Hej
Igår bjöd frugan mig på en hälsoundersökning på AEK Udon Hospital, tidigare har jag ju gjort dessa undersökningar på Udon Cancer Hospital utanför staden som ju är ett allmänt sjukhus och inte ett privatsjukhus, men nu ville hon att jag skulle prova det här istället.
Vi blev både hämtade och lämnade på hotellet av sjukhusets chaufför, allt gick naturligtvis mycket fortare än på det allmänna sjukhuset, servicenivån var högre och utrustningen modernare, men det skiljer ju en del i pris också.
Det togs en rad prover, blodprov, urinprov, bajsprov, PSA prov o.s.v, jag fick lägga mig ned och fick skelettet skannat, hjärt - lung Röntgen och ultraljudskontroll av mage, lever, njurar, tarmar, prostata och urinblåsa, man kollade hörsel och syn m.m.
Det man kom fram till var att dom flesta värden var bra och en del t.o.m väldigt bra, PSA provet var ex.vis låga 0.48 jämfört med 0.43 för 5 årsedan, men några saker mindre bra, jag hade ex.vis några njurstenar i varje njure som visserligen inte var så väldigt stora, jag hade en för hög nivå av transfett i blodet vilket ökar risken för blodproppsr och hjärtinfarkt, samt lite fettbildning på levern som annars hade utmärkta värden.
Efteråt gick en läkare igenom alla resultat med mig och ville att jag skulle gå vidare med tre saker hemma i Sverige, en EKG undersökning och dom för höga transfettvärden i blodet, njurstenarna och för hög urinsyra halt i blodet vilket har lett till gikt tidigare för mig, jag fick även en mapp med alla värden, diagram, bilder o.s.v samt en CD med röntgenbilder på skelett, lungor m.m och ultraljudsbilderna på mina inre organ.
Som vanligt rekommenderade läkaren att jag borde äta mer grönsaker och mer fisk o.s.v, mindre kött, ris, pasta, alkohol och undvika söta saker, i princip ät mindre av det du tycker är godast och mer av det du inte tycker är lika gott.
Efter undersökningen fick jag en present och så kom en av sjukhusets bilar och körde oss tillbaka till hotellet igen, i stort sett kollade man samma saker som på det allmänna sjukhuset där priset var 2 500 baht för 5 årsedan och här kostade samma undersökningar 8 900 baht och var väl främst betydligt snabbare men även lite utförligare.
Här väntar jag på transporten tillbaka till hotellet.
Mvh isan lover