Visum till Thailand

Hej

Detta finns länkat till tidigare på forumet, men du motsatte dig statistiken från myndigheterna då också.

Mvh isan lover
Jag du menar den där AI sammanställningen som du postade som inte ens sa vilket land det gällde?

1779441786640.webp

Jag du menar den där AI sammanställningen som du postade som inte ens sa vilket land det gällde?

1779441786640.webp
Att det ökade från 2023 till 2024 är ju inget konstigt, och hade inget med 60-dagars visumfritt att göra.

Det var en global trend med ökande resor efter pandemin. Allt annat är ju trams.

Sen är ju motståndet mot att enkelt lösa ett visum på nätet om man vill vara länge i Thailand ganska skumt. Det får en ju att undra varför.

Men om Västkusten har rätt i sin logik (vilket han inte har) borde ju turismen minska med 25% (eller 20 iaf) till nästa år. Vi får väl vänta och se :afro:

Kanske läge att lägga in denna igen.
Eminenta fakta, källa från tågmannen :afro:

Utdrag från länk nedan(men vad vet TAT). Kolla noggrant källan till datat.

"For actual tourists flying in for a normal vacation, 60 days is hardly different from 30 days. Most stay for less than two weeks anyway. Statistics from the Tourism Authority of Thailand show most tourists stay an average of about 9 to 10 days per trip. Therefore, reducing it back to 30 days would barely affect real tourists at all."

Upprepar:
"herefore, reducing it back to 30 days would barely affect real tourists at all."

thethaiger.com

Here is why Thai locals are fed up with Visa-free Tourists

Thailand may cut its 60-day visa-free. exemption back to 30 days to tackle illegal digital nomads and foreign business nominees. Read how this impacts you.
thethaiger.com
thethaiger.com

Jag är en sån turist som vägrar lämna. Den värsta sorten...
Ja varför lämna, det känns bra här så jag tänker klänga mig kvar länge till :-)

/ SatanG
Sicken skön känsla att veta att man inte är den sista turisten som vägrar ta rulltrappan upp........... de flesta fattar ... ;)
Sedan kan man ju fråga sig om vi tillhör de som är lite knäppa, ja som har bestämt sig för att leva det liv vi kan och göra som vi vill.

Personligen ser jag numera svedala som ett molningt land på många vis, men med en underbar sommar, om den kommer.
Så turista gör jag antagligen i svenska fjällen eller i skärgården i framtiden, det är vad jag kallar att turista och ha semester :)

Jag känner, eller är bekant med ganska många som stannar fem-sex månader på turistvisum i Thailand, med tillbörlig förlängning och visa run(s). Immigrationsmyndigheterna brukar ju inte ha problem med en visa run, men de kan "trilskas" med vissa som gör denna två gånger eller fler.

Har ni några erfarenheter kring detta? Har de blivit tuffare på sistone, eller är det oförändrat?
Jag ansökte om ett multiple turist visum i oktober i fjol så jag har gjort 3 resor till Laos för förlängning var 60 dag i nong khai. Jag och frugan har alltid stannat minst en natt. Jag har aldrig haft problem med immigration. Multiple= obegränsad antal inresor. I max 6 månader.

Jag ansökte om ett multiple turist visum i oktober i fjol så jag har gjort 3 resor till Laos för förlängning var 60 dag i nong khai. Jag och frugan har alltid stannat minst en natt. Jag har aldrig haft problem med immigration. Multiple= obegränsad antal inresor. I max 6 månader.

Tack för svar! De verkar lite tuffare här i söder, dvs gränsstationerna mot/i Malaysia och Myanmar.

Turistföretag i Phuket och Pattaya stöder regeringens beslut att återinföra 30 dagars visumfria vistelser och sa att åtgärden kommer att bidra till att minska illegala företag och lågspenderande besökare som stannar längre.

Bangkok Post - Tourism operators back 30-day visa return Tourism operators back 30-day visa return

Ja, och att resandet ökade efter pandemin var ju ett globalt "fenomen", inget som berodde på att Thailand erbjöd 60-dagars visumfritt......
Hej

Du vet tydligen något som dom Thailändska myndigheterna har missat 60-dagars beskrivs som en succé som ökade både resandet till Thailand och även antalet som stannade längre, problemet var bara att det medförde andra problem.

”Long-stay tourism increased, but it also triggered massive policy pushback. While the 60-day visa exemption successfully boosted visitor arrivals and extended stays for digital nomads and travelers after its launch in July 2024, the Thai government has officially voted to scrap the policy and cut the limit back to 30 days due to widespread system abuse.”

Vad det gäller pandemin och resandet till Thailand blev det helt fritt från covid-relaterade restriktioner redan den 1 oktober 2022, då landet tog bort kravet på vaccinationsbevis och negativa tester. Så man kunde alltså resa utan några krav eller kopplingar till pandemin 2 år före det att Thailand införde 60-dagars visumfritt men man ville ändå boosta resandet 2024 och lyckades enligt dom själva relativt bra med detta.

Mvh isan lover

Hej

Du vet tydligen något som dom Thailändska myndigheterna har missat 60-dagars beskrivs som en succé som ökade både resandet till Thailand och även antalet som stannade längre, problemet var bara att det medförde andra problem.

”Long-stay tourism increased, but it also triggered massive policy pushback. While the 60-day visa exemption successfully boosted visitor arrivals and extended stays for digital nomads and travelers after its launch in July 2024, the Thai government has officially voted to scrap the policy and cut the limit back to 30 days due to widespread system abuse.”

Vad det gäller pandemin och resandet till Thailand blev det helt fritt från covid-relaterade restriktioner redan den 1 oktober 2022, då landet tog bort kravet på vaccinationsbevis och negativa tester. Så man kunde alltså resa utan några krav eller kopplingar till pandemin 2 år före det att Thailand införde 60-dagars visumfritt men man ville ändå boosta resandet 2024 och lyckades enligt dom själva relativt bra med detta.

Mvh isan lover
60 dagar påverkar inte turismen alls detta då alla turister bara stannar i 9 dagar, och hör sen.

Hej

Mvh isan lover
Ja, vi får väl avvakta och se vad som händer.

Om det blir som du säger att hela turistindustrin kommer gå under så kommer det visa sig.

Jag för egen del tror att denna grupp som slutar komma till Thailand för att 60 dagars visumfritt blir 30 är försumbar i Thailands ögon.
Dels är de få.
Sen är det jäkligt sketchy att under långa perioder hanka sig fram på visaruns, varför kan de inte skaffa ett riktigt visum? Denna grupp tror jag är ointressant för Thailand. Klarar de inte en screening i visumprocessen, vill nog inte Thailand ha dem.
Sen har vi de som inte har råd att söka visum (men tydligen råd med visaruns). Även de är nog ganska oitressanta för Thailand, fattigpensionärer som gör av med 200 baht/vecka.

Så jag tror att de som behöver stanna kommer fixa riktigt visum. Resten (det fåtalet) anser ju Thailand tydligen att de klarar sig utan. Mest kriminella och fattiglappar.

Liknande trådar

A
Svar
236
Visningar
52 K
Raderad medlem 8711
R

Tillbaka
Topp