Flytta till Sverige.

 
Det absolut bästa är att låta arbetsgivaren hyra boendet och ta det som förmån.

Då får man en schablon förmån som är låg och slipper betala med hårt skattade pengar.

Jag frågade min rådgivare på Söderberg och Partners men enligt honom blir det ingen större skillnad, skattemyndigheten har lärt sig läxan och sätter schablonavdraget väldigt högt, ibland till och med högre än den faktiska hyran. Jag är dock inte alls insatt i svensk skattelag efter 26 år härborta så kan ha missat något.
 
Jag frågade min rådgivare på Söderberg och Partners men enligt honom blir det ingen större skillnad, skattemyndigheten har lärt sig läxan och sätter schablonavdraget väldigt högt, ibland till och med högre än den faktiska hyran. Jag är dock inte alls insatt i svensk skattelag efter 26 år härborta så kan ha missat något.

I Norge tar jag lägenheten på reseräkningen.
Kanske går om man anses ha pendlarstatus i Sverige.
 
Jag är svensk medborgare och jobbar för ett svenskt företag i Sverige så blir nog svårt att säga att jag pendlar från Thailand, skulle bli schyssta poäng på kreditkortet dock ;)

Men du har ju dubbel bosättning.
Jag hade kollat upp om det går att göra avdrag.
Ditt medborgarskap har nog inget med det att göra.
Fast sedan är det väl det med om var man är skriven….
 
Signade kontraktet på lägenheten i Stockholm igår så skickade snabbt in till Mig. I morse såg jag att dottern kommit in på Handels i Stockholm så skickade in det också idag. Inte för att hon kommer gå där, men ändå, borde styrka frugans UT-ansökan.

Nytt thailändskt pass och svenskt pass samt körkort och givetvis examen för dottern. Nytt UK visa och UT för frugan. Göra klart försäljning av condo i Bangkok samt skeppning till Stockholm och resten hem till byn. Dessutom förmodligen 3x2 veckor i Kina samt kanske en vecka i Indonesien och bara 10 veckor kvar. Blir på gränsen men ibland måste man väckas ur sin dvala.
 
Signade kontraktet på lägenheten i Stockholm igår så skickade snabbt in till Mig. I morse såg jag att dottern kommit in på Handels i Stockholm så skickade in det också idag. Inte för att hon kommer gå där, men ändå, borde styrka frugans UT-ansökan.

Nytt thailändskt pass och svenskt pass samt körkort och givetvis examen för dottern. Nytt UK visa och UT för frugan. Göra klart försäljning av condo i Bangkok samt skeppning till Stockholm och resten hem till byn. Dessutom förmodligen 3x2 veckor i Kina samt kanske en vecka i Indonesien och bara 10 veckor kvar. Blir på gränsen men ibland måste man väckas ur sin dvala.

Varför sälja condon? Är det inte enklare att bara hyra ut den?
 
Varför sälja condon? Är det inte enklare att bara hyra ut den?

Vi har ett hus i Chachoengsao, knappt 1.5 timme från Bangkok, så kommer aldrig bo här igen och då blir det bara onödigt extra jobb. Hyresmarknaden i Bangkok är också kraftigt till hyresgästens fördel då det går 20 lägenheter per hyresgäst; väldigt stor skillnad från Stockholm. Vi skulle behöva hyra ut lägenheten i minst 25 år för att få de pengarna som vi redan kommit överens med en Taiwanesisk köpare om. Dessutom är lägenheten alldeles för stor för två personer.
 
Vi har ett hus i Chachoengsao, knappt 1.5 timme från Bangkok, så kommer aldrig bo här igen och då blir det bara onödigt extra jobb. Hyresmarknaden i Bangkok är också kraftigt till hyresgästens fördel då det går 20 lägenheter per hyresgäst; väldigt stor skillnad från Stockholm. Vi skulle behöva hyra ut lägenheten i minst 25 år för att få de pengarna som vi redan kommit överens med en Taiwanesisk köpare om. Dessutom är lägenheten alldeles för stor för två personer.
Hej

Ja att hyra ut i Thailand är oftast inte någon direkt lönsam affär när det handlar om lägenheter och villor, dessutom finns det alltid risk att få dåliga hyresgäster som förstör, stjäl eller strular till det på något sätt. Många väljer därför hellre att låta sin lägenhet eller hus stå tom utan hyresgäst när dom själva inte behöver den.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja att hyra ut i Thailand är oftast inte någon direkt lönsam affär när det handlar om lägenheter och villor, dessutom finns det alltid risk att få dåliga hyresgäster som förstör, stjäl eller strular till det på något sätt. Många väljer därför hellre att låta sin lägenhet eller hus stå tom utan hyresgäst när dom själva inte behöver den.

Mvh isan lover
Som oftast är nog få intresserade av att hyra ut sin bostad, är ju också olagligt att hyra ut i Thailand under 90 dagar.
Jag trodde Bangkok hade en bra mycket högre summa och uthyrda bostäder än tex Pattaya.
Jag har kollat på condo 3 sovrum i Pattaya sista halvåret god luck finna en sådan till rimligt pris för långtidshyra.
Kollat många agencys men till pris under 9000kr i månaden så är det bottenskrapet.
Tycker konstigt och undrar om @Atom Är up to date på priserna, han skrev för par månader sen att 3 rummare i Bang Na fick man för 20k.
Min lilla condo får jag 13k i månaden för på 1 års kontrakt i Pattaya och här är priserna lägre än i Bangkok.
Bara för fönstrena är släkta betyder det inte att tillgänglig för uthyrning.
 
En av dom största mäklarfirmorna i Pattaya, finns 2st 3 sovrummare under 9000kr tillgängliga.
Med standard vi är vana vid.
 
Som oftast är nog få intresserade av att hyra ut sin bostad, är ju också olagligt att hyra ut i Thailand under 90 dagar.
Jag trodde Bangkok hade en bra mycket högre summa och uthyrda bostäder än tex Pattaya.
Jag har kollat på condo 3 sovrum i Pattaya sista halvåret god luck finna en sådan till rimligt pris för långtidshyra.
Kollat många agencys men till pris under 9000kr i månaden så är det bottenskrapet.
Tycker konstigt och undrar om @Atom Är up to date på priserna, han skrev för par månader sen att 3 rummare i Bang Na fick man för 20k.
Min lilla condo får jag 13k i månaden för på 1 års kontrakt i Pattaya och här är priserna lägre än i Bangkok.
Bara för fönstrena är släkta betyder det inte att tillgänglig för uthyrning.

Jag är absolut inte up to date på prisnivåerna i allmänhet i Bangkok då jag inte hyrt något på 20 år och aldrig funderat på att hyra ut. Vi har dock en anslagstavla i condon och hade för mig ha sett att folk hyr ut treor (alltså 2 sovrum och ett vardagsrum) för runt 20,000 Baht och konfirmerade det med ett foto idag.

a.jpg


Vi har två sammanslagna enheter så 66 kvadrat gånger 2 men tror inte att vi skulle få 2 x 16,000 för den men kanske runt 25,000 i månaden. Det skulle innebära att vi skulle behöva ha den uthyrd i 25 år för att komma upp i vad vi får om vi säljer den och om vi skulle vara lite försiktiga och räkna på att vi bara har den uthyrd hälften av tiden så skulle det ta 50 år och då är jag dryga 100 år så det ser jag inte som något alternativ.

Nu har vi istället 25 års månadshyra på kontot om 2 veckor och det täcker nästan helt dotterns 3 år i England, så nu känns det som att hon får plugga gratis ;)
 
Signade kontraktet på lägenheten i Stockholm igår så skickade snabbt in till Mig. I morse såg jag att dottern kommit in på Handels i Stockholm så skickade in det också idag. Inte för att hon kommer gå där, men ändå, borde styrka frugans UT-ansökan.

Nytt thailändskt pass och svenskt pass samt körkort och givetvis examen för dottern. Nytt UK visa och UT för frugan. Göra klart försäljning av condo i Bangkok samt skeppning till Stockholm och resten hem till byn. Dessutom förmodligen 3x2 veckor i Kina samt kanske en vecka i Indonesien och bara 10 veckor kvar. Blir på gränsen men ibland måste man väckas ur sin dvala.

Jaså så det blev inte Oxford då?

BTT
 
Jaså så det blev inte Oxford då?

BTT

Oxford var aldrig aktuellt men Cambridge blir det. Handels var bara för att stärka frugans UT-ansökan och kanske hjälpte det för i fredags fick vi det efterlängtade mailet om intervju på ambassaden.

Dottern fick ett antagningsmail direkt från Handels i torsdags så frugan lade upp det på FB.

Screenshot (22).png


Frugan har många av mina släktingar och vänner, samt deras fruar/flickvänner på FB, och flera kontaktade frugan och menade på att det är självklart att hon ska gå på Handels. Det är "världens bästa business school", "minst lika bra som Cambridge" etc. Så är det nog för många svenskar i min generation, de lever kvar i tron att våra skolor och universitet håller världsklass men sorgligt nog är det inte längre så; KTH och Lund är de enda som rankas topp-100. Lite orättvist för Handels och Karolinska då de är så små, men tror att Handels har oerhört svårt att rekrytera icke-svenskar vilket kan ses från de väldigt låga antagningskraven de har. För svenska studenter är det kanske lika svårt som på min tid.
 
Jag är absolut inte up to date på prisnivåerna i allmänhet i Bangkok då jag inte hyrt något på 20 år och aldrig funderat på att hyra ut. Vi har dock en anslagstavla i condon och hade för mig ha sett att folk hyr ut treor (alltså 2 sovrum och ett vardagsrum) för runt 20,000 Baht och konfirmerade det med ett foto idag.

a.jpg


Vi har två sammanslagna enheter så 66 kvadrat gånger 2 men tror inte att vi skulle få 2 x 16,000 för den men kanske runt 25,000 i månaden. Det skulle innebära att vi skulle behöva ha den uthyrd i 25 år för att komma upp i vad vi får om vi säljer den och om vi skulle vara lite försiktiga och räkna på att vi bara har den uthyrd hälften av tiden så skulle det ta 50 år och då är jag dryga 100 år så det ser jag inte som något alternativ.

Nu har vi istället 25 års månadshyra på kontot om 2 veckor och det täcker nästan helt dotterns 3 år i England, så nu känns det som att hon får plugga gratis ;)
Det var billigt för 130m2, vet inte vad för område du bor men så billigt får du inte i Pattaya.
Vi kollade på boenden i Bangkok för 8 år sen och fann inget så billigt men var kanske andra områden.
 
Det var billigt för 130m2, vet inte vad för område du bor men så billigt får du inte i Pattaya.
Vi kollade på boenden i Bangkok för 8 år sen och fann inget så billigt men var kanske andra områden.
Vi bestämde 2008 att dottern skulle börja på Bangkok Patana så vi började leta efter lägenheter i Bangna. Då fanns det väldigt lite att välja på och redan då kostade en 3:a (2 sovrum) runt 20,000 Baht/månad så vi köpte istället ett nybygge. 2.5 miljoner Baht med pool view och sedan köpte vi 2010 till grannlägenheten med city view för 2.4 miljoner. Nu får vi 7.3 miljoner för den sammanslagna lägenheten så ungefär en ökning med inflationen. Vi kanske kunde fått 8 miljoner, men vill inte ha folk springande här nu när dottern har sin examen så sålde privat.

Vi bor på Sukhumwit 105, samma gata som dotterns skola (jag ser IKEA och Mega Bangna från vår balkong och kör dit på under 10 minuter en helgmorgon). På de 2.5 km till skolan fanns det inget condo när vi köpte och nu finns det tog 10 stycken, förmodligen ett av Bangkoks snabbast växande områden. Även om efterfrågan har växt snabbt så har utbudet vuxit ännu snabbare och det finns obegränsat med lägenheter att köpa och hyra så svårt att tjäna pengar då det inte finns turister här.
 
Det var billigt för 130m2, vet inte vad för område du bor men så billigt får du inte i Pattaya.
Vi kollade på boenden i Bangkok för 8 år sen och fann inget så billigt men var kanske andra områden.

Redan i mitten på 90 talet fick man punga upp med 15000 baht för en tvåa med pentry i Pattaya.

Plus en tusenbahtare för elen.

Små studios för en person kan man hitta för ca 5000 baht.

BTT
 
Redan i mitten på 90 talet fick man punga upp med 15000 baht för en tvåa med pentry i Pattaya.

Plus en tusenbahtare för elen.

Små studios för en person kan man hitta för ca 5000 baht.

BTT
Min condo är som en liten studio, uthyrd på 1 år för 13.000 baht i månaden.
Och den ligger upp på korpai så inte mitt i smeten.
 
Min condo är som en liten studio, uthyrd på 1 år för 13.000 baht i månaden.
Och den ligger upp på korpai så inte mitt i smeten.

Minns att jag betalade 15000 när jag bodde i centercondo. Fast då hyrde jag av en finländare och möjligt att han tog överpriser.

Fast det är ju bara ca 5 minuters gångväg till walking street så ganska centralt.

BTT
 
 

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
11 K
Anonym
A
S
Svar
123
Visningar
13 K
P
A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar
5 K
glimten66
G
M
Svar
1
Visningar
1 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
12
Visningar
7 K
A
 
Tillbaka
Topp