Visum till Thailand

Så vitt jag vet finns det två former av Turistvisum Ett vanlig för enkel inresa och ett multipple. Båda kräver att man visar upp medel som i svenska mått mätt handlar om väldigt lite pengar. Inkomst eller behållning på ett svensk konto går bra. Dubbel eller trippel finns inte.

DTV är något helt annat. kräver mer uppvisade medel och framförallt en legitim anledning till att kvalificera till visumet som inte handlar om turism
Elite visa är är bäst men dyrt, inga visarun men tillåter inte att vara anställd.

Visst är DTV ett turistvisum också.

Man får inte arbeta i Thailand och vistas max 180 dagar men studier går

Begreppet turism som tex FN använder är en vistelse upp till ett år med syfte att återvända och inte bosätta sig.

Sen att många själv att valt att kalla turism för att bara lata sig och uppleva saker i annat land än där man bor.
Man kan ju även vara turist i sitt eget land.

En turist är en person som reser till och vistas på en plats utanför sin vanliga omgivning för en kortare tid än ett år, främst för fritid, nöje, möten eller affärer. Enligt definitioner övernattar en turist minst en natt, eller reser minst tio mil från sin bostad, utan att ta anställning på platsen.

Elite visa är är bäst men dyrt, inga visarun men tillåter inte att vara anställd.

Visst är DTV ett turistvisum också.

Man får inte arbeta i Thailand och vistas max 180 dagar men studier går

Begreppet turism som tex FN använder är en vistelse upp till ett år med syfte att återvända och inte bosätta sig.

Sen att många själv att valt att kalla turism för att bara lata sig och uppleva saker i annat land än där man bor.
Man kan ju även vara turist i sitt eget land.

En turist är en person som reser till och vistas på en plats utanför sin vanliga omgivning för en kortare tid än ett år, främst för fritid, nöje, möten eller affärer. Enligt definitioner övernattar en turist minst en natt, eller reser minst tio mil från sin bostad, utan att ta anställning på platsen.
Jo på ett DTV får man arbeta på plats i Thailand. Dock ej för Thailandsregistrerade företag. De är väl huvudsyftet med visumet att så kallade digitala nomader ska kunna arbeta från Thailand. Så jag ser det inte som ett turistvisum. Jag ser heller inte 90 dagars Non-O som något turistvisum som till exempel kan sökas för att man har familj i Thailand.

Jo på ett DTV får man arbeta på plats i Thailand. Dock ej för Thailandsregistrerade företag. De är väl huvudsyftet med visumet att så kallade digitala nomader ska kunna arbeta från Thailand. Så jag ser det inte som ett turistvisum. Jag ser heller inte 90 dagars Non-O som något turistvisum som till exempel kan sökas för att man har familj i Thailand.
DTV går att förlänga med 180 dagar per inresa också.

I praktiken kan man vara 1 år, 360 dagar i Thailand, sen ta en sväng över gränsen och börja på nästa 180+180 dagar.

Rätt smidigt sätt att vara 5 år i Thailand. Prisvärt för Visumet också.

Ja alla har egna tolkningar vad turism är.

IM i Thailand registrerar nog alla som turister som reser in och ut inom ett år.

En turist är en person som reser till och vistas på en plats utanför sin vanliga omgivning för en kortare tid än ett år.

Handlar inte om vad man gör utan om det är ens fasta bostad där man är folkbokförd.

Ja alla har egna tolkningar vad turism är.

IM i Thailand registrerar nog alla som turister som reser in och ut inom ett år.

En turist är en person som reser till och vistas på en plats utanför sin vanliga omgivning för en kortare tid än ett år.

Handlar inte om vad man gör utan om det är ens fasta bostad där man är folkbokförd.
Nu pratar jag inte om vad turism är enligt någon FN definition. Jag pratar om olika visum och Thailand har så vitt jag vet två typer av turistvisum. ett för singel entry och ett för multiple. Om jag reser till ett annat land i tjänsten så är jag väl inte turist bara för att jag stannar mindre än ett år. Om man utöver ett avlönat arbete så räknas man knappast som turist.

Sedan kan säkert räknas som turist även om man har ett Non O för att besöka sin familj. Men visumet är ett Non immigrant visum och inte ett turistvisum eftersom du behöver en familjeanknytning för kunna få visumet.

Nu pratar jag inte om vad turism är enligt någon FN definition. Jag pratar om olika visum och Thailand har så vitt jag vet två typer av turistvisum. ett för singel entry och ett för multiple. Om jag reser till ett annat land i tjänsten så är jag väl inte turist bara för att jag stannar mindre än ett år. Om man utöver ett avlönat arbete så räknas man knappast som turist.

Sedan kan säkert räknas som turist även om man har ett Non O för att besöka sin familj. Men visumet är ett Non immigrant visum och inte ett turistvisum eftersom du behöver en familjeanknytning för kunna få visumet.

Den thailändska lagen "Alien Act" beskriver två typer av sätt att vistas i Thailand. Dels att vistas "temporärt" i Thailand och där finns en lång rad olika typer av anledningar till detta. En av dom är turism medans andra exempel är för idrottstävlingar, man är här som diplomat, man är här för att få vård, man är här som student, man är här i tillfälliga affärer, man är här för att göra investeringar etc etc. Alla dessa olika har dessutom olika antal dagar som är tillåtet att stanna t.ex turist 60 dagar. Har man av någon anledning tillåtelse att stanna mer än 90 dagar måste man anmäla sig var 90:e dag till immigration.

Sedan finns det dom som har rätt att vistas i Thailand s.k "Taking Residensy in Thailand" (man anger inte specifikt hur länge och där hittar man de olika formerna av uppehållstillstånd som man får baserat på Non-Imm visum som t.ex B (business), O (other incl familj, giftermål, pension etc) samt flera andra klasser.

Finns särskilda regler också hur man går från ena kategorin (temporary stay) till andra (Taking recidensy)

Förutom detta om hur man får vistas i landet finns en del som reglerar hur man får eller inte får komma in i landet och lämna landet vilket inte är samma sak som hur man får stanna i landet.

Allt du räknar upp kan definieras som turism om man är tillfälligt någonstans där man inte är bosatt.

Men det är upp till var och en att värdera begreppet turism och turister.

Om du har ett avlönat arbete krävs ett work permit även det är i tjänsten så fixar din arbetsgivare detta.

NonIM O spouse med max 90 dagar registreras säkert i statistiken som turism även i Thailand samt en thailändare som reser till Sverige på 90 dagar Schengen visum.

Allt du räknar upp kan definieras som turism om man är tillfälligt någonstans där man inte är bosatt.

Om du har ett avlönat arbete krävs ett work permit även det är i tjänsten så fixar din arbetsgivare detta.

NonIM O spouse med max 90 dagar registreras säkert i statistiken som turism även i Thailand samt en thailändare som reser till Sverige på 90 dagar Schengen visum.

Jag la inga personliga värderingar i vad turism är utan beskrev bara vad som står i den thailändska lagen......

Som sagt man kanske räknas som turist även om man har en Non-O men det är inte ett turistvisum. Och det var vad jag pratade om vilka turistvisum det fanns.

1771845894205.webp

Du hänvisar till definitionen av turism som inte gäller vi ett avlönat arbete. Ett DTV ger dig rätt att arbeta i Thailand för ett utländskt bolag. Det vill säga avlönat arbete.

Som sagt man kanske räknas som turist även om man har en Non-O men det är inte ett turistvisum. Och det var vad jag pratade om vilka turistvisum det fanns.

1771845894205.webp

Du hänvisar till definitionen av turism som inte gäller vi ett avlönat arbete. Ett DTV ger dig rätt att arbeta i Thailand för ett utländskt bolag. Det vill säga avlönat arbete.
Tror inte du får arbeta i Thailand för ett utländska bolag stationerade i Thailand.
Typ filialer eller dotterbolag.
Krävs WP.

Däremot från Thailand digitalt åt utländska företag.

Tror inte du får arbeta i Thailand för ett utländska bolag stationerade i Thailand.
Typ filialer eller dotterbolag.
Krävs WP.
De har jag alldrig påstått.

Destination Thailand Visa (DTV) är ett visum för digitala nomader, frilansare och personer som vill arbeta på distans från Thailand för företag eller kunder utanför Thailand.

Det är ett avlönat arbete som sker på plats i Thailand.

Destination Thailand Visa (DTV) är ett visum för digitala nomader, frilansare och personer som vill arbeta på distans från Thailand för företag eller kunder utanför Thailand.

Precis, men företaget finns inte i Thailand som det var lätt att tolka det som.

Skickas lönen till Thailand kan det bli aktuellt för beskattning i Thailand.

Det går också med visumfri inresa eller turistvisum att jobba digitalt utan bekymmer.
Ganska vanligt också.

Att du orkar. Han kommer aldrig att backa. Verkar vara nåt äldre har svårt för, Skånken och Skattemitarn är ju likadana.

Bara sluta svara, alla (nästan) vet vad du menar.

Precis, men företaget finns inte i Thailand som det var lätt att tolka det som.

Det går också med visumfri inresa eller turistvisum att jobba digitalt utan bekymmer.
Ganska vanligt också.
Ja det går att jobba svart åt något företag i Thailand också på ett turistvisum utan arbetstillstånd. Det pratas om att att det finns miljoner illegala arbetare i Thailand. Men lagligt är det inte.

Så länge lönen inte utbetalas i Thailand går det att jobba på distans under tex semestern.

Inte alls ovanligt bland mäklare och agenter.
Tvivlar på att det är lagligt att jobba på visa exempt och turistvisum.

Men att tjafsa med Googlekungen drar jag mig för, jag har inte hela dagen på mig. Så vi säger väl att alla får jobba med vad de vill i Thailand (tom gräva diken).....

Tvivlar på att det är lagligt att jobba på visa exempt och turistvisum.

Men att tjafsa med Googlekungen drar jag mig för, jag har inte hela dagen på mig. Så vi säger väl att alla får jobba med vad de vill i Thailand (tom gräva diken).....
Ja att du hoppar av en debatt är helt i linje med hur du fungerar.

Ge inte upp, till slut trillar polletten ner.

Om det är lagligt att jobba på distans på sin semester eller fritiden är en sak men det är väldigt vanligt bland egenföretagare i Thailand.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp