million baht in the bank and income not less than 1.2 million baht.

The 3 million baht must be kept in the bank as a deposit for a period of one year but can be reduced to 1.5 million under certain conditions.

Criminal background checks are required on all applicants, who must also have valid medical insurance from a Thai insurance company for the duration of the visa.

Foreigners are not permitted to work while staying in Thailand on the visa and 90 day reports are still required.

The visa will cost 10,000 baht and will be valid for 5 years, before being renewed for a further 5 years.

The Non O X visa does not replace the current annual retirement extension.

Thailand 10 year visa in brief:

- Over 50s only
- 14 nationalities eligible: Japan, Australia, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Netherlands, Norway, Switzerland, Sweden, Great Britain and Northern Ireland, Canada and United States of America.
- Minimum 3 million baht in Thai bank account
- or combination of 1. 8 million in the bank and income not less than 1.2 million
- 3 million baht must be kept in account for one year, can be reduced to 1.5 million under certain conditions
- Criminal background check from country you hold passport
- Health insurance provided by Thai company, Outpatient coverage minimum 40,000 baht, Inpatient coverage not less than 100,000 thousand baht
- Not permitted to work
- Unlimited entry valid for 5 years
- Fee is 10,000 baht
- 90 day report still required.
- Visa issued in two 5 year periods

Bara ett dumt sått att låsa falangens pengar. Bara för dumma skryt pellar som vill visa att dom har nästan obegränsad mängd med pengar i TH.
O - A kommer att finnas kvar så varför detta. Dessutom med krav på försäkring i TH bolag, alla kan inte försäkra sig där, dessutom är det nästan omöjligt att teckna sjukförs. utan att samtidigt boka en livförsäkring.

Ur falangens perspektiv är det ett dumt sätt, men för myndigheterna är det ett smart sätt tycker dom nog själva.

Vad finns det för garantier att O-A kommer att finnas i kvar i nuvarande form om några år?
Det kommer också kanske att finnas nya krav på O-A om något år som en obligatorisk försäkring i ett thai-bolag.

Vi vet aldrig vad de nyckfulla thai-myndigheterna hittar på och falangerna kommer ju inte att tillfrågas.

Själv tror jag att dom vill ha rika kineser, koreaner och japaner som flyttar till Thailand som pensionärer.
Liknande som i Filippinerna.
Västerlänningarna ser dom nog mest som en belastning.

Ur falangens perspektiv är det ett dumt sätt, men för myndigheterna är det ett smart sätt tycker dom nog själva.

Vad finns det för garantier att O-A kommer att finnas i kvar i nuvarande form om några år?
Det kommer också kanske att finnas nya krav på O-A om något år som en obligatorisk försäkring i ett thai-bolag.

Vi vet aldrig vad de nyckfulla thai-myndigheterna hittar på och falangerna kommer ju inte att tillfrågas.

Själv tror jag att dom vill ha rika kineser, koreaner och japaner som flyttar till Thailand som pensionärer.
Liknande som i Filippinerna.
Västerlänningarna ser dom nog mest som en belastning.

Läste om det jag skrev i min phone i dag, vill minnas att det var i Pattaia tidn.
Där stod det speciellt, att det nya uppehållstillståndet inte skulle påverka nuvarande uppehållstillstånd. Tex. O och O - A. Det nya, skulle man kunna få från och med Aug. i år.Men som med allt annat så är nog inte ordet sagt ännu.
För övrigt är det inget tvång att söka det nya, samma villkor som i dag, med 90 dag.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
50 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp