Ärliga Thailändare

Det är nog lätt hänt ja. Förhoppningsvis klarar dom flesta av att släppa den förvanskade verkligheten när dom lämnar Pattays stadsgräns.

BTT
Finns mycket bra inom Pattaya och är nog inte idag som när du "var" här.
Barmiljöer etc existerar fortsatt men idag mycket alternativ.
Tror du jag sitter full hela dagarna, kör barnen full till skolan, går och tränar full, sköter normala vardagssysslor full etc etc?
Att jag väsnas mycket på forumet när jag är full betyder inte att jag är full 24/7.
Och jag gillar hänga på nätet nu för tiden efter några glas, talar inte utan skriver, utelivet tröttna jag på för många år sen.

Och gällande ärlighet så var på Pattaya aquarium i helgen.
Dubbel prissättning men för att vi inte skall förstå det är thailändska priset skrivet med thailändska siffror.
Halva priset för thai, är ju dock sonen thai och jag fick gå in på det med.
Men sen visst finns mycket ärliga med, när jag var i 37-40 års åldern och gick ut på barer mer hände det flera gånger att jag gav mitt thailändska visa kort till en dörrvakt på någon bar och han åkte och tog ut pengar åt mig utan att saknades en bahting.
Men servicen har blivit sämre, då fick man allt serverat, inte samma idag som då tycker jag.

Och gällande ärlighet så var på Pattaya aquarium i helgen.
Dubbel prissättning men för att vi inte skall förstå det är thailändska priset skrivet med thailändska siffror.
Halva priset för thai, är ju dock sonen thai och jag fick gå in på det med.
Men sen visst finns mycket ärliga med, när jag var i 37-40 års åldern och gick ut på barer mer hände det flera gånger att jag gav mitt thailändska visa kort till en dörrvakt på någon bar och han åkte och tog ut pengar åt mig utan att saknades en bahting.
Men servicen har blivit sämre, då fick man allt serverat, inte samma idag som då tycker jag.
Jag fick thai pris på aquarium när jag visade upp mitt thailändska körkort fast var många år sedan. Gick ju in med thai jag med.

Finns mycket bra inom Pattaya och är nog inte idag som när du "var" här.
Barmiljöer etc existerar fortsatt men idag mycket alternativ.
Tror du jag sitter full hela dagarna, kör barnen full till skolan, går och tränar full, sköter normala vardagssysslor full etc etc?
Att jag väsnas mycket på forumet när jag är full betyder inte att jag är full 24/7.
Och jag gillar hänga på nätet nu för tiden efter några glas, talar inte utan skriver, utelivet tröttna jag på för många år sen.

Var har jag påstått att du skulle vara full 24 timmar om dygnet? Du är ingen två veckors turist, du har familj och barn och är gift. Tror du jag är så korkad att jag inte förstår att du inte sitter i barerna jämt och ständigt.
Din fru hade nog lämnat dig då ganska snabbt.

BTT

Jag fick thai pris på aquarium när jag visade upp mitt thailändska körkort fast var många år sedan. Gick ju in med thai jag med.
Ja det visade jag också men poängen var och många missar att thai har egna siffror och trots att dom kan 1,2,3 så används det thailändska oftast på ställen med dubbel prissättning för vi inte skall förstå medans 1,2,3 används annars oftast till vardags vid vanlig prissättning.

Jasså du skriver ju hela tiden och delar nyhetslänkar om korruption, brott inom familj och släkt som nästan är otänkbart i ett svenskt samhälle, falskhet och bedrägerier.
Saker du inte upplevt själv.
Jag läser med nyheter och gör min bedömning att det leende landet och dess befolkning ler inte alltid.
Du är ju den på forumet som slänger upp flest nyhetslänkar om sådant på forumet och inget självupplevt.
Själv har vi aldrig råkat ut för nåt men att thai skulle vara så himla mycket ärligare ifrågarsätter jag när man ser på nyheter här nere och hör thais egna historier.
Hej

Ja för min del blir det en blandning av nyheter och självupplevt, när man har ett intresse för Thailand så finner jag det mesta intressant.

Mvh isan lover

Hej

Man blir glad när man läser sånt här och själv har jag genom åren fått uppfattningen att sånt här och liknande fall är ganska vanligt förekommande i Thailand, den här gången var det två 14-åriga pojkar som fick beröm efter att ha lämnat tillbaka en plånbok innehållande
3 640 baht, 71 yuan och ID-handlingar som tillhör en kinesisk turist, pojkarna hittade plånboken utanför ett köpcentrum i Pattaya.

1732345613060.jpeg

Mvh isan lover
Jo, det kan finnas få människor som ärliga i Thailand men jag har inte sett en enda.

Ja man skall vara försiktig med ärliga thai.

Hej

Katoyer som är ficktjuvar eller rånar turister är väl något som dom flesta känner till och är varnade för i turistorter som Pattaya och Phuket, att överförfriskade utlänningar riskerar att bli rånade i glädjekvarteren är väl något som förekommer i hela världen, tänker då på platser som Reeperbahn och Red Light District i Amsterdam o.s.v men man ska nog inte ha det som mall över hela befolkningen i dessa länder.

Mvh isan lover

Hej

Katoyer som är ficktjuvar eller rånar turister är väl något som dom flesta känner till och är varnade för i turistorter som Pattaya och Phuket, att överförfriskade utlänningar riskerar att bli rånade i glädjekvarteren är väl något som förekommer i hela världen, tänker då på platser som Reeperbahn och Red Light District i Amsterdam o.s.v men man ska nog inte ha det som mall över hela befolkningen i dessa länder.

Mvh isan lover
Taxi i Bangkok har ett väldigt dåligt rykte så det borde regeringen ta tag i.

Hej

Det är väl redan omhändertaget för ett antal år sedan, alla ombeds ju anmäla oseriösa och oärliga taxichaufförer vilket också görs enligt media.

Mvh isan lover
Nej, på resesiter och liknande är problemen kvar med taxi i Bangkok för turister.
Man varnar just för detta med scam och särskilt för Bangkok taxi.

Nej, på resesiter och liknande är problemen kvar med taxi i Bangkok för turister.
Hej

Ja det gäller nog att hitta en chaufför från Isan när man är i Bangkok, då kan man vara lugn. :)

Värst är det väl annars på Phuket där taxi sägs vara något av en maffiaverksamhet.

Mvh isan lover

Vad är det för scam bland taxichaffisar i Bangkok?
Inte mina favoriter då jag tycker för många av dom är gnälliga men tror överbetalning är ytterst liten promille. Långt större i Sverige skulle jag tro.
På turistorterna är det ju en annan story där de inte använder taxameter i samma utsträckning utan där får man ju köra Grab/Bolt eller liknande om möjligt. Det borde väl knappast komma som en överaskning ens för turisterna.

/ SatanG

Inte mina favoriter då jag tycker för många av dom är gnälliga men tror överbetalning är ytterst liten promille. Långt större i Sverige skulle jag tro.
På turistorterna är det ju en annan story där de inte använder taxameter i samma utsträckning utan där får man ju köra Grab/Bolt eller liknande om möjligt. Det borde väl knappast komma som en överaskning ens för turisterna.

/ SatanG
Det som stått i resegrupper är att man ofta vägrar slå på taxametern och begär överpriser, manipulerade taxameter, kör omvägar med meter och vägar köra till vissa områden utan fasta priser som är skyhöga.
Samma metoder finns i Manila kring flygplatsen som är ett Mekka för scam tillsammans med alla fixare.
Där är Suvvan ett föredöme

Men taxi och turister är en extra födkrok överallt.
Ett rykte som är svårt att bli av med och blåsningar kring Arlanda är också ökända.

/ SatanG
Ja om jag förstått det rätt så bor väl du i Bangkok, Thailand?

Du borde veta bättre en nån som bara läser på "resegrupper" på internet och sen hävdar att så är det.

Det som stått i resegrupper är att man ofta vägrar slå på taxametern och begär överpriser, manipulerade taxameter, kör omvägar med meter och vägar köra till vissa områden utan fasta priser som är skyhöga.
Samma metoder finns i Manila kring flygplatsen som är ett Mekka för scam tillsammans med alla fixare.
Där är Suvvan ett föredöme

Men taxi och turister är en extra födkrok överallt.
Ett rykte som är svårt att bli av med och blåsningar kring Arlanda är också ökända.

Att de kör omvägar kan vi nog stryka direkt, de vill ha många, inte långa, körningar pga startavgiften.
Men visst runt vissa turistområden/Khaosarn Rd/busstationer t.ex. finns det fortfarande en del som inte vill slå på taxametern. Vill man bli av med det problemet så kan man ta ett foto på taxinumret som står med stora bokstäver/siffror på insidan av dörrarna och påtala att du kanske ska anmälda detta. Kan ju bli lite dålig stämning förstås :)

Vill man ta en Tuk-tuk, av någon okänd anledning, så är det bara att ta nästa om priset inte låter ok. Man åker nog sällan iväg i en tuckis utan att priset gjorts upp, fast det finns antagligen folk till det också.

Problemet har väl med efterfrågan att göra, regnar det ligger man inte på plus men de få gånger det händer mig är väl mest att det kan ta tid att få tag på en ledig bil. Tycker personligen taxichaffisarna verkar ha lugnat ner sig på flera vis, jobbigare förr när det inte fanns taxameter/appar men dit vill man inte tillbaka till. Men kanske de har rätt, jag åker som sagt inte särskilt ofta men hör eller ser sällan detta på nyheter eller av andra härnere men det händer nog inte oss expats särskilt ofta. Bylingen här ser inte vänligt på detta.

Rekar alla att behålla taxilappen man får på Suvvan, glömmer man något eller det händer något otrevligt så har du trumfkortet. Bylingen hittar snabbt chaffisen om de får lappen. Eller, som sagt, ta ett foto på taxinumret på insidan av dörren istället för legitimationen som kan vara falsk eller tillhöra någon annan.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0