Flytta till Sverige.

Som oftast är nog få intresserade av att hyra ut sin bostad, är ju också olagligt att hyra ut i Thailand under 90 dagar.
Jag trodde Bangkok hade en bra mycket högre summa och uthyrda bostäder än tex Pattaya.
Jag har kollat på condo 3 sovrum i Pattaya sista halvåret god luck finna en sådan till rimligt pris för långtidshyra.
Kollat många agencys men till pris under 9000kr i månaden så är det bottenskrapet.
Tycker konstigt och undrar om @Atom Är up to date på priserna, han skrev för par månader sen att 3 rummare i Bang Na fick man för 20k.
Min lilla condo får jag 13k i månaden för på 1 års kontrakt i Pattaya och här är priserna lägre än i Bangkok.
Bara för fönstrena är släkta betyder det inte att tillgänglig för uthyrning.
En Svensk kompis här hyr ut sin 1a (Condo) i Ban Phe , Han får 15 k i månaden . Han bor uppe i Isaan men vill inte sälja utan hyr ut i stället . Men hus kan du fortfarande hyra billigt om du kör runt lite i Pattis . Och en fint rum med Ac går utmärkt att finna för 4000 k och uppåt , där får man som du säkert vet kolla elpriset per unit innan, en del tar igen en låg hyra med ett elpris på 8 bath/unit och ibland mer

Du har så rätt Brodern.

Hoppas att du kommer ner snart och du kommer att rivas.

Ta och checka in på något ställe på Soi Diana, Diana Inn är tyvärr rivet och ersatt med en 40-50 våningars Condo skrapa, men längre upp mot Soi Buakhao finns äldre billiga guesthouse kvar.

Ta sen en sväng på Soi Diana och du hittar Arcaden ner mot second toad som byggdes i mitten av 1990 talet och som sedan dess har Kiss Food and Drink och svensk stället Beefeater .Mitt emot hittar du fortfarande Gotlands polare med Restaurangen Kronborg, måste öppnats på 80 talet senast, samma byggnad fortfarande såklart.

Öster om Arcaden hittar du fortfarande beer bar området, med pool tables. Fortsätter du uppåt på Diana mot Buakhao så ligger de flesta gamla beer bars kvar och bebyggelsen är i princip densamma.

Uppe i hörnet Soi Diana Buakhao så käkar du först på Diana Dragon med anor från tidigt 90 tal och setter dig sedan på spanar borden vid nikom court ta en billig öl och spana in folklivet.

En av de största förändringarna där uppe är LK Metro där det finns ett 15 tal gogobarer.

Visst har det varit stora förändringar i Fiskebyn men mest på vissa ställen.

Välkommen hit och upplev själv!
Vid Haga ligger kafe japan, stena terminalen på sin plats, nordstan ligger där det skall, nisseplatsen är på plats men ligger ju där det skall trots att inget ser ut som 1972 så är det precis som för 50 år sen.
Även Rom är ju precis som för 2500 år sen.

Samtidigt var jag på Arlanda förra veckan och konstaterade att inget händer där. Gate E3 var där den alltid har varit och jag har en känsla av att övriga hatet fortfarande är på samma plats även om dom har bytt namn på de flesta hatet ganska nyligen.
Är de på samma plats om man bytt namn?

Det var väl inte länge sedan den gaten hette typ B3?

A och B piren blev D och E istället. Många skulle säga att det är "nya" gater, lite som att det är en ny bar om den gamla byter namn.

Är de på samma plats om man bytt namn?

Det var väl inte länge sedan den gaten hette typ B3?

A och B piren blev D och E istället. Många skulle säga att det är "nya" gater, lite som att det är en ny bar om den gamla byter namn.

Nja, terminal 5 hade väl gate 1-18 (eller något) och nu är det D eller E i tillägg.

Huvudpoängen är att hela jävla Arlanda är ombyggt även om gateplacering är orört.

Lite grus i maskineriet. Frugan fick i fredags ett mail från Mig att hon nu kunde boka tid för intervju på ambassaden och att det normalt kommer ske inom 30 dagar. Icke sade Nicke; första möjliga datum är 14:e juni, dvs mer än 60 dagar. Efter det 4-6 veckor innan beslut och 1-2 veckor innan frugan har sitt UT-kort. Trist, men inga större problem, tänkte jag; vi kan ändå flytta runt Midsommar.

Som jag skrivit tidigare så sökte vi UT redan i november 2022 men fick avslag då vi sökt "för tidigt" då. Vilket det inte borde varit då det stod 17 månader på Migs hemsida. I vilket fall spenderade jag tusentals Baht i telefonköer till Mig och konsensus var att det i vårt fall inte bör ta mer än 6 månader från ansökning till färdigt UT-kort. Givetvis ville dock ingen skriva det i ett mail, och det kan jag förstå. Konsensus var också att ifall frugan har ett giltigt Schengenvisum (90 days, multiple entry, valid two years) så ska det inte vara några problem att åka in på det så fort intervjun var gjord (förutsatt att det visumet var utställt innan UT-ansökningen, vilket det var). Vår tanke har alltid varit att flytta i slutet av juni, så med lite säkerhetsmarginal så skickade vi in ansökningen i början av november, men det vet vi nu att det var för sent. Det är dock inte helt lätt att tajma in det då man också ska uppvisa bostad, anställningskontrakt mm och det är väl där jag skulle uppskatta ett litet mått av flexibilitet.

Jag ville ändå försäkra mig om att det inte skulle vara något problem att åka in på frugans turistvisum för att sedan, i värsta fall, flyga hem efter 1-2 månader för att hämta upp UT-kortet. Ringde först Migs centrala kontor och enligt henne så skulle det inte vara några problem; även om, som hon sade "det är inte så man egentligen ska göra". Jag skickade då ett mail till Mig i Norrköping, som hanterar frugans ärende, och då säger de att "om vi vet att hon är i Sverige när vi fattar beslutet, så kan det påverka beslutet negativt". Jag svarar, väldigt diplomatiskt, att det känns märkligt att min fru inte får vara i Sverige när hon har ett giltigt visum. "Skulle ni, av någon anledning, neka hennes UT så är det ju bara att vi åker tillbaka igen när hennes 90 dagar gått ut". Efter ett antal mail fram och tillbaka så var slutsatsen att frugan givetvis får åka till Sverige på sitt giltiga visum men att om det uppdagas att hon är i Sverige så kommer hon förmodligen inte få sitt UT förrän hon rest tillbaka.

Det finns säkert goda skäl till dessa regler, men någonstans måste det också finnas en logik. Frugan har redan varit i Sverige 40-50 gånger, vad är skillnaden den här gången? Varje gång har hon återvänt långt innan visumet har gått ut, varför skulle hon inte göra det den här gången? Visst kan vi sitta här och vänta i 2 månader extra, den insparade skatten gör att vi kan bo på ett 5-stjärnigt hotell under tiden, men varför ska Sverige avsäga sig den inkomsten och vad är det de vill skydda sig mot?

Lite grus i maskineriet. Frugan fick i fredags ett mail från Mig att hon nu kunde boka tid för intervju på ambassaden och att det normalt kommer ske inom 30 dagar. Icke sade Nicke; första möjliga datum är 14:e juni, dvs mer än 60 dagar. Efter det 4-6 veckor innan beslut och 1-2 veckor innan frugan har sitt UT-kort. Trist, men inga större problem, tänkte jag; vi kan ändå flytta runt Midsommar.

Som jag skrivit tidigare så sökte vi UT redan i november 2022 men fick avslag då vi sökt "för tidigt" då. Vilket det inte borde varit då det stod 17 månader på Migs hemsida. I vilket fall spenderade jag tusentals Baht i telefonköer till Mig och konsensus var att det i vårt fall inte bör ta mer än 6 månader från ansökning till färdigt UT-kort. Givetvis ville dock ingen skriva det i ett mail, och det kan jag förstå. Konsensus var också att ifall frugan har ett giltigt Schengenvisum (90 days, multiple entry, valid two years) så ska det inte vara några problem att åka in på det så fort intervjun var gjord (förutsatt att det visumet var utställt innan UT-ansökningen, vilket det var). Vår tanke har alltid varit att flytta i slutet av juni, så med lite säkerhetsmarginal så skickade vi in ansökningen i början av november, men det vet vi nu att det var för sent. Det är dock inte helt lätt att tajma in det då man också ska uppvisa bostad, anställningskontrakt mm och det är väl där jag skulle uppskatta ett litet mått av flexibilitet.

Jag ville ändå försäkra mig om att det inte skulle vara något problem att åka in på frugans turistvisum för att sedan, i värsta fall, flyga hem efter 1-2 månader för att hämta upp UT-kortet. Ringde först Migs centrala kontor och enligt henne så skulle det inte vara några problem; även om, som hon sade "det är inte så man egentligen ska göra". Jag skickade då ett mail till Mig i Norrköping, som hanterar frugans ärende, och då säger de att "om vi vet att hon är i Sverige när vi fattar beslutet, så kan det påverka beslutet negativt". Jag svarar, väldigt diplomatiskt, att det känns märkligt att min fru inte får vara i Sverige när hon har ett giltigt visum. "Skulle ni, av någon anledning, neka hennes UT så är det ju bara att vi åker tillbaka igen när hennes 90 dagar gått ut". Efter ett antal mail fram och tillbaka så var slutsatsen att frugan givetvis får åka till Sverige på sitt giltiga visum men att om det uppdagas att hon är i Sverige så kommer hon förmodligen inte få sitt UT förrän hon rest tillbaka.

Det finns säkert goda skäl till dessa regler, men någonstans måste det också finnas en logik. Frugan har redan varit i Sverige 40-50 gånger, vad är skillnaden den här gången? Varje gång har hon återvänt långt innan visumet har gått ut, varför skulle hon inte göra det den här gången? Visst kan vi sitta här och vänta i 2 månader extra, den insparade skatten gör att vi kan bo på ett 5-stjärnigt hotell under tiden, men varför ska Sverige avsäga sig den inkomsten och vad är det de vill skydda sig mot?

Den processen och bekymret har även jag haft.
Tröttnade på tramset och bokade en tid på ambassaden i Paris.
Dessutom så drog vi till Norge under tiden beslut skulle fattas. Det är helt ok att befinna sig i ett grannland tydligen, men absolut inte i Sverige.

Nåja, stört beteende har skapat störda regler.
Men ibland så undrar jag hur man tänker.

Det här har jag skrivit innan i tråden även när vi disskuterat i skrift här.
Dessutom så drog vi till Norge under tiden beslut skulle fattas. Det är helt ok att befinna sig i ett grannland tydligen, men absolut inte i Sverige.

Problemet är ju att man inte får en förvarning innan beslutet tas väl, lite av en gissningslek?

Det finns en massa vägar runt det och vi kommer nog flytta i juni i vilket fall som helst, men känns tråkigt att behöva starta med att kringgå reglerna, oavsett hur absurda reglerna är.

Frugan har alltid varit negativ till Thailand och älskat Sverige och hur ärligt och fint vårt system är. Nu är hon i Japan med sin mor och när vi pratades vid för någon timme sedan, och jag berättade om min mailkorrespondens med Mig idag, så föll hon dock tillbaka på Thailands paradgren "pay one of those idiots 100,000 Baht and get it over!". Hmm, fungerar givetvis bra i Thailand men fan vet om det fungerar i Norrköping ;).

Det här har jag skrivit innan i tråden även när vi disskuterat i skrift här.

Problemet är ju att man inte får en förvarning innan beslutet tas väl, lite av en gissningslek?

Det finns en tydlig regel "Sökanden ska befinna sig i hemlandet tills sökanden får UT-kortet". Samtidigt finns det en regel om Schengenvisum som ger min fru, som gift med en Schengenmedborgare, rätten till 90 dagars visum. Jag har inte lyckats hitta någon lag som säger att svensk immigrationslag trumfar EUs immigrationslag så om frugan hade ett Schengenvisum innan hon sökte om uppehållstillstånd i Sverige så kan jag inte se varför hon inte skulle kunna använda Schengenvisumet. Om hon befinner sig i Sverige, Belgien eller Thailand när Mig tar sitt beslut ska därför inte spela någon roll. Får hon ett "nej" får hon åka tillbaka innan de 90 dagarna passerat och får hon ett "ja" så är det bara att åka till närmaste Migkontor och få sin stämpel.

Det finns en tydlig regel "Sökanden ska befinna sig i hemlandet tills sökanden får UT-kortet". Samtidigt finns det en regel om Schengenvisum som ger min fru, som gift med en Schengenmedborgare, rätten till 90 dagars visum. Jag har inte lyckats hitta någon lag som säger att svensk immigrationslag trumfar EUs immigrationslag så om frugan hade ett Schengenvisum innan hon sökte om uppehållstillstånd i Sverige så kan jag inte se varför hon inte skulle kunna använda Schengenvisumet. Om hon befinner sig i Sverige, Belgien eller Thailand när Mig tar sitt beslut ska därför inte spela någon roll. Får hon ett "nej" får hon åka tillbaka innan de 90 dagarna passerat och får hon ett "ja" så är det bara att åka till närmaste Migkontor och få sin stämpel.

Jag hade en del konversationer med Mig.
Det jag alltid fick höra var ”huvudregeln är…”.
Bra, sade jag. Det är alltså en huvudregel och således långt ifrån ett måste.
Man kan faktiskt göra intervjun i Sverige men ”huvudregeln” är att man gör den där man ansökte om visumet.
Mitt enkla mening om det var att man mycket väl kan ha intervju i Sverige om Mig vill, men dom vill helt enkelt inte.

Jag vill inte förminska dina problem men du bodde ändå i Sverige och det tar bort mycket av problemen. Organisationen Svenskar i Världen har skickat in en motion om att ändra reglerna för oss som är svenskar, ofta med svenska barn, som bor i utlandet med en partner som inte är EU-medborgare. Reglerna för oss borde helt enkelt åtminstone inte vara hårdare än för flyktingar utan ID-handlingar, även om deras omständigheter givetvis är hårdare.

Jag skulle tro att många av oss tjänar ganska bra och kommer betala relativt mycket i skatt i Sverige samt dessutom bidra i övrigt till den svenska ekonomin. Då vi inte bor i Sverige är det dock svårt att uppfylla många av kraven för våra partners UT. Många betalar 3-6 månaders hyra i Stockholm för en lägenhet och själv kommer jag ha lagt över 100,000 SEK på en lägenhet jag ännu inte ens har sett om vi ska invänta UT-kortet.

Jag kommer samtidigt inte betala någon skatt i Sverige så ekonomiskt har jag gått plus om jag sitter här och väntar. Ingen i Sverige har dock vunnit utan pengarna går istället till ett 5-stjärnigt hotell i Thailand då vi redan sålt vår condo. Vad var vitsen?

Tidsrymden du skrev innan i tråden som ni fått och inte behövde söka föränns ... innan gäller väl uppehållskort för familj utanför EU som skall stanna mer än 3 månader med en svensk medborgare tex pga arbete?
Nu verkar ni ju sökt UT uppehållstillstånd och då är det enligt imm annan väntetid.
Så frågan är ju om inte varit missförstånd innan mellan dig och mig vad ni tänkt söka, uppehållskort eller ut?
Jag påpekade det för nåt halvår och gav par länkar till migs hemsida gällande skillnad sen men du verkade ju negligera det.

Jag hade en del konversationer med Mig.
Det jag alltid fick höra var ”huvudregeln är…”.
Bra, sade jag. Det är alltså en huvudregel och således långt ifrån ett måste.
Man kan faktiskt göra intervjun i Sverige men ”huvudregeln” är att man gör den där man ansökte om visumet.
Mitt enkla mening om det var att man mycket väl kan ha intervju i Sverige om Mig vill, men dom vill helt enkelt inte.

Precis så är det. Pratar man med Mig på telefon så är de jävligt trevliga och säger hur det "förmodligen" är men skickar man mail och får ett personligt namn som svarar, så blir de väldigt defensiva och hänvisar till en "huvudregel". Jag kan givetvis förstå det men samtidigt borde det inte vara så.

Tidsrymden du skrev innan i tråden som ni fått och inte behövde söka föränns ... innan gäller väl uppehållskort för familj utanför EU som skall stanna mer än 3 månader med en svensk medborgare tex pga arbete?
Nu verkar ni ju sökt UT uppehållstillstånd och då är det enligt imm annan väntetid.
Så frågan är ju om inte varit missförstånd innan mellan dig och mig vad ni tänkt söka, uppehållskort eller ut?
Jag påpekade det för nåt halvår och gav par länkar till migs hemsida gällande skillnad sen men du verkade ju negligera det.

Ursäkta mig men jag förstår inte vad du skriver. Dessutom, min interaktion med Mig har absolut inget att göra med något du skrivit.

Ursäkta mig men jag förstår inte vad du skriver. Dessutom, min interaktion med Mig har absolut inget att göra med något du skrivit.
Uppehållskort inte mer än 6 månader innan, för familjemedlem som följer med till Sverige pga av tex arbete mer än 3 månader.
Behöver inte sökas tidigare än 6 månader innan, kan även sökas i Sverige.
UT 17 månaders väntetid och skall väl sökas i utlandet.
Du fick ju infon behöver inte söka föränn 6 månader innan, det är väl uppehållskort?

Prata dagligen med ambassaden, kan dyka upp en ledig tid helt plötsligt. Var flexibla. Återbud eller vad som helst.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar