Flytta till Sverige.

Kollar möjliga utbildningar för invandrade som vår kommun erbjuder.
Frugan får ju ha nåt att göra med ;)

Screenshot_20250626_115431_Chrome.webp

Screenshot_20250626_115421_Chrome.webp
SFI först, under tiden kan ni väl kolla lite på frisör linjen. Hon har ju redan den utb men kanske kan få praktisera hos någon till en början.

Det absolut viktigaste är svenska språket för att komma in på arbetsmarknaden. Vet inte om hon lärt sig svenska av dig ?
Nej, det här är vad komunen erbjuder för invandrare och lära sig svenska är ingår ju med....
Det står nederst plus att självklart sfi först.
Behöver jag ett inlägg från någon som skriver att hon måste lära sig svenska med.
Ooooh shit, sherlock??

Man kan kolla runt vad för alternativ som finns, så gör jag och kontaktar och ordnar, har redan fått in båda barnen på skola, varav den äldste på gymnasium innan fick papper, var ju inte han som fixade det.

Jag frågar inte om tips, skriver vad jag gör.

Om det finns många gamla människor i trakten kanske det finns behov av hembesök för klippning? Kan ju vara rätt skönt för en del som är mindre rörliga att krångla med färdtjänst etc.
Mmmm, vill hon göra det så får hon göra det, som sagt upp till henne.
Vårdbiträde och hemtjänst känns som en större bristvara och ett behov av idag.
Kanske därför kommunens komvux just erbjuder den yrkesutbildningen utöver grundskolekompetensökande utbildning.

Det är ju lite svagt av dig att efter 10-15 år ihop med frugan inte ha lärt henne svenska.

BTT
Min exfru har bott i Sverige sedan 2009 och hennes svenska kunskaper är lite bättre än mina kunskaper i thai men inte så mycket bättre. Har gått jäkligt trögt måste jag säga. Hon har liksom aldrig varit intresserad av att lära sig och nu kvittar det.

Totalt tog det ca 2 månader och 5 dagar, sökte 11 April och beslut 16 Juni.
Gymnasium för äldste kontaktade gymnasiet på Tisd, test på Onsd och klart på Fredag.
Så har inte varit en lång utdragen process utan nåt vi bestämde i sista stund, sökte i April bestämde oss 16 Juni.

Min exfru har bott i Sverige sedan 2009 och hennes svenska kunskaper är lite bättre än mina kunskaper i thai men inte så mycket bättre. Har gått jäkligt trögt måste jag säga. Hon har liksom aldrig varit intresserad av att lära sig och nu kvittar det.
Hur var din frus kunskaper i Engelska innan?
Frugan pratar eng bättre än äldre från Sverige, läser och skriver på eng.
Hemmaspråket där nere är eng/thai.
Hon blev mycket bättre när äldste gick på internationell skola och umgänget var utländska föräldrar för hennes del.
Jag vet inte men tror hon har bra språköra då hon växlar snabbt mellan engelska, lao, thai och när vi åker över gränsen till Laos samt tilltalar dom längst i norr på deras vilket dom blev impade på när vi var där att hon gjorde.

Hon blev mycket bättre när äldste gick på internationell skola och umgänget var utländska föräldrar för hennes del.
Jag vet inte men tror hon har bra språköra då hon växlar snabbt mellan engelska, lao, thai och när vi åker över gränsen till Laos samt tilltalar dom längst i norr på deras vilket dom blev impade på när vi var där att hon gjorde.
Jo hon studerade ju engelska på universitet i Thailand så det var ju på engelska vi kommunicerade. Hon började på SFI när hon kom till Sverige men blev ju gravid nästan på en gång. Inget problem i det men hon mådde ju så sjukt dåligt i början eller känns som halva graviditeten faktiskt men minns inte. Detta gjorde att hon slutade på SFI och försökte lite hemma. När hon sedan skulle ta körkort blev hon "tvungen" att lära sig svenska. Hon gjorde hela teorin på svenska faktiskt. Sedan dess har hon jobbat delvis med eget städföretag men också timanställd hos kommunen som lokalvårdare. Senare sökte hon ett städjobb hos FMV som hon fick. Anställningen gick senare över till Försvarsmakten. En av hennes kollegor på jobbet var ju också från Thailand så dom pratade ju mycket thai med varandra vilket var synd kan jag tycka. Hemma pratade vi familjespråk, en blandning av Svenska, Engelska, Thai och Isaan. Typ ingen annan förstod vad vi pratade om ibland 55555
Tyvärr var hennes svenska kunskaper en stor brist när hon ville söka andra jobb än städjobb. I Thailand jobbade hon ju med försäljning av olika produkter som butikerna på Suvarnabumi erbjöd genom King Power. För att jobba med något liknande i Sverige är ju språket ganska avgörande.

Jag skulle säga att min fru är riktigt bra på engelska efter 16 år med till stor del engelsktalande kompisar. Svenskan går dock väldigt trögt. Som alltid hänger mycket på viljan och även om hon vill lära sig så känns det inte så viktigt. Där vi bor hör man oftare engelska eller andra europeiska språk än svenska och flera gånger när jag beställt på kaféer, restauranger etc har de bett mig att prata engelska istället och att engelskan är så gångbar sänker nog motivationen. Det blir säkert annorlunda där ni bor.

Svenska är dock ett klart svårare språk och språkinlärningen sjunker med åldern så ha inte alltför höga krav/förväntningar.

Fanns inte på planeten att jag skulle flytta till Sverige igen för några år sen.
Men efter husköpet och när vi testat bo där och då under vinter-vår så kändes det annorlunda.
Jag till och med längtar till vintern då slalombackarna och längdspåren öppnar, och är ju inte lika slaskigt och grått här på vintern som i Göteborg.
Thailand på heltid blir det nog inte för mig igen efter vi sålt allt.
Vet inte ens om åker jag dit igen efter det, finns fina resmål närmare, Thailand har jag blivit mätt på och inget nytt och spännande där längre, känns som sett och upplevt det mesta som är värt att se där.
Första 15-20 åren i Thailand hade jag heller ingen tanke på att flytta tillbaka men efter runt 20 år kom tankarna. Det var först frugan som ville flytta men senare började jag tänka att livet helt enkelt var för enkelt i Thailand och att jag ville ha en utmaning och en nystart innan jag blev för gammal. Att dottern valde att plugga vidare i UK gjorde beslutet enkelt.

Första tre månaderna var inte enkla dock. Jag hade inte bott i Sverige på 26 år och var utskriven från alla system och utan ett BankID kan man inte ansöka om ”boendeparkering” (vilket behövs i Stockholm), bankkonto, telefonabonnemang etc. Vi höll också på med företagets största kontrakt någonsin i Kina så jag kunde bara vara i Sverige två veckor i stöten, dottern skulle flytta till England och dessutom flyttade vi innan frugan fått sitt UT-kort så hon behövde flyga tillbaka och hämta upp det.

Allt föll dock på plats under sensommaren och i början på året bestämde vi oss för att Sverige är rätt schysst så vi köpte loss en del av Stockholm. Nu till helgen kommer dottern och hennes pojkvän hem från England men jag är dessvärre i Kina några dagar till. När jag är tillbaka blir det en liten roadtrip.

Sverige har varit mycket bättre än förväntat men inte en chans att jag släpper Thailand. 2-3 år till av Sverige på heltid med bara ett par veckor i Thailand, men efter det blir det nog 50/50. Ombyte förnöjer.

Varför skall jag lära henne svenska när vi bott i Thailand???
Vi har bott i Thailand och inte haft något behov av svenska.
Är jag som skall ha lärt mig thai inte tvärtom när bott där nere.
Frugan pratar dock engelska, skriver och läser på eng så hon kan alfabetet och skall nog inte bli så svårt.

Ibland får man vara förutseende.

Du kanske kunde ha tänkt på ni en gång i framtiden ska flytta till Sverige?

BTT

Jag skulle säga att min fru är riktigt bra på engelska efter 16 år med till stor del engelsktalande kompisar. Svenskan går dock väldigt trögt. Som alltid hänger mycket på viljan och även om hon vill lära sig så känns det inte så viktigt. Där vi bor hör man oftare engelska eller andra europeiska språk än svenska och flera gånger när jag beställt på kaféer, restauranger etc har de bett mig att prata engelska istället och att engelskan är så gångbar sänker nog motivationen. Det blir säkert annorlunda där ni bor.

Svenska är dock ett klart svårare språk och språkinlärningen sjunker med åldern så ha inte alltför höga krav/förväntningar.

Var i Sverige bor du där man oftare pratar engelska än svenska?

BTT

Var i Sverige bor du där man oftare pratar engelska än svenska?

BTT
Vasastan, Stockholm. Vi bor nära Karolinska med institutet och alla medicinska företag där majoriteten är icke-svenskar. Även på vårt lilla företag pratar jag oftare engelska än svenska.

Majoriteten av de som jobbar inom restaurang och liknande är EU-invandrare, samt många unga britter, och pratar vi Uber så är det någon enstaka invandrare från Järvafältet, men huvudsakligen indier och pakistanier.

I vår BRF går alla nyhetsbrev ut på både svenska och engelska då vi har mycket asiater och icke-svenska européer som bor där.

Ibland får man vara förutseende.

Du kanske kunde ha tänkt på ni en gång i framtiden ska flytta till Sverige?

BTT
Du hela familjen tar sig runt på engelska, jag sitter inte i utlandet och lär min fru svenska.
Det är konstigt med gubbar som dig det är alltid dom som skall lära sig vare sig man är i sverige eller deras hemland.
Jag flyttar dit jag lär mig, dom flyttar hit dom lär sig.
Inte svårare än så.
Ekonomiskt är det heller inget problem då jag har en bra bit över vad 2 stycken har i Sverige som genomsnitt i månadslön, i vårat område nästan 3.
Så hon får hitta på vad hon känner för.

Första 15-20 åren i Thailand hade jag heller ingen tanke på att flytta tillbaka men efter runt 20 år kom tankarna. Det var först frugan som ville flytta men senare började jag tänka att livet helt enkelt var för enkelt i Thailand och att jag ville ha en utmaning och en nystart innan jag blev för gammal. Att dottern valde att plugga vidare i UK gjorde beslutet enkelt.

Första tre månaderna var inte enkla dock. Jag hade inte bott i Sverige på 26 år och var utskriven från alla system och utan ett BankID kan man inte ansöka om ”boendeparkering” (vilket behövs i Stockholm), bankkonto, telefonabonnemang etc. Vi höll också på med företagets största kontrakt någonsin i Kina så jag kunde bara vara i Sverige två veckor i stöten, dottern skulle flytta till England och dessutom flyttade vi innan frugan fått sitt UT-kort så hon behövde flyga tillbaka och hämta upp det.

Allt föll dock på plats under sensommaren och i början på året bestämde vi oss för att Sverige är rätt schysst så vi köpte loss en del av Stockholm. Nu till helgen kommer dottern och hennes pojkvän hem från England men jag är dessvärre i Kina några dagar till. När jag är tillbaka blir det en liten roadtrip.

Sverige har varit mycket bättre än förväntat men inte en chans att jag släpper Thailand. 2-3 år till av Sverige på heltid med bara ett par veckor i Thailand, men efter det blir det nog 50/50. Ombyte förnöjer.
Jag har ju varit lite frammåt.
Jag skrev in mig i Sverige 2023, köpt hus och gjort allt klart, tog dom hit på en 3 månaders semester och då skrev jag in yngste och satte han på skolan.
Allt är ju redan klart här, uppehållstillståndet fick dom 2 månader och 5 dagar efter ansökningsdatum.
Gymnasiet har äldste redan blivit antagen på.
Är bara att lära han åka buss igen allt annat är klart.
Utbildningen är IB men han kommer ha svenska lektioner.

Var någon som skrev tidigare ironiskt att alla mångmiljonärer går på walking.
Är väl inte riktigt så men är du i medelåldern och vill ge dina barn en bra skolgång så är det inte billigt att leva i Thailand, vill du sen ha familjen försäkrad för bra sjukvård så kostar det.
Leva mitt liv och pendla till Thailand det kostar.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar