Flytta till Sverige.

Ja, ja. Vill inte röja mer av min identitet vilket jag hade behövt göra för att motbevisa dig, men lev du i den tron om det får dig att må bättre.

Det finns många olika roller i stora företag och anställningsavtalens upplägg och flexibilitet kan skilja sig rätt rejält.
Jag hade de senaste 12 åren i mitt arbetsliv liknande uppgörelse, fri arbetstid, dvs fri att jobba varifrån jag ville och för arbetsuppgiften möjlig plats. Innebar att bla. driftövervakning av fastigheterna jag ansvarade, kontering fakturor, förfrågningsunderlag mm kunde jag göra hemifrån och även koppla upp mig från Thailand, men ingen som helst övertidersättning. Kompenserades av en bra månadslön samr riktigt bra tjänstebilsavtal .
Vissa perioder extremt många arbetstimmar per månad, andra perioder grymt lugnt under flera veckor .

Jag hade de senaste 12 åren i mitt arbetsliv liknande uppgörelse, fri arbetstid, dvs fri att jobba varifrån jag ville och för arbetsuppgiften möjlig plats. Innebar att bla. driftövervakning av fastigheterna jag ansvarade, kontering fakturor, förfrågningsunderlag mm kunde jag göra hemifrån och även koppla upp mig från Thailand, men ingen som helst övertidersättning. Kompenserades av en bra månadslön samr riktigt bra tjänstebilsavtal .
Vissa perioder extremt många arbetstimmar per månad, andra perioder grymt lugnt under flera veckor .

Hela upplägget med att betala människor för nedlagd tid (input) är ju egentligen rätt förlegad, så inte så konstigt att mer moderna ersättningsmodeller kommer på plats i den mån det är möjligt.

Vad man faktiskt åstadkommer/producerar (output) eller rentav de mätbara resultat man skapar för en arbetsgivare som är möjliga att direkt härleda till ens insats (outcome) är ändå mer relevant i slutändan och det du beskriver är ju i linje med det mer moderna synsättet.

Stämpelklocka tillhör gårdagen för de allra flesta och för de som inte gillar stämpelklocka (eller ens att jobba på en bestämd plats), finns gott om alternativ att satsa på idag.

Hej

Så är det, våra lagar stiftas av vår Riksdag och röstar folk på dom partier som vill införa 35-timmars arbetsvecka så finns kanske chansen vid nästa val.

Mvh isan lover
Hoppas jag verkligen inte. Det är ingen fråga som skall regleras i lag, det är upp till arbetsmarknadens parter. Om inte facket kan klara av en sådan sak kan det lika gärna avskaffas.

Hoppas jag verkligen inte. Det är ingen fråga som skall regleras i lag, det är upp till arbetsmarknadens parter. Om inte facket kan klara av en sådan sak kan det lika gärna avskaffas.
Hej

Det kan man ju tycka, men historiskt sett har väl alla våra större förändringar av arbetstiden och ledigheter tillkommit just via lagstiftning.

Mvh isan lover

Håller med dig. Jag har hört massor av svenska gubbar vid stenborden i Pattaya sabba ner allt svenskt på samma gång som dom höjer allt thailändskt till skyarna.
Svenska kvinnor hamnar särskilt i skottlinjen. Eller alla kvinnor som inte är thailändska eller filipinskor.

BTT
Hör du läraren!"filipinskor"2 pp tack! :beer:
1724085875157.png

Jag har 70.000 brutto i månaden, ingen rätt till övertid under den månad som är mitt ordinarie skift, ej förhandlingsbart, exakt samma lön på alla båtar med Norsk flagg av den typen, spelar inget roll vilket rederi, rederi får inte sätta högre eller lägre lön utan måste hålla sig till norskt offshore kollektivavtal.
Får högre lön baserat på årserfarenhet, fastställd.
Matroserna däremot kan få övertidstimmar men inte vi befäl.
Går jag en extra tur så finns övertidsrätt på 3x lönen, den tolkas dock olika för olika rederi, rederiet innan corona där var det obligatoriskt med 3x lönen för extra segling, rederiet nu nekar om man kommit överens om att segla extra innan och inte tvungen, därför jag inte seglar extra längre.
70.000 i månaden betalas ut 12 månader om året, jobbar 6 månader av dom, så om man vill kan man säga 140.000 per arbetad månad.
Förr, tror precis innan jag började jobba offshore så fanns möjlighet till övertid men borttaget och fastlön.
Däremot kan rederierna ge pensionsparsförmåner som är högre än andras.

Jag har 70.000 brutto i månaden, ingen rätt till övertid under den månad som är mitt ordinarie skift, ej förhandlingsbart, exakt samma lön på alla båtar med Norsk flagg av den typen, spelar inget roll vilket rederi, rederi får inte sätta högre eller lägre lön utan måste hålla sig till norskt offshore kollektivavtal.
Får högre lön baserat på årserfarenhet, fastställd.
Matroserna däremot kan få övertidstimmar men inte vi befäl.
Går jag en extra tur så finns övertidsrätt på 3x lönen, den tolkas dock olika för olika rederi, rederiet innan corona där var det obligatoriskt med 3x lönen för extra segling, rederiet nu nekar om man kommit överens om att segla extra innan och inte tvungen, därför jag inte seglar extra längre.
70.000 i månaden betalas ut 12 månader om året, jobbar 6 månader av dom, så om man vill kan man säga 140.000 per arbetad månad.
Förr, tror precis innan jag började jobba offshore så fanns möjlighet till övertid men borttaget och fastlön.
Däremot kan rederierna ge pensionsparsförmåner som är högre än andras.
Det var frikostigt att de betalar full lön när du inte seglar utan sitter hemma, Min gode vän Amerikanen jobbar som Superweiser för ett USA företag , Han har 1000 US dollar per arbetsdag på plattform, han jobbar med deapsee kamera på oljeplattformar runt om i världen. Iof så är väl 10,000 sek per arbetsdag ganska ok, mne när han är hemma så betalar de endast en mindre summa. den blir ungefär 50k thaibath /månad,

Det var frikostigt att de betalar full lön när du inte seglar utan sitter hemma, Min gode vän Amerikanen jobbar som Superweiser för ett USA företag , Han har 1000 US dollar per arbetsdag på plattform, han jobbar med deapsee kamera på oljeplattformar runt om i världen. Iof så är väl 10,000 sek per arbetsdag ganska ok, mne när han är hemma så betalar de endast en mindre summa. den blir ungefär 50k thaibath /månad,
Standardavtal i Sverige och Norge 1:1, inte samma för andra nationaliteter, många gånger när andra, tex filipino så är det lönen ombord inget när lediga.
Vi jobbar 6 månader full lön 12 månader som skandinaver.

Standardavtal i Sverige och Norge 1:1, inte samma för andra nationaliteter, många gånger när andra, tex filipino så är det lönen ombord inget när lediga.
Vi jobbar 6 månader full lön 12 månader som skandinaver.
han jobbar ju dessutom inte för ett rederi utan för ett USA företag som har ett antal deepsea robot cameror ute på plattformar över hela klotet', men 10000 sek /per dag skulle räckt för mig han är max ute en månad i stöten, sen tillbaks till Thailand

han jobbar ju dessutom inte för ett rederi utan för ett USA företag som har ett antal deepsea robot cameror ute på plattformar över hela klotet', men 10000 sek /per dag skulle räckt för mig han är max ute en månad i stöten, sen tillbaks till Thailand
Möjligt han har det, blir ju motsvarande 100.000 i månaden och jag 140.000 i månaden om man delar upp det.
Jag 140.000kr utbetalt i 2 omgångar han 100.000-110.000 beroende på växelkurs utbetalt 1 gång så låter rimligt som ROV operatör i annat land. Det heter ROV remotely operated vehicle, som att köra en drone under vatten.
Dom är bättre betalda än han i och som skandinaver som utför sådant jobb.

Eller nu läste jag fel, ja 10.000 sek per dag för en ROV operatör, det var bra, har ju många sådana i nordsjön och vet inte riktigt om jag tror på den lönen men om så har han bra....
Somnade på soffan och vakna upp och skrev, +- blev lite fel ;)
Inte omöjligt, rigarbetare tex har ju löjliga löneavtal, kommer inte tex helicoptern och dom hem i tid är det ca pluss 10k per dag.
På båttypen jag är nu är ju lägst betalt, hade ju högre lön när gick på norskt bojlastaravtal innan jag sa upp mig under covid.

Eller nu läste jag fel, ja 10.000 sek per dag för en ROV operatör, det var bra, har ju många sådana i nordsjön och vet inte riktigt om jag tror på den lönen men om så har han bra....
Somnade på soffan och vakna upp och skrev, +- blev lite fel ;)
Han är som jag skrev inte en vanlig operatör , han är Deap sea Camera Ingeneer/ super weiser, MAO så är han chef för ett gäng operatörer, han har jobbat för denna USA firma i 27 år, och han är en mycket trovärdig person, De ringer ut honom från företaget när det skall installeras, samt när de har problem och närvarande operatörer inte fixar det

Rätt kul med denna kille, han är extremt allmänt teknikkunnig , och då med det mesta, bilar , MC , vvs , fasen det mesta, En mycket kunnig och imponerande kille, skall snart gå i pension , Bor i Khon Kaen

Han är som jag skrev inte en vanlig operatör , han är Deap sea Camera Ingeneer/ super weiser, MAO så är han chef för ett gäng operatörer, han har jobbat för denna USA firma i 27 år, och han är en mycket trovärdig person
Ja som jag skrev till efter i min kommentar inte omöjligt, kan mycket väl vara en rimlig lön i chefsposition om tex går på rigavtal, båttypen jag går på nu är bland dom sämre betalda i nordsjön men dom börjar få svårt att få dit folk så bra årliga lönehöjningar nu.
Jag låg ju på bra mycket bättre lön på förra båttypen men det vägs upp med mycket bättre liv ombord nu och mindre stress, rätt gött på jobbet idag.

Ja som jag skrev till efter i min kommentar inte omöjligt, kan mycket väl vara en rimlig lön i chefsposition om tex går på rigavtal, båttypen jag går på nu är bland dom sämre betalda i nordsjön men dom börjar få svårt att få dit folk så bra årliga lönehöjningar nu.
Jag låg ju på bra mycket bättre lön på förra båttypen men det vägs upp med mycket bättre liv ombord nu och mindre stress, rätt gött på jobbet idag.
Den biten med trivsel är egentligen minst lika viktigt och kan väga upp en lite sämre lön :thumbsup:

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar