Flytta till Sverige.

Jo men flytt med familjen till Sverige är cancelerad sen par inlägg tillbaks och kollar lantlig semesterstuga ;)
Räckte med en vecka i Juli för att påminna sig om varför man flyttade och hur bra man har det här nere.
Så en sommarstuga så man kan påminna sig ibland samt jag har att bo i då jag har flyttat redan och kommer semestra i Thailand några månader om året och fru o barn semestra i Sverige 1-3 månader.
Men det sista är bara en fundering, beslut tas Jan-Mars nästa år.

Nog inte så lätt att flytta med barn i skolåldern. Dottern hade en helsvensk tjej i samma åldersgrupp på skolan och de flyttade hem när hon var 12 och hennes bror 14. Trots att de alltid pratade svenska hemma så låg de långt efter i skriven svenska efter att ha haft engelska som skolspråk hela livet. Åtminstone för er äldre son skulle det nog bli tungt och kräva engelsk skola.

För oss går planeringen framåt. Dottern skickar sina universitetsansökningar till UK nästa vecka och jag tänkte skicka in frugans ansökning om uppehållstillstånd i november. Sedan återstår bara det svåraste; hitta en lägenhet att hyra i Stockholm.

Nog inte så lätt att flytta med barn i skolåldern. Dottern hade en helsvensk tjej i samma åldersgrupp på skolan och de flyttade hem när hon var 12 och hennes bror 14. Trots att de alltid pratade svenska hemma så låg de långt efter i skriven svenska efter att ha haft engelska som skolspråk hela livet. Åtminstone för er äldre son skulle det nog bli tungt och kräva engelsk skola.

För oss går planeringen framåt. Dottern skickar sina universitetsansökningar till UK nästa vecka och jag tänkte skicka in frugans ansökning om uppehållstillstånd i november. Sedan återstår bara det svåraste; hitta en lägenhet att hyra i Stockholm.
@PanPan
Du undersökte väl vad myndigheterna kräver för frugors uppehållstillstånd?
Du var väl tvungen att skriva in dig i Sverige och ha bostad?

@PanPan
Du undersökte väl vad myndigheterna kräver för frugors uppehållstillstånd?
Du var väl tvungen att skriva in dig i Sverige och ha bostad?
Om man är utskriven så kan man påbörja ansökan innan om man har för avsikt att flytta till Sverige, här är svar från migration när jag mailade dom.

"Det finns inte ett krav på att referenten i ett ärende om uppehållstillstånd måste ha köpt en bostad innan en ansökan inlämnas. Det referenten i ett ärende måste visa är att de har för avsikt att flytta till Sverige inom en snar framtid. En individuell bedömning kommer alltid att göras."

Rädda Tigern!!!?

Och herrskapet jämförde då med panget nedanför (cirka 500 meter) som serverar bland Sveriges billigaste öl.
Tidigare fick du 5 öl och en plankstek för en 2 hundring där.

4 öl a´ 24 kronor, plankstek och en öl 99 kronor.
Några pengar vart kvar till dricks också...

Men jag har har inte käkat där eftersom då jag var där var det för mycket bananflugor i luften.

Numera kostar väl en öl 32 för 40 cl kan jag tänka mig men eftersom jag jonnar förbi kan jag ju kolla!

Om man är utskriven så kan man påbörja ansökan innan om man har för avsikt att flytta till Sverige, här är svar från migration när jag mailade dom.

"Det finns inte ett krav på att referenten i ett ärende om uppehållstillstånd måste ha köpt en bostad innan en ansökan inlämnas. Det referenten i ett ärende måste visa är att de har för avsikt att flytta till Sverige inom en snar framtid. En individuell bedömning kommer alltid att göras."

Jag har fått samma information. Vi är ändå ganska många utlänningar som bor med en utländsk partner i utlandet, utan bostad i Sverige. Det vore ett absurt krav om man skulle behöva hyra en lägenhet i Stockholm för 20,000 i månaden och låta den stå tom i 6-10 månader i väntan på UT.

Jag har fått samma information. Vi är ändå ganska många utlänningar som bor med en utländsk partner i utlandet, utan bostad i Sverige. Det vore ett absurt krav om man skulle behöva hyra en lägenhet i Stockholm för 20,000 i månaden och låta den stå tom i 6-10 månader i väntan på UT.
Ja och på migrations hemsida står det nu väntetid ca 18 månader.

Ja och på migrations hemsida står det nu väntetid ca 18 månader.

Precis, vilket är mycket förbryllande. Vi ska flytta runt 1:a juli nästa år så därför skickande vi in en ansökan slutet av förra året och fick avslag med anledningen att vi sökt för tidigt……I ”vår situation” är det tydligen 6 månader så vi har tänkt skicka in vid årsskiftet igen.

Precis, vilket är mycket förbryllande. Vi ska flytta runt 1:a juli nästa år så därför skickande vi in en ansökan slutet av förra året och fick avslag med anledningen att vi sökt för tidigt……I ”vår situation” är det tydligen 6 månader så vi har tänkt skicka in vid årsskiftet igen.
När jag varit i mailkontakt med migration i Sverige så känns det bara som man fått färdigskrivna standardsvar tillbaka.
Migrationavdelningen på ambassaden så märker man iaf att det är en människa som sitter bakom tagentbordet.
Men jag har fått svaret då när vi pratade om det att ca16 månader, inga genvägar ges beroende på situation, likt för alla.
Men nu har vi lagt ner den planen, istället har jag flyttat och åker ner på semester så ofta jag kan.

När jag varit i mailkontakt med migration i Sverige så känns det bara som man fått färdigskrivna standardsvar tillbaka.
Migrationavdelningen på ambassaden så märker man iaf att det är en människa som sitter bakom tagentbordet.
Men jag har fått svaret då när vi pratade om det att ca16 månader, inga genvägar ges beroende på situation, likt för alla.
Men nu har vi lagt ner den planen, istället har jag flyttat och åker ner på semester så ofta jag kan.

I vårt svar från Mig, när frugans ansökan blev avslagen, så står det att avslaget beror på att vi angett att vi ska flytta 1:a juli 2024 men ansökte i december 2022 och att det i ”vår situation”, dvs vi har gifta i över 20 år, har ett vuxet barn, jag har fast anställning etc, så ska vi ansöka 6-8 månader innan vi verkligen tänkt flytta.

Jag har en jobbarkompis vars fru är en höjdare på Mig och han har har sagt att hon kan ”hjälpa till”, men just det systemet är en av anledningarna till att vi flytta så skulle kännas fel att använda den genvägen vid minsta besvär ;)

I vårt svar från Mig, när frugans ansökan blev avslagen, så står det att avslaget beror på att vi angett att vi ska flytta 1:a juli 2024 men ansökte i december 2022 och att det i ”vår situation”, dvs vi har gifta i över 20 år, har ett vuxet barn, jag har fast anställning etc, så ska vi ansöka 6-8 månader innan vi verkligen tänkt flytta.

Jag har en jobbarkompis vars fru är en höjdare på Mig och han har har sagt att hon kan ”hjälpa till”, men just det systemet är en av anledningarna till att vi flytta så skulle kännas fel att använda den genvägen vid minsta besvär ;)
Ok.
Jag uppgav varit ihop 10 år, gifta 9år, barn ihop med svenskt medborgarskap, fast anställning men måste bosätta mig i Sverige pga jobbet.
Fick svar görs ingen åtskillnad, samma kö för alla och 16 månaders väntetid.
Tog upp barnkonventionen att Sverige har skrivit under den och där står att alla barn skall ha rätt till båda föräldrar och ni bryter mot den genom att splittra oss.
-vi tar det i beaktande och förhör barnet men ingen förtur ges.
Förhör barnet var svaret.

Fast uppehållskort säger 6 månader, borde ju vara det som gäller.

Screenshot_20231030_192957_Chrome.jpg

Ett litet tips som du möjligen kan ha nytta av: titta på "forvaltaren.se" och ställ dig i kö. Kostar inget. Titta också på andra bostadsföretag t ex i Järfälla. Allt under förutsättning att du inte vill bo i innerstan eller har lägenhet fixad.

Varför lägenhet i Stockholm för 20 tusen är det bara en bostad man behöver för att im ska bli glad, hyr en " lada " för en tusenlapp, Ok
jag tog i där men en lägenhet för 6 -7 tusen är det inte svårt att hitta

Han bor mesta tiden i Thai och där har han inte sitt jobb, så förstår inte. Om det skulle kosta tusen Kr i Taxi till Arlanda 5 ggr per år
och ha en hyra på 6-7 tusen imån och sen bet företaget hans resa
Var hittar man hyror på 6-7 tusen per månad utanför Tavelsjö?

Man kan anpassa sitt jobb efter hyran och ta ett lägre betalt arbete i glesbygd.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar