Visum till Thailand

Angående Thailand så är det viktigt att du har en flygbiljett som visar att du reser ut från Thailand inom högst 30 dagar (60 dagar med turist visum) om du reser in utan visum och får en ”Visa Exempt” stämpel i ditt pass vid passeringen av immigration. Missa inte att räkna den dagen du anländer som dag 1 i Thailand. När du checkar in på resan till Thailand så kommer flygbolaget du skall resa med troligtvis begära att du skall visa att du har en flygbiljett bokad ut från Thailand inom maximalt 30 dagar (resp. 60 dagar med turist visum). Kan du inte visa en sådan så är risken stor att du inte får ett boarding kort och får flyga till Thailand! Risken att bli stoppad av Immigration i Thailand finns också men har personligen aldrig behövt visa min resa ut från Thailand eller uppvisa att jag har minst 20.000 baht eller motsvarande i andra valutor vid passeringen av Thai immigration på Suvarnabhumi flygplatsen.
När man söker turistvisum räcker det med en utresa inom 90 dagar (60+30). Det vill säga om man vill söka förlängd vistelse med 30 dagar hos immigrations.

När man söker turistvisum räcker det med en utresa inom 90 dagar (60+30). Det vill säga om man vill söka förlängd vistelse med 30 dagar hos immigrations.
Rekommenderar att man då har bokat en Flex eller Full Flex (ombokningsbar) flygbiljett från Thailand för maximalt 60 dagar vistelse i Thailand. När man sedan har besökt ett immigration kontor i Thailand och förhoppningsvis har fått lov att vistas i Thailand i ytterligare 30 dagar mot avgift 1900 baht så bokar man om sin returbiljett. Jag skulle personligen inte ta chansen att försöka checka in för resan till Thailand med en returbiljett för mer än maximalt 60 dagar med turistvisum respektive 30 dagar om man skall resa in och få en ”Visa Exempt” stämpel i passet.

Rekommenderar att man då har bokat en Flex eller Full Flex (ombokningsbar) flygbiljett från Thailand för maximalt 60 dagar vistelse i Thailand. När man sedan har besökt ett immigration kontor i Thailand och förhoppningsvis har fått lov att vistas i Thailand i ytterligare 30 dagar mot avgift 1900 baht så bokar man om sin returbiljett. Jag skulle personligen inte ta chansen att försöka checka in för resan till Thailand med en returbiljett för mer än maximalt 60 dagar med turistvisum respektive 30 dagar om man skall resa in och få en ”Visa Exempt” stämpel i passet.
När man åker in på 30 dagars visa exemption kan det vara nödvändigt med en utresa inom 30 dagar men när man söker 60 dagars turistvisum accepteras en utresa inom 90 dagar. Detta är en ständigt återkommande fråga på diverse visumforum som jag följer så jag är rätt säker på att de är den regeln som gäller.

Ambassader i Stockholm har ju tyvärr inte så informativ sida när det gäller visumregler men det finns andra t.ex. den finska nedan där det står utskrivet i klartext. Sedan kan ju var och en välja att tror på det eller inte.

Tourist Visa (TR)/METV - Royal Thai Embassy, Helsinki, Finland
1697366694759.png

När man åker in på 30 dagars visa exemption kan det vara nödvändigt med en utresa inom 30 dagar men när man söker 60 dagars turistvisum accepteras en utresa inom 90 dagar. Detta är en ständigt återkommande fråga på diverse visumforum som jag följer så jag är rätt säker på att de är den regeln som gäller.

Ambassader i Stockholm har ju tyvärr inte så informativ sida när det gäller visumregler men det finns andra t.ex. den finska nedan där det står utskrivet i klartext. Sedan kan ju var och en välja att tror på det eller inte.

Tourist Visa (TR)/METV - Royal Thai Embassy, Helsinki, Finland
1697366694759.png
Har alltid haft en biljett på 90 dagar då jag sökt tv och dom godkänner alltid det

Det som bekymrar mig är inte Immigration i Thailand vid inresan utan att jag skall behöva argumentera vid incheckningen om jag t.ex. skall flyga med Thai Airways ifrån Arlanda eller Kastrup.

Men jättebra att du hittat informationen. Väldigt synd vara att det står enbart från ”Finland & Estonia to Thailand” så jag personligen skulle inte chansa på att detta blir accepterat.

Någon som gjort en visarun nyligen från Ubon till Laos?
Historien varför jag frågar är följande:
Frugans pappa dog 12/10 på kvällen. Dagen efter fred 13/10 började vi leta biljetter och jag sökte visa online 90 dagar non o pensionär.
Nu visade det sig att den dagen var en minnesdag för Bumibol och ambassaden var stängd så chansen att få ett visa var noll och vi var tvungna att åka senast söndag 15/10 annars hade vi missat slutet på begravningen med bränningen.
Eftersom jag inte hade visum var vi tvungna att köpa returbiljett 30 dagar men såg till att den var ombokningsbar.
Vi landade 16/10 på morgonen och åkte direkt till templet. Dagen efter 17/10 fick jag mitt visum 90 dagar!
Idag besökte jag migrationen i Korat för att byta ut min stämpel på 30 dagar men det gick dom inte med på utan hänvisade mig till en borderrun.
Samtidigt säger de att jag skall vara noga och ta rätt väg och ringa gränsen för att kolla med dem om det fungerar!
Frågade naturligtvis vilken gräns och väg de syftade på. Inget svar alls tillbaka!!
Så min tanke är att ta bussen till Ubon och övernatta där för att på morgonen dagen efter göra min visarun till Laos och sedan tillbaka.
Fick höra ett rykte idag om att det går 1 buss om dagen bara från Ubon.
Någon som gjort detta nyligen eller vet någon som gjort detta i nutid?

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L
A
Svar
236
Visningar