Flytta till Thailand!!

• Trådstartare Trådstartare Swedman 52
  • Start datum Start datum

S

Swedman 52

Gäst
Ni som redan bor i Thailand. vad behöver jag veta innan jag flyttar ner? Jag är gift med en thai-kvinna och har byggt hus vid Sa Kaeo. Skulle behöva veta allt viktigt innan jag flyttar ner om ca. ett och ett halvt år. Jag är säker på att ni som redan bor där sitter med en massa kunskap om vad man ska undvika, och/eller vad som är viktigt att göra inför flytten och när man flyttat ner. Tacksam om ni vill dela med er av er kunskap!

Ni som redan bor i Thailand. vad behöver jag veta innan jag flyttar ner? Jag är gift med en thai-kvinna och har byggt hus vid Sa Kaeo. Skulle behöva veta allt viktigt innan jag flyttar ner om ca. ett och ett halvt år. Jag är säker på att ni som redan bor där sitter med en massa kunskap om vad man ska undvika, och/eller vad som är viktigt att göra inför flytten och när man flyttat ner. Tacksam om ni vill dela med er av er kunskap!

Tycker ordningsföljden här är märklig, borde du inte gjort tvärtom?

Kom igen nu gubbar! Varför snåla med att dela med er? Något har ni väl lärt er som är värt att dela med sig av? Har ni inga generella råd och tips? Har ni aldrig gjort några misstag själva? Jag hade gärna hjälpt om jag kunde. God jul önskar jag er!

Tycker nog att gunnarg fråga är befogad, svårt att bara så där ge råd, man måste ju veta förutsättningarna för det kan ju vara olika från människa till människa, själv tycker jag som jag tycker, fel ordning. Själv hyr jag hus i nuläget.

Det kommer nog svar skall du se men nu är det Jul, God Jul på dig själv:xmas_smiley:

TS fråga var lite tips att tänka på. Så några tips kan ni utflyttade säkert delge angående myndigheter i Svedala och Thailand.
Eller? ?

Ja lite trist, bo själv drick vatten och hyr ditt hus är bra tips ;)

55555, ja den var bra faktiskt. Men det är ju inte preciserat vad för tips han vill ha, är det regelverk dels i sverige och thailand, eller är det andra tips om vardagen eller vad?

Är det regelverk angående utflyttning, sink, tabian ban gul bok blå bok eller vad är det, tycker fortfarande gunnarg fråga är berättigad. I detta forum finns ju massor med trådar om folk som bygger hus och har flyttat ut osv, lite jobbigt att hela tiden uppfinna hjulet en gång till.

Men jag gillar din humor NilsG. Att jag t ex hyr hus beror på att jag ännu inte bestämt mig för permanent boende eller kanske bara halva året osv, jag får se hur det blir, så därför avvaktar jag!

https://thaisnack.se/threads/flytta...moejligt-om-man-inte-har-gott-om-pengar.3403/
https://thaisnack.se/threads/svensk-pension-och-pensionsregler-foer-boende-i-thailand.4891/
http://www.travelforum.se/f1136145/flytta-till-thailand-utan-kunskap-alls-vad-tanka-pa
http://www.sparsamskatt.se/lander/thailand
http://www.utlandssvenskar.com/inlagg/checklista-infor-utlandsflytten

Finns hur mycket som helst när det gäller regelverk, om TS avser annat så som tips om lokala förhållanden eller mer vardagliga tips ä'r det ju en annan sak, men som jag sa vet vi ju inte detta!

Så nu har jag gett lite länkar i alla fall och gjort vad jag kan...hahah

3 tips.
Gift dig inte
Köp inte hus
Bosätt dig inte i Isaan
Fick du ingen julskinka eller!?

Nog den bästa början man kan ha,ta de lugnt och upplev själv på plats, är en bra skola.
Tänk på dig själv,ingen annan gör det,utom då det gäller dina pengar.
Måste kännas jobbigt att vakna varje morgon.

Han är ju redan gift, han har ju redan hus.
Var väl själva flytten han ville ha hjälp om!
Har själv inget att komma med, var inga direkt konstigheter, var bara att flytta så var man där.

Vilken strand är finast?

Man bryr sig inte så mycket om stranden till slut, har väl varit nere vid stranden 4 gånger sista halvåret.
Badat i havet har jag inte gjort sen i April, havet kan man åka till om man vill bada, sånt som är kul i början.
För egen del är det stad som är viktigast, men det är ju från person till person.
Utgå från det som är viktigast att ha runt dig när du bott i Sverige, är du stadsmänniska flytta inte ut bland risfälten, hatar du stad och trängsel flytta inte till en stad ;)

Egenupplevt under dessa år med frugan samt under tre år fastboende här .
Kan vä'l såga som så .
Gifta mig har jag inte ångrat då jag haft en djäkligt bra och trogen hustru , förmodligen bättre än jag själv... Men man vet aldrig när de vänder och anser att de funnit något bättre . så att tänka på att det står tusentals åter är nog det bästa .
Bygga hus har jag inte gjort , därtill är jag för klok .
Bosätta mig i Isaan , ja det misstaget har jag gjort , det gick ju lätt att rätta till då jag inte byggt något hus :):)

Undvika att göra affärer med Thai anser jag vara ett klokt råd, blanda inte in familjen i din ekonomi ...då är slantarna snart slut ;) Detta har jag ej heller gjort pga av jag sett andra som ruinerats .

Kom ihåg att Thaisen med väldigt få undantag är ....skojare generellt , att blåsa varandra är ok men kan ju vara farligt , att blåsa en Farang är en fjäder i hatten ..
Inse att de egentligen är de största rasisterna du kan tänka dig , då har du kommit en bit på vägen .......den som tror att Thai generellt gillar Faranger är nog bra dum i skallen , visst få undantag finns .... speciellt om Farangen har slantar.
Kör som en Thai i Trafiken , men använd ditt Svenska förstånd ,då överlever du förmodligen , kör du som en Farang så blir du överkörd av en truck bakifrån ......................

Framförallt , använd förståndet och var lagom misstänksam i alla situationer ...............

Bosätta mig i Isaan , ja det misstaget har jag gjort , det gick ju lätt att rätta till då jag inte byggt något hus :):)

.
???????????
Du är ju påväg till att flytta till Isaan igen, så om det var ett misstag tänker du upprepa det då nu?
Förstår ingenting, var det ett misstag att fytta dit eller ej, varför flyttar du isåfall dit igen?

Har du hittat rätt Thaikvinna så har du gjort rätt ... Det märker du om åren går och du är lycklig i Isaan , dessa underliga Faranger finns faktiskt , men är lika sällsynta som Thaikvinnor som har alltigenom ärliga avsikter . Tro framförallt inte att ditt äktenskap är baserat endast på kärlek , till större delen på ett ekonomiskt tänkande från hennes sida ..............Gäller även min hustru kan jag säga efter 10 år . Vilka bor nu i huset när du /ni är i Sverige ????? Hmmmmmmmm........ En av de vanligaste förekommande tankarna man kan få

En munk ute på Värmdö tempel svarade en gång min fråga när jag som du var novis .
Frågan lydde . Hur skall jag förhålla mig till ett liv med en Thaikvinna

Munken svarade Tänk på att en Thaikvinna söker alltid den bästa sociala och ekonomiska trygghet hon kan få , och den skall vara lättsam , inte många Thai gillar egentligen hårt slit .. Ser hon att hon har chansen till ett bättre liv med annan man så byter hon oftast utan tvekan .
Kan du ge kvinnan detta så lever ni hela livet ihop , annars går det fel.............
Gå bara till dig själv , gillar gratis slantar bäst eller hårt slit ? Skillnaden är endast att Thaikvinnan har en annan moralisk syn på det hela ;)

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29