Visum till Thailand

Vad gör man efter ett år då? Söker man visum som vanligt eller förnyas det automatiskt? Många lägenheter står tomma, den kinesiska vågen har lagt sig och har nu i stället vänt mot Vietnam. Lägenhetspriserna har stått stilla eller till och med sjunkit.
Förmodligen förnyas det med ett år i taget hos IM som övriga typer.

Men det kan vara bra för de som inte fyller villkoren för andra årsvisa, typ 50 år fyllda eller att deponera pengar på banken.
Många länder ger längre visum till ägare av en condo och Thailand måste möta konkurrensen men även minska på överskottet av osålda condos.

Vad gör man efter ett år då? Söker man visum som vanligt eller förnyas det automatiskt? Många lägenheter står tomma, den kinesiska vågen har lagt sig och har nu i stället vänt mot Vietnam. Lägenhetspriserna har stått stilla eller till och med sjunkit.
Fick bud på min condo förra månaden men sa nej, det var mer än jag gav för den i bud men mindre än jag vill ha så är nöjd med att ha den uthyrd sålänge, mäklaren sa med att var underpris. Kines som köpte upp condos och bjöd underpriser, antagligen för att hyra ut.
Att folk inte bor i condos 12 månader om året betyder inte att dom står tomma.
Men det har ju byggts för mycket, jag köpte min för 1,7, jag har den ute för 2,6 det är den billigaste som ligger ute nu i det condominiumet med utländskt ägande.
Får tänka på att bara 49% av condona i ett condominium får ägas av utlänningar, 51% skall ägas av thai och dom är billigare för har ju begränsad kundkrets.

Senaste att köpare av en condo får ett års visum är väl vettigt tycker jag.

Förslaget att minska länderna som får med 60 dagar från över 90 länder till ungefär 50 länder kan vara en väg att bli av med missbruket med illegala verksamheter som tar jobb av lokala.
Jag tror inte att du sett reglerna eller kraven! Enligt min mening är de inte alls vettiga utan nästan typ löjliga och absolut INTE för "vanliga" pensionärer.

Jag tror inte att du sett reglerna eller kraven! Enligt min mening är de inte alls vettiga utan nästan typ löjliga och absolut INTE för "vanliga" pensionärer.
Jag har sett några förslag till förändringar som inte alls är beslutade.

Jag tror inte Thailand prioriterar "vanliga" pensionär ett enda dugg.
Har väl aldrig gjort det.

Jag kan inte ens se de regler och krav som funnits i tiotals år som vettiga.

Senaste att köpare av en condo får ett års visum är väl vettigt tycker jag.

Förslaget att minska länderna som får med 60 dagar från över 90 länder till ungefär 50 länder kan vara en väg att bli av med missbruket med illegala verksamheter som tar jobb av lokala.
Det var väl tänkt att testas i Phuket bara och att condo måste kosta över 3 miljoner baht har jag för mig.

Fick bud på min condo förra månaden men sa nej, det var mer än jag gav för den i bud men mindre än jag vill ha så är nöjd med att ha den uthyrd sålänge, mäklaren sa med att var underpris. Kines som köpte upp condos och bjöd underpriser, antagligen för att hyra ut.
Att folk inte bor i condos 12 månader om året betyder inte att dom står tomma.
Men det har ju byggts för mycket, jag köpte min för 1,7, jag har den ute för 2,6 det är den billigaste som ligger ute nu i det condominiumet med utländskt ägande.
Får tänka på att bara 49% av condona i ett condominium får ägas av utlänningar, 51% skall ägas av thai och dom är billigare för har ju begränsad kundkrets.
Som i alla städer i världen beror allt på läget. Min kompis köpte en lägenhet i Sukhumvit, norr om Big C, i en soi för 15 år sedan. Jag brukar låna den ibland, men de senaste två åren har de tagit bort vakten, poolskötseln är under all kritik och fasaden håller på att förfalla. I träningsrummet luktar det så mycket mögel att man får huvudvärk.
Många västerlänningar har flyttat ut och istället har folk från landsbygden flyttat in. De saknar helt lägenhetskultur; en granne hade till och med kycklingar på balkongen! 555.
Min kompis vill sälja, men lär knappast få tillbaka det han en gång betalade. Läget är viktigt, men det är även viktigt vem som bor i huset.

Pensionärer är en bra affär för Thailand. Vid de två tillfällen då jag besökt privata sjukhus i landet var de fulla av västerländska pensionärer. Jag har även lagt märke till deras vagnar på Big C, de är ofta fyllda med dyrare varor som kött, vin, öl och ost mm.
När jag är på hotell ser jag knappt några västerlänningar vid frukosten eller nöjersig med lite kaffe och frukt. Däremot ser jag kineser, japaner och indier som äter stora mängder både korv och ägg men som sedan under resten av dagen nöjer sig med att köpa en vatten eller en kopp kaffe.
Min poäng är att Thailand tjänar mest på västerländska turister och pensionärer. Det finns givetvis kineser och andra asiater som spenderar mycket pengar, men de lär vara i minoritet

Som i alla städer i världen beror allt på läget. Min kompis köpte en lägenhet i Sukhumvit, norr om Big C, i en soi för 15 år sedan. Jag brukar låna den ibland, men de senaste två åren har de tagit bort vakten, poolskötseln är under all kritik och fasaden håller på att förfalla. I träningsrummet luktar det så mycket mögel att man får huvudvärk.
Många västerlänningar har flyttat ut och istället har folk från landsbygden flyttat in. De saknar helt lägenhetskultur; en granne hade till och med kycklingar på balkongen! 555.
Min kompis vill sälja, men lär knappast få tillbaka det han en gång betalade. Läget är viktigt, men det är även viktigt vem som bor i huset.
Det är vanligt att sophämtning, skötsel av pool och allmänna utrymmen ingår i 5 år.
Sen får man betala själva och när majoriteten skiter i detta förfaller det fort.

Ja Sukhumvith norr om Big-C är ju vare sig direkt centralt eller attraktivt.
Jag har min uthyrd nu har haft samma hyresgäst och han har bott i den i 2 år redan.
Han var i sitt hemland en sväng men hyrde den igen när han kom tillbaka.
Innan har vi använt den själva när vi velat ta en helg i centrum.
Här sköts allt och anledningen att jag köpte av detta företaget var för att jag har hyrt condo innan i ett av deras äldre condominium.
Det företaget har många condo i centrala Pattay och Pratumnak.
Köpte min runt 2014 på pre-sale.

Tror inte du sett några förslag av det ena eller det andra, dina halvsanningar som du tror blir till sanningar ger jag inte mycket för

Tror inte du sett några förslag av det ena eller det andra, dina halvsanningar som du tror blir till sanningar ger jag inte mycket för
Gå på sängen.
Med en antik Nokia vet man ingenting mer än att stalka och tjafsa.

Finns nyheter från Thailand på Facebook men tyvärr är dom på engelska så det blir svårt för din del.
Bland annat Bangkok Post och några andra.

Gå på sängen.
Med en antik Nokia vet man ingenting mer än att stalka och tjafsa.

Finns nyheter från Thailand på Facebook men tyvärr är dom på engelska så det blir svårt för din del.
Bland annat Bangkok Post och några andra.
om jag inte rycker som du då stalka och tjafsar jag då, du ät konstig

Tourism minister to charge B1,000 departure levy​

The tourism minister plans to impose a 1,000-baht departure levy on outbound Thai tourists to raise a fund for promoting domestic tourism.

Tourism and Sports Minister Surasak Phancharoenworakul said on Monday that the existing Emergency Decree on Departure Levy BE 2526 (1983) allows the collection of the exit fee.

Previously, it had been charged at 500 baht before it was revoked. The revival of the measure could happen soon because the relevant law remains in force. The law caps the levy at 5,000 baht per departure.

1777304692398.webp

Tourism minister to charge B1,000 departure levy

Tourism minister to charge B1,000 departure levy​

The tourism minister plans to impose a 1,000-baht departure levy on outbound Thai tourists to raise a fund for promoting domestic tourism.

Tourism and Sports Minister Surasak Phancharoenworakul said on Monday that the existing Emergency Decree on Departure Levy BE 2526 (1983) allows the collection of the exit fee.

Previously, it had been charged at 500 baht before it was revoked. The revival of the measure could happen soon because the relevant law remains in force. The law caps the levy at 5,000 baht per departure.

1777304692398.webp

Tourism minister to charge B1,000 departure levy

Finns det inte en sån avgift redan som man har bakat in i priset på flygbiljetterna?

Thailand planerar att återgå till sin tidigare viseringsfria policy och minska antalet berättigade länder och territorier från 93 till 57. Detta beslut från turist- och sportministeriet syftar till att förbättra besökskontrollerna och främja högkvalitativ turism. De nya åtgärderna ersätter det 60-dagars viseringsundantag som infördes i juli 2024, ett drag som initierades av den tidigare regeringen för att öka turismen.

Ministern sa att förslaget har samordnats med utrikesministeriet och förväntas snart läggas fram för regeringen för godkännande.

www-khaosodenglish-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.khaosodenglish.com/tourism/2026/04/27/thailand-to-revert-visa-free-list-to-57-countries-scrap-60-day-scheme-for-93-nations/amp/?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=Från %251%24s&aoh=17773441173546&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com https://share.google/92hueCyM2UfK3t0LX

Förmodligen förnyas det med ett år i taget hos IM som övriga typer.

Men det kan vara bra för de som inte fyller villkoren för andra årsvisa, typ 50 år fyllda eller att deponera pengar på banken.
Många länder ger längre visum till ägare av en condo och Thailand måste möta konkurrensen men även minska på överskottet av osålda condos.
Hej

Det borde naturligtvis gå att förnya år efter år, men så ofta som Thailand ändrar sig kan man väl inte ta någonting för givet en längre tid.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp