Flytta till Sverige.

Dom kommer att skicka brev men det är ju bara för honom (pappan) att slänga, dom kommer inte att lugga en flintskallig å du/ni kommer att få tror det heter bidragsförskott
Tror inte pappan är en dålig människa, sonen är ju ingen oäkting som blev till bland risfälten och han stack, dom var gifta, frugan som stack.
Dock har jag förstått att dom kommer från militärfamilj och kanske ser det som förolämpning eller nåt att få sådana brev...

Tror inte pappan är en dålig människa, sonen är ju ingen oäkting som blev till bland risfälten och han stack, dom var gifta, frugan som stack.
Dock har jag förstått att dom kommer från militärfamilj och kanske ser det som förolämpning eller nåt att få sådana brev...
Mina bonusbarns pappa är polis å min fru sa bara att han skulle inte öppna utan bara slänga, dock kanske det behövs ett intyg från pappan att pojken får flytta till Sverige

Kan säga som så att immigrationsverket skall ha beröm för att dom var snabba på att svara, svar samma dag.
Sen om svaret gav nåt är ju en annan sak.
Frågade om visum, UT och uppehållskort, berättade om vår sits och vilket borde vara lämpligast för oss samt lite frågor gällande dem olika.

Det här var svaret.

Om en person är svensk medborgare men har aktiverat sin rörelsefrihet kan han/hon betraktas som EU medborgare.

Om personens familjemedlemmar inte är EU/EES medborgare kan de ansöka om ett uppehållskort för att flytta till Sverige med sin partner.

Kan säga som så att immigrationsverket skall ha beröm för att dom var snabba på att svara, svar samma dag.
Frågade om visum, UT och uppehållskort, berättade om vår sits och vilket borde vara lämpligast för oss samt lite frågor gällande dem olika.

Det här var svaret.

Om en person är svensk medborgare men har aktiverat sin rörelsefrihet kan han/hon betraktas som EU medborgare.

Om personens familjemedlemmar inte är EU/EES medborgare kan de ansöka om ett uppehållskort för att flytta till Sverige med sin partner.
Intressant,verkligen

Men ser ut som att det ska sökas i Sverige (eller e-tjänst) och att visa ska sökas först på ambassaden.

Skaffa bostad i Sverige
Ordna visa
När de är i Sverige, ansök om kortet.

1669718192221.png

1669717996430.png

Intressant,verkligen

Men ser ut som att det ska sökas i Sverige (eller e-tjänst) och att visa ska sökas först på ambassaden.

Skaffa bostad i Sverige
Ordna visa
När de är i Sverige, ansök om kortet.

1669718192221.png

1669717996430.png
Jo men min fråga till dom var mer vilket passar bäst våran situation UT, UK eller om det fanns någon typ av multi entry visum, tänkte kunde få en liten vink men men får efterforska själv men inget aktuellt föränn efter årskiftet ändå, fast jobb och bostad i Sverige, innan dess kan inget göras.

Det här var svaret.

Hur aktiverar man sin rörelsefrihet, hajar inte vad som menas med det?

/ SatanG

De får väl barnbidrag och undehållsbidag från dag 1 för hans frus grabb om de kan lämna uppgifter om faderns senaste adress, för då får Svenska ambassaden adressuppgifterna och eftersöker fadern så att de kan kräva in pengar av honom. Så var det för 22 år sen men det kanske är ändrat nu.
Får dom det om dom har uppehållskort? Ingen aning om det är samma regler som när dom har UT och får jobba och får svenskt personnummer mm. Kanske bäst att kolla upp såna grejer vad som skiljer mellan UT och UK gällande barnbidrag och underhåll mm

Får dom det om dom har uppehållskort? Ingen aning om det är samma regler som när dom har UT och får jobba och får svenskt personnummer mm. Kanske bäst att kolla upp såna grejer vad som skiljer mellan UT och UK gällande barnbidrag och underhåll mm
Ingen aning om hur det är nu, grabben kom till Sverige 2000.

Fri rörlighet för personer
Den fria rörligheten för personer handlar om EU-medborgares rätt att resa till och stanna i ett annat EU-land för att arbeta, studera, söka jobb, starta egen verksamhet eller leva där som pensionär. Grundprincipen är att EU-medborgare ska ha rätt till samma förmåner som värdlandets medborgare. Det gäller till exempel anställning, lön, arbetsvillkor samt sociala och skattemässiga förmåner. En medborgare i ett EU-land får alltså inte diskrimineras i andra EU-länder på grund av sin nationalitet.

Fri rörlighet för personer
Den fria rörligheten för personer handlar om EU-medborgares rätt att resa till och stanna i ett annat EU-land för att arbeta, studera, söka jobb, starta egen verksamhet eller leva där som pensionär. Grundprincipen är att EU-medborgare ska ha rätt till samma förmåner som värdlandets medborgare. Det gäller till exempel anställning, lön, arbetsvillkor samt sociala och skattemässiga förmåner. En medborgare i ett EU-land får alltså inte diskrimineras i andra EU-länder på grund av sin nationalitet.

Vad har det med detta att göra, tror nog alla här känner till det.
Hon skrev "aktiverat din rörelsefrihet."
Mig veterligen har min rörelsefrihet alltid varit aktiv och vi befinner oss utanför EU.

Ja, upp till det enskilda fallet...man svär sig fri från styrda instruktioner:confused:. Och så vilken handläggare o humör den veckan på choklad hjulet. Svenska karar som inte skött sig hemma bra ligger nog inte i pipeline på Mig...:rolleyes:. O tuffare blir det efter nyåret, då flätan i folkdräkt sätter upp den nya menyn, hahaha
Antar dom menar att man skrivit ut sig, hela mailet är ju ett så intetsägande svar.

F

år hon arbeta med U-kortet...? o hur länge räcker ett sånt kort? Kanske Thaikonsulten kan lägga in lite nytt om olika möjligheter:)
Står ju att gäller sålänge jag är i Sverige pga jobb.
Men som sagt inte aktuellt än så inte djupdykit i det, jag uppfyller inte kraven föränn jag har fast jobb. Och ungarna har 5 månader skola igen, det är ingen stress, vet inte ens om vi skall flytta eller om jag åker till Thailand på semester varannan månad.

Står ju att gäller sålänge jag är i Sverige pga jobb.
Men som sagt inte aktuellt än så inte djupdykit i det, jag uppfyller inte kraven föränn jag har fast jobb. Och ungarna har 5 månader skola igen, det är ingen stress, vet inte ens om vi skall flytta eller om jag åker till Thailand på semester varannan månad.
Inte min business men varför inte ta ett par år med hela familjen skriven i Sverige så frun och pojken får svenskt medborgarskap, inget som hindrar att åka på semester till Thailand under tiden, som jag ser det är det ju en trygghet att ha dubbla medborgarskap för din familj både vad gäller framtida arbete och eventuell pension

Inte min business men varför inte ta ett par år med hela familjen skriven i Sverige så frun och pojken får svenskt medborgarskap, inget som hindrar att åka på semester till Thailand under tiden, som jag ser det är det ju en trygghet att ha dubbla medborgarskap för din familj både vad gäller framtida arbete och eventuell pension
Det är möjligt det blir så, som jag förstår det kan man söka UT när man har uppehållskort och är i Sverige.
Vi kan inte börja söka UT förän jag har fast jobb och en bostad.
Vi får se 11/1 när jag landra i Gbg efter den turen jag skall ut på.
Vilket som blir det inget för dom innan Thai sommarlovet så dom får betygen för året.
Troligtvis blir det så, vi har några månader på oss till skolan slutar och starta en process går inte ändå föränns jag uppfyller kraven.

Det är möjligt det blir så, som jag förstår det kan man söka UT när man har uppehållskort och är i Sverige.
Vi kan inte börja söka UT förän jag har fast jobb och en bostad.
Vi får se 11/1 när jag landra i Gbg efter den turen jag skall ut på.
Vilket som blir det inget för dom innan Thai sommarlovet så dom får betygen för året.
Troligtvis blir det så, vi har några månader på oss till skolan slutar och starta en process går inte ändå föränns jag uppfyller kraven.
Om ni flyttar till Sverige, vilken klass ska äldsta grabben börja nästa höst?

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar