Drönare i Thailand. Licens och modell.

P

Pjodd

Gäst
Behöver skaffa en drönare som ger skapliga bilder från luften. Detta för att kunna göra egna bilder på området som jag utforskar. Inget märkvärdigt men det blir jobbigt att söka bilder på nätet och fråga om tillstånd för publicering. "Själv är bäste dräng" som det heter:)

Det ska vara ett krav på att ha en licens för att ha en drönare i Thailand som jag förstått det. För att väcka uppmärksamhet så tror jag @Phonta har klart för sig vad som gäller och hur man söker detta tillstånd.

Söker man tillståndet först och sedan köper det man vill ha, eller är det tvärt om, att man söker tillstånd på enheten man köpt?

Vidare så undrar jag vilka modeller/märken är bra för ändamålet. Även nyfiken på priser.
En drönare som man kan se vad kameran ska fota på en iPad vid fjärrkontrollen vore optimalt.
Resolutionen behöver inte vara super mega ultra HD++++ i kvadrat då bilderna kommer hamna på ett typ A4 papper. Viktigare är räckvidd och att det är enkelt att manövrera eländet :).

EDIT:
Var man kan köpa dessa. Gärna i Bkk och helst uppe i Issan men är beredd att besöka Pattaya för ändamålet.

Kan tyvärr inget om reglerna , Men DJI Mavic pro blir du inte besviken på, Själv sysslat med denna hobby i 10 år o Mavic helt klart i alla lägen...

Om du är i Pattaya , så åker du upp till Stadion Indoor Stadium, andra sidan om Sukhumwit , Där finns en kille som som kan fixa detta till bra priser , det är inte skitlätt att sätta upp dessa , ganska komplicerade grejor om man inte har hållit på med dem förut , Visst , du kan köpa en färdig bra maskin för ca 20k thbt samt ett par Googles för runt 10 k , då har du hyfsat bra grejor att filma med , Vad skall du filma , skall du köra uppe i Isaan ,?.då kan du glömma detta med tillstånd ,, sist jag kollade så var det flygplatser samt runt turistorter ,Hotellområden med mera som var "restriktioner "på Finns även en firma i Khon Kaen som sysslar med detta , då får lyssna runt i Khon Kaen , de flyttar ju överallt , ena dan där , nästa vecka ny lokal , men en handlare lär det finnas som sysslar med RC samt Drönare , finns ett RC flygfält på vägen ut mot flygplatsen , på hö sida sraxt utanför stan

Träffade en holländska som levde på att fota med drönare. För henne så var kameran viktigast och en drönare som var pålitlig och lätt att styra. Hon hade en Hero 6 som kamera.
För 100.000b får du en bra maskin med en bra kamera som du kör med en Samsung J7 och uppåt

Kanske bättre att stanna hemmavid och dröna sig i soffan, fast denna lilla småsak är väl inte så mycket att hänga upp sig på...

However, if registration with the NBTC is not carried out and the police catch you, then you may face up to 5 years imprisonment or a fine of 100,000 THB.

5 år? det kunde vara värre, 6 år, 100.000 Bath i böter, där rök en veckospeng. :)

Permission from the NBTC

Approval from the NBTC becomes necessary if your drone weighs more than 250 grams and is operated with a controller. The NBTC regulates the radio frequencies in Thailand.

Registering with the NBTC is easy within 10-15 minutes at one of the NBTC offices. Currently, there are different empirical values, whether the CAAT passes on your data to the NBTC. If you got your approval from the CAAT, you should ask if you still have to take care of this authorization or if the CAAT has already taken over this step for you.

However, if registration with the NBTC is not carried out and the police catch you, then you may face up to 5 years imprisonment or a fine of 100,000 THB.

Vad tror ni gäller om drönaren väger under 250 gram och har en CCD kamera på 640*480 pixlar?

De är ju en kamera ja, fast långt ifrån 4k...

Tycker att jag läst / tolkat lite olika..

Jag har ett par FPV drönare på 90-180g nämligen. Och ja jag läste att FPV inte är tillåtet, men det är inte frågan.

20180421_075134.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp