Isaan 2017-2024.

Hej

Jag är dessutom tillräckligt gammal för att ha varit med i trafiken när det inte fanns något krav på hjälm I Sverige heller, på min tid började ungarna köra moppe redan som 12 åringar där också.

Jag förstår inte varför svenskar utomlands inte kan nöja sig med att själva ta på sig en hjälm utan att klaga på den stora majoritet som väljer att inte ha det.

När inte ens polisen själva bär hjälm måste det väl nästan ses som valfritt.

Sen tar ju byborna inklusive mig själv på sig hjälm om man åker längre turer på stora vägar till andra distrikt och provinser, då kör man ju på vägar med mycket trafik och i högre farter.

Mvh isan lover

Den viktiga frågan är inte vad som är lagligt eller inte utan att man bryr sig om sin egen och andras liv och hälsa. Kan aldrig vara fel att göra det !

Hej

Jag är dessutom tillräckligt gammal för att ha varit med i trafiken när det inte fanns något krav på hjälm I Sverige heller, på min tid började ungarna köra moppe redan som 12 åringar där också.

Jag förstår inte varför svenskar utomlands inte kan nöja sig med att själva ta på sig en hjälm utan att klaga på den stora majoritet som väljer att inte ha det.

När inte ens polisen själva bär hjälm måste det väl nästan ses som valfritt.

Sen tar ju byborna inklusive mig själv på sig hjälm om man åker längre turer på stora vägar till andra distrikt och provinser, då kör man ju på vägar med mycket trafik och i högre farter.

Mvh isan lover
Då borde du vara tillräckligt gammal för att förstå att någon måste ta första steget..
Jag är tillräckligt gammal för att säga till och inte bete mig som en barnunge, ta seden dit ja kommer och bete mig som en idiot för alla andra gör det.

Den viktiga frågan är inte vad som är lagligt eller inte utan att man bryr sig om sin egen och andras liv och hälsa. Kan aldrig vara fel att göra det !
Hej

Absolut inte, själv har jag kört sedan 12 års åldern och har ännu inte varit inblandad i några olyckor som förare.

Själv är jag inne på precis samma spår som Wavis, det Thailändska folket, polisen och tycker att det avgörande är var man kör, handlar det om små grusvägar på landet nästan utan annan trafik eller hårt trafikerade vägar med högre farter.

Mvh isan lover

Då borde du vara tillräckligt gammal för att förstå att någon måste ta första steget..
Jag är tillräckligt gammal för att säga till och inte bete mig som en barnunge, ta seden dit ja kommer och bete mig som en idiot för alla andra gör det.
Hej

Än en gång, jag är ingen missionär.

Ingen mer än barn använder hjälm hemma på ön i Sverige heller.

Mvh isan lover

Hej

Eller kanske snarare en "vanlig" falang som bekräftar deras fördomar om dessa, för i mångas ögon är ju alla falanger oftast lite konstiga och bär sig underligt åt.

Mvh isan lover
Det är va du påstår, jag ses nog som rätt normal gubbe i byn, händig och vill att jag skall hjälpa.
Men jag behöver inte göra mig till, dom vet sen första dagen hur jag är och vi kör dit regelbundet sen 10 år tillbaks.
Då jag sköter alla myndighetskontakter hemmavid har det hänt par gånger att jag fått skött det i byn med.
Går inte via någon byhövding.
Svärmor har tom begärt att jag skall ta kommunikationen.
Man behöver inte åka runt som en clown.
Man kan vara sig själv och bli respekterad.

Du skrattar.
Jag är förundrad över att ni sitter och gör markpapper med byhövding?
När vi shifta chanotte åkte vi till land office, underskrifter, jag fick också skriva under och frugan fick ut chanotte papprenna på alla rai.

Hej

Här är några bilder till ifrån besöket på systerdotterns farm härom dagen.

F9F1F378-EE83-48D2-8992-8F8EEF2A642A.jpeg

En ko hade fått en sårskada som flugorna hade kläckt larver i.

46503B69-E207-4A2C-B6C9-04DB6D6EA33F.jpeg

Frugan grävde ut så många hon kunde medans jag höll undan svansen.

0041BB5E-74E4-43B1-9268-BB1967441676.jpeg

Vi gav kon en antibiotika spruta, tog bort alla larver vi såg, gjorde rent med spritlösning och tog på något vitt puder, detta ska göras tre dagar i rad.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Är ju förutom alla rai vi äger runt byn nu plus svärföräldrarnas mark med hus som vi äger idag så har jag erfarenhet av köpa hus i Pattaya och condo.
Jag har skött allt själv och vi har chanotterna i frugans namn och det jag kan äga i mitt.
Jag lämnar inte över till okunniga bönder att ta hand om det.

Hej

Eller kanske snarare en "vanlig" falang som bekräftar deras fördomar om dessa, för i mångas ögon är ju alla falanger oftast lite konstiga och bär sig underligt åt.

Mvh isan lover
Tror att du är helt utan omdöme och konsekvensanalys när du i din iver att leka bybo att du glömmer att du är en familjeförsörjare med stort ansvar.
För faranger är det betydligt värre att råka ut för olyckor än för lokala.
Främst ekonomiskt.

Tror nog många thai tycker du är underlig också när du har råd och inte behöver leka bybo genom att kopiera dåliga beteenden.

Faranger förväntas leva som just faranger även av thai.

Tror nog många thai tycker du är underlig också när du har råd och inte behöver leka bybo genom att kopiera dåliga beteenden.

Faranger förväntas leva som just faranger även av thai.
Hej

Här tror jag att du är helt ute och cyklar, jag tror tvärtom att man i hela världen blir glada om utlänningar tar till sig av språk, kultur, traditioner och livsstil i andra länder, se bara på hur Svenskar ser på utlänningar i Sverige och vilka förväntningar dom har på dessa.

Mvh isan lover

Hej

Här tror jag att du är helt ute och cyklar, jag tror tvärtom att man i hela världen blir glada om utlänningar tar till sig av språk, kultur, traditioner och livsstil i andra länder, se bara på hur Svenskar ser på utlänningar i Sverige och vilka förväntningar dom har på dessa.

Mvh isan lover
Frugan säger att sådana som dig kallar man farang kii nok bakom ryggen.
Själv är jag farangen när kommer till byn men dom frågar om hjälp ibland.
Som ene gången påträngande försäkringsbolag i byn.
Svärmor stod och kikade i dörren jag fick gå ut och ta hand om, slogs hårt i bildörrarna när dom åkte iväg men jag fick ta diskussionen ingen annan vågade/ville.

Det många tycks missa är att man utsätter just andra för fara när man kör och har druckit, utan hjälm så är det bara ens eget huvud man riskerar.

Den som nämns här som körde full körde som tur bara ihjäl sig själv, han kunde lika gärna ha kört på en oskyldig mamma och hennes barn och vi hade haft tre döda varav två oskyldiga.

Sitta och förespråka att man ska köra när man druckit, då sakar man helt respekt för andras liv och hälsa.

Det många tycks missa är att man utsätter just andra för fara när man kör och har druckit, utan hjälm så är det bara ens eget huvud man riskerar.

Den som nämns här som körde full körde som tur bara ihjäl sig själv, han kunde lika gärna ha kört på en oskyldig mamma och hennes barn och vi hade haft tre döda varav två oskyldiga.

Sitta och förespråka att man ska köra när man druckit, då sakar man helt respekt för andras liv och hälsa.
När man kör utan hjälm så utsätter man samhället för en extra skattekostnad vid olycka, kör onyckter andra för fara.

Hej

Absolut inte, själv har jag kört sedan 12 års åldern och har ännu inte varit inblandad i några olyckor som förare.

Själv är jag inne på precis samma spår som Wavis, det Thailändska folket, polisen och tycker att det avgörande är var man kör, handlar det om små grusvägar på landet nästan utan annan trafik eller hårt trafikerade vägar med högre farter.

Mvh isan lover

Ditt första argument är nog ett av det mest korkade jag sett från dig på många år

Thailändsk trafiksäkerhet, riskmedvetenhet och riskminimering är extremt låga medan både du och jag kommer från ett land som är ett av världens bästa och mest utvecklade inom dessa områden.

Om man som vuxen, utbildad, erfaren svensk klarar av att stänga av alla former och sunt förnuft, riskmedvetenhet och riskminimering "bara för att vara som alla andra" i ett land där folk skiter både i säkerhet, egen och andras hälsa får man nog vara, ursäkta uttrycket, extremt "naiv och ointelligent"

Att resonera som så att det är ok på farmen, små vägar, där det är lite trafik är bara ett förstadie till att man "tänker vidare" som du i din korkade logik och börjar köra mellan farmen och huset, på lite större vägar, bara till butiken och bara till nästa by etc

Frugan säger att sådana som dig kallar man farang kii nok bakom ryggen.
Själv är jag farangen när kommer till byn men dom frågar om hjälp ibland.
Som ene gången påträngande försäkringsbolag i byn.
Svärmor stod och kikade i dörren jag fick gå ut och ta hand om, slogs hårt i bildörrarna när dom åkte iväg men jag fick ta diskussionen ingen annan vågade/ville.
Hej

Ja att du är jätteduktig, kan och vet allt det vet nog dom flesta redan.

Hur din fru vet något om mig och vad byborna här anser om mig utan att någonsin ha varit här eller träffat mig får vi väl.klassa in under det övernaturliga eller löjliga.

Fråga om hon är lika säker på att jag kan beskriva henne, vad hon kallas och vad hennes grannar tycker om henne?

Vad tycker morsan om mig när vi ändå håller på ?

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Ditt första argument är nog ett av det mest korkade jag sett från dig på många år

Thailändsk trafiksäkerhet, riskmedvetenhet och riskminimering är extremt låga medan både du och jag kommer från ett land som är ett av världens bästa och mest utvecklade inom dessa områden.

Om man som vuxen, utbildad, erfaren svensk klarar av att stänga av alla former och sunt förnuft, riskmedvetenhet och riskminimering "bara för att vara som alla andra" i ett land där folk skiter både i säkerhet, egen och andras hälsa får man nog vara, ursäkta uttrycket, extremt "naiv och ointelligent"

Att resonera som så att det är ok på farmen, små vägar, där det är lite trafik är bara ett förstadie till att man "tänker vidare" som du i din korkade logik och börjar köra mellan farmen och huset, på lite större vägar, bara till butiken och bara till nästa by etc
Hej

Hör vad du säger, men jag delar som du säkert har förstått inte din uppfattning när det gäller rena landsbygden.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16