Flytta till Sverige.

Här blandas det hejvilt mellan begreppen.

Att erhålla ett Uppehållskort utan att ansöka om uppehållstillstånd fungerar knappast inte i hans fall.

Dom kan besöka Migrationsverket när dom kommer till Sverige.

Uppehållskortet ger din familj rätt att bo och arbeta i Sverige så länge du har uppehållsrätt genom arbete, studier, som egen företagare eller genom att du lever på en pension eller har tillräckliga medel för er försörjning.

Svenskar räknas normalt inte som EU/EES-medborgare i det här sammanhanget.

Hade du varit tysk medborgare som har ett arbete i Sverige får familjen uppehållskort men knappast fria studier.
Är ju för 17 det jag har skrivit, är du retarded eller?
Har skrivit att migration inte klassar en svensk som eu medborgare om inte bott i annat eu land.
Vilket är tvärtemot vad som står i eu stadgar, varje medborgare i ett eu land skall klassas som eu medborgare.

Här blandas det hejvilt mellan begreppen.

Att erhålla ett Uppehållskort utan att ansöka om uppehållstillstånd fungerar knappast inte i hans fall.

Dom kan besöka Migrationsverket när dom kommer till Sverige.

Uppehållskortet ger din familj rätt att bo och arbeta i Sverige så länge du har uppehållsrätt genom arbete, studier, som egen företagare eller genom att du lever på en pension eller har tillräckliga medel för er försörjning.

Svenskar räknas normalt inte som EU/EES-medborgare i det här sammanhanget.

Hade du varit tysk medborgare som har ett arbete i Sverige får familjen uppehållskort men knappast fria studier.
Ja, PanPan letade efter en snabb genväg för att styvsonen skulle få prova på svensk skola i klass 8 lite senare i vår.
Vårterminen i klass 9 är ingen hit att prova på.

Jag har också skrivit att hur kan migration göra egen bestämmning, enligt eu stadgar är jag eu medborgare och min familj har rätt till uppehållskort.
Migration förbiser det och klassar inte svenskar som eu medborgare om man inte har aktiverat sin rörelsefrihet och varit skriven i annat eu eller ees land..

Screenshot_20250112_164621_Chrome.jpg

Är ju för 17 det jag har skrivit, är du retarded eller?
Har skrivit att migration inte klassar en svensk som eu medborgare om inte bott i annat eu land.
Vilket är tvärtemot vad som står i eu stadgar, varje medborgare i ett eu land skall klassas som eu medborgare.
Jag vet att du skrivit det, men du verkar inte förstå att det inte gäller svenskar i Sverige.

Rör inte till det värre genom att läsa eu stadgar och göra egna tolkningar.

Gör om och gör rätt och sök uppehållstillstånd för bosättning som alla andra måste göra.

Finns ingen fast track och genvägar åt din fru och styvson.

Prova på leva i Sverige under begränsad tid tillstånd för en Svensk medborgare med utländsk familj finns inte,

eller rättare sagt någon sådan har jag inte hört talas om.
Det är det som är uppehållskort.
Bo under tiden som den man söker på har arbete eller uppehållsrät i Sverige max 5 år efter det övergår det till ut.

Screenshot_20250112_164621_Chrome.jpg
Men du länkar precis det jag skriver.

Jag vet att du skrivit det, men du verkar inte förstå att det inte gäller svenskar i Sverige.

Rör inte till det värre genom att läsa eu stadgar och göra egna tolkningar.

Gör om och gör rätt och sök uppehållstillstånd för bosättning som alla andra måste göra.

Finns ingen fast track och genvägar åt din fru och styvson.
Jag förstår precis jag började med att skall driva vidare, vilken rätt har migration att göra egen regel som inte följer eu stadgar.

Jag förstår precis jag började med att skall driva vidare, vilken rätt har migration att göra egen regel som inte följer eu stadgar.
Du kan driva saken vidare i många år innan du får ett svar.

Varje land har egna regler och undantag i EUs olika regelverk.
Det går inte att bara att läsa några utvalda rader utan att kontrollera vad som gäller varje enskilt land.

Ta kontakt med Tobba på Visum4Sweden som kan processen.

Tanken var ju då han är 15, gå in i 9:an och få en möjlighet.
Därför jag skriver att om 18 månader är det försent.
Allt är möjligt om man har både ambitionen och förmågan. Han kommer dock inte hinna bli svensk medborgare på den tiden så han måste ändå konkurrera med alla kineser och indier om ett fåtal kvotplatser. Hinner han läsa in svenskan så han får ett avgångsbetyg i svenska så är chanserna större, men då blir det samtidigt ännu tuffare att samtidigt ha orken att få de väldigt höga betygen i alla andra ämnen som krävs.

Jag tror Chalmers kostar runt 150,000 SEK/år, bara i studieavgift, medans ett australiensiskt universitet ligger på runt 200,000, så handlar det bara om sonens chanser till en bra utbildning så skulle jag nog satsa på Australien. Samtidigt har ju din biologiska son helt andra möjligheter om ni flyttar till Sverige så det är en svår avvägning.

Absolut inga hallunicationer. Det var så instruktionerna var. Jag gjorde vad som miss Penprapa skolans ägare sa åt mig.

Hon skickade mig enligt uppgift till Chulalångkorn university engelska avdelningen och då åkte jag dit.

Sen om hon sa sanningen har jag ingen aning om. Jag tog för givet att hon inte ljög.

Jag minns i alla fall att skolan låg intill Prah Sumen fort Banglamphu.

BTT

Gick förbi ditt älskade riktmärke för 1-2 månader sedan.
7 km därifrån till Chulalongkorn, genom/till centrala Bangkok så inte direkt särskilt nära.
Vill du ha bild från Chulalongkorn så kommer jag vara där iaf Torsdag-Lördag och hinner nog knäppa en bild åt dig :)

FS1.jpg

/ SatanG

Gick förbi ditt älskade riktmärke för 1-2 månader sedan.
7 km därifrån till Chulalongkorn, genom/till centrala Bangkok så inte direkt särskilt nära.
Vill du ha bild från Chulalongkorn så kommer jag vara där iaf Torsdag-Lördag och hinner nog knäppa en bild åt dig :)

FS1.jpg

/ SatanG

Ja gör det så får vi se om man känner igen sig.

BTT

För oss tog det 6 månader från inskickade dokument till kallelse till intervju + 1.5 månad till själva intervjun + 1.5 månad till frugan fick sitt PUT-kort; alltså totalt 9 månader. Frugan läser på ett forum om thailändskor, och några thailändare, som går genom processen och några har fått det så fort som 6 månader, pga småbarn, och för andra har det tagit 2 år, förmodlingen pga att de är nygifta eller inte ens gifta.

Frugan hade dock redan Schengenvisum så vi flög via Tyskland och sedan väntade hon in sitt PUT-kort här.

Vi har varit här i 7 månader nu och trivs väldigt bra. Har köpt lägenhet och kommer nog bli kvar här några år. En framtid med halva tiden i Sverige och halva tiden i Thailand är fortfarande målet.
Bara en undran och den lyder som följande: känner du en Assal Fazel Mehr.

Här är svaret ifrån migrationsverket.

Hej,

Tack för ditt mejl.

Om du är EU-medborgare och om din familj är medborgare i ett land utanför EU/EES och ni ska vara i Sverige i mer än tre månader ska de ansöka om uppehållskort hos Migrationsverket. Svenskar räknas normalt inte som EU/EES-medborgare i det här sammanhanget, men svenskar som nyligen har bott i ett annat EU/EES-land eller i Schweiz kan omfattas av reglerna för uppehållsrätt.

Uppehållskort går att ansöka inom 3 månader när man ankommit till Sverige och väntetiden för ett beslut är ca 6 månader. Om du uppfyller kraven för uppehållsrätt har din närmaste familj rätt att börja arbeta eller studera direkt efter att de har kommit till Sverige. De behöver alltså inte vänta på att de har ansökt om eller fått uppehållskortet innan de börjar arbeta eller studera. Med familj menas i det här fallet make, maka eller sambo och barn under 21 år.

Med vänlig hälsning
Jasmine Forsell
Migrationsverket
Nationella operativa avdelningen
Kontaktcenter
VÄXEL 0771 235235
Når jeg hadde kjerringen med til sverige , så hadde hon 3 måners Visa , og etter 2 måner sokte vi om Uppehållsrætt på migrationsverket og den er gratis , Når det hadde gått 6 måner sa vi opp den

Det var andra tider då
Fick i mailet att dom kan söka UT för besök som alternativ om dom vill stanna längre än 90 dagar, kan dom söka när dom är i Sverige, då blir det som @Einar Skriver.
Men är ju bara en förlängning igentligen och inget äldste sonen får gå i skola på.
Så är inget alternativ.

Jaja, nu är jag i Thailand, stänger jag av Sverige dom kommande veckorna.
Blir yngste som skrivs in sen får vi se, dom andra två blir turister.
Får se om kan ordna multiple entry visum så slipper att åka och söka varje gång.

Fick i mailet att dom kan söka UT för besök som alternativ om dom vill stanna längre än 90 dagar, kan dom söka när dom är i Sverige, då blir det som @Einar Skriver.
Men är ju bara en förlängning igentligen och inget äldste sonen får gå i skola på.
Så är inget alternativ.

Får se om kan ordna multiple entry visum så slipper att åka och söka varje gång.
Multiple entry visum är bra men det får man inte första gången.
Efter några visum inom några år är det möjligt.

Så är inget alternativ.

Skriv bara yngste sonen i Sverige om du verkligen ser någon fördel med det. Det är säkert inga problem med tanke på att han är så ung men generellt sett verkar myndigheterna blivit rätt tuffa med att kontrollera att man verkligen bor minst 180 dagar per år på den adressen man är skriven på. Har själv en bekant i Bangkok som skrev sin son i Sverige för länge sedan och fick honom utskriven förra året.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar