Visum till Thailand

Thailand vil krevje reiseforsikring , Turister må være dekket for innreise .

15196609367043542584.webp

Jag visade detta om exit clearance för sambon och hennes kommentar var att om detta stämmer så kommer hon inte att åka dit igen för det är rena grunden till utpressning vilket jag håller med om.
Oj, tycker man det är utpressning om man nekas utresa om man finns i polisens register för obetalda räkningar, är misstänkt för brott eller i tvistemål ska man sköta sig när man besöker Filippinerna i ett halvår eller mer.

Ett exit clearance gör att det går fortare att komma igenom passkontrollen än att IM ska kolla igenom alla regioners polisregister och myndigheter ett och ett.
Landet består av många självständiga delstater och saknar nationellt register.

Nu finns detta även i andra länder som Thailand, varje gång man besöker ett IM kontrolleras man mot tex polisens register. Man kan inte fly landet hur enkelt som helst som efterlyst.

Senast ändrad:
En svensk långliggare på en turistort i Thailand försörjde sig på att spela på fester, barer, restauranger mm mot betalning utan arbetstillstånd.

Han blev anmäld av någon konkurrent till polisen och det blev rättegång som han förlorade och dömdes till böter vilket han vägrade betala och han beslöt att lämna Thailand.
Det blev stopp på flygplatsen när han skulle passera passkontrollen.
Några dagar i häktet tills böterna var betala.

Hamna aldrig i polisens register i främmande land utan att ha gjort rätt för sig innan hemresan.

Mange reiseforsikringer gjelder ikke moped ulykke , Og uten gyldig kjorekort eller hjelm dekker ikke alle forsikringer ulykker .

Screenshot 2026-04-08 102029.webp

Egentligen inte något problem, att måsta visa upp en giltig försäkring på flygplatsen när man checkar in eller inte komma med planet.

Alternativt att visa upp en försäkring i passkontrollen eller köpa på plats innan man får komma in i landet.

Säljs hur mycket försäkringar som helst av resebyråer i världen.
Hej

Problem uppstår väl möjligen när folk anländer utan försäkring och sen ska avvisas för man ska nog inte ta för givet att alla har en budget stor nog för en extra utgift som en försäkring innebär, är det dessutom under högsäsong vimlar det ju inte direkt av lediga platser på flygen, så förmodligen kommer en del turister behöva tas i förvar tills en avvisning kan genomföras.

Mvh isan lover

Hej

Problem uppstår väl möjligen när folk anländer utan försäkring och sen ska avvisas för man ska nog inte ta för givet att alla har en budget stor nog för en extra utgift som en försäkring innebär, är det dessutom under högsäsong vimlar det ju inte direkt av lediga platser på flygen, så förmodligen kommer en del turister behöva tas i förvar tills en avvisning kan genomföras.

Mvh isan lover
Försöker man lämna landet med obetalda höga sjukhusräkningar får man självklart räkna med att både tas i förvar och behöva köpa nya biljetter.

Vad jag förstår är det brottsligt.

Thailand gör rätt och kräva försäkring av besökare.

Försöker man lämna landet med obetalda höga sjukhusräkningar får man självklart räkna med att både tas i förvar och behöva köpa nya biljetter.

Vad jag förstår är det brottsligt.

Thailand gör rätt och kräva försäkring av besökare.
Hej

Jag tänkte mer på dom som vid ankomst till Thailand saknar försäkring.

Mvh isan lover

Köpa en försäkring på plats.
Inte märkvärdigt alls med modern teknik och internet.
Hej

Jag tror inte att man ska ta för givet att alla har utrymme för det i sin budget, hur ska ex.vis dom högriskkunder med kända allvarliga sjukdomar som andra försäkringsbolag på hemmaplan gör undantag för kunna försäkra sig till ett rimligt pris, även friska äldre över en viss ålder har ju lite svårare att försäkra sig och det kan vara väldigt dyrt. Här ser jag lite risk för problem. Sen kommer det ju turister från fattiga länder i Asien och Afrika även här kan nog kostnaden för en försäkring ställa till problem vid ankomst ibland.

Mvh isan lover

Köpa en försäkring på plats.
Inte märkvärdigt alls med modern teknik och internet.
Ankomsthallen blir full av försäkringsförsäljare.
Svenskar blir nog inte de kunder som köper flest biljetter.
Fast mer naturligt är att man överlåter kontrollen till flygbolagen vid departure. Lättare där att kontrollera resebevis och försäkringar. Fast det klart det kommer alltid vara någon som inte har sina papper i ordning.

Har stöt på många ungdomar som inte har koll på om de har hemförsäkring eller inte samt vad den gäller. Sedan har vi de som kommer från andra länder och inte bor i Sverige. Känner på mig att köerna för incheckning kommer att bli längre.
Undrar hur många svenskar som tar med sig resebeviset när de åker?

Fast mer naturligt är att man överlåter kontrollen till flygbolagen vid departure. Lättare där att kontrollera resebevis och försäkringar. Fast det klart det kommer alltid vara någon som inte har sina papper i ordning.

Har stöt på många ungdomar som inte har koll på om de har hemförsäkring eller inte samt vad den gäller. Sedan har vi de som kommer från andra länder och inte bor i Sverige. Känner på mig att köerna för incheckning kommer att bli längre.
Hej

Ja inför Thailand ett sånt här krav så är en kontroll av försäkringsskydd vid incheckning på hemmaplan det enda vettiga alternativet. Sen kommer nästa fråga, kommer alla Försäkringsbolag att godkännas ?

Mvh isan lover

Hej

Jag tror inte att man ska ta för givet att alla har utrymme för det i sin budget, hur ska ex.vis dom högriskkunder med kända allvarliga sjukdomar som andra försäkringsbolag på hemmaplan gör undantag för kunna försäkra sig till ett rimligt pris, även friska äldre över en viss ålder har ju lite svårare att försäkra sig och det kan vara väldigt dyrt. Här ser jag lite risk för problem. Sen kommer det ju turister från fattiga länder i Asien och Afrika även här kan nog kostnaden för en försäkring ställa till problem vid ankomst ibland.

Mvh isan lover
Har man råd att resa till Thailand som turist har man utrymme för en turist försäkring för kanske tusen thb.

Kravet finns redan att man ska ha minst 20.000 thb vid inresa och bokad boende.

Borde vara enkelt att implementera i TDAC att visa en försäkring lika väl som en returbiljett och boende.

Många är försäkrade via sitt betalkort.

Thailand är inte intresserad av fattiga turister som inte klarar 1000 THB I utgifter.

Jag förstår inte de som på allvar sitter här och gråter över att Thailand kanske ska införa försäkringskrav för de som reser in i landet. Det är väl en självklarhet, funkar i många andra länder.
Att det skulle bli lite jobbigt med kö i passkontrollen är ju ett skrattretande argument. Och som skrivits kommer det ju isf lösas på annat sätt (TDAC).
Som skrivits ovan finns redan idag ett krav på 20,000 baht i cash (eller motsvarande) vid inresa.

Det är ingen mänsklig rättighet att leva på Thailändska skattebetalare när olyckan är framme. Men det är klart att det är bekvämt när "nån annan" betalar.....

En sjukförsäkring är ju ett krav för Schengen visum och om Thailand tycker att dom har en hög kostnad för detta så tycker jag dom gör rätt i att införa kravet.
Det är ju samma gäng som vill ha visumfritt (i oändlighet) vid inresa till Thailand, och nu dessutom grinar när det finns risk att de ska betala sin egen sjukvård, som under 2000-talet lobbat för i princip fri invandring till Sverige. Det finns ju en viss korrelation här.
Det är gott när andra betalar.....

Och jag vet att detta gränsar (eller är) politik, men det är svårt när ämnet blir politik.-

Det har man väl alltid med sig då man reser Hur enkel som helst att ha den tex i plånboken Har alltid en ligger i plånboken och en på hotellet

Har man råd att resa till Thailand som turist har man utrymme för en turist försäkring för kanske tusen thb.

Kravet finns redan att man ska ha minst 20.000 thb vid inresa och bokad boende.

Borde vara enkelt att implementera i TDAC att visa en försäkring lika väl som en returbiljett och boende.

Många är försäkrade via sitt betalkort.

Thailand är inte intresserad av fattiga turister som inte klarar 1000 THB I utgifter.
Hej

Ja kan man få en heltäckande olycksfall och sjukdomsförsäkring för endast 1000 baht så lär nog dom flesta köpa den, det är ju något som många nu oförsäkrade äldre expats skulle jubla åt. Googlade lite på kostnader och fann det här.

För en 70-åring i Thailand som söker en heltäckande (inpatient/slutenvård, ofta även med möjlighet till outpatient/öppenvård) sjuk- och olycksfallsförsäkring är kostnaden betydande och varierar beroende på hälsotillstånd och bolag och ligger på 18 000 till 40 000 kr per år.

För en frisk och yngre person uppges kostnaden vara ca 1000-3000 kr per månad, sen finns det ju lokala billiga försäkringar som typ medel Somchai använder sig av och dom ligger på ca 300-900 kr per månad, men den räcker knappast till för den vård en utlänning förväntar sig.

Mvh isan lover

Det har man väl alltid med sig då man reser Hur enkel som helst att ha den tex i plånboken Har alltid en ligger i plånboken och en på hotellet
Jag bär alltid beviset om att jag har försäkring. Berättar även för de jag umgås mest med. Råkar jag ut för en olycka och jag själv inte kan "visa upp" mitt bevis så vill jag att någon annan lätt kan lista ut det. Då slipper jag förhoppningsvis hamna i samma situation som Långeman.

Det är ju samma gäng som vill ha visumfritt (i oändlighet) vid inresa till Thailand, och nu dessutom grinar när det finns risk att de ska betala sin egen sjukvård, som under 2000-talet lobbat för i princip fri invandring till Sverige. Det finns ju en viss korrelation här.
Det är gott när andra betalar.....

Och jag vet att detta gränsar (eller är) politik, men det är svårt när ämnet blir politik.-
Ja det är bara att höja skatterna lite gran.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp