Du har redan fått en massa tips av varierande slag.
En del förespråkar Isaan, det gör inte jag. Där hamnar man pga. familj och bor man inte i det största städerna är språkkunskap ett måste.
Andra förespråkar turistorter. Enkelt och smidigt. Men kanske inte så genuint.
Frågan är ju vad du har för syfte. Du är 43år och vill dela din tid mellan Thailand och Sverige. Det är väldigt likt mig, dock är jag några år yngre än dig.
Ändock har jag hunnit med många år i Thailand. Första resan för snart 15 år sedan.
Mitt konkreta tips till dig är att ta det lugnt. Riktigt lugnt. Thai är oftast extremt snabba med beslut. Var inte det. Ta god tid på dig. Res runt. Bo på olika orter. Olika typer av boende.
Hyr så länge du bara kan. Finns massor av trådar här på temat hyra/köpa. Men i ditt fall. HYR! Fall inte i fällan att köpa i någon svenskby nu på första resan.
För att kära känna en stad/ort på riktigt räcker inte några veckors semester. Ett exempel. Jag älskade Pattaya på mina 3-4 veckors semestrar. När jag bodde där i 3 månader kräktes jag på det. Nu besöker jag Pattaya max en vecka åt gången... å då älskar jag det!
Det tog mig många år innan jag bestämde mig. Det som i slutänden avgjorde var vad jag ville ha för liv till vardags. Då ville jag ha det lite lugnare, lite mindre samhälle, lite personligare, lagom mycket västerlänningar (långliggare och fastboende), vettigt avstånd till internationell flygplats, sol och bad runt knuten...
Men tog lång tid att komma till den insikten och att sedan välja plats. Sedan skall man hitta ett boende man trivs med.
Du kommer ha 10 spännande år framför dig. Det finns många ställen att "prova" Koh Lanta, Phuket, Koh Samui, Hua Hin, Cha Am, Bangkok, Pattaya, Chiang Mai, Chiang Rai, Udon Thani, Khon Kaen, Korar, Surin... ja... Det finns hur mycket som helst att se och uppleva. Vart ställe är unikt i sig. Skillnaderna är STORA runtom i Thailand, ekonomiskt, kulturellt, klimat osv...
Första resan... Hua Hin, Pattaya eller Phuket. Träffa lite västerlänningar och Svenskar som har några år i Thailand och erfarenhet. Få lite tips och idéer, gör utflykter till andra orter och känn på det.
Lycka till!