Visum till Thailand

Jag åkte till Thailand redan 2020 och ytterligare två gånger under pandemin, det var inte länge som Thailand var "stängt". De med Thailändsk familj kunde åka under hela tiden.
Ja att man kunde åka dit ja men den stora mängden turister var borta och det är det jag skriver om men som vanligt skall du alltid vinkla om allting. Thailands tuffa strategi under pandemin gjorde det svårt för många. Se på Sverige hur mycket bättre vi klarade oss även om vår turism inte är lika viktig för landet som Thailands. Du har ju själv skrivit hur lugnt och skönt det var och priserna bra. Tror du att det gynnade businessen?

Ja att man kunde åka dit ja men den stora mängden turister var borta och det är det jag skriver om men som vanligt skall du alltid vinkla om allting. Thailands tuffa strategi under pandemin gjorde det svårt för många. Se på Sverige hur mycket bättre vi klarade oss även om vår turism inte är lika viktig för landet som Thailands. Du har ju själv skrivit hur lugnt och skönt det var och priserna bra. Tror du att det gynnade businessen?
Jag skrev att Thailand öppnade upp möjligheterna att åka till Thailand dock krävdes det Covid-19 försäkring.

Restriktioner hade vi även i Sverige och begränsad turism.

Från det ena till det andra.
Förlängd reseförsäkring på hemförsäkringen 33 dagar med FolkSkam. 2411kr. Faktisk billigare än både Ica och Gouda. Och då är jag 8 år yngre än LandsbygdsGreven Stef@n.
Så min ålder går att räkna ut.
Hej

Vi har också använt oss av förlängd hemförsäkring med Folksam och då inte bara för priset utan dom har även varit bra att ha att göra med när det har hänt något, vi är mycket nöjda.

Mvh isan lover

Jag skrev att Thailand öppnade upp möjligheterna att åka till Thailand dock krävdes det Covid-19 försäkring.

Ja det är riktigt men den möjligheten var inte speciellt attraktiv för merparten och det var förödande. Många företag har inte återhämtat sig än idag. Jag själv lämnade Thailand i slutet på januari 2020 efter en tvåveckors tripp och återvände inte förens februari 2022 då man gjorde test vid ankomst och sedan igen efter 5 dagar. Jag vägrade sitta i karantän då mina resor till Thailand sällan är längre än tre veckor.

Klart att Sverige hade restriktioner men försök inte ens jämföra dom med Thailand för det blir bara löjligt. Sverige fick mycket kritik för sin öppenhet men med facit i hand så var strategin rätt för Sverige i alla fall.

Ja det är riktigt men den möjligheten var inte speciellt attraktiv för merparten och det var förödande. Många företag har inte återhämtat sig än idag. Jag själv lämnade Thailand i slutet på januari 2020 efter en tvåveckors tripp och återvände inte förens februari 2022 då man gjorde test vid ankomst och sedan igen efter 5 dagar. Jag vägrade sitta i karantän då mina resor till Thailand sällan är längre än tre veckor.

Klart att Sverige hade restriktioner men försök inte ens jämföra dom med Thailand för det blir bara löjligt. Sverige fick mycket kritik för sin öppenhet men med facit i hand så var strategin rätt för Sverige i alla fall.
Ja, just det här att många mindre business gick under märker man än idag. Småbyar som tidigare hade nån restaurang, shop, massage och liknande är nu öde. Inget som slagit upp igen, iaf inte på många ställen.

Sen var det ju lite kul med turismen i Sverige. Jag vet inte om den gick upp, men det var definitivt många europeer som var "inlåsta" i sina länder som kom till Sverige. De som intervjuades upplevde ju Sverige som ett paradis där pandemin knappt märktes (allt är relativt).
Så Sverige klarade sig nog relativt andra europeeiska länder väldigt bra med utebliven nedstängning av samhället. Hur man ändå lyckade bli sämst i klassen angående arbetslösa etc trots sina bättre förutsättningar är ju oförståeligt.....

Hej

Jag tror inte att man ska ta för givet att alla har utrymme för det i sin budget, hur ska ex.vis dom högriskkunder med kända allvarliga sjukdomar som andra försäkringsbolag på hemmaplan gör undantag för kunna försäkra sig till ett rimligt pris, även friska äldre över en viss ålder har ju lite svårare att försäkra sig och det kan vara väldigt dyrt. Här ser jag lite risk för problem. Sen kommer det ju turister från fattiga länder i Asien och Afrika även här kan nog kostnaden för en försäkring ställa till problem vid ankomst ibland.

Mvh isan lover
Det är en olycksfallsförsäkring som krävs, inte en komplett sjukförsäkring.

Vänta nu, jag kom från utegångsförbud i Spanien 2020 till Svedala några dagar i feb 2021 och sedan till Thailand.

Min näsa är i vanliga fall XL, men då… massa PCR-tester i Spanien där det var utegångsförbud, så det var bara att öppna borrarna.
Kom till Stockholm och vadå covid? Bodde i centrala Stockholm en vecka och allt var som vanligt även om media i Svedala grät över hur stackars svenskar hade drabbats.

Nåväl, PCR-test på klinik max 24 timmar innan avresa… och sedan för vissa en gång till ute på ARL.
Nästa PCR-test ut ur Helsinki/övernattning, och sedan börjar det på allvar: PCR-test vid immigration på Suvvan och nu snackar vi om att anlända till månen.
Personal med full saneringsdräkt och masker, sitta i långa rader på stolar för att göra PCR-test, vänta, sedan bli upplockad av valt ställe/hotell för 16 dagars karantän, taxi ensam med personal iklädda ja just det..heltäckande vita skyddskläder.

PCR-test direkt vid anländande till hotellet, vänta på svar i "transit room", 4 timmar senare in i rummet och sedan PCR-test igen.
Total isolering där maten lämnades på en bricka i korridoren där man själv fick hämta, men max 50 centimeter utanför rummet.
Dag 7 PCR-test, och efter det fick man om man ville vara ute ensam i 30 minuter per dag, ja, ute inom området för karantän.

Sedan 2 PCR till och dag 16 ut i friheten............ tomheten. I jomtein var det en social kontakt, Seven-Eleven, som var öppen. Konkurserna var så många att ingen ens brydde sig. Och så vaccineringar, även vi faranger fick gratis, FANTASTISKA THAILAND där, 3 skott efter att ha köat lika många gånger på ett mycket "välmaskat" Central i Pattis. Ni kan ju tänka er administrationen att genomföra detta....och i Thailand gick det.

Ja, som sagt, i kristider visade thai verkligen sammanhållning i vad jag såg. I Svedala letade man mest efter syndabockar samt pratade om vem som hade rätt eller fel metod. Här i Thailand sket folk i vilken metod och levde på så gott de kunde...... TiT !!!!

Vänta nu, jag kom från utegångsförbud i Spanien 2020 till Svedala några dagar i feb 2021 och sedan till Thailand.

Min näsa är i vanliga fall XL, men då… massa PCR-tester i Spanien där det var utegångsförbud, så det var bara att öppna borrarna.
Kom till Stockholm och vadå covid? Bodde i centrala Stockholm en vecka och allt var som vanligt även om media i Svedala grät över hur stackars svenskar hade drabbats.

Nåväl, PCR-test på klinik max 24 timmar innan avresa… och sedan för vissa en gång till ute på ARL.
Nästa PCR-test ut ur Helsinki/övernattning, och sedan börjar det på allvar: PCR-test vid immigration på Suvvan och nu snackar vi om att anlända till månen.
Personal med full saneringsdräkt och masker, sitta i långa rader på stolar för att göra PCR-test, vänta, sedan bli upplockad av valt ställe/hotell för 16 dagars karantän, taxi ensam med personal iklädda ja just det..heltäckande vita skyddskläder.

PCR-test direkt vid anländande till hotellet, vänta på svar i "transit room", 4 timmar senare in i rummet och sedan PCR-test igen.
Total isolering där maten lämnades på en bricka i korridoren där man själv fick hämta, men max 50 centimeter utanför rummet.
Dag 7 PCR-test, och efter det fick man om man ville vara ute ensam i 30 minuter per dag, ja, ute inom området för karantän.

Sedan 2 PCR till och dag 16 ut i friheten............ tomheten. I jomtein var det en social kontakt, Seven-Eleven, som var öppen. Konkurserna var så många att ingen ens brydde sig. Och så vaccineringar, även vi faranger fick gratis, FANTASTISKA THAILAND där, 3 skott efter att ha köat lika många gånger på ett mycket "välmaskat" Central i Pattis. Ni kan ju tänka er administrationen att genomföra detta....och i Thailand gick det.

Ja, som sagt, i kristider visade thai verkligen sammanhållning i vad jag såg. I Svedala letade man mest efter syndabockar samt pratade om vem som hade rätt eller fel metod. Här i Thailand sket folk i vilken metod och levde på så gott de kunde...... TiT !!!!
Ja då har vi helt enkelt helt olika uppfattning men det är helt okej. Det är sällan jag delar uppfattning med dig och dina alster du producerar här :):thumbsup:

Ja var det där ett försök att påstå att Thailand hanterade pandemin bättre en Sverige så är vi nog fler som har en helt annan uppfattning.
Läs igen. I Sverige var det rätt lungt för Svensson i jämförelse med Somachai i Thailand.

Att en rapport om vad som hände kan tolkas som en åsikt är för mig svårt att förstå. Men berätta gärna om er tid i Thailand under covid.

Jag flyttade till Phuket i julen 2021, kontrollerade mellan varje provins när vi körde ner, och utan fru hade jag antagligen inte kommit till Phuket då. Men med covid-pass som utlänning så gick det via landvägen. Och i Rawai var det.......... stängt, men ändå en god stämning med charity-utdelningar av mat etc. på daglig basis. Så lidandet var stort, men man hörde inte så mycket klagande.

I Aftonbladet och dylika var väl precis som här på forumet: den stora frågan var vem som hade rätt metod, och visst hade kanske Svedala det, eller ?
Men det var under denna period som jag för andra gången i mitt liv bestämde mig för att det är i Thailand jag ska bo........... igen. LOS.

Thailand plans to cut visa-free stay to 30 days in tourism overhaul, minister says

Thailand is preparing to cut its visa-free stay period from 60 days to 30 days as part of efforts to curb nominee businesses and prevent foreign workers from taking jobs from locals, new Tourism and Sports Minister Surasak Phancharoenworakul told parliament on April 10.

Speaking during a joint parliamentary session on the government’s policy statement, Surasak said the revised policy is aimed at shifting Thailand’s tourism strategy from “quantity to high value,” with future success measured by tourism revenue rather than visitor numbers.

He said data showed most foreign visitors stay only 1–3 days, with an average stay of around nine days, arguing that the current 60-day allowance no longer matches travel behaviour. Those needing longer stays would still be able to apply for alternative visas such as the Destination Thailand Visa (DTV), which allows stays of up to 180 days.

Surasak also said the government is considering a major restructuring of the Tourism and Sports Ministry, separating sports into a standalone ministry while merging tourism with cultural management to better promote Thailand’s cultural identity.

He added that the government plans to boost community-based tourism, improve safety standards, and promote year-round domestic travel through mass transit systems, while also reviewing the country’s approach to hosting large-scale sporting events based on cost-effectiveness.

1775885137026.webp

Det kan vara en smidig lösning om det blir ett krav på att vara försäkrad för att få resa in att den är inbakad i biljetten som en skatt.
Att visa upp sin reseförsäkring i passkontrollen skulle ta väldigt mycket tid i anspråk.
Särskilt för Indier, kineser, araber och ryssar.

Minns ju hur det var 2022 när det var krav på covidförsäkring på engelska, signerad och stämplar från Länsförsäkringar.
Jag blev tvungen att köpa en separat i Manila för att byta plan på Suvvan.
Annars fick jag inte borda planet.
Helt plötsligt gillar du skatt när det gäller dej själv

Att du orkar. Han kommer aldrig att backa. Verkar vara nåt äldre har svårt för, Skånken och Skattemitarn är ju likadana.

Bara sluta svara, alla (nästan) vet vad du menar.
Du och Räven använder skattesmitarn, var det för han använde en revisor, varför använder man en revisor,jo för att allt ska vara rätt
fattar inte att ni som verkar vara så dj duktiga fattar ni det eller spelar ni bara dum

Onwards tickets är vanligt numera.

En bra affärside.
Sälja en ombokningar biljett giltig i 24 till 72 timmar om och om igen.

Jag har även några gånger köpt återbetalningsbara biljetter och fått pengar tillbaka eller använda till en Travel Fund för nya inrikesbiljetter senare.
inte undra på att det blir svårare att för dom som råkar ut för nått med biljetter när det finns så många som fejkar så jobben gåt dit

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp