Flytta till Sverige.

3200 kr i månaden i fasta utgifter var billigt.

Klart du ska flytta till Sverige:))

BTT
Jag skrev hus, bil, skola, resa och jämförde rakt över.
I det ingår inte el, vatten, sopavgifter m.m. utan bara dom 4 sakerna som har en relativt fast månadskostnad och kan jämföra rakt över.

Totalkostnaden nu är om du slår ihop Sverige och Thailandutgiften då jag betalar båda nu.
Börjar barnen skola i Sverige och vi gör oss av med hus och bil där nere, och jag slipper pendla så har vi bara Sverige utgiften igen.

Kanske dom kommer i Augusti för sonen har nån vecka militärtjänst för att slippa lumpen när fyller 18 år.

Vad gäller annars som utflyttad måste han flyga till Thailand och göra lumpen när han fyller 18 år om han inte gör den här förutbildningen?
Den verkar vara i Juni-Juli varje år så isåfall får han flyga ner på sommarlovet nästa år.

Nu börjar det närma sig sitt slut på den thailändska skolan.
Tog ur yngste ur skolan idag ingen ide att betala terminsavgiften där han har skolstart i Sverige i Aug.
Äldste går dock kvar men Juli blir sista månaden för han, han har gymnasiestart i Aug han med.
Här är utbildningen han skall gå International Baccalaureate - Borås gymnasieskolor

Ser fram emot Sverige flytten nu, fanns inte på tavlan att jag skulle flytta tillbaks till Sverige innan pandemin men nu känns det rätt.
Och när dom var i Sverige tidigare i år så vart det riktigt bra, har inte vart i Thailand sen Januari och saknar inget direkt nu.
Nu är det mer spännande med Sverige flytt, tillbaks på heltid efter 14 år utomlands.
Kanske blir medelhavet nästa gång ;)

Messenger_creation_A9C1036B-21C6-46BC-888B-0BD8391DF75E.webp

Denna vecka var det ett år sedan vi flyttade till Sverige, efter 26 år i Thailand. Vi hade pratat om, till och från, att flytta till Sverige i runt 10 år men väntade då vi ansåg att dotterns skolgång var bättre i Bangkok. Det var slutligen den långa nedstängningen vid Covid som fick oss att bestämma oss för att ge Sverige en chans och dotterns beslut att plugga vidare i England gjorde en flytt än mer given. Jag såg det dock huvudsakligen som ett ettårigt äventyr, med en förhoppning om att kanske hitta en sommarstuga och sedan bo i Sverige 2-3 månader om året.

Det som gjorde att jag trodde att det bara skulle bli ett år är att jag kom ihåg hur mycket jag ogillade hösten och hatade vintern och tänkte att frugan skulle tänka likadant, särskilt då jag fortfarande är i Kina 2 veckor varje månad och hon är ensam i mörkret. I januari bestämde vi dock att det var rätt mysigt med höst och vinter och i februari hade vi köpt en lägenhet så nu blir vi nog kvar här några år. Jag tror dock fortfarande att det blir halvtidsboende om några år men osannolikt att det det blir Thailand på heltid igen, åtminstone så länge vi båda har hälsa nog att kunna resa.

Allt som är bra med Sverige är ganska dåligt i Thailand men allt som är bra med Thailand är ganska dåligt i Sverige så en kombo vore det ultimata.

Denna vecka var det ett år sedan vi flyttade till Sverige, efter 26 år i Thailand. Vi hade pratat om, till och från, att flytta till Sverige i runt 10 år men väntade då vi ansåg att dotterns skolgång var bättre i Bangkok. Det var slutligen den långa nedstängningen vid Covid som fick oss att bestämma oss för att ge Sverige en chans och dotterns beslut att plugga vidare i England gjorde en flytt än mer given. Jag såg det dock huvudsakligen som ett ettårigt äventyr, med en förhoppning om att kanske hitta en sommarstuga och sedan bo i Sverige 2-3 månader om året.

Det som gjorde att jag trodde att det bara skulle bli ett år är att jag kom ihåg hur mycket jag ogillade hösten och hatade vintern och tänkte att frugan skulle tänka likadant, särskilt då jag fortfarande är i Kina 2 veckor varje månad och hon är ensam i mörkret. I januari bestämde vi dock att det var rätt mysigt med höst och vinter och i februari hade vi köpt en lägenhet så nu blir vi nog kvar här några år. Jag tror dock fortfarande att det blir halvtidsboende om några år men osannolikt att det det blir Thailand på heltid igen, åtminstone så länge vi båda har hälsa nog att kunna resa.

Allt som är bra med Sverige är ganska dåligt i Thailand men allt som är bra med Thailand är ganska dåligt i Sverige så en kombo vore det ultimata.
Precis samma som vi valt. Planerade först att flytta till Thailand på heltid när jag tog tidigt pension men nu bor vi där 5 månader om året nov-mars och resten i ett hus i en mindre by i Skåne och efter två år nu känns vårt val helt rätt. Man kan njuta av det bästa av två världar.

Kombon passar oss perfekt. Ett antal år har vi åkt till Thailand i oktober och hem i mars när det börjar bli för varmt. Det bästa av dessa två länder. I år får vi se om vi kommer iväg i september redan.

Frugan vill ju bo i Thailand hela året när hon blir pensionerad, så vi får se vad det tar vägen. Hon har några år kvar. Hon trivs med att laga mat och vara i skogarna. Fast med åren så blir det mindre och mindre kraft över för långa dagar i skogen och då väger nog fördelarna över för hennes skull.

Kombon passar oss perfekt. Ett antal år har vi åkt till Thailand i oktober och hem i mars när det börjar bli för varmt. Det bästa av dessa två länder. I år får vi se om vi kommer iväg i september redan.

Frugan vill ju bo i Thailand hela året när hon blir pensionerad, så vi får se vad det tar vägen. Hon har några år kvar. Hon trivs med att laga mat och vara i skogarna. Fast med åren så blir det mindre och mindre kraft över för långa dagar i skogen och då väger nog fördelarna över för hennes skull.
Vi har bara bott här i ett år så vad frugan tycker om några år vet man ju inte. Just nu ser jag typ 5 fördelar med Sverige och 5 med Thailand medans det för frugan är minst 9-1 till Sverige. Frugan har dock varit i Sverige 35-40 gånger innan vi flyttade så det är inte helt nytt för henne.

Kombon Sverige/Thailand är verkligen perfekt på så många plan. De bästa månaderna i Sverige är de sämsta i Thailand och vice versa, Sverige är väldigt fritt på många sätt och väldigt reglerat på andra medans Thailand är reglerat och fritt på precis de omvända områdena. Sverige är ibland förvånansvärt billigt där Thailand är dyrt men samtidigt dyrt där Thailand är billigt.

Har man ekonomin och hälsan är det verkligen en kombo som är svår att slå. Givetvis kan den också kombineras med fler länder.

Vi har bara bott här i ett år så vad frugan tycker om några år vet man ju inte. Just nu ser jag typ 5 fördelar med Sverige och 5 med Thailand medans det för frugan är minst 9-1 till Sverige. Frugan har dock varit i Sverige 35-40 gånger innan vi flyttade så det är inte helt nytt för henne.

Kombon Sverige/Thailand är verkligen perfekt på så många plan. De bästa månaderna i Sverige är de sämsta i Thailand och vice versa, Sverige är väldigt fritt på många sätt och väldigt reglerat på andra medans Thailand är reglerat och fritt på precis de omvända områdena. Sverige är ibland förvånansvärt billigt där Thailand är dyrt men samtidigt dyrt där Thailand är billigt.

Har man ekonomin och hälsan är det verkligen en kombo som är svår att slå. Givetvis kan den också kombineras med fler länder.

Ja, det hade varit optimalt att kunna dela upp Sverige/Thailand halvårsvis.
På många sätt så tycker jag att Sverige är väldigt enkelt att bo i, men det kan ju vara för att jag är född och uppvuxen här.
Sedan är det nog ganska stor skillnad om man bor i Stockholms innerstad, någon annan större stad eller i utkanten av Pajala.
Det samma gäller även i Thailand iofs.

Thailand hade inte varit fel för min del om ekonomi till skola fanns. Kanske ekonomi till det finns, men som svensk som har haft barnen i ”gratis” skola, så känns varenda krona som ett rån.
Som konsulent så är Thailand riktigt bra betalt, men då måste jag ha ett långt kontrakt innan jag ens funderar på att sätta dottern i skola där.

Ja, det hade varit optimalt att kunna dela upp Sverige/Thailand halvårsvis.
På många sätt så tycker jag att Sverige är väldigt enkelt att bo i, men det kan ju vara för att jag är född och uppvuxen här.
Sedan är det nog ganska stor skillnad om man bor i Stockholms innerstad, någon annan större stad eller i utkanten av Pajala.
Det samma gäller även i Thailand iofs.

Thailand hade inte varit fel för min del om ekonomi till skola fanns. Kanske ekonomi till det finns, men som svensk som har haft barnen i ”gratis” skola, så känns varenda krona som ett rån.
Som konsulent så är Thailand riktigt bra betalt, men då måste jag ha ett långt kontrakt innan jag ens funderar på att sätta dottern i skola där.
Så är det givetvis. Att välja att bo i Thailand när man har utflyttade barn är ett oerhört mycket enklare beslut än innan. Har man dessutom ett flexibelt jobb, schysst pension eller en fet besparing så är det ännu enklare.

Jag skulle säga att det är mer avgörande än huruvida man får en lunch för 70 Baht eller 35 Baht ;)

Så är det givetvis. Att välja att bo i Thailand när man har utflyttade barn är ett oerhört mycket enklare beslut än innan. Har man dessutom ett flexibelt jobb, schysst pension eller en fet besparing så är det ännu enklare.

Jag skulle säga att det är mer avgörande än huruvida man får en lunch för 70 Baht eller 35 Baht ;)

Att jaga detta ”lommerusk”, som man hade sagt i Norge, känns som en jävligt dålig timlön. Spara 2 eller 3 thb, nja, då är det bättre att man stannar hemma och skruvar ner värmen ordentligt.
Det är väl tänkt att livet inte bara ska vara långt, det måste även ha en viss bredd.

Fanns inte på planeten att jag skulle flytta till Sverige igen för några år sen.
Men efter husköpet och när vi testat bo där och då under vinter-vår så kändes det annorlunda.
Jag till och med längtar till vintern då slalombackarna och längdspåren öppnar, och är ju inte lika slaskigt och grått här på vintern som i Göteborg.
Thailand på heltid blir det nog inte för mig igen efter vi sålt allt.
Vet inte ens om åker jag dit igen efter det, finns fina resmål närmare, Thailand har jag blivit mätt på och inget nytt och spännande där längre, känns som sett och upplevt det mesta som är värt att se där.

Det är ju lite svagt av dig att efter 10-15 år ihop med frugan inte ha lärt henne svenska.

BTT
Varför skall jag lära henne svenska när vi bott i Thailand???
Vi har bott i Thailand och inte haft något behov av svenska.
Är jag som skall ha lärt mig thai inte tvärtom när bott där nere.
Frugan pratar dock engelska, skriver och läser på eng så hon kan alfabetet och skall nog inte bli så svårt.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar