Flytta till Sverige.

Dock borde han ses som en tillgång i svenska samhället idag, går naturvetenskapprogrammet och har universitetsambitioner.
Jag rekommenderar att du kollar upp potentiella svenska universitet redan nu. Kvotgruppen för studenter som inte har svenska i avgångsbetyget, och dessutom inte är EU-medborgare, är väldigt liten och det är dessutom ganska dyrt.

Jag har en svensk bekant vars son (svensk medborgare) går sista året på dotterns tidigare skola, och även i hans fall är urvalet begränsat och för en plats på civilingenjörsprogrammet i Lund krävs 42 av 45 IB poäng, vilket jag antar är betydligt högre än motsvarande betyg från svensk gymnasieskola.

Han går första året, har skrivit det innan, i Sverige har han ålder för 9:an.
Läser ni ens vad som skrivs eller bara komenterar för att käfta?
Det är så många inlägg. Så om han skulle kunna börja 9:an i höst eller 2:an i Thailand? Kan inte skolåret i TH. Han förlorar ett par år på att flytta till Sverige samt språket.
Jag skulle inte flytta han till Sverige.

Stämmer bra det, om du inte anser att en liten Leo till en god middag ute kanske 1ggr /månad är att supa så har jag valt att inte tappa hälsan på flaska. Hur är det själv, vad dricker du för drog som ger dig dina hallisar om rektorstjänster på universitet ;)

Absolut inga hallunicationer. Det var så instruktionerna var. Jag gjorde vad som miss Penprapa skolans ägare sa åt mig.

Hon skickade mig enligt uppgift till Chulalångkorn university engelska avdelningen och då åkte jag dit.

Sen om hon sa sanningen har jag ingen aning om. Jag tog för givet att hon inte ljög.

Jag minns i alla fall att skolan låg intill Prah Sumen fort Banglamphu.

BTT

Jag skrev om mitt biologiska barn och du kommenterade det.
På migrations hemsida är det idag 21 som gäller inte 18.
Så du tror att Migrationsverket gjort fel i många fall där bonusbarn har utvisats när det är dags för förlängning och dom har blivit över 18 när dom söker förlängning av UT.
När dom blir 18 så anses dom som vuxna och har dom då kommit hit genom anknytning till mamman så helt plötsligt så verkar den anknytningen försvinna när dom fyller 18.
Som min bonusdotter som blev utvisad fast mamman och lillasyster fick förlängning av UT.

Det är så många inlägg. Så om han skulle kunna börja 9:an i höst eller 2:an i Thailand? Kan inte skolåret i TH. Han förlorar ett par år på att flytta till Sverige samt språket.
Jag skulle inte flytta han till Sverige.
Det som är en del av funderingen.
Med uppehållskort hade han haft rätt till skolgång direkt och kunde tagit den bedömningen i Maj när skolan startar igen.
Dom kommer vara här under det Thailändska sommarlovet så blir ingen skoltimme förlust.
Han har dock gått på internationell skola 1-8 så han kan våran skrift, pratar flytande eng och följt engelska Cambridge läroprogram.

Så du tror att Migrationsverket gjort fel i många fall där bonusbarn har utvisats när det är dags för förlängning och dom har blivit över 18 när dom söker förlängning av UT.
När dom blir 18 så anses dom som vuxna och har dom då kommit hit genom anknytning till mamman så helt plötsligt så verkar den anknytningen försvinna när dom fyller 18.
Som min bonusdotter som blev utvisad fast mamman och lillasyster fick förlängning av UT.
Enligt deras egen info på deras hemsida så gäller 21.
Är upp till var och en att driva vidare med anmälan.

Jag rekommenderar att du kollar upp potentiella svenska universitet redan nu. Kvotgruppen för studenter som inte har svenska i avgångsbetyget, och dessutom inte är EU-medborgare, är väldigt liten och det är dessutom ganska dyrt.

Jag har en svensk bekant vars son (svensk medborgare) går sista året på dotterns tidigare skola, och även i hans fall är urvalet begränsat och för en plats på civilingenjörsprogrammet i Lund krävs 42 av 45 IB poäng, vilket jag antar är betydligt högre än motsvarande betyg från svensk gymnasieskola.
Tanken var ju då han är 15, gå in i 9:an och få en möjlighet.
Därför jag skriver att om 18 månader är det försent.

Enligt deras egen info på deras hemsida så gäller 21.
Är upp till var och en att driva vidare med anmälan.
1000002968.jpg

Är det skillnad på uppehållstillstånd och-kort? Vad beträffar 18/21 års regeln?

Men ändå, min uppfattning är att styvsonen är för gammal för att börja om i Sverige.
Japp det som varit våran tanke med, därför vi hoppades på uppehållskort och kunde testa nu när dom kommer..
Funkade det inte så bara fortsätta i Thailand i Maj.

Är det skillnad på uppehållstillstånd och-kort? Vad beträffar 18/21 års regeln?

Men ändå, min uppfattning är att styvsonen är för gammal för att börja om i Sverige.
Här blandas det hejvilt mellan begreppen.

Att erhålla ett Uppehållskort utan att ansöka om uppehållstillstånd fungerar knappast inte i hans fall.

Dom kan besöka Migrationsverket när dom kommer till Sverige.

Uppehållskortet ger din familj rätt att bo och arbeta i Sverige så länge du har uppehållsrätt genom arbete, studier, som egen företagare eller genom att du lever på en pension eller har tillräckliga medel för er försörjning.

Svenskar räknas normalt inte som EU/EES-medborgare i det här sammanhanget.

Hade du varit tysk medborgare som har ett arbete i Sverige får familjen uppehållskort men knappast fria studier.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar