När anses man vara svensk

När är man svensk

• 1. När man har UT

Röster: 0 0.0%
  • 2. När man har PUT

Röster: 0 0.0%
  • 3. När man håller tiden

Röster: 4 36.4%
  • 4. När man har bott i Sverige i 5 år eller mer

Röster: 7 63.6%

• Totala väljare
    11

För min del har jag en annan åsikt än enkäten. Man är svensk från den stunden man bor och önskar ha en framtid i Sverige på lika villkor och ansvar som andra svenskar.
Man prioriterar Sverige. Är man utomlands och Sverige är i fara åker man tillbaks till Sverige för att försvara, för det är ens hemland. Då är man svensk. Spelar ingen roll hudfärg på grund av etnicitet, eller religion.
Med andra ord, även om jag var svensk en gång i tiden, är jag numera bara svensk medborgare, enligt min egen definition.

Absolut fel. 40% av folket i norra Sverige har någon anknytning till Finland. Vem var första svensken då? Samerna då?
Det är en känslig fråga, ingen kan bestämma vem ska var svenska eller icke vara.
Jag tycker en svart somalier som kliver upp 4 på morgonen att köra buss är mer svensk än min grannes blonda son som är 25 år och vill ligga tills kl 12 på dagen och inte har arbetat 25 minuter rätt i sitt liv.
En Somalier kan aldrig bli svensk

Nejdå, det finns utlänningar som blir medborgare i Thailand. Svårt betyder inte att det inte går.
För mig känns värsta tröskeln att sjunga, jag sjunger inte och har aldrig i mitt liv gjort.
Det, blir ruggigt svårt.

Hej

Visst går det att bli medborgare och det innebär ju att man blir Thailändsk medborgare, men knappast någon kommer att tycka att du är något annat än en Falang ändå, precis så tror jag att många utlänningar som blir medborgare i Sverige uppfattar det också.

Ett medborgarskap ger en person rätt att bo i ett land, rätt till dom förmåner ett medborgarskap medför o.s.v, men man byter inte etnicitet utan är fortfarande den människa man föddes till en gång.

Mvh isan lover

Även min fru som bor i Thailand kan kläcka ur sig negativiteter om Thai och det är inget ovanligt.
Men jag kan kläcka ur mig negativiteter om Svenskar men hon kläcker nog oftare ut sig negativiteter om Thai än jag om Svenskar.
För det mesta handlar det om folket i byn som hon kan irritera sig på.
Min tjej kläcker typ aldrig
Är jag själv svensk? Farsan är från Österrike och morsan från Sverige. Då är jag en hasip hasip alltså :)
Född och har aldrig bott någon annanstans än Sverige men lite ytis är jag :)
Född i Sverige av Svens
För att Thailand har krav för medborgarskap som är näst intill omöjliga att uppfylla. Det har inte Sverige.
Även om du blir medborgare i Thailand så blir du inte Thai. Du är Svensk och det kan du inte ändra på.

En Somalier kan aldrig bli svensk
Det är mycket synd om dig.
Jag kände en somalier som jobbade på golvet i vår fabrik utanför Stockholm, han är pensionär nu, han var en jätte duktig kille ställde upp alltid, monterade de svåraste pumparna som hade tusendel toleranser. Han älskade Sverige och betalade skatt, han var stolt över sin svenska medborgarskap.
Han var en riktig svensk i mina ögon.

Hej

Visst går det att bli medborgare och det innebär ju att man blir Thailändsk medborgare, men knappast någon kommer att tycka att du är något annat än en Falang ändå, precis så tror jag att många utlänningar som blir medborgare i Sverige uppfattar det också.

Ett medborgarskap ger en person rätt att bo i ett land, rätt till dom förmåner ett medborgarskap medför o.s.v, men man byter inte etnicitet utan är fortfarande den människa man föddes till en gång.

Mvh isan lover
Det liknar Sverige

Hej

Mvh isan lover
Den delen tror jag nog även mycket små barn känner till. Man kan ju se om man t.ex är asiat, afrikan.
Men du missade igen känns det som.

Om man är farlang. Med eller utan thai medborgare är man farlang. Sen kan man vara en bra farlang eller en dålig. Presis som i Sverige. Jag tror att de mesta beror på mej, hur ja upp förmer och hur jag tar till mej thai seder och bruk

Inte i USA och Kanada.

Hej

Har ju varit i båda länderna via jobb och på besök hos vänner, själv ser jag ingen direkt skillnad, man riskerar nog att bli kallad Swede eller något där också, men ni har ju helt rätt i att steget är mindre för en Svensk att flytta till USA eller Kanada än för en Somalier att flytta till Sverige, vi kan ju redan språket, har i stort sett samma kultur, delvis samma traditioner, har samma religion, äter i stort sett samma mat, utövar samma sporter o.s.v.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp