Flytta till Sverige.

Hej

Klockrent inlägg, etnicitet avgörs inte bara,av medborgarskap utan även av språk, kultur, traditioner och matvanor m.m.

I södra Thailand lever det ju muslimska Malajer med sitt eget språk och sin kultur, längs gränsen mot Kambodja bor det några miljoner Khmerer som talar sitt sitt språk och har sin kultur o.s.v. Dessa betecknar nog många Thailändare inte heller som helt Thai oavsett vad det står i passet.

Mvh issn lover
Jag som trodde etnicitet berodde på etniciteten eller dna och inte på vad man gillar för mat...

Hej

Klockrent inlägg, etnicitet avgörs inte bara,av medborgarskap utan även av språk, kultur, traditioner och matvanor m.m.

I södra Thailand lever det ju muslimska Malajer med sitt eget språk och sin kultur, längs gränsen mot Kambodja bor det några miljoner Khmerer som talar sitt sitt språk och har sin kultur o.s.v. Dessa betecknar nog många Thailändare inte heller som helt Thai oavsett vad det står i passet.

Mvh issn lover
Malaysierna utgör den näst största etniska minoriteten i Thailand med 4%. Störst är den kinesiska på 10 %.

Den Laotiska på 30 % finns inte.

Detta har väl inte så mycket med att flytta till Sverige att göra..men när du tar upp det så.:)

Nu känner jag förvisso inga Somalier, Syrier eller Greker o.s.v med Svenskt medborgarskap.
Men jag känner däremot både thailändare och filippinare som bott i Sverige många år och med svenskt medborgarskap.
Och ingen av dom som jag pratat med ser sig som svensk utan dom ser sig som det dom är thailändare och filippinare...men dom har integritet sig väl i det svenska samhället.

Ni som är sambo eller gifta med en thailändare med svenskt medborgarskap och som har bott i Sverige ett antal år kan ju börja med att fråga er partner vad hen ser sig som.

Kom att tänka på detta.

Min fru ser sig som 100% thai punkt slut :laugh2:

Jag skrev väl i första meningen att jag kan hjälpa dom med språkligt uttal med det menar jag då svenska över videosamtal, då vi pratar par gånger om dagen.
Någon annat en uttal kan jag inte hjälpa till med då jag har noll koll på svensk grammatik, ingen aning om vad ett verb är.
han är 13 år så kommer gå i grundskolan, antar att skolan har stöd för nykommna.
Vad jag menade är att han kan vårat alfabet, engelsk grammatik så kan underlätta lite än komma direkt från Thailand och bara prata, läsa, skriva thai.
Alla andra ämnen i det engelska läroprogrammet är likt det svenska.
Frugan lär sig väl på SFI.

Uttal lär sig barn bäst mellan 1 och 5 år.

Du ska nog koncentrera dig på att ge dina barn ett ordförråd först.

BTT

Cancelerat husvisning på Fred.
Lyssnat på vad som skrivits här.
Som @andrejsdenruskige skriver, kapital står kvar så höjt från sommarboende jag kolla på början. Nu blir kollar vi riktigt hus men lantligt, stort och prisvärt inom 5 mil från flygplatsen, är så sugen på huset med järnvägsspåret och farsan tycker vi åker och parkerar husbilen par dagar och ser hur det är.

Cancelerat husvisning på Fred.
Lyssnat på vad som skrivits här.
Som @andrejsdenruskige skriver, kapital står kvar så höjt från sommarboende jag kolla på början. Nu blir kollar vi riktigt hus men lantligt, stort och prisvärt inom 5 mil från flygplatsen, är så sugen på huset med järnvägsspåret och farsan tycker vi åker och parkerar husbilen par dagar och ser hur det är.
Även som skrev innan dom där 18 månaderna är inviduellt, har bekant det bara tog par månader för nu med liknande familje förhållande.
Är väl som med skatteverket 2-14 veckor står det nu skriva in sig, jag tror hamnar på 2 veckor som född svensk många generationer tillbaks.

Nu har vi haft första svenska lektionen över messenger.
Tjena, hej på dej dö hu e läget.
Gick bra så nu tar dom sig runt iaf.
Styvmorsan sa men vafan så pratar man ju inte, jo jag, ja men de e du så änna.
Va kommer du ifrån.
Ja e la från hisingen så änna.

Nej det som gör mig lite tveksam då jag som du aldrig haft det så bra som när jag bott i Thailand.
Varför krångla med att sälja allt man har och flytta till ett annat land om man är tveksam?
Själv behöver jag inte tveka. Skulle aldrig vilja bo i Thailand heltid endast korta av vintern i Sverige.
Mitt mål just nu är att kunna ha råd att gå ned mer i arbetstid tills om några år dag jag inte behöver jobba en minut till i mitt liv. Kommer troligtvis fortsatt bo i Sverige men göra kortare resor runt om i världen. Kanske spendera ett par vintermånader i Thailand.
Just nu är fritid det som står högst på listan men det kostar pengar så gäller att hitta balansen.

Varför krångla med att sälja allt man har och flytta till ett annat land om man är tveksam?
Själv behöver jag inte tveka. Skulle aldrig vilja bo i Thailand heltid endast korta av vintern i Sverige.
Mitt mål just nu är att kunna ha råd att gå ned mer i arbetstid tills om några år dag jag inte behöver jobba en minut till i mitt liv. Kommer troligtvis fortsatt bo i Sverige men göra kortare resor runt om i världen. Kanske spendera ett par vintermånader i Thailand.
Just nu är fritid det som står högst på listan men det kostar pengar så gäller att hitta balansen.
Listan har jag postat redan.
Men livskvaliteten är 1000 gånger bättre där nere, efter lämnat ungarna på skolan och köra ner till stranden, frukost och promenad.
Flytta till Sverige är som det står på listan skattefördelar och trött på resa men livsmässigt har jag skrivit många gånger det är prime time.

Men livskvaliteten är 1000 gånger bättre där nere, efter lämnat ungarna på skolan och köra ner till stranden, frukost och promenad.
Flytta till Sverige är som det står på listan skattefördelar och trött på resa men livsmässigt har jag skrivit många gånger det är prime time.
Om branschen har hämtat sig så skulle du kanske kunna jobba offshore som utskriven och lösa skatten igen?

Att skatta i Norden och inte ha några fördelar kan jag hålla med om suger.

Tyckte du skrev att Thailand kändes same same och att du sett allt. Ville ha ett annat liv. Jag kanske missförstod. Men visst resa i Europa kan du ju ändå. Att flytta för att eventuellt få något tillbaka av den inbetalda skatten känns inte som en bra anledning att flytta ifrån där man trivs bäst. Nä tror du är osäker på vad du vill.

Tyckte du skrev att Thailand kändes same same och att du sett allt. Ville ha ett annat liv. Jag kanske missförstod. Men visst resa i Europa kan du ju ändå. Att flytta för att eventuellt få något tillbaka av den inbetalda skatten känns inte som en bra anledning att flytta ifrån där man trivs bäst. Nä tror du är osäker på vad du vill.
Klart jag är osäker det har jag med skrivit några 100 gånger samt att jag varit bromsklossen och ovillig flytta innan mer frugan som velat.
Tycker jag varit tydlig med om man läser att flyttar pga ekonomiska fördelar.
Same same blir det i Sverige med, är ju att jag börjat sitta hemma och kolla på tv på kvällarna istället för att hitta på nåt.
Andra är ju saker jag räknar upp kan göra i Sverige för att inte hamna i tristess.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar