Visum till Thailand

Morsning.
Fråga 1 till Experterna ️
Tänkte eventuellt dra ner snart igen.
Vill dock inte boka returbiljett. Klarar jag mig med Non-O-visa då?
Har hört att en del bolag kräver att Du har biljett ut ur Thailand vid incheckning i Sverige fast det inte behövs med O-visa.

Fråga 2 till Panelen().
Hur är det med antal inresor per år?
Gäller det per kalenderår eller 12-månaders period?
Har redan två inresor med Visa on arrival sedan juni 2025 och en i januari i år, och tänkte eventuellt dra i april och åter Juni eller Juli.
(En Exit Thailand resa så kan man ju köpa en enkel från Krabi till KL för ett par hundringar.
Om det skulle behövas. Biljetten kommer dock aldrig att utnyttjas).

Fråga 3 till Mekhongset med Lipovitan/soda-drickarna.
Förlängd reseförsäkring.
Lättast är ju bara att förlänga den på hemförsäkringen. Dock inte helt gratis.
För typ 20-25 år sedan använde jag bolaget Gouda. Synpunkter och råd tack kära vänner.

Raggarn
Fråga #2.
Det finns inga begränsningar i antalet inresor.

Nä men har man gjort förlängning av visa fri inresa ett par gånger så kan man bli nekad inresa. Alternativt hamna på förhör.
Ja men då utnyttjar man visumfriheten på ett sätt som inte är meningen.
Det är en form av bosättning då.

Men ingen begränsning i antalet.

Jag har 7 inresor på 9 månader och 4 inresor bara i år utan en enda fråga.

Ja men då utnyttjar man visumfriheten på ett sätt som inte är meningen.
Det är en form av bosättning då.

Men ingen begränsning i antalet.

Jag har 7 inresor på 9 månader och 4 inresor bara i år utan en enda fråga.
Nä helt riktig. Har man nyttjat visumfria resor som det är tänkt finns ingen begränsning men många har inte gjort det. Också en anledning till varför 60 dagars går tillbaka till 30 dagars gissar jag.

Min fundering runt det hela är hur mycket har egentligen brottsligheten med det hela att göra. Självklart har det betydelse att Thailand inte attraherar lika mycket turistintäkter som tidigare. Det är en av anledningarna till förändringar. Den andra anledningen är ju att dagens system används på ett sätt som det inte var tänkt.

Det jag är fundersam över är hur stor betydelse har callcenter verksamheterna i detta fall. Jag vet inte så mycket om dessa, speciellt inte de som finns i Kambodja. I Burma var det enormt mycket folk i den verksamheten med hela städer uppbyggda runt den verksamheten och det samma var väl fallet i Kambodja. Thailand var naturligtvis ett genomgångsland med en hel del folk som var delaktiga. Det betyder att en massa pengar hamnade i fickorna på folk som har betydelse i Thailand. Dessa är ju inte så intresserade att få strålkastarljuset riktade på sig och många har nekat till att de vet något.

Att då ge skulden på visa utformningen skulle visa att politikerna är kraftfulla i sin hantering av problemen och kanske få bort problemen med att politikerna/höga tjänstemän utpekas som korrupta. Hur stor betydelse har detta egentligen?

Morsning.
Har hört att en del bolag kräver att Du har biljett ut ur Thailand vid incheckning i Sverige fast det inte behövs med O-visa.

Fråga 2 till Panelen().
Har redan två inresor med Visa on arrival sedan juni 2025 och en i januari i år, och tänkte eventuellt dra i april och åter Juni eller Juli.
(En Exit Thailand resa så kan man ju köpa en enkel från Krabi till KL för ett par hundringar.

Förlängd reseförsäkring.
För typ 20-25 år sedan använde jag bolaget Gouda. Synpunkter och råd tack kära vänner.

Raggarn
Med Non-O ska du inte behöva visa upp någon returbiljett eller resa ut ur Thailand som det egentlige brukar handla om. Vilka flygbolag skulle kräva det? Man kan ju alltid mejla flygbolaget och fråga ifall man vill vara säker annars.

Med Non-O ska du inte behöva visa upp någon returbiljett eller resa ut ur Thailand som det egentlige brukar handla om. Vilka flygbolag skulle kräva det? Man kan ju alltid mejla flygbolaget och fråga ifall man vill vara säker annars.
Det kanske redan har sagts, men en returbiljett kan ju vara en bussbiljett (till Laos, kambodja, Malaysia etc) ut ur landet, om man inte har kust att boka flyg hem till Svedala. Eller om man hittar nån superbilligt typ AirAsia till nåt grannland. Den behöver ju dock ej användas.

Men det har säkert redan nämnts.

Morsning.

Fråga 2 till Panelen().

Förlängd reseförsäkring.

Raggarn
Hyr en biljett ut ur landet på nätet som du kan visa upp om de frågar.

Eller ändra i en gammal och visa upp.

Nog för att det är första april, men att rekommendera medlemmar att ändra datum på använda biljetter är riktigt lågt.

Dom kan visst se andra bokningar med andra bolag om dom vill.

Det har jag varit med om flera gånger.
Generellt sätt kan de absolut inte se bokningar hos andra bolag, i en allians kan det funka. Anslutande flyg på samma PNR med annat bolag kan de självklart se.

Generellt sätt kan de absolut inte se bokningar hos andra bolag, i en allians kan det funka. Anslutande flyg på samma PNR med annat bolag kan de självklart se.
Kort sagt, de kan verifiera en biljetts giltighet om de har ditt specifika referensnummer.
Fungerar inte med en använd biljett som ändrats.

Väldigt vanligt i Filippinerna som har krav på returbiljett av filippinare som reser ut och andra som reser in ska ha en utresebiljett inom 30 dagar.
Många försöker fuska med fejkade biljetter och avslöjas enkelt om man misstänker något.
Däremot inte sagt att alla kontrolleras.

Det är främst i passkontrollen biljetter kontrolleras efter incheckning från Filippinerna men för utlänningar är det incheckning före man reser in.
Singapore är noggranna att kontrollera detta innan.

Kort sagt, de kan verifiera en biljetts giltighet om de har ditt specifika referensnummer.
Fungerar inte med en använd biljett som ändrats.

Väldigt vanligt i Filippinerna som har krav på returbiljett av filippinare som reser ut och andra som reser in ska ha en utresebiljett inom 30 dagar.
Många försöker fuska med fejkade biljetter och avslöjas enkelt om man misstänker något.
Däremot inte sagt att alla kontrolleras.

Det är främst i passkontrollen biljetter kontrolleras efter incheckning från Filippinerna men för utlänningar är det incheckning före man reser in.
Singapore är noggranna att kontrollera detta innan.
Nej, det går inte att bara slå in PNR nummret och få upp alla flygbolags och resebyråers bokningar.

Nej, det går inte att bara slå in PNR nummret och få upp alla flygbolags och resebyråers bokningar.
Jo det går och IM i Filippinerna gör det regelbundet.
Samma i Singapore.

Dom kollar äktheten på bokningen via ditt PNR nummer.

Sen behöver man inte använda biljetten utan den kastar man.

Dina råd är värdelösa med förfalskade gamla biljetter.

Jo det går och IM i Filippinerna gör det regelbundet.
Samma i Singapore.

Dom kollar äktheten på bokningen via ditt PNR nummer.

Sen behöver man inte använda biljetten utan den kastar man.

Dina råd är värdelösa med förfalskade gamla biljetter.
Interpol, FBI kan naturligtvis på olika sätt kolla om man har en giltig bokning, särskilt om man visar en som inte är giltig.

Det är dock långt från incheckningen på Arlanda för att komma till Thailand. Där funkar en Photoshopad pdf fint, det gör det på de flesta ställen i världen.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp