Visum till Thailand

På det andra forumet säjer dom att man måste fylla ut även om det är hos familj eller eget hus som står i frugans namn. Hadde varit fint om någon kunde bekräfta/avkräfta detta. Men det är nog som dom siger, att det är olika från plats til plats... :wai:
På kortet så finns det inte plats att skriva in hela adressen om jag kommer ihåg rätt, hur gör man då?

Vi får hoppas Kycklingen hittar lite mer information. Detta gäller ju dom flästa medlemmar här inne :wai:

Jag har aldrig angett adress, bara ort, ibland bara Bangkok även om jag åkte hem till byn, då även innan jag gifte mig, men det beror på att jag aldrig hört om det förrän nu.
Har nog lyckats peta ner hela, men stannar man i Bkk anmäler la hotellet så ändras direkt?

Sedan har jag aldrig anmält något mer, inte ens frugan (eller övrig familj) är skriven där vi hyr så frågan är hur noga de är med detta egentligen.

Har nog lyckats peta ner hela, men stannar man i Bkk anmäler la hotellet så ändras direkt?

Sedan har jag aldrig anmält något mer, inte ens frugan (eller övrig familj) är skriven där vi hyr så frågan är hur noga de är med detta egentligen.
Det vet man ju aldrig hur noga dom är, men jag har fast adress, så var jag bor det förstår dom om jag skriver Roi et när dom kollar i datorn, men det kan alltid vara roligt att veta

Ska prova att få plats nu, så dom frågar vem som är ägare? Tur att man har med sig husboken då ;)

Att ange på inresekortet räcker inte,bor man "privat" så skall man rapportera senast efter 24 tim. på I - M eller hos polisen.Men som jag skrev tidigare så tar dom hårt på detta om dom vill, på andra ställen garvar dom och tycker "tokig" Farang. Bor man på hotell så gör dom det.
Detta gäller INTE Thai,som bor utomlands.

Att ange på inresekortet räcker inte,bor man "privat" så skall man rapportera senast efter 24 tim. på I - M eller hos polisen.Men som jag skrev tidigare så tar dom hårt på detta om dom vill, på andra ställen garvar dom och tycker "tokig" Farang. Bor man på hotell så gör dom det.
Får kolla upp det när jag kommer ner till huset, har sparat bilderna som lades upp så gumman kan fråga

Tror nog Långeman har rätt här.... Så det man bör gjöra är nog att kolla med andra som vistas i samma Amphur för att höra hur dom lokala myndigheterna på ditt ställe brukar kolla besökande. Själv tror jag att jag skiter i greien och hellre betalar boten om svärfar skulle få en sådan. :wai:

Tror nog Långeman har rätt här.... Så det man bör gjöra är nog att kolla med andra som vistas i samma Amphur för att höra hur dom lokala myndigheterna på ditt ställe brukar kolla besökande. Själv tror jag att jag skiter i greien och hellre betalar boten om svärfar skulle få en sådan. :wai:
Måste du inte rapportera ditt eget boende när du kommer ner varje gång?

Senast redigerad av en moderator:
Är det temporärt boende så ska det alltid rapporteras inom 24 timmar från ankomst förstår jag det som.
http://www.immigration.go.th/nov2004/en/base.php?page=alienstay

Fast det är lite förvirrande med "for businesses" i rubriken tycker jag

Även permanent boende skall rapporteras.Då jag flyttade och var på Jomten
I - M, då fick jag ett kvitto på att detta var gjort.
Husägaren var även där, och skulle rapportera, att jag var inflyttad i huset, men , på
I - M tyckte dom, varför skulle dom göra detta.

På I - M i Si Racha fick jag ingen förlängning av mitt uppehållstillstånd, bara för att husägaren INTE hade rapporterat att jag bodde där.
Dom höll mitt pass till husägaren hade gjort sin rapport.
Samma regler men helt olika tillämpningar.
Man måste pröva sig fram, och ta reda på, vad som gäller där man bor.

Även permanent boende skall rapporteras.Då jag flyttade och var på Jomten
I - M, då fick jag ett kvitto på att detta var gjort.
Husägaren var även där, och skulle rapportera, att jag var inflyttad i huset, men , på
I - M tyckte dom, varför skulle dom göra detta.

På I - M i Si Racha fick jag ingen förlängning av mitt uppehållstillstånd, bara för att husägaren INTE hade rapporterat att jag bodde där.
Dom höll mitt pass till husägaren hade gjort sin rapport.
Samma regler men helt olika tillämpningar.
Man måste pröva sig fram, och ta reda på, vad som gäller där man bor.

Så du har permanent uppehållstillstånd, men måste ändå rapportera?

Mitt retirement 1 års går ut den sista Juli 2016 , frågan infinner sig hur jag skall bete mig med detta då jag kommer att vara i Sverige i Juli ? Om jag köper ett single reentry innan jag åker ut så borde jag kunna förnya mitt Retirement på Thaiambassaden i Sverige (Stockholm) , någon som har gjort detta i Sverige , dvs förnyat sitt retirement ??

Angående 90 dagars rapport , jag var hemma under November, den 14e skulle jag varit och rapporterat 90 dagars , då var jag i Sverige , åter den 18e till Suwan , fick då en inresestämpel den 18e , vad jag förstår så har jag sen 90 nya dagar fram till nästa rapport ?? Korrekt ??? dvs jag skall rapportera den 18 e februari , korrekt ,, ??

Samt även om man inte flyttar så har man lik-förbannat skyldighet att göra 90 dagars rapportering på Mig

Svar JA !
Varje gång man byter adress (flyttar) så skall man rapportera, utom då man bor på hotell.

Mitt intryck är att det är väldigt ovanligt att folk har permanent uppehållstillstånd, så jag var ju tvungen att fråga. ;) De flesta har ju annars "bara" temporära uppehållstillstånd som förlängs på årsbasis.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
51 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp