Visum till Thailand

Den här gången var det väl lite nytt.
Den som anländer på 30 dagars visumfritt och vill förlänga sin vistelse kommer kunna söka "destination thailand" visum på immigration och fölänga sin vistelse med upp till 180 dagar.
Stämmer verkligen detta? Ett DTV måste så vitt jag vet sökas utanför Thailand.

Stämmer verkligen detta? Ett DTV måste så vitt jag vet sökas utanför Thailand.

Ja, ett DTV skall ansökas om utanför Thailands gränser.

Nu vet jag att vissa visumagenter gör det för klienter i Thailand via kontakter utomlands, men om det är formellt lagligt eller inte vet jag inte. Jag skulle gissa på att det är olagligt eller i en gråzon, så jag skulle inte rekommendera någon att göra så enbart på inrådan av en visumagent, utan kolla upp det först.

Ja, ett DTV skall ansökas om utanför Thailands gränser.

Nu vet jag att vissa visumagenter gör det för klienter i Thailand via kontakter utomlands, men om det är formellt lagligt eller inte vet jag inte. Jag skulle gissa på att det är olagligt eller i en gråzon, så jag skulle inte rekommendera någon att göra så enbart på inrådan av en visumagent, utan kolla upp det först.
Då har Expressen fel som skriver

"Resenärer som åker till Thailand utan visum – och som under vistelsen i landet bestämmer sig för att stanna längre än de tillåtna 30 dagarna – kommer kunna göra det genom att besöka ett migrationscenter och ansöka om ett Destination Thailand-visum.

Migrationshandläggare ska kunna godkänna såna visum upp till 180 dagar mot att resenären har minst 500 000 thailändska baht på sitt konto, vilket är omkring 146 000 kronor."

Det skulle inte vara första gången som Svenska kvällsskaller blaskor har fel iof.

Mmm. Några krav för DTV:

• Kunna uppvisa minimum 500 000 baht på sitt bankkonto (som funnits där i minimum 3 månader)
• Ett utdrag från hemlandets brottsregister.
• Officiell dokumentation som styrker ett permanent boende.
• Visumet kostar 10 000 baht, eller motsvarande i lokal valuta.
Thailändskt bankkonto eller vad? Kan ju bli problem tänker jag.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R
R
Svar
0
Visningar