Isaan 2017-2024.

Hej

8BBAC420-9067-43D9-88C9-F159FC87E15C.jpeg

Här är pojken på altanen och käkar kokt majs.

A072337F-C406-432A-84F3-7B7DAC3B6383.jpeg

Här håller han släktens senaste medlem som äe 2.5 månader här.

Mvh isan lovef

Hej

Här är det senaste mötet med orm som finns på bild, men tyvärr ingen vidare bra bild, innan jag fick fram mobilen och tagit en bild hann den nästan försvinna in i slyn, den var ca 1.5 - 2 m lång och svart, en gissning blir Noo Singh (råttsnok) som ju finns i flera färger.

35961434-A3DB-43ED-91FF-9368965ADC25.jpeg

92CCD24B-A493-4643-B119-099A7FCF0C87.jpeg

Samma dag stötte jag på ytterligare två ormar ute bland risfälten och eucalyptusträden men dom hann jag inte ens fota alls, en var ca 1.5 m och den andra mindre ändå.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hur går det i skolan för pojken då? Verkar ju vara med er hela tiden
Hej

Den här gången hade vi fått tillstånd att bedriva hemstudier, så han hade med sig allt material och skolans padda.

Sen har det ju varit jullov också så det blir ändå inte så många dagar han missar.

Men jag är tacksam över att både lärare och rektor tillstyrkte hans ledighet, kanske också lite beroende på att han fick MVG i alla ämnen utom två där han fick VG och att han inte missade att vara med på några nationella prov.

Mvh isan lover

Hej

65A3E1D6-EAEC-48F7-BC92-237BC91BB5A3.jpeg

Här masserar frugan gammelmormors fötter och ben med olja, hon är riktigt gammal nu men jag hoppas hon är med oss nästa vinter också.

Nu har hon börjat dricka chokladmjölk av den typ som ligger på sängen, hon dricker två tre förpackningar per dag, hon drack aldrig mjölk när hon var yngre.

Mvh isan lover

Hej

A40E01AF-7118-46F6-9ECF-15A4EC0CDBED.jpeg

Här är jag på altanen tillsammans med en av morbrödernas hundar som har fattat tycker för mig, kommer hem till oss flera gånger om dagen och promenerar runt med mig i byn.

DD9C0E87-92A0-4464-94E7-72698672E8AB.jpeg

Här är gammelmormors hund Saem som också hälsar på varje dag.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Här är det senaste mötet med orm som finns på bild, men tyvärr ingen vidare bra bild, innan jag fick fram mobilen och tagit en bild hann den nästan försvinna in i slyn, den var ca 1.5 - 2 m lång och svart, en gissning blir Noo Singh (råttsnok) som ju finns i flera färger.

35961434-A3DB-43ED-91FF-9368965ADC25.jpeg

92CCD24B-A493-4643-B119-099A7FCF0C87.jpeg

Samma dag stötte jag på ytterligare två ormar ute bland risfälten och eucalyptusträden men dom hann jag inte ens fota alls, en var ca 1.5 m och den andra mindre ändå.

Mvh isan lover
La in även denna bild hos facebook gruppen, Snakes of Isaan.

Frankie Nick Lickerman
Can be a spitting cobra. Not sure because i can't see the head.

Hej

Fick dom här bilderna av en släkting i byn som var hos oss när min hund Kafä levde, bilderna är ca 5 år-6 gamla och senare samma år dog Kafä i sviter efter att ha blivit påkörd, jag kom till byn några veckor efter det att han dog.

02EB3834-A4FE-4C74-9334-8CF843952216.jpeg

En underbar hund som var en riktigt bra kompis.

54E3B373-A5B8-4FA2-8AD2-0B2240335382.jpeg

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

84AE2E6D-0C97-47D7-AFA7-A278ADD3E467.jpeg

Här knyter frugans lillebror bomullsband runt pojkens handled och önskar honom ett bra 2024.

A5776F6E-BB09-45CF-95E7-CCD6A53A45FD.jpeg

Frugans Lillebror Ham har skött sig hyfsat och jobbat åt oss nu och bara varit rejält full några gånger under denna tid, pojken tyckte att vi skulle försöka locka honom till att vara nykter genom att erbjuda honom en belöning om han slutar dricka.

Så pojken erbjöd 10 000 baht ifrån sina egna pengar om Lillebror kan hålla sig nykter hela 2024, jag dubblade den summan men är inte speciellt optimistisk om att han kommer att klara det.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Igår träffade jag en ung Italienare på 23 år av backpacker typ med ryggsäck i en grannby, han var ifrån Florens och besökte den här lilla oansenliga byn tillsammans med sin flickvän som ville att jag skulle prata med Italienaren.

Han var väldigt nervös och orolig, han kände sig inte säker och oroade sig för ormar och diverse kryp, han förstod naturligtvis inte vad folk sa och kände sig osäker på om byborna var pålitliga eller kunde råna honom o.s.v.

Han skulle stanna i hennes by tre dagar, jag lugnade honom och sa att det inte finns något att oroa sig för alls, sover man under en Mong (moskitnät) så är man skyddad mot det mesta, han frågade om ormar och jag svarade att jag hade varit här i 5 veckor nu och bara hade sett 5-6 ormar trots att jag är ute på risfält och jobbar i skogen.

Italienaren verkade lite lugnad men han såg fram emot att resa vidare till Chiang Mai och Chian Rai tillsammans med sin flickvän, efter det skulle dom flyga till Phuket för en avslutande badsemester innan han och flickvännen skulle återvända till Florens. Hans flickvän och syster var glada över att han fick chansen att träffa mig och ställa sina frågor.

Mvh isan lover

Hej

I natt har det faktiskt regnat på en del platser här i vår del av Isaan, inte så konstigt att det har varit så kvavt och varmt dom sista dagarna med runt 33-34 grader och en luftfuktighet på 88-92%, t.o.m Thailändarna som arbetar inom jordbruket har klagat på värmen i.o.m luftfuktigheten, så har man tur finns det chans att området där man bor har fått en regnskur, hörde att det ex.vis har regnat i Udon Thani.

Mvh isan lover

Hej

84AE2E6D-0C97-47D7-AFA7-A278ADD3E467.jpeg

Här knyter frugans lillebror bomullsband runt pojkens handled och önskar honom ett bra 2024.

A5776F6E-BB09-45CF-95E7-CCD6A53A45FD.jpeg

Frugans Lillebror Ham har skött sig hyfsat och jobbat åt oss nu och bara varit rejält full några gånger under denna tid, pojken tyckte att vi skulle försöka locka honom till att vara nykter genom att erbjuda honom en belöning om han slutar dricka.

Så pojken erbjöd 10 000 baht ifrån sina egna pengar om Lillebror kan hålla sig nykter hela 2024, jag dubblade den summan men är inte speciellt optimistisk om att han kommer att klara det.

Mvh isan lover
Ska ni stanna i byn året ut?

Ska ni stanna i byn året ut?
Hej

Nej, det tar på vår tid här nu, men det hör ju till traditionen att önska släktingarna lycka till vid årsskiftet och kanske speciellt dom släktingar som bara är i byn tillfälligt över nyår, vistas och jobbar på andra platser övriga året, även inför längre resor brukar man ju göra så här.

Mvh isan lover

Hej

I natt har det faktiskt regnat på en del platser här i vår del av Isaan, inte så konstigt att det har varit så kvavt och varmt dom sista dagarna med runt 33-34 grader och en luftfuktighet på 88-92%, t.o.m Thailändarna som arbetar inom jordbruket har klagat på värmen i.o.m luftfuktigheten, så har man tur finns det chans att området där man bor har fått en regnskur, hörde att det ex.vis har regnat i Udon Thani.

Mvh isan lover
Ja det regnade rejält när jag vaknade kl 06.20. Var ut och kollade in regnet en stund.

Hej

Igår träffade jag en ung Italienare på 23 år av backpacker typ med ryggsäck i en grannby, han var ifrån Florens och besökte den här lilla oansenliga byn tillsammans med sin flickvän som ville att jag skulle prata med Italienaren.

Han var väldigt nervös och orolig, han kände sig inte säker och oroade sig för ormar och diverse kryp, han förstod naturligtvis inte vad folk sa och kände sig osäker på om byborna var pålitliga eller kunde råna honom o.s.v.

Han skulle stanna i hennes by tre dagar, jag lugnade honom och sa att det inte finns något att oroa sig för alls, sover man under en Mong (moskitnät) så är man skyddad mot det mesta, han frågade om ormar och jag svarade att jag hade varit här i 5 veckor nu och bara hade sett 5-6 ormar trots att jag är ute på risfält och jobbar i skogen.

Italienaren verkade lite lugnad men han såg fram emot att resa vidare till Chiang Mai och Chian Rai tillsammans med sin flickvän, efter det skulle dom flyga till Phuket för en avslutande badsemester innan han och flickvännen skulle återvända till Florens. Hans flickvän och syster var glada över att han fick chansen att träffa mig och ställa sina frågor.

Mvh isan lover
"Hans flickvän och syster" :)

Får jag tolka fritt?

Hej

Nej, det tar på vår tid här nu, men det hör ju till traditionen att önska släktingarna lycka till vid årsskiftet och kanske speciellt dom släktingar som bara är i byn tillfälligt över nyår, vistas och jobbar på andra platser övriga året, även inför längre resor brukar man ju göra så här.

Mvh isan lover
Jag tänkte väl mer på vem som ska hålla koll på fylltraten ett helt år.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K