Jag skrev att Thailand öppnade upp möjligheterna att åka till Thailand dock krävdes det Covid-19 försäkring.
Restriktioner hade vi även i Sverige och begränsad turism.
Ja det är riktigt men den möjligheten var inte speciellt attraktiv för merparten och det var förödande. Många företag har inte återhämtat sig än idag. Jag själv lämnade Thailand i slutet på januari 2020 efter en tvåveckors tripp och återvände inte förens februari 2022 då man gjorde test vid ankomst och sedan igen efter 5 dagar. Jag vägrade sitta i karantän då mina resor till Thailand sällan är längre än tre veckor.
Klart att Sverige hade restriktioner men försök inte ens jämföra dom med Thailand för det blir bara löjligt. Sverige fick mycket kritik för sin öppenhet men med facit i hand så var strategin rätt för Sverige i alla fall.
Vänta nu, jag kom från utegångsförbud i Spanien 2020 till Svedala några dagar i feb 2021 och sedan till Thailand.
Min näsa är i vanliga fall XL, men då… massa PCR-tester i Spanien där det var utegångsförbud, så det var bara att öppna borrarna.
Kom till Stockholm och vadå covid? Bodde i centrala Stockholm en vecka och allt var som vanligt även om media i Svedala grät över hur stackars svenskar hade drabbats.
Nåväl, PCR-test på klinik max 24 timmar innan avresa… och sedan för vissa en gång till ute på ARL.
Nästa PCR-test ut ur Helsinki/övernattning, och sedan börjar det på allvar: PCR-test vid immigration på Suvvan och nu snackar vi om att anlända till månen.
Personal med full saneringsdräkt och masker, sitta i långa rader på stolar för att göra PCR-test, vänta, sedan bli upplockad av valt ställe/hotell för 16 dagars karantän, taxi ensam med personal iklädda ja just det..heltäckande vita skyddskläder.
PCR-test direkt vid anländande till hotellet, vänta på svar i "transit room", 4 timmar senare in i rummet och sedan PCR-test igen.
Total isolering där maten lämnades på en bricka i korridoren där man själv fick hämta, men max 50 centimeter utanför rummet.
Dag 7 PCR-test, och efter det fick man om man ville vara ute ensam i 30 minuter per dag, ja, ute inom området för karantän.
Sedan 2 PCR till och dag 16 ut i friheten............ tomheten. I jomtein var det en social kontakt, Seven-Eleven, som var öppen. Konkurserna var så många att ingen ens brydde sig. Och så vaccineringar, även vi faranger fick gratis, FANTASTISKA THAILAND där, 3 skott efter att ha köat lika många gånger på ett mycket "välmaskat" Central i Pattis. Ni kan ju tänka er administrationen att genomföra detta....och i Thailand gick det.
Ja, som sagt, i kristider visade thai verkligen sammanhållning i vad jag såg. I Svedala letade man mest efter syndabockar samt pratade om vem som hade rätt eller fel metod. Här i Thailand sket folk i vilken metod och levde på så gott de kunde...... TiT !!!!