Isaan 2017-2024.

Håll ut, till slut kanske det kommer något positivt från byn.
Annars har det mest varit negativa tongångar i mer än fem år.
Jag får uppfattningen att utvecklingen stått stilla där mer än på andra ställen.
Om du menar att det är IL som står för dom negativa tongångarna i tråden så håller jag inte med, långt därifrån. Den typen av inlägg kommer från annat håll.

Om du menar att det är IL som står för dom negativa tongångarna i tråden så håller jag inte med, långt därifrån. Den typen av inlägg kommer från annat håll.
Man läser på olika sätt.

Men jag tycker att det är negativa saker när han beskriver hur missbruket av droger regelbundet ökar och går långt ner i åldrarna.
Nerläggningar av skolor och hög arbetslöshet.
Jag utgår från att det är sant.

En flerårig trend.

Jag hade en vanlig standardmoppe som maxade 35 km enligt mätaren. Det har liten betydelse när man blir påkörd av en kärring som påstod att hon inte såg mig. Polisen åtalade henne för vårdslöshet i trafik och hon fick betala för reparation samt sveda och värk.
Hej

Just att råka ut för andras misstag i trafiken är det som oroar mig mest, speciellt här i Thailand men även i Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Det gäller bara att hitta någon ute bland risfälten eller i gummiodlingarna att krocka med, det kan nog ta lite tid och åtskilliga kilometer. Dessutom är farten oftast bara ca 20-25 km p.g.a dom dåliga grusvägarna.

Det här är nog något man kan diskutera hur länge som helst utan att någon kommer att ändra uppfattning, det är nog ungefär som med flytväst.

Mvh isan lover
Jag har nog bott och levt bylivet lika länge som dig och sett i vilka hastigheter onyktra och drogpåverkade kör i på dåliga grusvägar och det är inga 20-25 km i timmen, troligen minst de tredubbla.

Jag har nog bott och levt bylivet lika länge som dig och sett i vilka hastigheter onyktra och drogpåverkade kör i på dåliga grusvägar och det är inga 20-25 km i timmen, troligen minst de tredubbla.
Hej

Tänker du på byarna och ungdomar efter skoltid så hållet jag med helt, pimpade hojar som för väsen och körs I 70-80 km inne i byn.

Men dagtid ute bland risfält, cassava och gummiodlingar så är det långt mellan fordonen och ungdomarna är ju i skolan.

Då är det är ju främst traktorer. Rod Thai och Salenger som är på dessa små gropiga grusvägar, åkte på såna idag och mötte ingen som körde över 20-25 fast jag körde 3-4 mil.

Mvh isan lover

Hej

Det gäller bara att hitta någon ute bland risfälten eller i gummiodlingarna att krocka med, det kan nog ta lite tid och åtskilliga kilometer. Dessutom är farten oftast bara ca 20-25 km p.g.a dom dåliga grusvägarna.

Det här är nog något man kan diskutera hur länge som helst utan att någon kommer att ändra uppfattning, det är nog ungefär som med flytväst.

Mvh isan lover
Finns väl både träd och elstolpar på landet !!!!

Finns väl både träd och elstolpar på landet !!!!
Hej

El finns oftast inte framdraget på dom små ibland t.o.m enfiliga och oskyltade vägarna (läs kostigar) bland fält och odlingar. Men ett träd är ju fullt möjligt att träffa om man kör fort på dom gropiga vägarna, men vi gubbar och kärringar kör alldeles för sakta för att lyckas med det.

Det värsta som kan inträffa är väl att man får punktering eller bensinstopp, men t.o.m det brukar jag klara mig ifrån.

Mvh isan lover

Hej

Tänker du på byarna och ungdomar efter skoltid så hållet jag med helt, pimpade hojar som för väsen och körs I 70-80 km inne i byn.

Men dagtid ute bland risfält, cassava och gummiodlingar så är det långt mellan fordonen och ungdomarna är ju i skolan.

Då är det är ju främst traktorer. Rod Thai och Salenger som är på dessa små gropiga grusvägar, åkte på såna idag och mötte ingen som körde över 20-25 fast jag körde 3-4 mil.

Mvh isan lover
Det är inga skolungdomar som kör omkring på dåliga grusvägar och åkervägar i 70-80 km, det är drogpåverkade äldre idioter som kör där dygnet runt, jag både ser och hör.

Det är inga skolungdomar som kör omkring på dåliga grusvägar och åkervägar i 70-80 km, det är drogpåverkade äldre idioter som kör där dygnet runt, jag både ser och hör.
Hej

Det var ungefär så jag tänkte, det är väl främst inne i och mellan byarna på dom lite bättre vägarna av betong och asfalt som dom unga fartdårarna håller till.

Mvh isan lover

Hej

Läget för Tat på sjukhuset försämras och hjärtrytmen sjunker, så det utveckls på det sätt läkaren förutspådde.
Föräldrar och släkt är vid Tats sida varje dag på sjukhuset och kommer att vara så tills hjärtat stannar.

För den sjuka ko som vi grävde ut larver i rumpan på och behandlade med antibiotika så ser det bättre ut.

Kon har börjat äta och dricka igen och ser piggare ut, själva såret är fritt ifrån larver och har börjat torka ut.

Idag kommer Sorporkor myndigheten hit kl 9 för att uppdatera listorna över markägare, även den mark som har bytt ägare mot reglerna kommer att registreras på den som köpt den.

Mvh isan lover

Hej

Det blir som väntat ytterligare en markaffär, bychefen i den by vi besökte igår ringde idag och hade en köpare som ville lägga ett bud, köparen prutade lite och frugan kontrade med ett lite högre bud och så var allt klart.

Så i e.m bär det av dit igen, det ska drickas öl och skrivas köpehandlingar, det blir nog lite av en fest för dom sa redan igår att dom ville dricka öl med mig.

Mvh isan lover

Hej

20240110_182315.jpg

Här tänder några släktingar rökelse vid kistan som står i föräldrahemmet.

20240110_181500.jpg

Här är själva kistan med tända ljus och rökelse framför.

Mvh isan lover

Hej

20240110_144102.jpg

Här görs den senaste markaffären upp.

Det är hemma hos bychefen som strax anlände för att skriva ut köpehandlingarna.

20240110_143436.jpg

Det blev några öl också och det satt bra för det var en av dom varmaste dagarna vi har haft sedan vi kom hit.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

När Tat fördes hem gick hela byn samman och hjälpte till att laga mat och sätta upp bord och stolar för ca 100 personer.

Ifrån e.m till sena kvällen serverades sedan klibbris, larb moo, kyckling och soppa, till detta vatten, öl och Lao Kao.

Vi var där på kvällen och åt tillsammans med släkten, jag tog bara ett glas Lao Kao och det var tillsammans med Tats pappa som ville dricka lite med mig.

Sen har släkt och bybor suttit och även legat och sovit bredvid kistan hela natten för att Tat inte ska känna sig ensam.

Nu på morgonen är alla igång och lagar mat igen och vi ska snart gå dit och äta igen.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar