Flytta till Sverige.

Någon annat en uttal kan jag inte hjälpa till med då jag har noll koll på svensk grammatik, ingen aning om vad ett verb är.
han är 13 år så kommer gå i grundskolan, antar att skolan har stöd för nykommna.
Vad jag menade är att han kan vårat alfabet, engelsk grammatik så kan underlätta lite än komma direkt från Thailand och bara prata, läsa, skriva thai.
Alla andra ämnen i det engelska läroprogrammet är likt det svenska.
Frugan lär sig väl på SFI.
när svägerskan kom till Sverige (april) då ville dom att hon skulle vänta med att börja SFI till terminsstarten i aug.
Svägerskan laddade ner några program i datorn och satt och pluggade hemma, sen kunde brorsan hjälpa henne vid sidan om. Precis som du kommer att göra.

Det är du som påstår att det är Lao, frugan med Laoit ingift i släkten och också varit i Laos säger det skiljer sig i skrift, uttal, grammatiskt och en hel del helt skilda ord.
Hej

Ja hade du läst mina tidigare inlägg i ämnet i den här tråden så hade du nog kommit ihåg att jag skrev om exakt samma saker som din fru nu påpekade.

Det som gör att man inte kan skriva vissa ord på Lao/Isaan med det Thailändska alfabetet är mycket riktigt att några bokstäver fattas. Dessa finns dock i det Laotiska alfabetet och då kan man skriva på Isaan/Lao.

Vad det gäller helt skilda ord så kan dom flesta gamla människor i Isaan även dessa och ju närmare gränsen du kommer så ökar kunskapen om dessa ord.

Mvh isan lover

när svägerskan kom till Sverige (april) då ville dom att hon skulle vänta med att börja SFI till terminsstarten i aug.
Svägerskan laddade ner några program i datorn och satt och pluggade hemma, sen kunde brorsan hjälpa henne vid sidan om. Precis som du kommer att göra.
Jag har redan skickat lära sig svenska appar till sonens tel.

Hej

Man pratar Isaan/Lao enda ned i Korat området och man möts av leende och glada människor även där om man tilltalar dom på deras modersmål.

En Somalier, Syrien eller Grek o.s.v med Svenskt medborgarskap ser naturligtvis sig själv som Svensk men jag är inte säker på att omgivningen alltid gör det.

Likadant med Kineserna i Bangkok som behåller sitt språk och kultur, dom har invandrat för 100-tals årsedan men ses fortfarande som Kineser av Thailändarna.

Mvh isan lover
Detta har väl inte så mycket med att flytta till Sverige att göra..men när du tar upp det så.:)

Nu känner jag förvisso inga Somalier, Syrier eller Greker o.s.v med Svenskt medborgarskap.
Men jag känner däremot både thailändare och filippinare som bott i Sverige många år och med svenskt medborgarskap.
Och ingen av dom som jag pratat med ser sig som svensk utan dom ser sig som det dom är thailändare och filippinare...men dom har integritet sig väl i det svenska samhället.

Ni som är sambo eller gifta med en thailändare med svenskt medborgarskap och som har bott i Sverige ett antal år kan ju börja med att fråga er partner vad hen ser sig som.

Kom att tänka på detta.

Ska du sälja bilen och flytta?
Lägg in lite bilder o info så kanske någon nappar.

/ SatanG
Ja kanske man skulle prova. Men de går nog inte så snabbt att avvecklade hela, men tackar för i den

IMG_1475.jpeg

Mina bonus ungar som kom för tre år sedan fick börja med en ca 8 veckors utvärdering genom skolan. För att se hur dom låg till gentemot vilken klass dom skulle börja i. Yngsta fick börja i en klass lägre än normalt vad hon skulle gå i.
Ja vi får se nu är han 13 och fyller 14 men går i motsvarande 9:an men han säger att dom andra i klassen är 1 år äldre 14 fyller 15.
Han fick göra test innan för att se var han skulle placeras.
När han läst på internationell skola så var väl enda skillnaden mot svensk historielektionerna att Engelsk historia istället för svensk när det gällde nationell historia, annars internationell historia samma som svenska skolorna.
Alla andra ämnen i huvudsak som svensk skola. Bara nu sista året han gått på Thailändsk där har det skiljt sig utbildningsmässigt säger han men för honom mest pga han läste ju inte Thai så bra då allt varit på Eng innan.
Så han borde ha en bra grund och han är van vid att bara ha västerländska lärare och klasskamrater av blandad nationalitet även svenska, hans ene bäste polare där var svensk.

Får börja ha lite svenska undervisning hemma, yngste är ju 5 år så han kommer nog in i det.

Ja vi får se nu är han 13 och fyller 14 men går i motsvarande 9:an men han säger att dom andra i klassen är 1 år äldre 14 fyller 15.
Han fick göra test innan för att se var han skulle placeras.
När han läst på internationell skola så var väl enda skillnaden mot svensk historielektionerna att Engelsk historia istället för svensk när det gällde nationell historia, annars internationell historia samma som svenska skolorna.
Alla andra ämnen i huvudsak som svensk skola. Bara nu sista året han gått på Thailändsk där har det skiljt sig utbildningsmässigt säger han men för honom mest pga han läste ju inte Thai så bra då allt varit på Eng innan.
Så han borde ha en bra grund och han är van vid att bara ha västerländska lärare och klasskamrater av blandad nationalitet även svenska, hans ene bäste polare där var svensk.
Att börja 9:an är inte helt lätt för den bestämmer slutbetygen som används att söka gymnasiet. Sak samma om han är 1 eller 2 år äldre än övriga i klassen. Beroende på om ni flyttar nu till hösten/Januari nästa år eller nästa höst, så kanske han får läsa in grundskolebetyg.
Alla andra grundskoleårskurser är lättare att börja med.
Ta reda på när och var ni ska flytta, och hör med kommunen vad som gäller.

Att börja 9:an är inte helt lätt för den bestämmer slutbetygen som används att söka gymnasiet. Sak samma om han är 1 eller 2 år äldre än övriga i klassen. Beroende på om ni flyttar nu till hösten/Januari nästa år eller nästa höst, så kanske han får läsa in grundskolebetyg.
Jag skrev inte att han var äldre utan han är yngre.
13-14 år är väl årskurs 7 i Sverige?
När man fyller 16 man går ur 9:an iaf när jag gick på skola.

Sen när vi kan flytta bestämmer Imm, om väntetiden 18 månader gäller så är det inte föränns 2025 men som jag skrivit innan så är planen att flytta runt en Majmånad, sommar i Sverige och börja skola på höst.

Tiden får utvisa, det löser sig alltid, som en skrev tidigare att man får gå 8 veckors utvärdering och sen placeras i passande årskurs.
Det löser nog skolan...
Olika regler i olika kommuner. Det år du fyller 16 kan du inte gå i grundskolan, normalt. Om du fyller år efter vårterminen är slut, så är det ändå ingen hit att gå vårterminen i nian.
Då återstår att läsa in behörighet till gymnasiet, vilket kommuner ordnar.
.
Uppskattar om någon kan verifiera det jag skriver. Eller förkasta.

Olika regler i olika kommuner. Det år du fyller 16 kan du inte gå i grundskolan, normalt. Om du fyller år efter vårterminen är slut, så är det ändå ingen hit att gå vårterminen i nian.
Som sagt det löser sig, först får vi flyttat.
Det enda jag tror han ligger efter i är Svenskan för den kan han inte resten ligger han nog bra till i svenska mått.

Detta har väl inte så mycket med att flytta till Sverige att göra..men när du tar upp det så.:)

Nu känner jag förvisso inga Somalier, Syrier eller Greker o.s.v med Svenskt medborgarskap.
Men jag känner däremot både thailändare och filippinare som bott i Sverige många år och med svenskt medborgarskap.
Och ingen av dom som jag pratat med ser sig som svensk utan dom ser sig som det dom är thailändare och filippinare...men dom har integritet sig väl i det svenska samhället.

Ni som är sambo eller gifta med en thailändare med svenskt medborgarskap och som har bott i Sverige ett antal år kan ju börja med att fråga er partner vad hen ser sig som.

Kom att tänka på detta.

Hej

Klockrent inlägg, etnicitet avgörs inte bara,av medborgarskap utan även av språk, kultur, traditioner och matvanor m.m.

I södra Thailand lever det ju muslimska Malajer med sitt eget språk och sin kultur, längs gränsen mot Kambodja bor det några miljoner Khmerer som talar sitt sitt språk och har sin kultur o.s.v. Dessa betecknar nog många Thailändare inte heller som helt Thai oavsett vad det står i passet.

Mvh issn lover

Hej

Klockrent inlägg, etnicitet avgörs inte bara,av medborgarskap utan även av språk, kultur, traditioner och matvanor m.m.

I södra Thailand lever det ju muslimska Malajer med sitt eget språk och sin kultur, längs gränsen mot Kambodja bor det några miljoner Khmerer som talar sitt sitt språk och har sin kultur o.s.v. Dessa betecknar nog många Thailändare inte heller som helt Thai oavsett vad det står i passet.

Mvh issn lover
Ja och frugan anser sig vara Isaan, prata Isaan inte Lao, Isaanit med Thaimedborgarskap.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar