Visum till Thailand

Thailands turistmyndighet och turistnäringen är av en annan åsikt och den gruppen försvinner inte om man går tillbaka till 30 dagar.
Dom kommer att fortsätta att resa till Thailand över vintern oavsett.
Det fungerade innan.
Hej

Både ja och nej skulle jag nog ändå välja att säga till ”fungerade”, före pandemin håller jag i stort sett med, men efter pandemin hade Thailand det svårt att få igång turismen igen, därav beslutet om 60 dagars visumfritt, det är många från olika delar av världen jag känner personligen i den här kategorin som inte kom tillbaka igen efter pandemin och antalet resande till Thailand sjönk kraftigt. Antalet som flyttade hem ökade också.

Före pandemin 2019 kom det 40 miljoner besökare till Thailand, under 2023 kom det 28 miljoner turister, under 2024 kom det 35 miljoner och nu senast 2025 kom det 33 miljoner vilket är 7.2% färre än året innan och 7 miljoner färre än år 2019. Så Thailand ligger fortfarande efter jämfört med 2019.

Mvh isan lover

Hej

Både ja och nej skulle jag nog ändå välja att säga till ”fungerade”, före pandemin håller jag i stort sett med, men efter pandemin hade Thailand det svårt att få igång turismen igen, därav beslutet om 60 dagars visumfritt, det är många från olika delar av världen jag känner personligen i den här kategorin som inte kom tillbaka igen efter pandemin och antalet resande till Thailand sjönk kraftigt. Antalet som flyttade hem ökade också.

Före pandemin 2019 kom det 40 miljoner besökare till Thailand, under 2023 kom det 28 miljoner turister, under 2024 kom det 35 miljoner och nu senast 2025 kom det 33 miljoner vilket är 7.2% färre än året innan och 7 miljoner färre än år 2019. Så Thailand ligger fortfarande efter jämfört med 2019.

Mvh isan lover
Många har lämnat Thailand för andra länder som Filippinerna exempelvis.

Lättare med visum och passar tunnare plånböcker.

Hej

Tro det eller ej jag känner också ganska många som reser till Thailand, dessutom ganska många som gillade beslutet att man införde 60 dagars visumfri vistelse, flera av dessa är förtidspensionerade, ålderspensionärer eller har helt enkelt slutat jobba tidigare.

Att Thailand skulle tjäna ekonomiskt på att gå från 60 till 30 dagars vistelse utan krav på visum har jag svårt att tro, man har mig veterligen på olika sätt försökt styra turismen i Thailand till premium turism som bor dyrt och spenderar massor enda sedan slutet på 90-talet, det har väl inte gått så där väldigt bra.

Så det återstår väl att se om det här blir flipp eller flopp för Thailands ansträngningar att öka turismen.

Mvh isan lover
Vem har påstått att Thailand skulle tjäna ekonomiskt på att ändra till 30 dagar? Du får gärna visa, eller sluta hitta på.
Och varför skulle jag inte tro att du känner folk som åker till Thailand? Du skriver ofta konstiga saker när du svarar på inlägg, ofta har det inget att göra med det du citerar. Skärpning!

Och dina kompisar kan väl skaffa sig ett riktigt visum? Det är ju inte så att om de är förtidspansionerade långliggare skulle strunta i att åka till Thailand, då kanske det inte var så intressant till att börja med.
Jag kan inte se hur Thailand tjänar på dessa gråzons-visum, särskilt kontrollmässigt. Som land vill man väl ha koll, och riktiga visum ger bättre koll.

Men att som du tro att alla turister skulle sluta åka till Thailand bara för att visumfritt blir 30 dagar är nåt vi är oense om. Särskilt charterturister som aldrig är där 30 dagar. Övriga som behöver stanna längre kommer fortfarande åka dit, även om de måste söka ett visum på nätet (tar väl 20 min) istället. Du kan dock fortsätta hävda att dessa kommer överge Thailand, dock är vi oense där.

Vi får väl helt enkelt se.

Hej

Ja så är det även bland mina bekanta, dom försökte övertala mig om att resa dit redan nu i vintras.

Thailand kan nog inte bara leva på gamla meriter och personligen tror jag inte att Ryssar, Indier och Kineser rent generellt spenderar så mycket mer än lågbudgetresenärer från Europa, Nordamerika och Australien.

Mvh isan lover

Både och, visum i Filippinerna är ganska dyrt per månad men det behövs inga visarun förrän efter 36 månader och inga pengar på banken.
Första 30 dagar är gratis.
Sen tillkommer ACT kort för ett år.

Priser i PhP

Screenshot_20260220_224113_Chrome.webp

Hej

Mvh isan lover
Och 60 dagar visumfritt har inte hjälpt. Finns ju statistik på detta och försvinnande få stannar längre än 3 veckor.

Vem har påstått att Thailand skulle tjäna ekonomiskt på att ändra till 30 dagar? Du får gärna visa, eller sluta hitta på.
Och varför skulle jag inte tro att du känner folk som åker till Thailand? Du skriver ofta konstiga saker när du svarar på inlägg, ofta har det inget att göra med det du citerar. Skärpning!

Och dina kompisar kan väl skaffa sig ett riktigt visum? Det är ju inte så att om de är förtidspansionerade långliggare skulle strunta i att åka till Thailand, då kanske det inte var så intressant till att börja med.
Jag kan inte se hur Thailand tjänar på dessa gråzons-visum, särskilt kontrollmässigt. Som land vill man väl ha koll, och riktiga visum ger bättre koll.

Men att som du tro att alla turister skulle sluta åka till Thailand bara för att visumfritt blir 30 dagar är nåt vi är oense om. Särskilt charterturister som aldrig är där 30 dagar. Övriga som behöver stanna längre kommer fortfarande åka dit, även om de måste söka ett visum på nätet (tar väl 20 min) istället. Du kan dock fortsätta hävda att dessa kommer överge Thailand, dock är vi oense där.

Vi får väl helt enkelt se.
På vilket sätt ger ”riktiga visum” bättre kontroll? Man lämnar väl typ lika mycket information för ett visum som typ TDAC? Det var så länge sedan jag behövde ansöka om visum så har glömt.
En enda gång har jag stannat längre än 30dagar i Thailand och då sökte jag visum och troligtvis enklare idag.

På vilket sätt ger ”riktiga visum” bättre kontroll? Man lämnar väl typ lika mycket information för ett visum som typ TDAC? Det var så länge sedan jag behövde ansöka om visum så har glömt.
En enda gång har jag stannat längre än 30dagar i Thailand och då sökte jag visum och troligtvis enklare idag.
Det kan vara jag som är ute och cyklar. Men jag antog att man tar in mer uppgifter angående vid visumansökan. Men TDAC kanske är lika omfattande.

Dock är det ju bara ett fåtal som behövde 60-dagars visumfritt. Nästan alla klarar sig med 30 dagar, och de som behöver mer kan ansöka om visum.

Det kan vara jag som är ute och cyklar. Men jag antog att man tar in mer uppgifter angående vid visumansökan. Men TDAC kanske är lika omfattande.

Dock är det ju bara ett fåtal som behövde 60-dagars visumfritt. Nästan alla klarar sig med 30 dagar, och de som behöver mer kan ansöka om visum.
TDAC är bara ett Arrival Card online som ersätter pappersvarianten.

Kraven på att registreras var man bor mm är inte ändrat.

Antalet av alla som utnyttjar alla 60 dagar är nog ringa till antalet inresor.
Jag har 5 inresor på 9 månader med två veckor som längsta vistelsen.
Om en vecka ska vi stanna 55 dagar och det hade med fungerat 30 dagar och ett besök på IM för 2000 thb.

Hej

Ja den här gruppen lever billigt och underskattas nog ofta p.g.a det, men för många av dom lite enklare ställena tror jag ändå att dom är viktiga för den lokala ekonomin, dom hyr en bostad, hyr moppe, åker bahtbuss, hyr stol på stranden, dricker och äter ute dagligen o.s.v, så dom borde ju knappast vara en belastning, ingen rik med välfylld plånbok kommer ju att flytta in i deras lägenhet, äta och leva som dom.

Mvh isan lover
Så är det nog..
Många bäckar små blir en stor Å
Hej

Ja den här gruppen lever billigt och underskattas nog ofta p.g.a det, men för många av dom lite enklare ställena tror jag ändå att dom är viktiga för den lokala ekonomin, dom hyr en bostad, hyr moppe, åker bahtbuss, hyr stol på stranden, dricker och äter ute dagligen o.s.v, så dom borde ju knappast vara en belastning, ingen rik med välfylld plånbok kommer ju att flytta in i deras lägenhet, äta och leva som dom.

Mvh isan lover

Och 60 dagar visumfritt har inte hjälpt. Finns ju statistik på detta och försvinnande få stannar längre än 3 veckor.
Hej

Själv tolkar jag statistiken över ankommande efter pandemin till Thailand precis tvärtom, under 2023 kom det 28 miljoner turister, under 2024 kom det 35 miljoner och nu senast 2025 kom det 33 miljoner, så att den återhämtning TAT hoppades på i.o.m införandet av 60 dagars visumfritt ser ju till stor del ut att ha förverkligats även om man fortfarande inte är uppe i dom 40 miljoner besökare man hade 2019.

Hur stor del av ökningen som beror på att TAT införde 60 dagars visumfritt är ju dock svårt att veta, men det borde knappast ha haft någon negativ effekt utan snarare tvärtom. Under 2024 ökade bokningar av långtidsvistelser (28 nätter eller mer) med över 25 % bland vissa långdistansresenärer. Så detta tyder ju på att 60 dagars visumfritt har en påverkan och får vissa grupper att stanna längre än 21 dagar. Hittade detta nedan som tyder på att just antalet långliggare har ökat rejält efter det att 60 dagars visumfritt infördes 2024.

Antalet långtidsbesökare och långtidsboende (inklusive digitala nomader och pensionärer) i Thailand har visat en stark tendens att öka under 2024 och in i 2025, trots att det totala antalet turister (korta besök) fluktuerat
. Detta drivs av strategiska satsningar från thailändska myndigheter och ökad attraktionskraft för distansarbete.

Här är en sammanfattning av läget baserat på färska rapporter:

• Ökning av långtidsbokningar: Airbnb rapporterade en nästan 40-procentig ökning av långtidsbokningar (long-haul travellers) i Thailand under 2024 jämfört med året innan, med stor efterfrågan från Europa, USA och Kanada.
  • Digitala nomader och "Quietcations": Thailand attraherar allt fler digitala nomader och personer som söker "quietcations" (långsamma semestrar fokuserade på lugn och ro).
  • Fokus på "kvalitetsturism": Myndigheterna prioriterar besökare som stannar längre och spenderar mer. Detta inkluderar aktiva seniorer (50-70 år) från Europa och Japan.
  • Visumregler och långtidsboende: Thailand har infört mer flexibla visumregler, som Destination Thailand Visa (DTV) för frilansare och distansarbetare, för att underlätta för långtidsvistelser. Under början av 2026 utvärderas dock 60-dagars visumfritt inträde, vilket kan påverka hur lätt det är att stanna länge utan visumansökan.
  • Ryska besökare: Ryska turister utgör en betydande grupp som bidrar till den ökande turismen. Weekly +7
Samtidigt rapporteras att den totala turismen (totalt antal inresande) minskade något under 2025 jämfört med 2024, men trenden för just långtidsboende/långtidsresenärer förblir stark.

Viktigt att notera:
Trots den ökade trenden har osäkerhet kring visumregler (border runs) skapat en viss tveksamhet hos vissa långtidsbesökare under början av 2026

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Ja det finns väl rimligtvis knappast något behov av att få mer kontroll på dom utlänningar som vistas i landet än Thailand redan har, om man inte vill gå så långt som i forna Östtyskland där någon från Stasi ofta följde efter och kontrollerade mer eller mindre varenda besökare och höll koll på vad dom gjorde, vem dom besökte, talade med o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Ja det finns väl rimligtvis knappast något behov av att få mer kontroll på dom utlänningar som vistas i landet än Thailand redan har, om man inte vill gå så långt som i forna Östtyskland där någon från Stasi ofta följde efter och kontrollerade mer eller mindre varenda besökare och höll koll på vad dom gjorde, vem dom besökte, talade med o.s.v.

Mvh isan lover
Ärligt????
Sverige och EU har väl 100 gånger mer kontroll och krav på varje besökare, är du på riktigt??

Som turist utanför schengen skall du lämna med schema på dina planerade dagliga aktiviteter och boenden vid turistvisum ansökan till Sverige.

Ser man på utvecklingen av turister i SOA är det Vietnam och Malaysia som ökar mest i antal men det säger ingenting om hur länge dom stannar.

Inget land har riktigt bra statistik mer än antalet inresor av utlänningar i deras passkontroller och i viss mån antalet registrerade hotellnätter.

Thailand har lyckats bra med att öka med indiska besökare och hetast är nu Saudiarabien samt givetvis ryssar samt grannländerna.
Tappat har kineserna och europeer utom UK som ökat.

Tidigare har siffror på 9-11 nätter i snitt redovisats.

Ärligt????
Sverige och EU har väl 100 gånger mer kontroll och krav på varje besökare, är du på riktigt??
Hej

Enligt en del uppskattningar finns det väl ca 100 000 människor som vistas illegalt i Sverige. I EU upptäcker man årligen ca 900 000 människor som vistas där olagligt, hur många det egentligen rör sig om totalt spm vistas fär illegaltbhar man svårt att fastställa. Själv hag jag svårt att tolka detta som att man har "100 gånger mer kontroll' och mer krav på varje enskild individ än ex.vis Thailand.

MVh isan lover

Hej

Enligt en del uppskattningar finns det väl ca 100 000 människor som vistas illegalt i Sverige. I EU upptäcker man årligen ca 900 000 människor som vistas där olagligt, hur många det egentligen rör sig om totalt spm vistas fär illegaltbhar man svårt att fastställa. Själv hag jag svårt att tolka detta som att man har "100 gånger mer kontroll' och mer krav på varje enskild individ än ex.vis Thailand.

MVh isan lover
Beror ju på dina politiska vänner att Europa har blivit ett jävla skithål med olagliga immigranter och kriminella. Vi borde haft lite stramare krav precis som Thailand så hade allt sett bättre ut.

Hej

MVh isan lover
Ja men kraven för att komma in är striktare och kontrollen hårdare.
Dom har sen avvikit, dom där 100.000 verkar dock dom vise tvista om.
Vilket som är det mycket striktare kontroll för att komma in i schengen.
Jag har skött 2 ansökningar av turistvisum till Sverige och mycket striktare kontroll än till Thailand, Thailand kan man tom besöka visumfritt bara göra en drop in.
Din jämförelse med stasilands kontroll över turister blir löjlig när dom inte ens är uppe i EU nivå.
Hur många 100.000 tals tror du befinner sig illegalt i Thailand?

Beror ju på dina politiska vänner att Europa har blivit ett jävla skithål med olagliga immigranter och kriminella. Vi borde haft lite stramare krav precis som Thailand så hade allt sett bättre ut.
Hej

Ja det var lite min poäng här också, tycker Thailand har betydligt bättre kontroll på det här än EU och Sverige.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp