Kräftor i Thailand

N

Nanli

Gäst
Nu har hon, min vackra dam, kommit med ännu en idé om vad jag skulle kunna tänkas sysselsätta mig med i Thailand när hon är iväg för att skapa oss försörjning. - KRÄFTOR!
Hon har skaffat ett gäng kräftbabies som hon vill försöka få att nå mogen ålder för att äta, eller sälja.
Efter lite eget funderande kom jag på att det kanske inte är så dumt, i varje fall inte om man kan koka dem enligt ett svenskt recept. Dill, öl och salt finns ju i Thailandet. Plats att odla dem på finns så om man kan lära sig tekniken med breeding kan kräftskivorna komma att stå som spön i backen.
Nu pippar kräftor som feta och oförstådda faranger i Pattaya så en månghövdad kräftavkomma kan vara att vänta.
Skulle man kunna få avsättning för dessa? Skulle thais gilla svenska kräftor lika mycket som vi gör? Skulle NI gilla att få hem färdigkokta, eller levande tillsammans med en dillkroneleverans? Jag misstänker att ni hellre skulle komma hem till oss för att berusa er med kräftspad. Eller?

recept-1433-460x345.jpg

Nu har hon, min vackra dam, kommit med ännu en idé om vad jag skulle kunna tänkas sysselsätta mig med i Thailand när hon är iväg för att skapa oss försörjning. - KRÄFTOR!
Hon har skaffat ett gäng kräftbabies som hon vill försöka få att nå mogen ålder för att äta, eller sälja.
Efter lite eget funderande kom jag på att det kanske inte är så dumt, i varje fall inte om man kan koka dem enligt ett svenskt recept. Dill, öl och salt finns ju i Thailandet. Plats att odla dem på finns så om man kan lära sig tekniken med breeding kan kräftskivorna komma att stå som spön i backen.
Nu pippar kräftor som feta och oförstådda faranger i Pattaya så en månghövdad kräftavkomma kan vara att vänta.
Skulle man kunna få avsättning för dessa? Skulle thais gilla svenska kräftor lika mycket som vi gör? Skulle NI gilla att få hem färdigkokta, eller levande tillsammans med en dillkroneleverans? Jag misstänker att ni hellre skulle komma hem till oss för att berusa er med kräftspad. Eller?

recept-1433-460x345.jpg
Intressant.. Jag har oxå tänkt tanken, kräftorna klarar absolut av resan, däremot tror jag inte vattnet är tillräckligt rent för att de ska klara sig, dock tycker ju signalkräftan om värme.
Personligen känner jag ingen Thai som inte gillar kräftor. Som sagt.. Intressant...

Intressant.. Jag har oxå tänkt tanken, kräftorna klarar absolut av resan, däremot tror jag inte vattnet är tillräckligt rent för att de ska klara sig, dock tycker ju signalkräftan om värme.
Personligen känner jag ingen Thai som inte gillar kräftor. Som sagt.. Intressant...
Min fru älskar kräftor med som tam. Påminner om deras krabbor.

Senast redigerad av en moderator:

Gräv en "ny" damm, bygg ett reningsverk i dammen, sedan kommer jag att köpa era färska kräftor. Kör på !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kräftor är populära här också, självfallet gärna med Som Tam. Men själv håller jag stenhårt på traditionerna.

55555555 Ja visst är det så, man får nog bygga ett vattenfall ochså.
Men som sagt inget är omöjligt,bara nästan..... Det är ju tanken som räknas;)

Behövs inget vattenfall, bygg det bara för det estetiska i så fall. Vet att i SWE odlar man massor av kräftor i nedlagda stenbrott, utan att tillföra något annat än småfisk som mat till dom.

Behövs inget vattenfall, bygg det bara för det estetiska i så fall. Vet att i SWE odlar man massor av kräftor i nedlagda stenbrott, utan att tillföra något annat än småfisk som mat till dom.
Det kryllar av signalkräftor här i Småland, men jag har svårt att tro de skulle överleva i Thailand, men med ett reningsverk som du föreslår kommer säkert funka.;) Men då blir nog kilopriset därefter:)

Det som är tänkt är red claw crayfish, en australiensisk kräfta som går utmärkt att odla i Thailand.
Att man ska rena vattnet förstår jag är onödigt. Dessa kräftor gillar orena bottnar var dom kan leta sig fram till sin föda. Man kan dock se till att syresätta vattnet med en luftpump eller med ett roterande skovelhjul.
Att odla signalkräftor i Thailand torde vara omöjligt med tanke allt för stora olikheter i klimat.
Att tillaga skaldjur som Thai gör är bortkastad möda, det smakar noll och ingenting jämfört med svenska kräftor, räkor, krabba eller hummer.

191a714a9fc77402e96dfed31f8ae33c.jpg

recept-1433-460x345.jpg
Vad har din dams skönhet med kräftodling att göra?

Är tydligen det senaste i Thailand....

nästan som ett pyramidspel där det köps och säljs kräftbäbisar och avelsdjur...

men ingen vet hur de skall tillagas och har i stort sätt några att sälja slutprodukterna till

Finns ett inlägg om detta på MPR skall se om jag kan få kopiera det hit

Så som men all verksamhet så krävs det en affärsplan, ha en idé om var man skall göra av det man producerar

/ENis

Vad menar du med fet farang? Vikten är bara en siffra liksom åldern enligt vissa. För övrigt väger jag 68 kilo d.v.s. normalviktig. Sluta kritisera andra människor för dras vikt.Tack!
Nu tycker jag att vi lägger ner tjafset. Anmärkningen om damens skönhet var precis lika onödig så du startade själv det hela @gunnarg . Tillbaks till ordningen tack!

För tekniskt avancerat detta för mig eller så är forumet för nedlåst för att man skall kunna göra de mest triviala saker...

Är Atom som har lite bya erfarenhet i ämnet och nedtecknat sina tankar kring detta på forumet MaipenRai i tråden vad åt ni idag på sidan 2935

/Enis

Vad menar du med fet farang? Vikten är bara en siffra liksom åldern enligt vissa. För övrigt väger jag 68 kilo d.v.s. normalviktig. Sluta kritisera andra människor för dras vikt.Tack!
haha. Nej, jag har inte kritiserat dig, dessutom väger jag själv som en och en halv som du. Jag är m.a.o. en fet farang.

Är tydligen det senaste i Thailand....

nästan som ett pyramidspel där det köps och säljs kräftbäbisar och avelsdjur...

men ingen vet hur de skall tillagas och har i stort sätt några att sälja slutprodukterna till

Finns ett inlägg om detta på MPR skall se om jag kan få kopiera det hit

Så som men all verksamhet så krävs det en affärsplan, ha en idé om var man skall göra av det man producerar

/ENis
Jag har inte tänkt att tjäna en massa pengar på kräftor, eller på annat men det är kul att ha något att pyssla med

Det som är tänkt är red claw crayfish, en australiensisk kräfta som går utmärkt att odla i Thailand.
Att man ska rena vattnet förstår jag är onödigt. Dessa kräftor gillar orena bottnar var dom kan leta sig fram till sin föda. Man kan dock se till att syresätta vattnet med en luftpump eller med ett roterande skovelhjul.
Att odla signalkräftor i Thailand torde vara omöjligt med tanke allt för stora olikheter i klimat.
Att tillaga skaldjur som Thai gör är bortkastad möda, det smakar noll och ingenting jämfört med svenska kräftor, räkor, krabba eller hummer.

191a714a9fc77402e96dfed31f8ae33c.jpg

Jag tycker du tänker rätt. Mycket bättre att odla de kräftor som redan finns. :) [thai]กุ้งก้ามแดง[/thai], [trans]gong[ton]F[/ton] gaam[ton]F[/ton] dääng[ton]M[/ton][/trans], heter de där kräftorna i Thailand.

Det är lätt att missa något om man tar in en ny art, och det har gått fel ofta också.

Man odlar ofta i cementbaljor eller andra baljor, och du kan ju alltid börja med bara några stycken för att kolla marknaden. Kanske sälja till någon lokal restaurang och/eller affär. Finns en hel del info på nätet som du kan tipsa din fru att läsa. :)

Låter trevligt med en eventuell kräftskiva. :)

Kräftor växer ganska långsamt tyvärr. Det finns att köpa i en del akvarieaffärer här i Thailand. Inte billiga precis i vuxen ålder, såg en de ville ha 1500 baht för.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp